1ste smartphone voor moeder, Samsung s3 of s4?

22-06-2019 14:37 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder (71) zou graag een eenvoudige smartphone willen, waarmee ze zou kunnen whatsappen en Facebooken en bijv. wat eenvoudige foto's en filmpjes maken.
Nu kan ik via vrienden ofwel een Samsung (Galaxy) S3 of een S4 krijgen waarmee ze eens zou kunen uitproberen hoe het bevalt. Zitten er - voor een beginnend smartphone-gebruiker- grote verschillen tussen de 2 toestellen in bijv. gebruiksgemak? Ik weet dat het scherm van de S4 0,2 inch groter is en dat het schermglas sterker zou zijn, maar zijn er nog meer (grote) verschillen?
Alle reacties Link kopieren
De verschillen zijn niet zo groot. Ze zijn allebei bijna even oud als jouw moeder namelijk. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die modellen het nog goed doen.
Hier zie je de verschillen:
https://www.gadgetsnow.com/compare-mobi ... -Galaxy-S4
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
22-06-2019 14:54
De verschillen zijn niet zo groot. Ze zijn allebei bijna even oud als jouw moeder namelijk. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die modellen het nog goed doen.
Hier zie je de verschillen:
https://www.gadgetsnow.com/compare-mobi ... -Galaxy-S4
Beetje overdreven niet? De toestellen zijn uit 2012 en 2013. Ik zie wel dat de S3 niet standaard 4G ondersteuning heeft.
Ze gaat er geen zware apps op draaien of mail lezen of ingewikkelde dingen.. Het gaat mij erom om haar eenvoudige apps zoals Whatsapp bij te brengen, zodat ze eens kan kijken of het haar bevalt. Vind het nl. een beetje zonde om minimaal 80 euro uit te geven voor een mobiel die straks wellicht ongebruikt in de kast ligt.
Alle reacties Link kopieren
Mwa..wat ik zo snel zie:
S4 sterkere processor, betere camera, grotere accu, standaard 4G ondersteuning, meer RAM-geheugen, hogere beeldschermresolutie en een veel langere gesprekstijd op 3g...
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
22-06-2019 15:03
Beetje overdreven niet? De toestellen zijn uit 2012 en 2013. Ik zie wel dat de S3 niet standaard 4G ondersteuning heeft.
Ze gaat er geen zware apps op draaien of mail lezen of ingewikkelde dingen.. Het gaat mij erom om haar eenvoudige apps zoals Whatsapp bij te brengen, zodat ze eens kan kijken of het haar bevalt. Vind het nl. een beetje zonde om minimaal 80 euro uit te geven voor een mobiel die straks wellicht ongebruikt in de kast ligt.
Dat lijkt misschien niet oud, maar dat is het in smartphone wereld wel. Ik moest mijn oude smartphone op een gegeven moment inruilen omdat steeds meer apps niet meer draaide op het verouderde android systeem. Android updaten kon ook niet meer, en als apps als facebook en whatsapp niet meer compatibel zijn met het oude systeem, dan heb je daar dus niks meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Hoe goed is je moeder met electronica? Is ze bijvoorbeeld handig met een computer, of helemaal niet? Kan ze overweg met de smartphone van haar (klein)kind(eren)? Als dat namelijk goed gaat, zou ik gewoon een goedkope nieuwere telefoon voor haar kopen. Werkt stukken beter, en een groter scherm is wellicht ook wel fijn.
Mijn opa's en oma's (halverwege de 80) hebben ook allemaal een smartphone, en hoewel de ene er handiger mee is dan de ander, zijn ze er allemaal erg blij mee. Dus voor iemand van begin 70 lijkt me dat al helemaal geen probleem?
Ze is 71, dan gaat ze toch even zelf naar een winkel en kijken wat ze fijn vindt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan kijken of ie ergens goedkoop een iPhone op de kop kan tikken. Android vind ik zelf erg ingewikkeld als in veel opties.

Een Samsung S3 of S4 zou ik echt niet meer doen. Volgens mij werkt whatsapp al niet eens meer op de S3. Beide zijn echt al oude toestellen en dat loopt niet meer zo soepel.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Star² schreef:
22-06-2019 15:23
Ze is 71, dan gaat ze toch even zelf naar een winkel en kijken wat ze fijn vindt?
Mijn moeder van tegen de 80 zou dodelijk beledigd zijn als ik haar een Samsung S3 of S4 in de maag zou splitsen :)
Star² schreef:
22-06-2019 15:23
Ze is 71, dan gaat ze toch even zelf naar een winkel en kijken wat ze fijn vindt?
Lijkt me ook ja. Mijn ouders zijn ouder en volgen het allemaal niet op de voet, maar wel gewoon om de zoveel jaar een nieuw model. Anders is het gewoon niet te doen qua updates enzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste gedachte bij het lezen van de titel; die werken niet meer.
Dus ik sluit mij aan bij mijn voorgangers. Gewoon niet doen.

En als het achteraf niks blijkt te zijn is er toch altijd nog wel een nichtje, buurjongen of anders marktplaats?
Alle reacties Link kopieren
Mijn stiefschoonmoeder heeft ook een samsung 4 gehad voor minder dan 3 weken. Whatsapp en vele andere apps deden het niet door onvoldoende ruimte (of een of andere foutmelding). Opnieuw installeren etc werkte niet, dus heeft ze een nieuwer model gekocht.
Ik vrees dat het met smartphones goedkoop = duurkoop is.

Ik zou dan eerder een nieuwere Huawei telefoon proberen als je echt op de centen wil letten. Of eentje van de samsung A of J serie of zo. Die zijn nieuwer dan die oude S-jes die niet meer funtioneren.
Mijn moeder heeft een eenvoudige samsung (geen idee welk type, maar al 4 jaar oud) en die loopt nu tegen geheugen problemen op als ze apps update. Ik had haar er al wel een kaartje in laten zetten voor d'r foto's, maar de programma-apps die nodig zijn om dat ding te laten functioneren staan op de telefoon zelf. Zou dus voor een hedendaags model gaan met genoeg GB.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet de bedoeling om gelijk een telefoon te kopen. Ze heeft thuis ook een laptop, maar gaat daarmee bijv. ook nooit internet op omdat ze dat al ingewikkeld vindt. Ze heeft nu nog een prepaid kaartje dat ze gaat omzetten naar een sim only abonnement.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beide toestellen gratis kunnen krijgen, vandaar dit topic. Maar is het niet zo dat je een iPhone 4 ook al niet meer kunt updaten?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
22-06-2019 17:04
Ik zou beide toestellen gratis kunnen krijgen, vandaar dit topic. Maar is het niet zo dat je een iPhone 4 ook al niet meer kunt updaten?
Klopt. De iPhone 5S krijgt dit jaar volgens mij ook al geen grote update meer. Alles wat ouder dan de 5S is, krijgt al geen updates meer.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
22-06-2019 17:04
Ik zou beide toestellen gratis kunnen krijgen, vandaar dit topic. Maar is het niet zo dat je een iPhone 4 ook al niet meer kunt updaten?

Er is een reden dat je die S3 en S4 gratis kan krijgen ... ze zijn onbruikbaar traag.

Ik had een S5 tot 2017 en dat was toen al bagger. Ik heb nu een S7, en dat gaat goed.

Dus, mijn advies, als je aardig wil zijn voor je moeder, en haar een nuttige ervaring wil geven: koop iets als een Motorola Moto E5, G5 of G7. Die zijn 88 - 129 euro.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-06-2019 16:39
Mijn moeder heeft een eenvoudige samsung (geen idee welk type, maar al 4 jaar oud) en die loopt nu tegen geheugen problemen op als ze apps update. Ik had haar er al wel een kaartje in laten zetten voor d'r foto's, maar de programma-apps die nodig zijn om dat ding te laten functioneren staan op de telefoon zelf. Zou dus voor een hedendaags model gaan met genoeg GB.
Is dit het telefoongeheugen zelf dat volloopt, of het sd-kaartje? Er zit nu een sd-kaartje van 16 gb in
jo12345 schreef:
22-06-2019 14:54
De verschillen zijn niet zo groot. Ze zijn allebei bijna even oud als jouw moeder namelijk. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die modellen het nog goed doen.
Hier zie je de verschillen:
https://www.gadgetsnow.com/compare-mobi ... -Galaxy-S4
Onzin.

Ik heb al jaren een S4 en zolang die het nog doet, hoef ik geen nieuwe (gek, he...).

En hij doet het nog steeds uitstekend. Alle apps doen het nog prima. Er is nog genoeg ruimte. Geen geheugenproblemen. 16 GB SD-kaart erbij waar ik, indien mogelijk, apps op zet. Een tijdje geleden werd hij traag, toen heb ik hem teruggezet naar de fabrieksinstellingen, opnieuw de apps geïnstalleerd en hij werkt weer als een zonnetje.
Snoopy80 schreef:
22-06-2019 17:04
Ik zou beide toestellen gratis kunnen krijgen, vandaar dit topic. Maar is het niet zo dat je een iPhone 4 ook al niet meer kunt updaten?
Ik kan niet over de S3 spreken, wel over de S4. Als je die gratis kunt krijgen: doen! Voor niet al te ingewikkeld gebruik is het nog steeds een prima toestel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Samsung S4mini uit 2013 werkte niet goed meer. De microfoon viel telkens uit, en vervolgens moest ik de rest van het gesprek whatsappen. Verder was ik er heel happy mee.

Vanwege het gezeik met Amerika zou ik geen Huawei meer kopen. Zelf heb ik een jaar geleden de Huawei P Smart gekocht. Prima toestel, maar als de Samsung J6 toen al uit was, had ik liever die gekocht. Zoon heeft hem wel. Zijn Samsung Young 2 uit 2013 kon niet meer updaten vanwege te weinig geheugen op de telefoon. Dat lag dus niet aan het losse geheugenkaartje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik had een Galaxy Note 3 neo die net zo oud is als de s3 en die gaf 2 jaar geleden de geest na 3 jaar trouwe dienst. De goedkope smartphone die ik daarvoor had was na een jaar al op. Ja goedkoop is duurkoop en smartphones gaan helaas niet zo lang mee als een Nokia 3310, die werkt nog steeds :rofl:

Maar ik zou eens informeren naar een senioren mobieltje waarmee ze kan bellen en WhatsAppen. Hebben wij destijds een gekocht voor m'n oma die graag een mobiel wilde. Maar toen bestond WhatsApp nog niet.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
24-06-2019 20:55
Ja goedkoop is duurkoop en smartphones gaan helaas niet zo lang mee als een Nokia 3310, die werkt nog steeds :rofl:
Mijn moeder en zus gebruiken ook nog deze Nokia's.
Een app? Wat is dat????

Als je er gratis aan kunt komen zou ik gewoon voor de S4 gaan.
Is het niets dan schaf je gewoon een andere model aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven