keuze laptop

03-02-2019 14:13 16 berichten
Het wordt tijd voor een nieuwe laptop.

Op dit moment heb ik een 17" scherm.
Voor mijn volgende laptop wil ik naar een kleiner scherm, maar wat is handig?

Een numeriek gedeelte heb je alleen bij 15" schermen en groter, terwijl 13" scherm of kleiner misschien handiger is.
Ik gebruik Excel en het numerieke gedeelte altijd/ heel vaak.
Nu heb ik gezien dat je losse numerieke toetsenborden kunt kopen, maar is dat handig/werkzaam?

Wie heeft er ervaring met een los numeriek toetsenbord en wat vind je ervan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo lang geleden de zelfde afwegingingen moeten maken. Mijn oude dikke 15,6 inch was aan vervanging toe. Ik reis veel met de laptop maar gebruik ook het nummerieke toetsenbord veel. Ik heb ervoor gekozen om voor een nieuwe 15,6 inch laptop te gaan. Deze is een keer zo dun als mijn vorige en zeker een stuk lichter. Hij is makkelijk mee te nemen in mijn rugzak en ook een grotere handtas past hij in.

Het gewicht tussen 14 en 15 inch is minimaal en in mijn vergelijkingen was de 14 inch eigenlijk ook steeds duurder dan een vergelijkbare 15 inch. Ik zou vooral gaan afwegen of je hem vaak mee moet, en of je dan iedere dag dat nummerieke toetsenbord gebruikt want dan is een losse niet handig.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut 15' met numerieke deel!
Je gaat het echt missen anders.
En gelijk anoniem_pje al zegt, hij is wellicht een stuk lichter/kleiner/dunner al!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook heel veel met Excel. Heb een numeriek toetsenbordje gekocht en precies twee keer gebruikt.

Op een 13" laptop, die ik ook heb voor werk, ga je toch weinig met excel werken. Het scherm is daar gewoon te klein voor. Je hebt zo'n kleine laptop omdat hij lekker handzaam is en je kunt er kort en flexibel mee werken. Voor mijn excel werk heb ik externe monitoren thuis en op werk. Met uiteraard ook een extern toetsenbord met numpad.

Je zou per dag toch niet langer dan 2 uur van een laptop moeten werken zonder externe monitoren/beeldschermen dus zou vooral voor flexibiliteit gaan en niet voor het aantal toetsen.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
03-02-2019 14:37
Ik heb ervoor gekozen om voor een nieuwe 15,6 inch laptop te gaan. Deze is een keer zo dun als mijn vorige en zeker een stuk lichter. Hij is makkelijk mee te nemen in mijn rugzak en ook een grotere handtas past hij in.

Welke heb je nu?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
03-02-2019 15:56
Welke heb je nu?
Ik heb nu deze HP https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_h ... 76441.html
Alle reacties Link kopieren
Misschien 2e hands wat? Alle laptops gingen hier ongeveer 5 jaar mee en heb nu goedkopere onverwoestbare gekocht en ben zeer tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens een 17 inch gehad maar daaarvan vond ik de klep te hoog; dat is dus vrij ongezellig. Het neemt ook visueel veel ruimte in beslag. Dus weer terug naar 15,6.

De volgende keer neem ik vermoedelijk geen windows meer maar apple of anders installeer ik linux.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
03-02-2019 16:34
Misschien 2e hands wat? Alle laptops gingen hier ongeveer 5 jaar mee en heb nu goedkopere onverwoestbare gekocht en ben zeer tevreden.
Al mijn vorige laptops doen het nog steeds (eentje knarsend maar goed) alleen is het moederbord-startbatterijtje overal op. Op zich kan die vervangen worden. Er zal best wel ergens een gebruiksaanwijzing staan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-02-2019 18:38
Al mijn vorige laptops doen het nog steeds (eentje knarsend maar goed) alleen is het moederbord-startbatterijtje overal op. Op zich kan die vervangen worden. Er zal best wel ergens een gebruiksaanwijzing staan.
Nee, hier echt meer defect bv toetsen, scharnieren, videokaart etc niet alles is gemaakt voor het eeuwige leven.
Ik heb een 13" en gebruik er ook veel excel op. Het numerieke toetsenbord mis je echt niet als je wat langer zonder werkt.
Het voordeel is wel dat de laptop handzaam is en fijn in gebruik.

Ik heb een MacBook Air.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn Dell 14" prima geschikt voor excel-werk. Het heeft geen numpad, maar wel een "geïntegreerd" numpad. M=0, J=1, K=2, L=3, U=4, etc.
https://www.notebookcheck.nl/fileadmin/ ... 440_39.jpg
Met de numlock toets kan ik dit aanzetten.

Vooral voor veel getalletjes typen is het fijn. Als je daarnaast ook veel excel-functies gebruikt (IF, SUM, etc) is het minder handig en gebruik ik de normale cijfers.
Bedankt voor de tips.
Ik hoef de laptop zelden mee te nemen dus daar maakt niet voor uit.
voorlopig ga ik toch opzoek naar een 15" scherm.

HP heb ik al bekeken, maar is Lenovo misschien nog interessant?
Alle reacties Link kopieren
Begin bij je wensenlijst, en ga dan kijken wat er bij past.
- licht? Denk dan aan een SSD opslag. Zeker als je er mee gaat zeulen, een HDD is zo stuk in mijn ervaring
- numeriek? Inderdaad dan minstens 15" (15,6" is naar mijn mening de beste ivm schermverhouding)
- Wat wil je er mee doen? Hoeveel rekenkracht heb je nodig? En hoe zuinig moet die processsor zijn: werk je veel op plekken waar je even geen stekker kwijt kan?
- en niet onbelangrijk: wat is je budget?

Ik ben zelf voor privé/vrijwilligerswerk aan het kijken naar een nieuwe laptop 15,6 inch/i5 of i7 quadcore (8 of 9e generatie) intel processor met minimaal 256Gb SSD opslag. Ik heb zelf veel aan de https://tweakers.net/reviews/6838/3/lap ... -euro.html
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
03-02-2019 15:09
Absoluut 15' met numerieke deel!
Je gaat het echt missen anders.
En gelijk anoniem_pje al zegt, hij is wellicht een stuk lichter/kleiner/dunner al!
Dit. Mijn nwe (sinds kort) heeft dit ook. Tegenwoordig zijn de versies een stuk lichter en geavanceerder. Veel technologie in weinig vierkante cm.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
xyz82 schreef:
05-02-2019 14:01
Bedankt voor de tips.
Ik hoef de laptop zelden mee te nemen dus daar maakt niet voor uit.
voorlopig ga ik toch opzoek naar een 15" scherm.

HP heb ik al bekeken, maar is Lenovo misschien nog interessant?
Dan zou ik een zo groot mogelijk nemen: die zijn prijs kwaliteit vaak beter in verhouding omdat er meer ruimte voor onderdelen is. Je kunt ook prima een laptop nemen met een wat minder kwaliteit scherm, want je werkt dan ook nauwelijks van het scherm van de laptop af, dus dat is dan ook niet irritant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven