Veilig bestanden versturen

30-01-2019 11:24 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,
Kunnen jullie mij vertellen hoe ik veilig bestanden kan versturen?
Het gaat om allerlei document met persoonsgegevens, die ik wil versturen naar een dienstverlener ivm advies wat ik wil vragen, maar als het in verkeerde handen komt is identiteitsfraude niet moeilijk. Of ben ik paranoia.
Versleutelde map
Alle reacties Link kopieren
Is het noodzakelijk om alle persoonsgegevens te sturen, of kun je ook met minder af? Of pseudonimiseren en zelf de sleutel bewaren?
Bestond versleutelen idd. Of op z'n minst een wachtwoord op zetten.
Heb je een verwerkersovereenkomst met de andere partij?
Alle reacties Link kopieren
De persoonsgegevens niet meesturen? Bijvoorbeeld printen, alles goed doorstrepen qua naam/bsn/etc, weer inscannen en dan opsturen.

Jij kan het wel netjes versleuteld versturen maar als de dienstverlener niet zo netjes is, ligt het immers alsnog op straat.
Alle reacties Link kopieren
Identiteitsfraude is sowieso niet moeilijk tegenwoordig, maar ik zou het dan per post opsturen als het zo belangrijk en gevoelig is. Je kunt inderdaad ook een wachtwoord zetten op bepaalde documenten, maar hoe dat moet weet ik niet...
Alle reacties Link kopieren
Officieel mag je bsn niet 'verwerken'. Dus als er bsn-nummers (of andere speciale persoonsgegevens) in je lijst zitten dan mag je die sowieso niet versturen.

En nee, je bent zeker niet paranoia. Identiteitsfraude zal misschien niet zo snel gebeuren, maar je haalt je wel een hoop gezeik op de hals als er iets mis gaat.
Dus alleen maar goed dat je het veilig wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn mijn eigen gegevens, maar wel gewoon alles.
En ja, de dienstverlener heeft alles nodig. De dienstverlener heeft gewoon veel m.n. financiele documenten uit mijn persoonlijke archief nodig.

Hoe versleutel ik een bestand? of hoe zet ik er een wachtwoord op?
Of dan toch maar op papier... Wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Alles in 1 pdf combineren en een wachtwoord er op? (Wel apart het wachtwoord verzonden dan. Of even telefonisch of via sms.

https://www.google.com/search?q=wachtwo ... e&ie=UTF-8
coravanmora schreef:
30-01-2019 11:44
Het zijn mijn eigen gegevens, maar wel gewoon alles.
En ja, de dienstverlener heeft alles nodig. De dienstverlener heeft gewoon veel m.n. financiele documenten uit mijn persoonlijke archief nodig.

Hoe versleutel ik een bestand? of hoe zet ik er een wachtwoord op?
Of dan toch maar op papier... Wat een gedoe.
Zippen en een wachtwoord op zetten. Dan versturen per e-mail.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel, ik ga eens even zoeken. Zippen kan ik dan wel, maar ik heb nog nooit met een wachtwoord gewerkt, dus ga ik eens in duiken.
Papieren kopiëren en persoonlijk overhandigen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je het niet digitaal versturen, dan zippen, op een USB stick zetten en gaan brengen (moet je niet de USB stick verliezen........)
Alle reacties Link kopieren
Als de dienstverlener vaker dit soort bestanden van hun klanten opvragen, dan hebben ze daar zelf vast ook wel een goede methode voor. Cryptshare oid. Vraag ze eens wat zij veilig achten en welke persoonsgegevens, zoals bsn, je kunt wegstrepen.

En paranoia? Nee hoor, je bent heel realistisch. Identiteitsfraude komt veel voor en is super eenvoudig. Waren meer mensen maar zo verstandig!!
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk gebruiken we Zivver.nl

Maar ik weet niet zeker of je dat "zo" mag gebruiken of een licentie nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het zip-bestand en het password dan natuurlijk wel in 2 verschillende emails versturen.... ;-)
Alternatief: versturen via whatsapp (of via web.whatsapp.com).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven