PC opruimen

22-04-2019 07:35 16 berichten
Ik ben onze bestanden van de laatste jaren aan het opruimen op de harde schijf.
We hebben nu back up van back up, vanalles dubbel.

Hoe hebbben jullie dit geordend op je schijf / harde schijf?

Bepaalde mappen structuur?
Wat bewaar je van een jaar?
Alle reacties Link kopieren
Oh heerlijk mappenstructuren, zo rustgevend als alles mooi opgeruimd staat.
Op mn (werk)laptop heb ik het ongeveer zo:
- Algemene map, voor logo’s en formats die geregeld nodig hebt.
- Fotomap, apart zodat ze allemaal bij elkaar staan. Ingedeeld op jaartal, binnen het jaar nog verdeeld op evenement/activiteit.
- Voor rest staat alles in mappen op jaartal, binnen die mappen staat alles ook weer ingedeeld op mappen per thema (facturen, activiteiten, enz.)

Ik bewaar eigenlijk altijd alles, als de schijf volloopt kopieer ik de foto’s naar onze back-ups en verwijder ze. Dan loop ik eens door de mappen heen om wat op te ruimen.

De back-ups houden we altijd wel opgeruimd. Geen drie dubbele kopieën.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Verreweg het meeste blijk ik nooit meer nodig te hebben; ik heb wel een map met muziek waar ik zo'n drie keer per jaar nog naar luister, en een map foto's en video's (af en toe kieper ik de inhoud van de telefoon naar Windows) voor het geval dat ik wil weten hoe dat toen was, en deze "belangrijke" mappen kopieer ik nogmaals naar een dvd of usb-stick. Maar in de praktijk gebeurt hier nooit iets meer mee.

Als de computer wordt vervangen begin ik from scratch opnieuw met een nieuwe. Ik hoef nooit meer te weten hoe het was in 2014.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles in een mappenstructuur per klant/onderwerp. Alles dubbel in back-up en ik gooi niets weg. Harde schijf-ruimte is zo goedkoop dat het niet nodig is om iets weg te gooien.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik hou niet van een mappenstructuur op jaartal, maar geef de voorkeur aan eentje per onderwerp. Als je iets zoekt, weet je wel waar het over gaat, maar echt niet meer of het nu in 2009 of 2010 was. Dus dan moet je al die jaren doorzoeken.
JollyRider schreef:
22-04-2019 10:06
Ik heb alles in een mappenstructuur per klant/onderwerp. Alles dubbel in back-up en ik gooi niets weg. Harde schijf-ruimte is zo goedkoop dat het niet nodig is om iets weg te gooien.
Maar je ziet door de bomen het bos toch niet meer op een gegeven moment😬
Bedankt voor jullie tips!
sleepingbeauty87 schreef:
22-04-2019 13:31
Maar je ziet door de bomen het bos toch niet meer op een gegeven moment😬
Juist wel, omdat je mappen maakt op onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
sleepingbeauty87 schreef:
22-04-2019 13:31
Maar je ziet door de bomen het bos toch niet meer op een gegeven moment😬
Waarom niet? Ik heb een heel simpele structuur, prive/zakelijk, dan klanten, dan projecten. En daarnaast een meer dan uitstekende zoekfunctie op de computer. Waarom zou ik door de bomen het bos niet meer zien?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
HD schijf/usb geheugensticks zijn tegenwoordig niet duur. Qua gewicht zijn de schijven ook licht en daarom makkelijk op te bergen in een brandwerende kluis.

Foto's, MP3, MP4 bewaar ik in mapjes per onderwerp.
We hebben 4 HD schijven.
Docu's, belasting, werkgerelateerd, klantenbestand van bedrijf, wachtwoorden heb ik op een aparte file.
Ik heb niet zoveel op mijn PC staan omdat ik na verwerking/verzending de docu's altijd direct archiveert en in de kluis. Dan kan ik het later makkelijk terug vinden.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Gaat de vraag van TO over prive of zakelijk. Want dat maakt nogal veel uit.
Gaat om privé foto’s en andere documenten.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik steeds vaker zoekmogelijkheden i.p.v. dat ik tijd investeer in het maken van en opslaan in een mappenstructuur. Ik heb wel een mappenstructuur, maar dat is vrij grof. Voor werk bijvoorbeeld een map "Customers" met daarin mappen per klant daar weer in per project en dat is het wel zo'n beetje. En de rest doe ik met Spotlight op Mac en de Windowsvariant op Windows-PC.

Voor foto's denk ik niet na en volg ik gewoon wat Photos doet. Daar is best wel over na gedacht door Apple, dus ga ik dat zelf niet meer doen.
Foto’s op jaar en datum. Documenten op onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Prive bewaar ik alles dat ik locaal 'aanmaak', maar dat is niet zo heel veel. De meeste administratie gaat toch via het web.

Ik heb een eigen partitie-indeling met daarbinnen folders per soort bestand. Een bepaald type bestand waar veel van zijn krijgen een sub-folder. Qua foto's gaat het eerst ruwweg per categorie en daarbinnen vaak een aparte map per aangelegenheid.

Ik gooi in principe dus niets weg. Tenzij het niet meer relevant is, maar dan gooi ik het sowieso weg, ongeacht of het een back-up is of niet. Als ik een back-up maak dan kopieer ik in principe alle data 1 op 1 over.
Mijn vriend maakt elke .. tijd een back-up van onze computers.. Die bewaard hij op een harde schijf. Bewaart er vaak 2 en verwijderd daarna de oudste telkens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven