Houdt dat 'cookies accepteren' ooit nog eens op?

01-05-2019 12:27 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Worden jullie ook helemaal gek van cookie-meldingen? Waar slaat dat nog op? Alsof je ooit nee gaat zeggen. Want dan kan je de site niet goed zien.

Voor mijn werk maar ook privé bezoek ik heel vaak sites die ik nog niet eerder bezocht had en dan telkens weer die stomme melding en klikken... bij sommige sites zoals de NPO blijft het ook maar terugkomen en moet je drie dingen wegklikken.

Gaan ze die onzin ooit ook weer eens afschaffen? Of iets inbouwen dat je in je browser kan aangeven dat je wel of niet die melding wilt, en anders gewoon automatisch cookies accepteert?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Nee, ik vind het juist fijn dat ik zelf kan bepalen welke cookies er wel en niet geplaatst mogen worden. En behalve de functionele cookies, heeft dat geen invloed op de functionaliteit van de website.

Behalve op het viva-forum dan, daar word je er wel door afgestraft doordat je, bij het niet accepteren van alle cookies, geen afbeeldingen meer kan zien.

Dus nee, het is geen onzin en moet zeker niet afgeschaft worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral heel hinderlijk dat ook al heb je al 30x geaccepteerd het toch blijft komen . Terwijl dit in mijn ogen dan automatisch goedgekeurd moet zijn, maar wellicht heb ik er geen verstand van.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop ook dat er snel een applicatie komt die al die irritante meldingen blokkeert. Ik gebruik wel ghostery, daarmee kan ik bepaalde cookies toestaan of blokkeren, maar ik krijg nog steeds die irritante pop-ups.

Ik heb zelf trouwens ook een aantal websites, en heb daar nergens de 'verplichte' cookie-meldingen geïnstalleerd. Nog nooit een waarschuwing om gehad ofzo. Dus ik snap niet dat al die andere websites het wel zo serieus nemen
Alle reacties Link kopieren
Het interesseerd me vrij weinig. Het irritante eraan vind ik dat ik er altijd enorme trek in koekjes van krijg
Ik denk dat het pas ophoudt als bedrijven stoppen met die cookies.
Ik heb er ook een schijthekel aan. Als je niet op accepteren drukt kom je meestal heel die site niet op. En het is niet zo dat eenmaal geaccepteerd je die kutmelding nooit meer te zien krijgt bij herhaalde bezoeken aan zo'n site.
Ik ben ook voor de optie dat je eenmalig vanaf je device kunt instellen dat je cookies accepteert en dat die meldingen er nooit meer zijn.
Ze zijn wel bezig met een nieuwe Europese wet (e-privacyverordening) die dit beter moet gaan regelen. Bedoeling is dan geloof ik om het inderdaad via de browser te regelen en niet op elke website afzonderlijk. Wat mij betreft hadden ze dat meteen al moeten doen.

Wanneer die wet ingaat mag Joost weten, dat duurt allemaal een eeuwigheid. En dan krijgen we waarschijnlijk weer net zo'n monster als met die AVG (is er ook maar iemand die die enorme lappen juridische tekst m.b.t. cookies en privacy leest?).
De meeste mensen weten nauwelijks wat cookies precies zijn en doen.

En over de AVG doen ook nog steeds heel veel fabels de ronde, omdat mensen niet begrijpen wat erin staat.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-05-2019 12:36
Ik heb er ook een schijthekel aan. Als je niet op accepteren drukt kom je meestal heel die site niet op. En het is niet zo dat eenmaal geaccepteerd je die kutmelding nooit meer te zien krijgt bij herhaalde bezoeken aan zo'n site.
Ik ben ook voor de optie dat je eenmalig vanaf je device kunt instellen dat je cookies accepteert en dat die meldingen er nooit meer zijn.
Amen
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-05-2019 12:36
Ik heb er ook een schijthekel aan. Als je niet op accepteren drukt kom je meestal heel die site niet op. En het is niet zo dat eenmaal geaccepteerd je die kutmelding nooit meer te zien krijgt bij herhaalde bezoeken aan zo'n site.
Ik ben ook voor de optie dat je eenmalig vanaf je device kunt instellen dat je cookies accepteert en dat die meldingen er nooit meer zijn.
Ik ook
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
01-05-2019 12:34
Het interesseerd me vrij weinig. Het irritante eraan vind ik dat ik er altijd enorme trek in koekjes van krijg
:rofl:
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
@RikM, oh dat zou mooi zijn. Ze zijn er dus wel mee bezig.

En die AVG, vreselijk. Vooral voor organisaties zelf. Soms is het haast onmogelijk om eraan te voldoen. Ik schijn bijvoorbeeld in theorie ook niet meer het telefoonnummer en het mailtje te mogen bewaren van die ondernemer die ik ooit gesproken heb voor mijn werk. Maar waarvan ik het juist wel handig vind om zijn gegevens nog te hebben voor als ik 'm ooit weer nodig heb.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een afgrijselijke hekel aan. Dan zijn er ook nog van die sites die bij alles wat je doorklikt opnieuw een cookiemelding sturen. Of dat op het moment dat je iets aanklikt die hele site verschuift omdat er nog opeens zo een cookievenster tussen wordt gepropt en je dus op het verkeerde klikt. Vooral als je echt iets aan het uitzoeken bent en dus vaak verschillende websites opent, dan word je helemaal gek van dat geklik all over the place.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
01-05-2019 13:13
@RikM, oh dat zou mooi zijn. Ze zijn er dus wel mee bezig.

En die AVG, vreselijk. Vooral voor organisaties zelf. Soms is het haast onmogelijk om eraan te voldoen. Ik schijn bijvoorbeeld in theorie ook niet meer het telefoonnummer en het mailtje te mogen bewaren van die ondernemer die ik ooit gesproken heb voor mijn werk. Maar waarvan ik het juist wel handig vind om zijn gegevens nog te hebben voor als ik 'm ooit weer nodig heb.

Hier klopt geen donder van.

En cookiemeldingen zijn expres zo irritant mogelijk, omdat de meeste websites gewoon zoveel mogelijk gegevens willen hebben. Gegevens = geld. En de rest is te lui om een alternatief voor GA te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
01-05-2019 12:45
De meeste mensen weten nauwelijks wat cookies precies zijn en doen.

En over de AVG doen ook nog steeds heel veel fabels de ronde, omdat mensen niet begrijpen wat erin staat.
Precies, krijg je hier van die adviezen dat iemand een vriendin kan aanklagen wegens het plaatsen van een onflatteuze foto op Facebook op grond van de AVG. Of mensen worden boos dat een mail binnen een bedrijf is doorgestuurd naar de verantwoordelijke persoon, want dat wilde hij niet.

(Ter info: de AVG heeft niks met prive personen te maken, en de receptie mag een mail intern gewoon nog steeds doorsturen naar je juiste persoon, want daar hebben ze een duidelijk doel en belang mee: jouw probleem oplossen).
Alle reacties Link kopieren
Tofu123 schreef:
01-05-2019 12:33
Ik heb zelf trouwens ook een aantal websites, en heb daar nergens de 'verplichte' cookie-meldingen geïnstalleerd. Nog nooit een waarschuwing om gehad ofzo. Dus ik snap niet dat al die andere websites het wel zo serieus nemen

Tja, sommige bedrijven/mensen vinden het belangrijk om wél te voldoen aan de wet.

Overigens heb ik het anders opgelost: vooralsnog heb ik alleen functionele cookies nodig voor mijn website en dan is de melding niet verplicht.
En het hoe en wat staat in mijn privacy-verklaring op de website.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Als je toch standaard alles accepteert, kun je ook een plug-in installeren die dat automatisch voor je doet. Bijvoorbeeld deze: https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/
Dan krijg je nooit meer die meldingen of pop-upjes te zien!
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
01-05-2019 13:45
Overigens heb ik het anders opgelost: vooralsnog heb ik alleen functionele cookies nodig voor mijn website en dan is de melding niet verplicht.
En het hoe en wat staat in mijn privacy-verklaring op de website.

:thumbsup: Zo hoort het ook.
Ik vind het niet zo storend, maar ik merk wel dat als ik niet zit op te letten tegenwoordig sneller ook op ja klik als me gevraagd word of ik meldingen wil ontvangen, of een nieuwsbrief ofzo, want ik zit dan toch automatisch ja te klikken.
Maar al die onzin in mijn mailbox wil ik eigenlijk niet, dus eens per week moet ik dan weer al die rommel afzeggen :proud:
RikM schreef:
01-05-2019 12:42
Ze zijn wel bezig met een nieuwe Europese wet (ePrivacy Verordening ) die dit beter moet gaan regelen. (...) Wanneer die wet ingaat mag Joost weten, dat duurt allemaal een eeuwigheid.

Over deze verordening moet nog overeenstemming worden bereikt tussen het Europees Parlement en de lidstaten. Als deze er is, hebben lidstaten 2 jaar de gelegenheid om de ePV te implementeren in hun wetgeving. Waarschijnlijk wordt de verordening medio 2019 aangenomen. Met een overgangstermijn van 2 jaar zal de ePV in 2021 wet zijn.

Duurt nog wel even dus.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
01-05-2019 13:45


Overigens heb ik het anders opgelost: vooralsnog heb ik alleen functionele cookies nodig voor mijn website en dan is de melding niet verplicht.
En het hoe en wat staat in mijn privacy-verklaring op de website.
Super!
Alle reacties Link kopieren
ik denk dan, prima! kijk ik toch niet naar jouw pagina, kunnen je adverteerders ook meteen een lange vinger krijgen... you loose
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven