Spiegelreflexcamera

23-01-2019 09:27 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,

Al een tijdje zit ik erover na te denken om een spiegelreflexcamera te kopen. Alleen lees ik verschillende reviews hierover dat z’n camera toch wel moeilijk is.. helaas heb ik niemand in mijn omgeving die een spiegelreflexcamera heeft, om het te proberen.

Zijn hier mensen die een spiegelreflexcamera hebben? Is dit voor een beginner te doen? Of raad je toch een andere camera aan?
Weet je wat van fotograferen met een spiegelreflex? Als je niet weet hoe je de functies moet gebruiken heb je er weinig aan.
En dus eigenlijk mijn vraag: waaróm wil je een spiegelreflex kopen?
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik bevallen. En ik wil mooie foto’s maken van de baby :heart: van goede kwaliteit. Heb altijd een gewone digitale camera gehad, maar deze had vanaf het begin al kuren helaas...veel wazige foto’s daardoor. of dat ik mooie portret foto’s kan maken.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
23-01-2019 09:31
Weet je wat van fotograferen met een spiegelreflex? Als je niet weet hoe je de functies moet gebruiken heb je er weinig aan.
Nee weet er echt niks over..
Baby12345 schreef:
23-01-2019 09:35
Nee weet er echt niks over..
Dan zullen je spiegelreflexfoto's waarschijnlijk ook tegenvallen.

Google eens naar een basiscursus of -workshop fotografie voor beginners!
Baby12345 schreef:
23-01-2019 09:35
Nee weet er echt niks over..
Dat is echt makkelijk te leren. Zelfs op de automatische piloot maakt zo'n camera nog hele mooie foto's.
Wij hebben een olympus. Die is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Nikon. Hij maakt net zo'n mooie foto's maar is wat robuuster.
Alle reacties Link kopieren
Een spiegelreflexcamera is in principe niets 'moeilijker' dan willekeurig welke andere camera dan ook als je altijd in de automatische stand blijft fotograferen. Maar dat is dan net zoiets als een Ferrari alleen maar gebruiken voor ritjes naar de supermarkt, je gebruikt dan niet de onnoemelijk veel mogelijkheden van je camera.
Als je een spiegelreflexcamera overweegt, investeer dan ook in een cursus fotografie, zodat je leert 'spelen' met al die mogelijkheden, en daardoor veel mooiere foto's gaat maken dan de gemiddelde kiekjes.

Nadeel van een spiegelreflexcamera is en blijft de omvang en het gewicht, zeker als je er na verloop van tijd lenzen bij gaat aanschaffen. Een kleine compactcamera neem je makkelijk mee, een spiegelreflexcamera steek je niet even in je binnenzak of handtas.
Baby12345 schreef:
23-01-2019 09:35
Binnenkort ga ik bevallen. En ik wil mooie foto’s maken van de baby :heart: van goede kwaliteit. Heb altijd een gewone digitale camera gehad, maar deze had vanaf het begin al kuren helaas...veel wazige foto’s daardoor. of dat ik mooie portret foto’s kan maken.
.
Het spijt me dat ik je wat moet teleurstellen. Als je niets weet van een spiegelreflexcamera dan is de kans groot dat je op het moment dat je je baby wilt fotograferen aan het rommelen bent met instellingen. En als je alleen op automaat fotografeert is de kwaliteit zeker hoog maar dan kun je beter een veel goedkopere camera kopen zonder spiegel. Dat zou mijn advies zijn (jarenlang als professioneel fotograaf gewerkt).
Een spiegelreflexcamera is echt niet nodig om mooie foto's van je baby te maken. Daarvoor zijn kleinere camera's net zo geschikt. Een spiegelreflex is ook nog eens best zwaar, en onhandig om mee te nemen.
Voor jouw doel zou ik er geen aanschaffen.

Waarom loop je niet eens een camerawinkel in en vertel je wat je wil doen, hoeveel je te besteden hebt en welke eisen je nog hebt als het gaat om gewicht, makkelijk mee te nemen etc. Dan kunnen zij je adviseren en modellen laten zien die goed passen bij jouw doel. Je kunt dan ook verschillende camera's vasthouden en kijken welke fijn in de hand ligt. En ze uitproberen.

Als je er dan eentje kiest met veel mogelijkheden (en dat hebben zelfs compactcamera's tegenwoordig) dan is een cursus ook handig. Dan kun je er meer mee dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
23-01-2019 09:35
Binnenkort ga ik bevallen. En ik wil mooie foto’s maken van de baby :heart: van goede kwaliteit. Heb altijd een gewone digitale camera gehad, maar deze had vanaf het begin al kuren helaas...veel wazige foto’s daardoor. of dat ik mooie portret foto’s kan maken.
Ah, babyfoto's ..... mijn favoriete modellen. Dan is een spiegelreflexcamera inderdaad heel fijn, je kunt met weinig licht toch goede foto's maken en je kunt schiitterende close ups maken van bijvoorbeeld een handje of voetje met een wazige achtergrond.
Ook kun je, als je kindje groter wordt, met een telelens ongemerkt foto's maken zonder dat je kindje het doorheeft. Peuters hebben het meestal al heel snel door als papa of mama haar telefoon pakt om een foto te maken, dan gaan ze al snel 'poseren'. En juist van een afstand krijg je de mooiste ongedwongen foto's door in te zoomen.

Maar ..... alles staat en valt met een goede cursus zodat je weet wat de mogelijkheden zijn.
Koop een systeemcamera. Mooie foto’s en niet zo ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
23-01-2019 09:55
Koop een systeemcamera. Mooie foto’s en niet zo ingewikkeld.
Vooral ook een stuk kleiner dan de gemiddelde spiegelreflex.


Maar voor babyfoto’s: koop een telefoon met een goede camera. Die heb je namelijk waarschijnlijk bijna altijd bij de hand. Een camera moet je eerst nog uit een la vissen en uit zijn tasje halen, en dan is het moment dat je wilde vastleggen al lang weer voorbij.
Een DSLR is niet de garantie voor mooie foto's en kan soms zelfs je grootste vijand zijn als je er niet mee overweg kunt.
Een smartphone is echter ook vaak niet toereikend.
Koop een bridgecamera. Die heeft een vast objectief met een redelijk groot bereik, dus je kunt zowel op groothoek als met tele fotograferen, iets wat bij baby's wel gewenst is.
Alle reacties Link kopieren
Koop een goede compactcamera met een grotere 1 inch sensor en een lichtsterke lens (vraag ernaar in de winkel, ze zijn er van Sony, Panasonic en Canon bijv.).

Voor binnenfoto's van een bewegende baby heb je een dure, lichtsterke lens nodig bij je spiegelreflex of systeemcamera, en moet je wel het een en ander weten om mooie foto's te maken.

Als fotograferen niet echt je hobby is betaal je je blauw terwijl je met een goede compactcamera waarschijnlijk mooiere foto's maakt. Je neemt hem ook makkelijk overal mee naartoe. Je moet toch al zoveel meesjouwen met een baby.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in jouw geval liever gaan voor een wat duurdere compactcamera. Als je binnenkort gaat bevallen dan heb je waarschijnlijk niet heel veel tijd meer om je er goed in te verdiepen, daarbij neemt een spiegelreflexcamera ook heel veel plek in, en met kinderen sjouw je al een heleboel met je mee. Ik heb jarenlang met een spiegelreflexcamera gefotografeerd en al kon ik het goed, ik deed het maar weinig, want door de grootte had ik mijn camera lang niet altijd bij me. Heb 'm uiteindelijk ingeruild voor een kleinere camera die ik makkelijk in mijn tas stop.

Mocht je toch heel graag een DSLR wilen, dan zou ik voor de Canon EOS 100D gaan, die is redelijk licht en compact en volgens mij heel fijn voor beginners, en dan een 50mm lens erbij nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hier toch een iets andere ervaring.....

Jaren geleden (in 2006), voor een prachtige vakantie, een spiegelreflex camera aangeschaft zonder al te veel kennis van sluitertijden, witbalans, iso-waarden enz. Gewéldige foto's gemaakt op alleen de automatische stand. Vooral het inzoomen was erg handig en leverde prachtige plaatjes op (we hadden wél een niet-standaard lens erbij gekocht die behoorlijk in kon zoomen 50-200 ofzo).

Later raakte ik geinteresseerd, en heb ik een goede cursus gevolgd. Tuurlijk kan ik nu meer bijzondere foto's maken, maar ik moet je zeggen..... de automatische stand doet het ook prima voor de redelijk gewone huis- tuin- en keukenfoto's

Vorig jaar hebben we tijdens de vakantie een testje gedaan. Dochterlief had een "gewone" digitale camera gekocht, en ik loop nog altijd met die Nikon D-nogwat uit 2006 te slepen. We hebben vanuit precies dezelfde stand steeds foto's van allerlei objecten gemaakt. Portretfoto's van iemand, ingezoomd op bloemen, architectonische hoogstandjes, vergezichten, avondfoto's enz. Ik op de automatische stand van de SR, zij op haar nieuwe camera. Ennnn..... de uitkomst is dat overall mijn SR net even mooiere foto's maakt. Meer diepte ofzo. Maar, haar camera doet het beter in de avond (lichtjes van een stad over een meer) en met de echte panoramefoto's. Vooral de portretten zijn met mijn SR veeeeel mooier.

Dusss.... voor mooie babyportretten zou ik dus wel voor een SR gaan. En wie weet ga je nog eens een goede cursus volgens en maak je ze nog een tikje mooier!

Tegenwoordig natuurlijk prachtige SR-camera's die ook kunnen filmen. Zo leuk in de babytijd!

Hmmm..... krijg helemaal zin om ook weer eens een nieuwe camera te kopen. De mijne is natuurlijk aardig oud aan het worden.
Alle reacties Link kopieren
Fijn wel, al die eensgezinde adviezen hier, lol!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, maar als je geen "oog" hebt voor compositie ed, maakt je uiteraard met de allerbeste camera nog beroerde foto's. Je moet het ook wel een beetje "zien" zeg maar
(schoonpa heeft het duurste toestel. maar maakt superlelijke foto's. En zich maar afvragen hoe dat kan.... :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
23-01-2019 10:14
Fijn wel, al die eensgezinde adviezen hier, lol!

Hihi, tja dat heb je met zo'n forum :-D
Alle reacties Link kopieren
Er zit ook nogal wat verschil in compactcamera's. Ik zou er dan wel eentje kiezen met een goede lichtsterke lens. Ik heb een Panasonic Lumix DMC-LX15, met f/1.4-2.8 en daarmee kan ik heel goede foto's maken. Met de Canon die ik hiervoor had zal ik ongetwijfeld in mindere lichtomstandigheden betere foto's hebben kunnen maken, maar dat doe ik doorgaans toch niet, in het dagelijks gebruik is deze net zo prima.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb een paar weken geleden een spiegelreflex gekocht. Kreeg hier adviezen als jij nu ook krijgt: cursus volgen of niet doen.
Maar ik ben nogal eigenwijs en ook nogal autodidact. Dus wél camera gekocht en geen cursus gevolgd (want ik ging op reis en had geen tijd meer).
Nu een paar weken later: wat ben ik uitzinnig blij met die camera!! In t vliegtuig de handleiding en een boek er over gelezen en experimenteren maar. Mooie is dat je nu meteen kan zien wat een instelling doet, dus het is veeeeel makkelijker te leren dan vroeger met analoog. Ik zie m’n foto’s beter worden en ik heb nog geen een foto met de auto stand gemaakt.

Echt, zo moeilijk is t niet en het maakt écht een groot verschil. Ik zou dus zeggen: ga ervoor.

Als je nog wat tijd hebt voor de baby komt zsm kopen en gaan fotograferen. Ik heb een Nikon want die hadden een heel leuke cash back actie, maar weet niet of dat misschien al afgelopen is nu.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
23-01-2019 09:41
.
Het spijt me dat ik je wat moet teleurstellen. Als je niets weet van een spiegelreflexcamera dan is de kans groot dat je op het moment dat je je baby wilt fotograferen aan het rommelen bent met instellingen. En als je alleen op automaat fotografeert is de kwaliteit zeker hoog maar dan kun je beter een veel goedkopere camera kopen zonder spiegel. Dat zou mijn advies zijn (jarenlang als professioneel fotograaf gewerkt).
Ik deel dit totaal niet.
Ik heb een spiegelreflex camera zonder er verstand van te hebben. Ik had hiervoor een goede compact camera.
De foto’s met de spiegelreflex zijn duizend maal mooier, ondanks dat ik alleen de voorgeprogrammeerde settings gebruik.
Ongetwijfeld is er nog zoveel meer uit te halen. Maar in alle type situaties (met baby, bewegende kinderen, verjaardag binnen, schemer, vuurwerk) krijg ik nu echt mooie foto’s.
Nijntje* schreef:
23-01-2019 11:08
Ik deel dit totaal niet.
Ik heb een spiegelreflex camera zonder er verstand van te hebben. Ik had hiervoor een goede compact camera.
De foto’s met de spiegelreflex zijn duizend maal mooier, ondanks dat ik alleen de voorgeprogrammeerde settings gebruik.
Ongetwijfeld is er nog zoveel meer uit te halen. Maar in alle type situaties (met baby, bewegende kinderen, verjaardag binnen, schemer, vuurwerk) krijg ik nu echt mooie foto’s.
.
Ik vind gewoon zonde van het geld, je kunt ook een prima systeemcamera kopen met schitterende foto's.
purple1973 schreef:
23-01-2019 10:17
Oh ja, maar als je geen "oog" hebt voor compositie ed, maakt je uiteraard met de allerbeste camera nog beroerde foto's. Je moet het ook wel een beetje "zien" zeg maar
(schoonpa heeft het duurste toestel. maar maakt superlelijke foto's. En zich maar afvragen hoe dat kan.... :facepalm: )
Hier ben ik het helemaal mee eens! Dit kan je op een cursus wel leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven