Welke e-reader

21-07-2019 19:11 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. van een ander topic over e-readers. Ik zit eraan te denken om een e-reader aan te schaffen voor gebruik thuis en op vakantie.
Ik heb de Kobo Forma gezien maar vind deze zo duur.
Wat is jullie ervaring met e-readers, waar moet ik opletten bij aanschaf en hebben jullie budget-vriendelijke tips?
Alle reacties Link kopieren
Even afwegen wat je zelf fijn vindt;

- moet ereader aangesloten kunnen worden op internet of niet?
- moeten er ook andere apps op zitten of echt alleen een boek lezen-app
- wil je ingebouwd licht of niet?

Ik heb 2 ereaders van mn werk gekregen, een ‘oude’- een jaar of 6 terug en een nieuwe van afgelopen jaar.

Op de oude zit niks behalve een leesfunctie, een encyclopedie en woordenboek in verschillende talen. Hij heeft ook geen ingebouwd lichtje (dan moet je dus altijd een externe lichtbron hebben als je in het donker leest). MAAR de batterij gaat wéken mee en je kan in fel zonlicht lezen, en het is echt alleen een boek-boek.

De nieuwe heeft wel een ingebouwde lichtfunctie maar ook andere apps zoals youtube (why?!) waardoor de batterij hooguit 2 dagen mee gaat, ook als er niet gelezen wordt, en opladen relatief lang duurt. Bovendien is het scherm anders waardoor lezen in de zon, net als op een mobiel, veel minder prettig is.

Ik gebruik nu eigenlijk alleen nog mn afgeschreven ‘oude’. Heb bij HEMA voor een paar euro een lampje gekocht dat je erop kunt klikken dus dat ‘probleem’ is ook verholpen. Vind m veel prettiger!

Beide zijn van het merk Kindle - daarmee kun je boeken van Amazon zonder tussenkomst van computer direct lezen. Boeken uit de bieb of van bol.com kun je er ook op lezen, maar die moet je er dan via je computer op zetten.

Ik denk dat een goede ereader snel tussen de 80€ en 120€ kost... misschien een wat oudere kindle via marktplaats op de kop tikken?
Alle reacties Link kopieren
De Kobo forma is niet alleen heel duur, maar ook heel groot. Ik heb m zelf trouwens wel, maar ik lees met heel groot lettertype en dan passen er tenminste meer dan 4 regels op een bladzijde, haha.

Qua formaat kun je dus sowieso beter een kleinere nemen. De Aura van Kobo is prima bijvoorbeeld.
Ik heb vroeger twee e-readers gehad van een onbekend merk, maar die vond ik echt niet fijn werken. Is ook wel al lang geleden hoor, maar ik ben gewoon fan van Kobo tegenwoordig. Het kost wat, maar je hebt er ook echt veel aan. Zeker in combinatie met een Kobo abonnement van bol.com.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu zo'n vijf jaar een Kindle Paperwhite (inderdaad van Amazon) waar ik heel tevreden over ben! De versie die ik heb heeft een ingebouwd scherm-licht dus kan zonder nachtlampje lezen, en heeft een heel prettig grijzig scherm wat niet zo fel is aan je ogen als bijvoorbeeld een tablet. Ik vind het ook fijn dat de bediening via touch screen gaat, dus je kan 'vegen' over het scherm om de bladzijde om te slaan. Hierdoor is het gebruik wat intuïtiever dan als je het met knoppen bedient.

Ik heb 'm indertijd voor €130 gekocht en hij doet het nog steeds goed, dus wat dat betreft een goede aankoop geweest. Ik wissel regelmatig boeken uit met vrienden/familie die ook een Kindle hebben, scheelt weer in kosten voor nieuwe boeken.

Als je echt een e-reader zoekt zou ik inderdaad iets zoeken waarop je alleen kunt lezen, zodat de batterij lang mee gaat en je niet halverwege je vakantie hoeft op te laden.
Ik heb zelf de Kobo One. Ik wilde graag een ereader met wat groter scherm omdat ik dat persoonlijk fijner en rustiger vind lezen.
Dát, waterproof (ik lees regelmatig in bad) en een backlight dat niet alleen in intensiteit maar ook in kleur (van blauw-wit tot oranje-wit) is in te stellen gaf bij mij de doorslag.
Ik heb echt heel veel ereaders in mijn handen gehad om te kijken wat voor mij prettig las en aanvoelde.
De enige zinnige tip die ik eigenlijk kan geven is om naar een winkel te gaan en er gewoon eens verschillende uit te proberen. Want wat voor mij prettig is, kan voor jou juist niks zijn.
Ik lees nog steeds bij voorkeur van papier als ik een keus heb. Maar voor vakanties of anderszins onderweg vind ik het toch wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet wat je hierboven leest, want koop geen kindle!
Kindle kan geen epub bestanden lezen en veel Nederlandse boeken zijn in dit bestandsformaat.
Ik zou voor een kobo gaan en dan de goedkoopste die je kunt vinden :)
Kobo Aura H2O ben ik heel tevreden mee. Leest alle epubs
Alle reacties Link kopieren
Een redelijk oude Kobo Glo (of Aura? Ik weet t niet eens meer) voor een paar tientjes op Marktplaats gekocht. Helemaal prima. Backlight en synchroniseren over WiFi zijn wel fijn. Verder hoeft een ereader mi niks te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een kobo aura 2.0..
mijn vorige kobo was echt versleten en laadde niet goed meer op. Dus een nieuwe gekocht. Ideaal!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb pasgeleden mijn Sony vervangen door de Kobo aura H2O 2.0. Ik was best gehecht aan mijn Sony maar de kobo is een waardige vervanger, ik ben blij dat ik het gedaan heb. Hij is makkelijk te bedienen en boeken er op zetten is makkelijk en werkt prima samen met Bol. Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik op een snelle manier verzamelingen kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Xenosdoos schreef:
21-07-2019 20:57
Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik op een snelle manier verzamelingen kan maken.
Ja, zoiets mis ik ook. Je kan wel een soort verzameling maken, maar je moet het boek voor boek doen... Ik zou graag zien dat 'ie automatisch de boeken van dezelfde schrijver in een soort mapje zet. Ik mis dus voornamelijk mapjes op de "homepage". Nu blader je je soms suf, want ze staan in de volgorde van erop zetten op de e-reader.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Kobo H2O. Die kan je in bad lezen maar ook dobberend op je luchtbedje in het zwembad op vakantie.

Met Kobo kan je ook makkelijk een abonnement bij Bol.com nemen zodat je voor 10 euro per maand heel veel boeken kan lezen.

Mijn oude Philips had geen ingebouwd lichtje en nu heb ik dat wel. Dat is heel fijn. Geen lichtje in de hoes waarvan de batterijen opgaan.

Koop wel een hoesje. Dat beschermt je reader goed als je hem niet gebruikt. Ik heb een hoesje waarbij de reader meteen aangaat als je hem openslaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de kobo aura h2o. Erg blij mee.
Schermverlichting en de blauwe kleur wordt gefilterd zodat het prettiger is voor mijn ogen als het wat later op de avond is.
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie!
Het gaat waarschijnlijk een Kobo worden.
Ik ga ipv online bestellen maar even uitproberen in een winkel.
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-07-2019 20:59
Ja, zoiets mis ik ook. Je kan wel een soort verzameling maken, maar je moet het boek voor boek doen... Ik zou graag zien dat 'ie automatisch de boeken van dezelfde schrijver in een soort mapje zet. Ik mis dus voornamelijk mapjes op de "homepage". Nu blader je je soms suf, want ze staan in de volgorde van erop zetten op de e-reader.
Je kunt wel op schrijver zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Verzamelingen aanmaken op de kobo kan met het programma Calibre:
https://rsnijders.info/vakblog/2016/08/ ... n-calibre/
Ik heb zelf al jaren een kobo glo, scherm heeft nu een paar krasjes maar verder werkt ie prima.
Man heeft een kobo aura en dochter een kindle. Met Calibre kan je epubs omzetten naar kindle-formaat en andersom. Als je vanuit Calibre boeken op je ereader zet dan maakt die ze in het goede formaat indien nodig.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
21-07-2019 20:27
Vergeet wat je hierboven leest, want koop geen kindle!
Kindle kan geen epub bestanden lezen en veel Nederlandse boeken zijn in dit bestandsformaat.
Ik zou voor een kobo gaan en dan de goedkoopste die je kunt vinden :)
Jawel hoor, dat kan wel :) Met Calibre inderdaad. Maar zie dat TO er al over uit is! Kobo is iets gangbaarder in NL volgens mij. Ik werk voor een internationale organisatie, vandaar dat wij met Kindle (amazon) werken..
nina210 wijzigde dit bericht op 21-07-2019 22:01
23.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Kobo aura h2o. Heb 9 jaar met een Bebook gedaan en moest even wennen aan het touchscreen. De Bebook had fysieke knoppen wat ik toch ook wel fijn vind.

Gekozen voor de H2o omdat deze net een wat groter scherm heeft en ik met lenzen uit en bril op, het prettiger vind om het lettertype wat groter te zetten. De verlichting vind ik heel fijn! Dat had mijn vorige e-reader niet dus dat was vaak klooien met lege batterijen en kapotte clips enzo. Waterproof is ook heel fijn. Niet zo erg als ik nu in bad in slaap val 😁 en inderdaad op een luchtbedje in het zwembad gaat ook prima.
Met een Kobo zit je wat scherm betreft altijd goed. Een e-reader zonder e-ink scherm zou ik je in ieder geval niet aanbevelen. Succes!
Ik heb een pocketbook touch lux 2, volgens mij. Zit licht in, ik kan er boeken naartoe mailen en hij gaat echt heel lang mee op de batterij. Ik ben er heel tevreden over en qua prijs viel hij mee. Kreeg er destijds ook een hoesje bij. Mijn man en moeder hebben dezelfde en zijn ook heel tevreden. Nooit gedoe mee gehad tot nu toe en we hebben ze al wat jaartjes :)
Ik heb al duizend jaar een Kindle en dat ding is onverwoestbaar en heel simpel. Werkt altijd. Batterij gaat lang mee. Kan boeken kopen door in de winkel te bladeren en andere bestanden of .pdf-jes er naartoe mailen.

Maar ik lees vooral boeken in een andere taal. Zoals iemand hierboven schreef, als je veel Nederlandse boeken leest is een Kobo handiger.
nina210 schreef:
21-07-2019 21:59
Jawel hoor, dat kan wel :) Met Calibre inderdaad.
.
Dit gaat heel vaak niet op, omdat veel boeken alsnog versleuteld zijn.
Dus dan heb je er niks aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie fijner? Een kobo-abonnement bij Bol of een bibliotheekabonnement voor e-books?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
22-07-2019 21:44
Wat vinden jullie fijner? Een kobo-abonnement bij Bol of een bibliotheekabonnement voor e-books?
Kobo; meer keus! Ik vind de biebkeus tegenvallen.....
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-07-2019 21:35
Je kunt wel op schrijver zoeken.
Ja, das wel een oplossing inderdaad! Dat ik daar dan niet op kom :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een refurbished Kobo ereader gekocht bij Bol, ik twijfelde nl of ik hem veel zou gebruiken, maar ben er reuze blij mee !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven