IP adres oplichter achterhalen?

02-08-2019 21:54 59 berichten
Hi all,

Yep, ik ben heeeel dom geweest en heb me voor kaartjes van een festival van morgen laten oplichten. Nog dommer, dit ging via Facebook. Profiel leek zó echt, alles klopte. Ont-zet-tend dom en naïef. Gelukkig geen giga bedrag (120 euro voor drie tickets) maargoed, zuur is het wel.

Na veel speurwerk met een vriend het nummer achterhaald. Gebeld, kregen we vader aan de telefoon. “Verdomme” zei hij. “Mijn zoon zijn profiel is een paar weken geleden gehackt, we zijn nu een paar keer bericht dat mensen door ‘hem’ zijn opgelicht. Hij voelt zich vreselijk lullig maar kan zelf niet meer inloggen en Facebook weigert het profiel te verwijderen”
Wilden ook meewerken als we eventueel onderzoek gingen doen, etc.. Ik geloof oprecht wel dat dit verhaal klopt omdat dat hele profiel ook echt perfect klopte. En de gegevens van deze man zijn te vinden bij de lokale tennisclub, buurtvereniging, heeft recensies geplaatst bij Thuisbezorgd etc.. Een oplichter zou niet zo dom zijn om de eigen naam te gebruiken.

Nu vraag ik me af, is het IP adres van de oplichter via messenger op te sporen? Heb wel contact gehad met deze man namelijk.
Lijkt me heel sterk. En zelfs al weet je het IP-adres te bemachtigen, wat wil je ermee doen dan?
balen ..en ja dom maar het is gebeurd .Hij kan ook een vals ip gebruiken ..maar volgens mij gaat dat niet (ip achterhalen bedoel ik ) .Maar waar is je geld dan heen ? Die oplichter moet toch ergens vanaf halen dan ..? Succes
Kijken of ik iets meer info van de oplichter weet te krijgen, wil wel aangifte doen namelijk.

Ja een vriend heeft het via Tikkie betaald.
Alle reacties Link kopieren
Aangifte doen en het de politie uit laten zoeken?
Ons ip adres is wel eens gebruikt voor oplichting en we zijn op het politiebureau heel lang verhoord en uiteindelijk hebben ze de echte dader wel gevonden. Dus ze deden er wel wat mee
Alle reacties Link kopieren
Voortaan kaartjes bij officiële kanalen kopen? Gaat nou even niet specifiek om jou of dit geval, maar je hoort toch steeds meer dat mensen via internet de pisang zijn van foute aanbieders of malafide webshops of weet ik wat? Waarom blijven mensen dan toch tegen beter weten in doorgaan? Met het idee van "zal wel OK zijn" en dan gewoon op de knop betalen drukken, hun bankgegevens of creditcardgegevens invoeren, enz? Ik bedoel stel dat je op straat iemand tegenkomt die tegen jou zegt: ik wil graag even je rekeningnummer en een kopie van je bankpas en je pincode, doe je dat dan ook?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
02-08-2019 22:15
Voortaan kaartjes bij officiële kanalen kopen? Gaat nou even niet specifiek om jou of dit geval, maar je hoort toch steeds meer dat mensen via internet de pisang zijn van foute aanbieders of malafide webshops of weet ik wat? Waarom blijven mensen dan toch tegen beter weten in doorgaan? Met het idee van "zal wel OK zijn" en dan gewoon op de knop betalen drukken, hun bankgegevens of creditcardgegevens invoeren, enz? Ik bedoel stel dat je op straat iemand tegenkomt die tegen jou zegt: ik wil graag even je rekeningnummer en een kopie van je bankpas en je pincode, doe je dat dan ook?
Zoals ik al in de OP heb gezet: ja, het is ongelofelijk dom. Het topic is geen opening om daar discussie over te voeren.
Ik had zijn hele profiel nagetrokken, tot zijn familieleden, vrouw, tennisclub-lidmaatschap aan toe. Maar het profiel bleek gehackt. Heb daar to-taal niet over nagedacht. Enorm naïef.
maze schreef:
02-08-2019 22:08
Aangifte doen en het de politie uit laten zoeken?
Ons ip adres is wel eens gebruikt voor oplichting en we zijn op het politiebureau heel lang verhoord en uiteindelijk hebben ze de echte dader wel gevonden. Dus ze deden er wel wat mee
Wil ik idd doen, maar ben er dus nog niet achter of ik een IP kan krijgen of andere gegevens kan achterhalen.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
02-08-2019 22:25
Zoals ik al in de OP heb gezet: ja, het is ongelofelijk dom. Het topic is geen opening om daar discussie over te voeren.
Ik had zijn hele profiel nagetrokken, tot zijn familieleden, vrouw, tennisclub-lidmaatschap aan toe. Maar het profiel bleek gehackt. Heb daar to-taal niet over nagedacht. Enorm naïef.
Ik leef met je mee, maar misschien ook een goede les om niet alles wat je op internet ziet of kunt vinden, voor zoete koek te slikken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
02-08-2019 22:26
Wil ik idd doen, maar ben er dus nog niet achter of ik een IP kan krijgen of andere gegevens kan achterhalen.
Weet ik helaas ook niet. Wel balen zeg! Toch ook wel raar dat die zoon zijn profiel niet verwijderd. Is hij wel echt gehackt dan? Of liegt hij tegen zijn vader?
Alle reacties Link kopieren
O sorry lees verkeerd. Facebook wil het profiel niet verwijderen. Dat klinkt ook wel vaag trouwens. Waarom zouden ze dat niet willen.
Zou mij niks verbazen als zoon er toch ook wel wat mee te maken heeft
pejeka schreef:
02-08-2019 22:30
Ik leef met je mee, maar misschien ook een goede les om niet alles wat je op internet ziet of kunt vinden, voor zoete koek te slikken...
Bedankt voor die wijze les! Nog niet aan gedacht. Ook nog niet vermeld dat het dom en naïef van me was. Had er nog niks van geleerd, thanks!!
anoniem_382263 wijzigde dit bericht op 02-08-2019 22:41
27.03% gewijzigd
maze schreef:
02-08-2019 22:33
O sorry lees verkeerd. Facebook wil het profiel niet verwijderen. Dat klinkt ook wel vaag trouwens. Waarom zouden ze dat niet willen.
Zou mij niks verbazen als zoon er toch ook wel wat mee te maken heeft
Denk het niet. Echt al zijn gegevens (Linkedin, woonplaats, tennisclub gegevens, familieleden) staan op internet vermeld. Denk niet dat hij onder zijn echte naam gaat hacken. Vader baalde ook enorm dat zoon’s naam al een aantal keer is zwart gemaakt als oplichter. Zei ook direct mee te willen werken met aangiftes samen met zoon, als dat nodig was.
Alle reacties Link kopieren
heb je het banknummer van te voren gecheckt?
Kun je geen aangifte doen zonder dat IP-adres?
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
02-08-2019 22:40
Denk het niet. Echt al zijn gegevens (Linkedin, woonplaats, tennisclub gegevens, familieleden) staan op internet vermeld. Denk niet dat hij onder zijn echte naam gaat hacken. Vader baalde ook enorm dat zoon’s naam al een aantal keer is zwart gemaakt als oplichter. Zei ook direct mee te willen werken met aangiftes samen met zoon, als dat nodig was.
Ik weet niet hoe oud die zoon is maar vergis je niet in de domheid van sommige pubers
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
02-08-2019 22:37
Bedankt voor die wijze les! Nog niet aan gedacht. Ook nog niet vermeld dat het dom en naïef van me was. Had er nog niks van geleerd, thanks!!
Was niet cynisch bedoeld, maar ik verbaas me er wel over. Als je op straat een wildvreemde tegenkomt, peins je er niet over om die jouw bankgegevens toe te vertrouwen, of je creditcard, of je bankpas. Maar op internet doet men het zonder enige terughouding. Raar toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
piepp schreef:
02-08-2019 22:43
heb je het banknummer van te voren gecheckt?
Vriend van mij heeft de betaling gedaan, heeft ie blijkbaar niet gedaan.. Had ‘t nog wel gezegd. Maar is wel een gewoon Nederlands RABO nummer dus we gaan morgen even Rabobank bellen of die iets voor ons kunnen betekenen.
maze schreef:
02-08-2019 22:46
Ik weet niet hoe oud die zoon is maar vergis je niet in de domheid van sommige pubers
Is geen puber. Volwassen vent. Maar we hebben het nummer van vader kunnen opsporen, niet van zoon.
pejeka schreef:
02-08-2019 22:46
Was niet cynisch bedoeld, maar ik verbaas me er wel over. Als je op straat een wildvreemde tegenkomt, peins je er niet over om die jouw bankgegevens toe te vertrouwen, of je creditcard, of je bankpas. Maar op internet doet men het zonder enige terughouding. Raar toch?
Dat begrijp ik. Maar weet dat ik doorhad dat ik opgelicht werd, direct dacht: “Jezus, wat ben ik (en met mij mn vrienden) on ge lo fe lijk DOM en naïef!” Ik heb gehuild van frustratie dat ik zo dom ben geweest en dit overkomt me ook echt nooit meer.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik dan niet zit te wachten op mensen die me nu nog gaan vertellen hoe raar het is dat ik erin getrapt ben. Dat heb ik thuis en van m’n vrienden ook al 20 keer moeten horen. Ja, ik weet het. Domme fout. Maar ik open het topic niet om ter discussie te stellen of dit handig was en om er lessen uit te trekken. Snap je?
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
02-08-2019 22:56
Is geen puber. Volwassen vent. Maar we hebben het nummer van vader kunnen opsporen, niet van zoon.
O oké. (Geen kleinzoon van puberleeftijd?)
Succes in ieder geval.
maze schreef:
02-08-2019 23:05
O oké. (Geen kleinzoon van puberleeftijd?)
Succes in ieder geval.
Nee want het profiel waar het om gaat is ook gewoon een volwassen man
Alle reacties Link kopieren
Nee jij kunt het IP adres niet achterhalen. Facebook wel maar dat zal via de politie moeten gaan.

Je zou nog kunnen proberen de oplichter opnieuw onder ander profiel te benaderen om iets te kopen en hem ergens op laten klikken waarna je t IP adres kunt registeren met een of andere tool, maar dat zou je moeten uitzoeken en of t de moeite waard is voor 120 euro...?
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-08-2019 22:46
Was niet cynisch bedoeld, maar ik verbaas me er wel over. Als je op straat een wildvreemde tegenkomt, peins je er niet over om die jouw bankgegevens toe te vertrouwen, of je creditcard, of je bankpas. Maar op internet doet men het zonder enige terughouding. Raar toch?
Jahaaaaaa... ze weet het.
Balen zeg! Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt! Wij wilden graag met een groepje naar een festival dat helaas al uitverkocht was. Een vriendin had iemand gevonden die nog kaartjes aanbood. 4 voor 40 euro per stuk. Heel gesprek gehad via messenger en dat meisje stuurde twee foto's van zichzelf, waarop heel duidelijk haar rijbewijs en paspoort te zien waren. Dit zodat we zeker zouden weten dat het te vertrouwen was. Wij blij dat we toch nog konden gaan, je raadt het al.... nadat die vriendin geld overgemaakt had, was ze meteen geblokkeerd.
Later heb ik een ander account van het meisje gevonden, ze was zelf opgelicht en had iemand ooit die foto's van zichzelf gestuurd, die nu dus gebruikt werden om anderen op te lichten.
Wij hebben aangifte gedaan. Er bleken nog sowieso zo'n 40 aangiftes te lopen met het zelfde verhaal, tegen diezelfde persoon dus.

Later kregen we een bericht dat vanwege te weinig capaciteit, de politie er niks aan ging doen. Ik heb nog contact opgenomen met de bank waar het geld naar over gemaakt was. Zij wilden geen gegevens prijsgeven, wegens 'privacy van de klant', privacy van de oplichter dus.
Ik word er nog kwaad van als ik bedenk wat voor bedrag mensen afhandig gemaakt is en dat dat dus zomaar kan! Gaat gewoon om duizenden euro's wat iemand hieraan verdient. Wij vonden het ook heel dom van onszelf, maar we dachten echt dat het te vertrouwen was, omdat we dus haar legitimatie te zien kregen.

Het enige wat je kunt, is aangifte doen. Hopelijk haalt dat bij jou meer uit!

Succes ermee!
anoniem_63c1a7da1d907 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 06:02
Reden: Alinea ingevoegd
0.03% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven