Leven zonder smartphone

11-05-2019 09:27 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van mijn smartphone. Teveel. Het begint als een momentje van ontspanning, dan kom ik niet meer los en blijf ik hangen in uren nutteloos scrollen. Ik check continu op mails, apps en likes en schrik me kapot van mijn schermtijd. Ik durf gerust te stellen dat ik er geen leuker mens van word.

Minderen werkt niet. Of maar heel even. Dan bedenk ik weer smoesjes om toch even te mogen en even wordt teveel.

Blijkbaar ben ik toe aan een radicale oplossing. Daarom overweeg ik voor een langere periode te stoppen met mijn iPhone en een Nokia 3310 te kopen.

Zijn hier meer mensen die willen stoppen of al gestopt zijn? Waar liep je tegenaan? Hoe lang stop je of voor altijd? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Apps verwijderen van je telefoon is misschien een oplossing.
Je wordt er dan niet meer mee geconfronteerd.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem. Ook al regelmatig gedacht te stoppen. Het enige wat me tegenhoud is dat het heel erg lastig is als ik geen whatsapp meer heb en geen zakelijke email meer op mijn telefoon binnenkrijg (eigen zaak).

Mijn teveel schermtijd zit hem in facebook, beetje rond lummelen op allerlei fora etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat een stoere actie! Ik ben ook verslaafd. Probeer het telkens wel te minderen, maar herken dat als ik eenmaal bezig ben mijn tijd weer makkelijk verdoe met dom scrollen. Ik check insta, FB, Viva, funda, MP, kledingsites, Pinterest en appjes. Daar ben ik echt wel wat uren per dag zoet mee. Aan de ene kant heerlijk ontspannend, maar ook echt geestdodend. Ik durf alleen nog niet met je mee te gaan 🙈
Oh wat herkenbaar. Ik ben ook verslaafd. Het lijkt wel of het letterlijk geestdodend is. Ik word luier, vergeetachtiger, dikker. Want kijken op mijn mobiel doe ik natuurlijk vanaf de bank, mét wat lekkers erbij. En dat ook uren per dag. Ik wil het niet, maar iets in mij is sterker, en hup, daar zit ik weer. Kan echt niet goed zijn voor je hersens ook. En voor je lichaam.
Inderdaad wat al eerder genoemd is social-mediap apps van telefoon verwijderen en social-media alleen op pc of tablet gebruiken. Dan kun je Whatsapp gewoon houden om berichten te sturen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eens apps verwijderd, maar ik ben niet sterk genoeg ;-D
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Als je jezelf limiteert of iets verbiedt dan krijg je er juist een fascinatie voor.

Zelf geen last van verslaving aan kleine schermen maar een groot scherm; dat wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle meldingen uitzetten, social media apps en andere overbodige apps van je telefoon verwijderen en je scherm in zwart-wit zetten.
Dat doet al heel veel.

En wat zelfdiscipline kweken en daarin volharden.
Het is niet makkelijk, maar ik heb het zo ook gedaan en het lukt wel, maar de eerste dagen is het meest lastige. Maar dan moet je doorzetten en eraf blijven.
Jep, ik heb bij de mediamarkt zo'n goedkoop telefoontje gekocht a €20 voor dit soort momenten. Precies wat jij beschrijft heb ik ook. Als het me teveel wordt stop ik mijn simkaart in die andere telefoon en leg ik mijn smartphone ergens waar ik niet bij kan (bij vriendin ofzo). Via wifi kan je namelijk ook nog steeds appen, ook al zit er geen simkaart in ;-). Ik stel een tijdslimiet in, bijv een week, en app wat belangrijke mensen dat ze me kunnen bereiken via sms of telefonisch.

De eerste dagen weet je niet hoe je de tijd moet volmaken 's avonds en grijp je steeds mis, en je moet ook creatief worden (geen google maps, geen camera, uberhaupt geen google, etc). Maar het went verrassend snel! En zodra je weer terug gaat naar je smartphone gebruik je hem een stuk minder. En dat moment dat je whatsapp weer opent en verwacht van alles gemist te hebben, maar het blijkt dat je eigenlijk niks boeiends hebt gemist, dat is echt een hallelujah moment. Helaas kan ik het alleen in de vakanties doen ivm werk, heb daar echt een smartphone voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Hier is weleens een documentaire over geweest, op RTL-Z. Misschien komt die weer in de herhaling in komkommertijd. Er was een hele theorie over. Maar ik weet niet meer hoe die heette en volgens mij ook niet online te zien.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4 ... -gebruiken

Misschien helpt dat?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
11-05-2019 10:40
Hier is weleens een documentaire over geweest, op RTL-Z. Misschien komt die weer in de herhaling in komkommertijd. Er was een hele theorie over. Maar ik weet niet meer hoe die heette en volgens mij ook niet online te zien.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4 ... -gebruiken

Misschien helpt dat?
En als je apple hebt?

Dat zwart wit en alle meldingen uit heb ik ook geprobeerd, voor die-hard verslaafden werkt dat helaas niet, dan moet je echt cold turkey gewoon smartphoneloos
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al meerdere malen een week gestopt en dat doorbreekt het voor even, maar ik blijf terugvallen.

Tv heb ik niet, dus docu kan ik niet kijken :)
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Als je een iphone hebt, heb je idd meer reden om in je smartphone te kijken. ;-) Maar wat ga je dan doen? Eten? Je vriendinnen pesten met zinloze telefoontjes over onzin? Slapen?

Of ga je dan ineens wél gezonde wandelingen maken en naar de sportschool?

Ik verwonder me echt waarom de mensen oeverloos foto's zitten te bekijken in hun smartphone,. Het is nog geen twintig jaar geleden dat bijna iedereen het een straf vond om bij tante Sylvia stapels vakantiekiekjes te moeten bekijken. :) Wat kunnen mensen veranderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je een iPhone hebt kan je je scherm en icoontjes al grijs maken, dat heb ik ook.
Ik heb ook alle meldingen uit staan en social media en nieuws kijk ik op mijn laptop en die zet ik uit en berg ik op als ik klaar ben.
Facebook heb ik weggedaan (gedeactiveerd) en Instagram en Pinterest kijk ik dus alleen op de laptop. Viva ook alleen op de laptop.
Het werkt, maar je moet even doorzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet een kids stad op je telefoon installeren. Wel whatsapp in de kids stand en werkmail. Maar geen internet of ander social media oid. Dan iemand in je omgeving een wachtwoord er op laten zetten en voila jouw eigen telefoon zonder verdere mogelijkheden 👍🏼
Het leven is niet eerlijk
Ik zou het gewoon doen als het goed voelt voor je. Ik denk er ook wel eens aan om het te doen.
Ik heb vorig jaar 4 dagen zonder telefoon gezeten omdat hij verzopen was en ik heb me zelden zo vrij gevoeld. Ik sprak met mensen om me heen, gaf alles en iedereen meer aandacht en wat een tijd hield ik over! Ik snap je gedachtegang zeker. Ik ben ook te verslaafd aan dat stomme ding. En als ik niet op de telefoon zit pak ik de laptop wel of kijk ik TV. Maar ik vond mezelf echt een veel leuker mens zonder dat ding.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik dan ga doen:
- een film kijken zonder steeds te checken of onrust te voelen
- een boek lezen
- me vervelen
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Roosh schreef:
11-05-2019 09:37
Oh wat herkenbaar. Ik ben ook verslaafd. Het lijkt wel of het letterlijk geestdodend is. Ik word luier, vergeetachtiger, dikker. Want kijken op mijn mobiel doe ik natuurlijk vanaf de bank, mét wat lekkers erbij. En dat ook uren per dag. Ik wil het niet, maar iets in mij is sterker, en hup, daar zit ik weer. Kan echt niet goed zijn voor je hersens ook. En voor je lichaam.
Dit vat het eigenlijk heel mooi samen.
Hallo?!
Hoi! Ik vind dit allemaal heel herkenbaar. Ik ben een tijdje geleden bijna 3 maanden opgenomen geweest. Daar was het advies (dus niet verplicht) om je telefoon uit te zetten. Ik heb het daar eigenlijk niet gemist. Toen ik weer thuis kwam, heb ik zo'n oude nokia gekocht, precies zoals jij ook overweegt. Toch miste ik best veel, vooral Whatsapp berichtjes enzo. Mensen vonden het onhandig om me alleen te kunnen bellen. En ik heb zelf eigenlijk ook een hekel aan bellen. Ik heb nu weer mijn smartphone, maar verzand weer in uren gescroll op internet etc. Ik heb geen FB, Instagram, Twitter oid. Mijn smartphone is doorgeschakeld naar de oude nokia. Als ik naar boven ga om te slapen, ergens op bezoek ga, een stuk ga wandelen met de hond, dan gaat mijn smartphone uit/niet mee. Alleen de nokia heb ik dan bij me. Dan ben ik altijd bereikbaar voor bellers, en kan ik zelf als het echt nodig is ook bellen (liever wacht ik tot ik bij smartphone bent want die nokia heeft een prepaid kaart). Ik lees graag mee hier, wel zelf ook nog wel e.e.a. veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon wat anders doen. Heb je zoveel tijd over dat je daar tijd voor hebt?
Zoek een hobbie, ga koffie drinken bij een vriendin, die een spelleltje met je kinderen, ga werken. Lees een boek...
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ook minderen, want het zat hem bij mij ook heel erg in het vullen van een leegte in de avond. En ook heel vaak overdag checken terwijl al mijn vrienden/familie dan ook werkt en er dus echt vrij weinig gebeurt.

Ik heb de app Moment geinstalleerd. Die helpt bij de bewustwording hoeveel tijd je op je mobiel zit, en hoevaak je hem oppakt. Je kan daar bepaalde doelen instellen (bijv elke dag max 1,5 uur op je scherm zitten) en dan krijg je elke keer meldingen als je in de buurt van je doel komt. Geen wondermiddel, maar het hielp bij mij wel in de bewustwording waar mijn zwakke plekken zitten en bewust minderen. Overdag zit het bij mij heel erg in de pick ups: ik pak hem doelloos op om te zien dat er niks gebeurd is, als pauzemomentje tijdens werk. S avonds zit het hem meer in het doelloos op de bank zitten en me vervelen, en dan eindeloos kattenfilmpjes zitten kijken.

De popups/meldingen helpen me nu wel om eerder in te grijpen en wat anders te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
11-05-2019 11:20
Wat ik dan ga doen:
- een film kijken zonder steeds te checken of onrust te voelen
- een boek lezen
- me vervelen
Ja zo heet die documentaire ook zie ik nu: "De kracht van verveling". Vermoedelijk Brits. RTL-Z heeft veel Britse docu's.

Mensen gebruiken hun smartphone om de verveling te verjagen. Dan gaat de tijd sneller. Ze kunnen hun eigen zin niet doen. En dan komt de smartphone van pas. Bij mijn weten was dat de strekking.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het is ook hier teveel. Ik volg dit topic graag voor tips. Het is een een tijdrovende verslaving!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven