fotoalbums op facebook; waar is de link om te delen?

15-04-2019 10:12 7 berichten
Ja ik ben super ouderwets, maar ik heb op Facebook fotoalbums, oorspronkelijk zodat verder weg wonende familieleden ons gezinnetje konden volgen toen we een kind kregen; oma's enzo. Omdat de oma's geen Facebook-lid zijn, vond ik het wel handig om een albumpje te maken voor onze vrienden, en hen dan een link te sturen. Dat kon dus in Facebook; dat je een album bekijkt via een directe link zonder een eigen account.

Nu ben ik al een tijd bezig om mijn dominante moeder meer op afstand te houden, en daarom krijgt zij aan het begin van een nieuw jaar een gedrukt fotoalbum thuisgestuurd met foto's van wat we het jaar daarvoor hebben meegemaakt. Dat is zielig, maar ik heb het echt stapje voor stapje zo moeten organiseren omdat ze zich steeds in mijn leven probeert te dringen en overal dan meteen commentaar op heeft; het is nooit leuk als ze van meer op de hoogte komt, en ze probeert nog steeds te manipuleren met wat ze weet. En we doen het nooit goed :-(.

Ik deel uiteraard dus geen nieuwe links meer naar fotoalbums, en dat ze nog met oude links naar babyfoto's van mijn zoon kan kijken vind ik geen punt. Nu heb ik alleen EEN album waar ik foto's op zet van eigen werk (pottenbakken), en nu blijkt dat mijn moeder blijkbaar daar nog een oude link van heeft, en me begint te bestoken met berichten over wat ze daar denkt te zien. ze schreef al een keer dat ze mooi werk van me zag, wat me verbaasde omdat ik er driekwartjaar niets bij had gezet. Ik begreep niet precies waar ze het over had en ben er niet op ingegaan.
Eerder probeerde ze me "werk in opdracht" te laten maken voor haar; een of ander tuinornament. Ik heb gezegd dat ik zelf mijn projecten kies; ik heb er maar beperkt tijd voor en dan ga ik niet aan dingen voor anderen werken. Het is toch weer een vorm van proberen macht over me uit te oefenen en me proberen te verleiden om wel op haar te reageren. Recent heb ik wat nieuwe foto's geplaatst. Nu stuurde ze een kaart dat ze werk van me wil hebben; ze komt met een voorstel om dingen over te kopen, maar ik wil mijn hobby gewoon voor mezelf houden. Ik had wel het idee om rond haar verjaardag 2 bekers op te sturen, maar ik doe niets op commando, en ook niet voor geld. Er zijn veel lieve mensen in mijn omgeving die ik liever iets (met liefde) zelf gemaakts geef dan dat ik alles voor het geld naar mijn rare moeder weg doe.

Ik heb vandaag dus gezocht naar de functie in Facebook om de link permanent te veranderen, maar nu zie ik ineens dat je helemaal geen link meer kan opvragen om met iemand te delen. Kort geleden kon dat nog wel. Heeft iemand anders dit ook? Het enige dat ik kan bedenken is alle foto's verplaatsen naar een ander album (rotklus) als ik de link niet kan veranderen, maar ik vind het raar dat ik geen link meer kan vinden, maar dat mijn moeder zogenaamd nog wel mijn werk kan zien... Wie heeft een idee wat er aan de hand is? Als je niets meer kan delen, maar de link is ook weg, dan is het ook soort van goed; dan ben ik wel van het moeder-probleem af...
Waarom maak je niet nieuwe mapjes waar je dan voor kan kiezen wie het kan zien. Je kan dat zelf makkelijk instellen. Wat een moeilijk gedoe met linkjes.

Misschien kan je dat ook wel met de huidige mappen doen trouwens. Je kan ook delen voor al jouw vrinden behalve de personen die je aanklikt.
Die mappen snap ik niet zo goed; wat bedoel je daarmee? Mijn moeder zit gelukkig niet op Facebook dus die kan ook verder nergens meekijken. Ik zou haar ook niet als vriend toevoegen als ze er om zou vragen, juist omdat ik alles voor haar afscherm. Het gaat er dus om dat ze een link heeft van een fotoalbum, dat je met zo'n directe link ook kan zien als je geen Facebook-account hebt.

Ik vind de linkjes verder juist handig omdat ik zo dit specifieke album kan delen met pottenbakkers die in dezelfde werkplaats werken waar ik mijn werk laat stoken etc. Dan heb je geen website nodig en het is verder niet openbaar. Ze hoeven daarvooor ook geen FB-vriend te zijn; dat bewaar ik voor een stuk of 30 intimi.

Als ik alle foto's naar een nieuw album verplaats, dan komt de link van mijn moeder in een leeg album uit, maar dan kan ik schijnbaar geen link meer van het nieuwe album maken. Dus dan kan ik het ook niet meer met anderen delen...

Tot nu toe was het wel leuk dat vrienden af en toe een werkstuk van me zien langskomen op Facebook; zo blijf je toch een beetje van elkaars vorderingen op de hoogte...
Het gaat hierom; ik zie alleen niet meer de optie : "link ophalen" verschijnen als ik dit uitvoer...
https://www.facebook.com/help/124590517 ... _permalink
blijmetmij schreef:
15-04-2019 10:34
Het gaat hierom; ik zie alleen niet meer de optie : "link ophalen" verschijnen als ik dit uitvoer...
https://www.facebook.com/help/124590517 ... _permalink

Even geprobeerd, staat er bij mij ook niet meer tussen.
Ik kom dit tegen als eventuele oplossing:

I lost the 'get link' option in the gear menu when I updated my Macbook Pro to OS X El Capitan 10.11 operating system. The solution I discovered was to upload photos from my hard drive pictures folder rather than directly from iPhoto as I had done previously. So for any album I want to share with non- Facebook users, I export the photos to my "Pictures" folder, then upload them to Facebook from there. The 'get link' will be in the gear menu once more. Good luck.
Star² schreef:
15-04-2019 10:58
Ik kom dit tegen als eventuele oplossing:

I lost the 'get link' option in the gear menu when I updated my Macbook Pro to OS X El Capitan 10.11 operating system. The solution I discovered was to upload photos from my hard drive pictures folder rather than directly from iPhoto as I had done previously. So for any album I want to share with non- Facebook users, I export the photos to my "Pictures" folder, then upload them to Facebook from there. The 'get link' will be in the gear menu once more. Good luck.
Bedankt dat je even in je eigen map gekeken hebt als eerste.
en bedankt dat je meezocht!
Ik voeg de meeste foto's nog toe vanaf mijn computer, maar soms ook met een ipod. Dus ik heb voor de zekerheid een foto toegevoegd vanaf mijn computer, maar daarna is de link nog steeds niet terug...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven