Typen met tien vingers en blind enzo

28-02-2019 17:07 56 berichten
Ik kan dus officieel niet blind typen. Ik typ ook niet met tien vingers maar met vier denk ik. Ik was te eigenwijs voor een typecursus vroeger ;-D

Ik kan wel snel typen maar ik vraag me wel eens af of het nuttig is om alsnog een typecursus te volgen. Heeft iemand dat op volwassen leeftijd gedaan? En hoe was dat? Ik type al jaren zo, dus ik vraag me af of ik het nog kan aanpassen. Ik heb er qua werk ook niet enorm last van maar vraag me wel es af of het sneller kan misschien.
Ik type met 10 vingers, maar mijn manager met vier en dat gaat ook best snel.

Ik denk wel dat je het aan kan leren. Je kunt het ook zelf proberen. Toetsenbord afplakken en dan 10 x a, 10 x b etc... kleine woordjes en dan uitbreiden.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat belangrijk is voor jou. Ik typ redelijk snel en gebruik niet al mijn vingers. Maar het typen gaat ongetwijfeld sneller, zeker als ik mijn ouders vergelijk met mezelf.
Alle reacties Link kopieren
5-vingersysteem werkt hier prima.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik typ met 2 vingers en dat gaat prima :-D
Alle reacties Link kopieren
Blind typen is bijzonder handig om te kunnen, dan kan je tegelijkertijd een pagina lezen en (over)typen. Of direct typen wat iemand zegt tijdens een gesprek (bijv notuleren).
Of dat nuttig is voor je werk hangt natuurlijk af van je werk zelf. Maar als je het nodig gehad zou hebben zou je het wel eerder hebben aangeleerd ;-)

Je kunt redelijk simpel checken hoe snel je daadwerkelijk tikt door een timer te zetten op bijvoorbeeld 2 minuten en vervolgens een stuk tekst te typen (iets wat je op de radio hoort, overtypen,etc.). Vervolgens Word laten tellen hoeveel karakters je hebt getypt. Ter vergelijking, met 10-vinger-blind typen haal je op die manier zo'n 200-250 aanslagen per minuut.
Natuurlijk kun je een typecursus volgen en natuurlijk ga je daar sneller van typen. Tenzij je nu nog steeds eigenwijs op je eigen manier blijft typen, ondanks de typecursus.
Ik heb het als volwassene geleerd. Was toen 22. Ik zat echt op les, bij een docent. Ben heel blij dat ik dat nu kan. Blind en met tien vingers. Man hier kan het nog steeds niet. Kan best snel met twee vingers typen, en dan terug lezen om de fouten eruit te halen. :facepalm: Weg snelheid!
Ik typ blind ca 350 aanslagen per minuut maar ben bij lange na niet de snelste typist die ik ken. Lijkt me dus dat je wel wat kunt winnen met 10 vingers al dan niet blind, als je dat nuttig vindt.
Mijn typediploma dateert nog van de lagere school, gehaald op een ouderwetse typemachine.
Alle reacties Link kopieren
In Vlaanderen is het programma Typ-Top heel populair om blind te leren typen. Ik heb het ook eens geleend bij de bib om mijn vaardigheden op te frissen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even googlen op type snelheid test. En ja met 10 vingers en niet steeds hoeven kijken ben je echt veel en veel sneller.
Alle reacties Link kopieren
Met hoeveel vingers vind ik niet zo boeiend, blind is wel enorm handig.

Heb het jaaaaaaaren geleden geleerd toen alleen de typemachine nog bestond en ik heb er nog steeds dagelijks profijt van.
...
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon typ met 4 vingers, 10x sneller dan ik met 10 vingers, ligt er vooral aan hoe vaak je typt, hoe snel je bent, denk ik.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal makkelijk 300-350 aanslagen per minuut foutloos. Ik typ half-blind denk ik? En met twee vingers.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar toevallig een cursus gedaan. Blind typen is voor mij veel ontspannender werken en bovenal krijg ik minder last van mijn polsen als ik veel moet typen. Ik maak ook minder fouten en snelheid blijft omhoog gaan.
Nooit een type diploma gehaald, maar ooit als secretaresse op een advocatenkantoor gewerkt. Daar bestond mijn werk aan het uittypen van stukken op de dictafoon. Dan leer je wel heel snel blind en met 10 vingers typen. Ik heb er nog steeds profijt van die tijd.
Bedankt voor jullie reacties! Klinkt wel alsof het toch best nuttig is. Nog aanraders voor wat voor cursus of methode?
LoveDobby schreef:
28-02-2019 17:43
Mijn zoon typ met 4 vingers, 10x sneller dan ik met 10 vingers, ligt er vooral aan hoe vaak je typt, hoe snel je bent, denk ik.

Dat klopt, in mijn werkloze periode ging mijn snelheid ook weer omlaag. En ik ben, nu ik die enorme snelheid niet meer nodig heb, nooit meer zo snel gaan typen als toen ik dagelijks acceptgirokaarten intypte. Die waren dan wel optisch leesbaar, maar die machines waren zo traag en maakten zoveel fouten dat we ze niet gebruikten. 23 jaar geleden (oma vertelt)
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
28-02-2019 17:41
Heb het jaaaaaaaren geleden geleerd toen alleen de typemachine nog bestond en ik heb er nog steeds dagelijks profijt van.

Ik ook. Op een niet-elektrische typemachine waarbij mijn pinken nog wel eens tussen de toetsen schoten :rofl:
Een blaadje bovenop de typemachine geplakt, zodat je niet kon zien waar je je vingers zette..

Mijn hele lange leven al plezier van ;)
himalaya wijzigde dit bericht op 28-02-2019 18:35
0.23% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
28-02-2019 18:19
Ik ook. Op een niet-elektrische typemachine waarbij mijn pinken nog wel wens tussen de toetsen schoten :rofl:
Een blaadje bovenop de typemachine geplakt, zodat je niet kon zien waar je je vingers zette..

Mijn hele lange leven al plezier van ;)

Au! Herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
28-02-2019 18:04
Bedankt voor jullie reacties! Klinkt wel alsof het toch best nuttig is. Nog aanraders voor wat voor cursus of methode?
Je kunt bij alle online cursussen een proefles doen om te kijken wat bij je past.

Ik ben gegaan voor ticken.nl , zonder nonsensverhalen en spelletjes. Niet bijzonder leuk maar wel heel effectief en snel. Ik was in zes weken klaar.
Gewoon een kwestie van veel doen. Ik heb nooit een typecursus gehad en iedereen staat er altijd van versteld hoe snel ik (blind) typ. Niet om op te scheppen, maar om te laten zien dat het dus kan :P
Alle reacties Link kopieren
Ooit moeten leren en ik vond het vreselijk, maar ben blij dat ik het kan. Is fijn als je niet op je toetsenbord hoeft te kijken. Op m’n iPad typ ik heel traag omdat ik het daar niet op kan.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik typ met 9 vingers (helaas een vinger verloren) en dat gaat prima. Zelf heb ik wel met 10 vingers geleerd en dat gaat rete snel
noa schreef:
28-02-2019 19:20
Ooit moeten leren en ik vond het vreselijk, maar ben blij dat ik het kan. Is fijn als je niet op je toetsenbord hoeft te kijken. Op m’n iPad typ ik heel traag omdat ik het daar niet op kan.
Ik twijfel ook al lang om een typecursus te gaan doen, maar vraag me inderdaad af, of als je daarna van een toetsenbord naar je ipad (pro) gaat, of het dan nog werkt? Want dat is wel essentieel voor mij.
Iemand ervaringen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven