Foto's ordenen en geordend houden. Hoe!?

14-06-2019 13:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem.

Sinds het hebben van een zoontje, puilt mijn telefoon uit met foto's. Inmiddels heb ik daarvoor Onedrive dus het opslagprobleem op mijn telefoon is opgelost want het wordt nu automatisch geüpload.
Maar dat is ook niet heel handig, want nu zijn er allemaal foto's in Onedrive belandt die totaal niet interessant zijn.
Met een programma heb ik al duplicaten verwijderd, maar toch zijn er nog iets van 1500 foto's om uit te zoeken. Iedere keer als ik eraan begin ben ik er na 15 min. klaar mee omdat ik dan weer mijn selectie kwijt ben en alles opnieuw moet selecteren. Onedrive werkt niet zo lekker wat dat betreft.

Het meest ideaal lijkt mij een tool wat het automatisch in maanden kan ordenen zodat ik wat makkelijker vanuit submappen kan verwijderen. Maar dat bestaat vast niet hé?

Hoe doen jullie dit? En een goed alternatief voor Onedrive?
Ik heb mijn foto's in Google + staan en die staan allemaal op datum, gebeurt automatisch.
En je kunt er alles mee doen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wij laden ze in op de computer. Ik maak voor elk jaar een map aan die ik onderverdeel in de maanden. En dan maak ik daarin mapjes met de datum van die maand en noem de mapjes.

Dus mijn lijst ziet er zo uit:

Map 2019
Januari
Februari
Maart
enz.

En dan in de submap van mei bijvoorbeeld:
20190505 Bevrijdingsdag
20190524 Allemaal dagje strand
20190527 Zoon kinderboerderij

En ja het is een werk. Daarom hou ik het inmiddels goed bij. En heb ik maandelijks de telefoons van mijn man, mijn schoonmoeder, mijn eigen moeder, school en peuterspeelzaal om te verzamelen en te benoemen. Maar ik hoef daarna nooit meer te zoeken naar foto's!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Het nadeel van inladen op de computer is dat dat apparaat niet eeuwig meegaat en ze je ze daarom beter in een cloud kan plaatsen, dan weet je zeker dat je ze nooit meer kwijtraakt en ze altijd goed geordend blijven staan daar waar je ze hebt neergezet.
Voordeel van Google+ is dat je geen andere fotoprogramma's meer nodig hebt mocht je er willen delen, dan klik je gewoon met je rechtermuisknop, selecteer afbeeldingslocatie kopiëren en dan kan je de foto overal neerzetten, ook heel gemakkelijk als je een album wilt laten maken.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
14-06-2019 13:49
Wij laden ze in op de computer. Ik maak voor elk jaar een map aan die ik onderverdeel in de maanden. En dan maak ik daarin mapjes met de datum van die maand en noem de mapjes.

Dus mijn lijst ziet er zo uit:

Map 2019
Januari
Februari
Maart
enz.

En dan in de submap van mei bijvoorbeeld:
20190505 Bevrijdingsdag
20190524 Allemaal dagje strand
20190527 Zoon kinderboerderij

En ja het is een werk. Daarom hou ik het inmiddels goed bij. En heb ik maandelijks de telefoons van mijn man, mijn schoonmoeder, mijn eigen moeder, school en peuterspeelzaal om te verzamelen en te benoemen. Maar ik hoef daarna nooit meer te zoeken naar foto's!
Heb je weel een backup?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in Onedrive toch ook gewoon mapjes aanmaken TO?
Alle reacties Link kopieren
Oke, kom ik weer mer mijn ouderwetse reactie.. Ik houd al canaf de geboorte van mijn kind een album bij. Print elke paar maanden ongeveer selectief wat fotos uit en plak ze in een avondje in het album. Als ik foto's maak, dan bekijk ik ze en wis ik meteen een aantal. Eens in de zoveel tijd gooi ik alles op een harde schijf waarbij ik globaal de fotos bekijk en wat meer wis. Ik hou wel van ordelijkbheid haha. Maar dus ook van ouderwets fotos plakken in een album.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een NAS waar we alle foto's in verschillende mappen hebben staan per jaartal en gebeurtenis.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips.
Ik heb het denk ik niet heel duidelijk geformuleerd.
Vanaf nu wil ik zeker maandelijkse mappen aanmaken en bijhouden, maar ik vraag mij voor de huidige selectie af of er iets van een programma of tool is waarmee je er sneller doorheen komt. Bijv. een programma wat met 1 knop automatisch jouw foto's kan onderverdelen in submappen per maand bijv.
Een beetje vergelijkbaar zoals je ook op websites een map met foto's ernaartoe kan slepen en er automatisch een album wordt gemaakt.

Ik vind er nu geen beginnen aan omdat het 1 grote hoop is. Vanuit submappen lijkt het mij makkelijker verwijderen.

Ik ga even kijken hoe het via Google werkt. Het selecteren is dus bij onedrive heel vervelend omdat je je selectie vaak kwijt bent en dan opnieuw kan starten.

Ik ben wel meer van de clouds dan de computer.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of zoiets bestaat.
Ik doe het gewoon handmatig. Dan zie ik de foto's nog een keer en verwijder ik slechte of dubbele foto's.
Alle reacties Link kopieren
Google Foto's zet ze automatisch in chronologische volgorde. En je kunt ze ook onderverdelen in mappen (zonder dat ze daarbij uit de originele set verwijderd worden).
Niet alleen in de cloud je foto's bewaren maar ook op je computer én op een externe harddisk/USB stick.
De handigste methode lijkt mij om mappen per maand te maken en daar al je foto's in te stoppen.
Dus in mapje 201906 gaan al je foto's die je deze maand neemt. Is later vrij eenvoudig weer terug te vinden. Zomervakantie 2008? Simpel even één of twee mapjes doorzoeken. Paasvakantie 2016? Idem dito.
Fitzgerald schreef:
14-06-2019 14:14
Bijv. een programma wat met 1 knop automatisch jouw foto's kan onderverdelen in submappen per maand bijv.
Al je foto's in één grote map kopiëren.
Vervolgens op datum sorteren en dan per maand de foto's selecteren.
Dan knippen en plakken in de nieuw te maken map van die maand.
Kwartiertje werk.
Cateautje schreef:
14-06-2019 13:53
Het nadeel van inladen op de computer is dat dat apparaat niet eeuwig meegaat en ze je ze daarom beter in een cloud kan plaatsen, dan weet je zeker dat je ze nooit meer kwijtraakt en ze altijd goed geordend blijven staan daar waar je ze hebt neergezet.
Voordeel van Google+ is dat je geen andere fotoprogramma's meer nodig hebt mocht je er willen delen, dan klik je gewoon met je rechtermuisknop, selecteer afbeeldingslocatie kopiëren en dan kan je de foto overal neerzetten, ook heel gemakkelijk als je een album wilt laten maken.

Betaal je daarvoor voor?
Tessa44- schreef:
14-06-2019 15:01
Betaal je daarvoor voor?
Nee, maakt deel uit van je gmailaccount. Als je op de stipjes van de apps klikt dan komt foto's ook tevoorschijn en daar kan je alles via de computer uploaden.
Alle reacties Link kopieren
Filmpjes en foto's van mijn telefoon komen automatisch in een map in Dropbox terecht. Eens per maand kijk ik dat door, verwijder ik wat ik niet meer hoef en de rest gaat in het juist maand-mapje in mijn Google Drive. En ook belangrijk: daarna verwijder ik het ook meteen maar van mijn telefoon voor de overzichtelijkheid.
Foto's van mijn goede camera bewerk ik eerst en gaan daarna ook in maand-mapjes in mijn Google Drive.
Als je het goed bijhoudt is het niet veel werk en heel overzichtelijk.
Cateautje schreef:
14-06-2019 15:04
Nee, maakt deel uit van je gmailaccount. Als je op de stipjes van de apps klikt dan komt foto's ook tevoorschijn en daar kan je alles via de computer uploaden.


Ah oké, ik dacht altijd dat daar een max GB aan zat, daarom nooit goed naar gekeken. Dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
14-06-2019 14:53
Al je foto's in één grote map kopiëren.
Vervolgens op datum sorteren en dan per maand de foto's selecteren.
Dan knippen en plakken in de nieuw te maken map van die maand.
Kwartiertje werk.
Dat is eigenlijk wel een goed idee. Dat ik dat niet even zelf had bedacht.
Ik ga dat proberen. En dus even kijken of Google handiger werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven