Welke password keeper/manager?

22-06-2019 14:05 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word gek van alle inlogcodes en wachtwoorden en bewaar ze nu in een tekstdocumentje. Niet handig en niet veilig, dus ik wil een app.
Maar welke??? Er zijn er zoveel.

Ik zoek de handigste/simpelste. Niet perse de allerveiligste.
Ik heb een Android telefoon en Android tablet en een Windows computer en gebruik naast Chrome vooral de Operabrowser (weet niet of dat ertoe doet?)
.
Ja, dat doet ertoe.

Ik heb firefox en die slaat alle wachtwoorden op en ik hoef ze nooit meer in te tikken, dat gebeurt automatisch.
Wel zo fijn, want ik heb er tientallen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-06-2019 14:08
Ja, dat doet ertoe.

Ik heb firefox en die slaat alle wachtwoorden op en ik hoef ze nooit meer in te tikken, dat gebeurt automatisch.
Wel zo fijn, want ik heb er tientallen.
Dat is niet het idee van een password manager. Het is niet heel veilig en ook niet heel handig, want je bent afhankelijk van een specifieke browser.

Ik heb zelf ervaring met Keepass, LastPass en 1Password. De laatste heb ik nu en dat vind ik veruit de fijnste. Heel gebruiksvriendelijk, ook bruikbaar via web, goede browser plugins en fijne apps voor zowel PC als mobiele devices.
tvp wijzigde dit bericht op 22-06-2019 14:13
17.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Chrome slaat ze voor mij automatisch op en haalt ze op als ik inlog met m'n gmail account in Chrome. Verder gebruik ik zelf geen aparte programma's, maar mijn moeder gebruikt LastPass.
¡Apagando las luces!
TVP schreef:
22-06-2019 14:10
......1Password. De laatste heb ik nu en dat vind ik veruit de fijnste
Ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Dashlane
Ik wil maar één specifieke browser. Wat moet ik er met meer?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-06-2019 14:08
Ja, dat doet ertoe.

Ik heb firefox en die slaat alle wachtwoorden op en ik hoef ze nooit meer in te tikken, dat gebeurt automatisch.
Wel zo fijn, want ik heb er tientallen.
Dat doen mijn browsers in principe ook. Tot ze het opeens weer vergeten. En ik wil ook de pw's van apps onthouden, dus een slimme browser is niet genoeg.
.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-06-2019 14:15
Ik wil maar één specifieke browser. Wat moet ik er met meer?
Niet alles werkt even goed in elke browser. En soms heb je plug inns nodig die alleen op een specifieke browser kunnen. Ik gebruik ook Firefox en Dolphin.
.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
22-06-2019 14:14
Dashlane
Ken jij 1pass ook een zou deze (nog?) beter zijn en waarom?
.
Alle reacties Link kopieren
TVP schreef:
22-06-2019 14:10
Dat is niet het idee van een password manager. Het is niet heel veilig en ook niet heel handig, want je bent afhankelijk van een specifieke browser.

Ik heb zelf ervaring met Keepass, LastPass en 1Password. De laatste heb ik nu en dat vind ik veruit de fijnste. Heel gebruiksvriendelijk, ook bruikbaar via web, goede browser plugins en fijne apps voor zowel PC als mobiele devices.
Klinkt goed. Als er geen tegenberichten komen neem ik die. Thanks!
.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-06-2019 14:15
Ik wil maar één specifieke browser. Wat moet ik er met meer?
Werkt niet met apps en andere apparaten, risico op verlies van wachtwoorden, onbeveiligd, etc.

Prima als het voor jou voldoet, sommige mensen noteren alles op een papiertje en vinden dat voldoende. Maar een wachtwoord manager is heel iets anders. Het is een soort veilige kluis voor al je wachtwoorden en andere belangrijke gegevens.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op het werk adviseren we de collega's om keypass of lastpass te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
22-06-2019 14:27
Bij ons op het werk adviseren we de collega's om keypass of lastpass te gebruiken.
Ik heb Lastpass wel eens geprobeerd en op het werk hebben we Keepass. Maar echt handig vind ik ze niet. Of is Keepass weer iets anders dan keypass? Dat zal wel..
impala wijzigde dit bericht op 22-06-2019 14:34
14.09% gewijzigd
.
TVP schreef:
22-06-2019 14:24
Werkt niet met apps en andere apparaten, risico op verlies van wachtwoorden, onbeveiligd, etc.

Prima als het voor jou voldoet, sommige mensen noteren alles op een papiertje en vinden dat voldoende. Maar een wachtwoord manager is heel iets anders. Het is een soort veilige kluis voor al je wachtwoorden en andere belangrijke gegevens.
Ach, de meeste wachtwoorden die ik heb zijn van winkels waar je vooraf moet betalen, dus als iemand de behoefte voelt om die van me te stelen, dan gaat die persoon z'n gang maar.
Alle reacties Link kopieren
Voor het werk kreeg ik lastpass (met yubikey, irritant maar wel veilig).
Voor privé had ik eerst Keeper, maar nu iPhone alles op kan slaan en invullen met alleen vingerafdruk gebruik ik dat. Ideaal! (Maar daar heb jij dus niet zoveel aan).
.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik LastPast
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het handiger is om een slim systeem voor passwords te verzinnen i.p.v. er op te vertrouwen dat een bedrijf er netjes mee omgaat en maar hopen dat het nooit gehackt wordt.

Een bruikbaar systeem om met een beperkt aantal password toch veilig te werken is:

- gebruik 3 verschillende niveaus van veiligheid, bijvoorbeeld:
- gebruik hetzelfde password voor sites die niet zo belangrijk zijn, bijvoorbeeld internetfora. Zeker als je daar ook nog een apart emailadres voor gebruikt kan je dat heel simpel houden

- voor middelmatig belangrijke zaken (bijvoorbeeld webshops) kies je een vast password met indicatie van de winkel. Bijvoorbeeld pietjewebshop_bijenkorf (of pietjewebshop_bnkrf om het wat lastiger te maken) of pietjewebshop_bol.com

- voor echt belangrijke dingen (Digid, bank, verzekeringen e.d.) kies je unieke passwords

Je hoeft dan maar een handjevol passwords te onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
22-06-2019 14:36
Ik denk dat het handiger is om een slim systeem voor passwords te verzinnen i.p.v. er op te vertrouwen dat een bedrijf er netjes mee omgaat en maar hopen dat het nooit gehackt wordt.

Een bruikbaar systeem om met een beperkt aantal password toch veilig te werken is:

- gebruik 3 verschillende niveaus van veiligheid, bijvoorbeeld:
- gebruik hetzelfde password voor sites die niet zo belangrijk zijn, bijvoorbeeld internetfora. Zeker als je daar ook nog een apart emailadres voor gebruikt kan je dat heel simpel houden

- voor middelmatig belangrijke zaken (bijvoorbeeld webshops) kies je een vast password met indicatie van de winkel. Bijvoorbeeld pietjewebshop_bijenkorf (of pietjewebshop_bnkrf om het wat lastiger te maken) of pietjewebshop_bol.com

- voor echt belangrijke dingen (Digid, bank, verzekeringen e.d.) kies je unieke passwords

Je hoeft dan maar een handjevol passwords te onthouden.
Zo ben ik begonnen. Maar dat werkt niet meer, omdat er steeds meer en verschillende eisen aan pw's worden gesteld en je soms ook verplicht bent om ze vaak te veranderen. Dus nu is het een zooitje geworden.
Maar in principe heb je gelijk.
impala wijzigde dit bericht op 22-06-2019 14:40
0.33% gewijzigd
.
Sara9876 schreef:
22-06-2019 14:36
Ik denk dat het handiger is om een slim systeem voor passwords te verzinnen i.p.v. er op te vertrouwen dat een bedrijf er netjes mee omgaat en maar hopen dat het nooit gehackt wordt.

Een bruikbaar systeem om met een beperkt aantal password toch veilig te werken is:

- gebruik 3 verschillende niveaus van veiligheid, bijvoorbeeld:
- gebruik hetzelfde password voor sites die niet zo belangrijk zijn, bijvoorbeeld internetfora. Zeker als je daar ook nog een apart emailadres voor gebruikt kan je dat heel simpel houden

- voor middelmatig belangrijke zaken (bijvoorbeeld webshops) kies je een vast password met indicatie van de winkel. Bijvoorbeeld pietjewebshop_bijenkorf (of pietjewebshop_bnkrf om het wat lastiger te maken) of pietjewebshop_bol.com

- voor echt belangrijke dingen (Digid, bank, verzekeringen e.d.) kies je unieke passwords

Je hoeft dan maar een handjevol passwords te onthouden.
Ja, zo doe ik het ook ongeveer. Bij mijn bank heb ik geen password, daar doe ik alles met mijn identifier. Het is wel mogelijk, maar ik wil het niet.
Mijn digid heb ik ook niet op laten slaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 1password even uitchecken!

Edit: wel jammer dat het ruim 4 euro per maand kost. Maar ik snap dat wel, goede dingen komen niet voor niks.
impala wijzigde dit bericht op 22-06-2019 14:58
67.25% gewijzigd
.
Cateautje schreef:
22-06-2019 14:08
Ja, dat doet ertoe.

Ik heb firefox en die slaat alle wachtwoorden op en ik hoef ze nooit meer in te tikken, dat gebeurt automatisch.
Wel zo fijn, want ik heb er tientallen.
Hey Cateautje, lang geleden. Stomme vraag misschien maar als je computer kapot gaat ben je toch al je wachtwoorden kwijt? Of mis ik iets?
prada schreef:
22-06-2019 14:57
Hey Cateautje, lang geleden. Stomme vraag misschien maar als je computer kapot gaat ben je toch al je wachtwoorden kwijt? Of mis ik iets?
Firefox is ingesteld op mijn IP adres, dus als ik een nieuwe computer koop kan ik FF gewoon weer downloaden en blijft alles hetzelfde.
Heb daar wel een wachtwoord voor nodig, maar dat heb ik opgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
22-06-2019 14:36
Ik denk dat het handiger is om een slim systeem voor passwords te verzinnen i.p.v. er op te vertrouwen dat een bedrijf er netjes mee omgaat en maar hopen dat het nooit gehackt wordt.

Een bruikbaar systeem om met een beperkt aantal password toch veilig te werken is:

- gebruik 3 verschillende niveaus van veiligheid, bijvoorbeeld:
- gebruik hetzelfde password voor sites die niet zo belangrijk zijn, bijvoorbeeld internetfora. Zeker als je daar ook nog een apart emailadres voor gebruikt kan je dat heel simpel houden

- voor middelmatig belangrijke zaken (bijvoorbeeld webshops) kies je een vast password met indicatie van de winkel. Bijvoorbeeld pietjewebshop_bijenkorf (of pietjewebshop_bnkrf om het wat lastiger te maken) of pietjewebshop_bol.com

- voor echt belangrijke dingen (Digid, bank, verzekeringen e.d.) kies je unieke passwords

Je hoeft dan maar een handjevol passwords te onthouden.
Dan snap je niet hoe een password manager werkt. Alles is encrypted met een hoofdwachtwoord. Die encryptie is zo sterk dat niemand er zonder dat wachtwoord bij kan. Dus het bedrijf achter de wachtwoord manager ook niet. Dat betekent wel dat je het hoofdwachtwoord nooit moet vergeten of kwijtraken, anders heb je een probleem :)

Door two-factor authentication (2FA) in te schakelen ben je nog beter beveiligd. Dan moet je na het hoofdwachtwoord je login nog eens bevestigen met een code op je mobiel.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-06-2019 14:33
Ach, de meeste wachtwoorden die ik heb zijn van winkels waar je vooraf moet betalen, dus als iemand de behoefte voelt om die van me te stelen, dan gaat die persoon z'n gang maar.
Net wat je ermee doet. Mail, bank, creditcard, pincodes, kopie paspoort, licentie codes, logins, etc. kan je er ook veilig in opslaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven