Welk fototoestel?

08-03-2019 11:21 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de vorige topics hiervoor al een stuk verouderd zijn, een nieuwe.

Ik twijfel over de aanschaf van een fotocamera. Ik wil deze vooral gaan gebruiken om mooie foto's van mijn kind te maken en voor op vakantie. Nu gebruiken ik en man vaak de telefoon, maar ik vind die foto's vaak kwalitatief toch minder. Zonde voor al die mooie herinneringen.

Echter ben ik niet iemand die zich wil gaan verdiepen in ingewikkelde spiegelreflexcamera's met verschillende lenzen.

Wie kan mij een tip geven voor een goede camera die simpel is in gebruik en betere foto's neemt dan de gemiddelde nieuwere smartphone?

Prijs van het toestel: Max 500 euro.
Kijk naar compactcamera's van Canon of Nikon.
Bedenk ook dat een mooie foto gemaakt wordt door de fotograaf, niet door de camera.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
08-03-2019 11:23
Kijk naar compactcamera's van Canon of Nikon.
Bedenk ook dat een mooie foto gemaakt wordt door de fotograaf, niet door de camera.
Zeker waar, al denk ik dat de opties op een camera wel meer doen voor een foto dan een smartphone toch?

Of zou ik betere foto's kunnen maken door me meer te verdiepen in de opties die mijn telefoon heeft?
Ik heb een maand of 3 geleden wel die spiegelreflex gekocht nadat ik ook jaren dacht dat dat ingewikkeld en gedoe zou zijn.
Het is helemaal geen gedoe! Ik ben er waanzinnig blij mee en kan er zo veel betere foto’s mee maken dan ik met m’n compactcamera kon <3
Ik zou zeker een camera kopen, omdat die in principe altijd beter zijn dan je smartphone.
Maar verdiep je dan ook in de techniek van een foto, zodat je niet tegen hetzelfde probleem aanloopt als nu.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-03-2019 11:25
Ik heb een maand of 3 geleden wel die spiegelreflex gekocht nadat ik ook jaren dacht dat dat ingewikkeld en gedoe zou zijn.
Het is helemaal geen gedoe! Ik ben er waanzinnig blij mee en kan er zo veel betere foto’s mee maken dan ik met m’n compactcamera kon <3
Heb je jezelf aangeleerd om ermee om te gaan? Of heb je een cursus gevolgd?

Ik heb er weleens eentje geleend, maar die staat dan eigenlijk altijd om automatische stand, volgens mij best zonde..
Kijk ook eens naar een panasonic lumix. Die heb je in verschillende prijsklassen en ze hebben altijd hele goede reviews.

Als je de camera vaak op vakantie mee wil nemen zou ik geen spiegelreflex kopen. Dan moet je zo'n geval toch weer meeslepen.
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
08-03-2019 11:38
Kijk ook eens naar een panasonic lumix. Die heb je in verschillende prijsklassen en ze hebben altijd hele goede reviews.

Als je de camera vaak op vakantie mee wil nemen zou ik geen spiegelreflex kopen. Dan moet je zo'n geval toch weer meeslepen.
Dat ook inderdaad, vaak zo'n enorme tas die je dan meesleept. Had ik nog niet aan gedacht. Ga de Panasonic lumix ook eens bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Google even op fotobeurs Nijkerk eind maart. Mogelijk interessant daar heen te gaan!
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
08-03-2019 11:49
Google even op fotobeurs Nijkerk eind maart. Mogelijk interessant daar heen te gaan!
Goede, nog in de buurt ook!
Haha, grappig, daar ga ik ook heen. Tenminste, ik ga naar Pixperience, en kijk ook even bij PI binnen.
Ik heb de Nikon B700 coolpix, fijne zoom voor als ik geen zin heb met spiegelreflex en lenzen te gaan slepen.
Alle reacties Link kopieren
Altijd jammer dat de camera de schuld krijgt. Ja, ik kan goed fotograferen met zowel met mijn fullframe spiegelreflex camera, mijn systeemcamera, maar ook met met mijn iPhone. Vaak gebeurt het dat ik complimenten krijg op een bepaalde foto, en die is dan met mijn iPhone genomen.

Als het met je smartphone niet lukt, gaat het ook niet lukken met een ander toestel.
essychan schreef:
08-03-2019 11:53
Altijd jammer dat de camera de schuld krijgt. Ja, ik kan goed fotograferen met zowel met mijn fullframe spiegelreflex camera, mijn systeemcamera, maar ook met met mijn iPhone. Vaak gebeurt het dat ik complimenten krijg op een bepaalde foto, en die is dan met mijn iPhone genomen.

Als het met je smartphone niet lukt, gaat het ook niet lukken met een ander toestel.
Hier ben ik het niet mee eens. Als de camera in jouw telefoon van inferieure kwaliteit is kun je daar echt geen mooie foto's mee maken. Misschien wel qua compositie etc. Maar qua scherpte, scherptediepte etc. etc. echt niet.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
08-03-2019 11:53
Altijd jammer dat de camera de schuld krijgt. Ja, ik kan goed fotograferen met zowel met mijn fullframe spiegelreflex camera, mijn systeemcamera, maar ook met met mijn iPhone. Vaak gebeurt het dat ik complimenten krijg op een bepaalde foto, en die is dan met mijn iPhone genomen.

Als het met je smartphone niet lukt, gaat het ook niet lukken met een ander toestel.
Ik weet dat ik geen topfotograaf ben, en dat hoeft ook zeker niet voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken.

Maar ik merk echt wel verschil in de foto's die door de geleende spiegelreflexcamera (op automatische stand) zijn gemaakt of gewoon met de telefoon. Vraag is dan wel of een compactcamera diezelfde impact heeft.
Cookieholic schreef:
08-03-2019 11:59
Ik weet dat ik geen topfotograaf ben, en dat hoeft ook zeker niet voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken.

Maar ik merk echt wel verschil in de foto's die door de geleende spiegelreflexcamera (op automatische stand) zijn gemaakt of gewoon met de telefoon. Vraag is dan wel of een compactcamera diezelfde impact heeft.

Maar de ene spiegelreflexcamera is de andere niet. Ik heb nu een camera (en vooral ook: lenzen) van professionele kwaliteit. En ja, ik merk heel duidelijk verschil met mijn vorige spiegelreflexcamera die een stuk goedkoper was. Maar dan praat je ook over een ruim 7000 euro verschil. Zo kun je natuurlijk altijd "baas boven baas" camera's willen kopen.
Maar met een budget van 500 euro zou ik echt gaan voor een goede compactcamera.
Loop anders eens een fotospeciaalzaak binnen en laat je daar voorlichten. Zij kunnen je goed uitleggen waar de verschillen zitten en wat voor jou doelen en met jouw budget een goede camera is.
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
08-03-2019 12:03
Maar de ene spiegelreflexcamera is de andere niet. Ik heb nu een camera (en vooral ook: lenzen) van professionele kwaliteit. En ja, ik merk heel duidelijk verschil met mijn vorige spiegelreflexcamera die een stuk goedkoper was. Maar dan praat je ook over een ruim 7000 euro verschil. Zo kun je natuurlijk altijd "baas boven baas" camera's willen kopen.
Maar met een budget van 500 euro zou ik echt gaan voor een goede compactcamera.
Loop anders eens een fotospeciaalzaak binnen en laat je daar voorlichten. Zij kunnen je goed uitleggen waar de verschillen zitten en wat voor jou doelen en met jouw budget een goede camera is.
Dit inderdaad, mensen kopen een instap spiegelreflex en weten wel dat ze een goede lens nodig hebben, maar nemen alsnog die instaplens die erbij zit. Een goede lens is ook minstens €400. En het liefst geen zoomlens maar een prime, zodat je ook mooie bokeh hebt.

Er zijn prima compactcamera's, maar verwacht niet dat daar opeens grandioze foto's uit komen qua licht en compositie.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef geen fotowedstrijden te winnen, dat scheelt. Maar ik merk dat de telefoonfoto's gewoon niet altijd mooi genoeg zijn voor bijvoorbeels een fotoalbum.

Conclusie: compactcamera zou dus prima zijn. Nog grote verschillen tussen merken? Of iets anders waar ik op moet letten?
Cookieholic schreef:
08-03-2019 12:14
Ik hoef geen fotowedstrijden te winnen, dat scheelt. Maar ik merk dat de telefoonfoto's gewoon niet altijd mooi genoeg zijn voor bijvoorbeels een fotoalbum.

Conclusie: compactcamera zou dus prima zijn. Nog grote verschillen tussen merken? Of iets anders waar ik op moet letten?

Als je veel bewegende dingen wil fotograferen is het handig als de camera veel frames per seconde kan fotograferen. Dit is fijn bij bijv. sporten. Kijk ook even of er opties zijn voor sluitervoorkeuze of diafragmavoorkeuze. Dat kan soms handig zijn.
Cookieholic schreef:
08-03-2019 12:14
Ik hoef geen fotowedstrijden te winnen, dat scheelt. Maar ik merk dat de telefoonfoto's gewoon niet altijd mooi genoeg zijn voor bijvoorbeels een fotoalbum.

Conclusie: compactcamera zou dus prima zijn. Nog grote verschillen tussen merken? Of iets anders waar ik op moet letten?

Als je veel bewegende dingen wil fotograferen is het handig als de camera veel frames per seconde kan fotograferen. Dit is fijn bij bijv. sporten. Kijk ook even of er opties zijn voor sluitervoorkeuze of diafragmavoorkeuze. Dat kan soms handig zijn.
Wil je een vast of kantelbaar display? Kantelbaar is soms handig als je vanuit een lastige hoek of vlak bij de grond wil fotograferen.
Wil je een interne flitser of koop je er een losse flitser bij?
Hoe ver wil je in kunnen zoomen?
Wil je foto's via wifi kunnen versturen?

Etc. etc. Er is bij compactcamera's zoveel mogelijk.
Als je dit topic en mijn eigen topic leest heb ik eigenlijk alles fout gedaan XD :
- ‘instap’ dslr gekocht (Nikon D5600 - was door een cashback €600 in december)
- de kitlens gehouden, want had geen idee van lenzen dus eerst hier maar eens mee spelen en dan kijken waar ik behoefte aan krijg
- geen cursus volgen

Maar toch: echt heel blij met m’n foto’s tot nu toe. Ik kocht m vlak voordat ik op vakantie ging, had toen een financieel meevallertje en geen tijd meer voor een cursus. Heb de handleiding gelezen en gegoogeld en toen maar gewoon gaan uitproberen.

Ik vind dat meeslepen dus ook alles meevallen. Ik heb een kleine cameratas er bij gekocht die er niet typisch uitziet als een cameratas maar een beetje als een gewone schoudertas. Omdat ik alleen de kitlens heb past er naast de camera nog makkelijk m’n portemonnee, telefoon en een flesje water bij en dit is dus m’n tas die ik overdag standaard bij me heb de afgelopen 2 maanden.

Enige nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden: er zijn nu een stuk minder foto’s van mij, omdat iemand die de camera niet kent hem niet zo snel even over neemt om van mij een foto te maken. Omdat ze denken dat het ingewikkeld moeilijk eng is.
Alle reacties Link kopieren
Lumix panasonic heeft hele goede compact camera's die echt leuke foto;s maakt (kwalitatief dan).
essychan schreef:
08-03-2019 11:53

Als het met je smartphone niet lukt, gaat het ook niet lukken met een ander toestel.
Nou daar ben ik t echt niet mee eens. Doorslaggevend was voor mij dat ik op een vakantie een aantal foto’s nam met de camera van iemand anders en zag dat die zooo veel beter waren dan de foto’s die ik maakte met m’n eigen simpele compact.
Jawlensky schreef:
08-03-2019 11:38
Kijk ook eens naar een panasonic lumix. Die heb je in verschillende prijsklassen en ze hebben altijd hele goede reviews.

Als je de camera vaak op vakantie mee wil nemen zou ik geen spiegelreflex kopen. Dan moet je zo'n geval toch weer meeslepen.
Dit.

En investeer een dag in een fotoworkshop waar je leert omgaan met de basisinstellingen. Is niet moeilijk en je foto's knappen er zo van op!
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
08-03-2019 11:38
Kijk ook eens naar een panasonic lumix. Die heb je in verschillende prijsklassen en ze hebben altijd hele goede reviews.

Als je de camera vaak op vakantie mee wil nemen zou ik geen spiegelreflex kopen. Dan moet je zo'n geval toch weer meeslepen.
Hier heb ik er ook eentje van. Gebruikt voor o.a. safari in Zuid-Afrika. Had geen zin om teveel te moeten prutsen en zo misschien iets niet kunnen zien of te missen. Uiteindelijk gaan namelijk ook veel mooie momenten verloren door het loeren door een lens. Maar ik kan je garanderen dat ik prachtige foto's heb. Uiteraard niet op het niveau van een topfotograaf of topspiegelreflex, maar de herinnering hebben ze gevangen en mooi en scherp. En daar gaat het toch om?

Edit: Heb ook zeker wel een spiegelreflex, maar die gebruik ik toch meer op momenten dat er minder 'druk' is.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven