Laptop versus Chromebook

19-08-2019 14:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me vast aan het oriënteren op een nieuwe laptop omdat de licentie van Windows 7 afloopt en ik geen zin heb om op een oudere maar nog wel werkende laptop voor 150 euro Windows 10 erop te zetten. Ik heb mbt de nieuwe geen hoge eisen, internetten en Word gebruiken, een PDF kunnen openen, een printer aansluiten, foto's van fototoestel erop kunnen zetten en de Ipod erop aansluiten indien nodig.

Ik stream en download verder geen films, muziek of zware bestanden,ik game verder nooit en ik heb het ook niet nodig voor een opleiding of werk.

Nu zie ik dat de Chromebooks niet echt duur zijn maar kan ik daar wel de volgende dingen op aansluiten? Fototoestel, Ipod, Printer. En is Word gebruiken dan ook mogelijk?

Of kan ik toch beter gaan voor een laptop met Windows 10 en daar Word/Office bijkopen? Mijn budget is maximaal 400 tot 500 euro voor een simpel aparaat met een 15 inch scherm.

Ik heb nu niet veel haast maar op 14 januari 2020 schijnt Microsoft Windows 7 niet meer te ondersteunen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Ik heb een chromebook. Voor Word etc gebruik ik google docs. Fotos kun je opslaan in de cloud. Ik mis eigenlijk nooit een laptop/desktop. Dat ik op een chromebook geen calibre kan draaien is eigenlijk het enige minpuntje.
Alle reacties Link kopieren
Anderhalf jaar geleden ben ik een Chromebook gaan gebruiken. Microsoft Office 365 gebruik ik als webapplicatie met opslag van bestanden in Onedrive. Had ik dat maar eerder gedaan. Afgelopen weekend startte ik mijn Windows laptop, die ging meteen ongevraagd updates installeren en was daardoor uren niet bruikbaar: grrrrrrr!

Overigens, waarschijnlijk kun je van je huidige Windows laptop gratis een Chromebook maken met Cloudready van Neverware. Je kunt het misschien zelfs naast Windows installeren.

Ik gebruik Cloudready ook en ben zeer tevreden:

www.neverware.com

Succes!
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Op een chromebook kan je eigenlijk geen software installeren dus heb je hem nog eens ergens anders voor nodig dan kan dit lastig worden.
Ik heb trouwens geen idee hoe dit zit met printerdrivers.
Misschien dat het met een eprint app lukt wanneer je de printer eerst met een laptop of pc hebt geïnstalleerd.

Windows 10 hoeft niet duur te zijn, die kan je voor minder dan € 20 aanschaffen op ebay. Hetzelfde geldt voor Office, zelf heb ik vorige week Office 2019 aangeschaft voor € 4, inclusief de benodigde sleutel.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik had een laptop die vergelijkbaar was met een Chromebook, maar wel gratis te upgraden was. Dit laatste heb ik ook gedaan omdat ik er geen eigen software op kon zetten. En dan heb ik het niet over iets spectaculairs, maar puur een programmatje voor mijn scanner. Voor word/excel gebruik ik eventueel Libre-office.

Ik zou zelf daarom nooit puur voor een Chromebook of vergelijkbaar gaan, je moet maar net mazzel hebben dat de door jou gewenste apps allemaal bestaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft een chromebook en wij gaan waarschijnlijk als deze laptop stuk is ook voor een chromebook.
Op die van zoon zitten gewoon USB poorten (2 stuks) Hoe het zit met printen weet ik niet. Onze huidige printer heeft een app en daar kan hij gewoon mee printen (draadloos).

Ik zou gewoon eens bij een winkel informeren hoe of wat. Zoon heeft er 1 met touchscreen, is dus ook als tablet te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfs dilemma oud beestjr wat vanaf januari niet meer ondersteund wordt. Onze voorwaarden zijn voornamelijk foto's van camera opslaan, word, beetje internet en fotoboeken kunnen maken.

Dit laatste schijnt echter bij een chromebook niet te kunnen omdat je er geen software op kunt downloaden dus tot zover komen wij nu uit bij een laptop. Welke is nog even de vraag maar kijk hier dus ook even naar, softwarematige programma's zijn dus een probleem. Huis tuin en keukengebruik schijnt wel heel handig te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook een Chromebook. Word en Excel gebruik ik via google docs. Het is even wennen, maar dat ging bij mij heel snel.

Printen doe ik draadloos, dat werkt soepel, geen moeite mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Een belangrijk verschil is dat je nu voor Google een volmaakt open boek wordt en dat Google al weet wat je gaat denken voordat jij het doet. Dus een schat aan info voor Google. Dat kleine prijsje staat niet in verhouding tot de opbrengsten aan privacydata.

En anders krijgt Microsoft het. Je moet tijdens de setup goed opletten waar je toestemming voor geeft. Google daarentegen zal je weinig opt-out verschaffen want dat is hun winstmodel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
19-08-2019 15:17
Op een chromebook kan je eigenlijk geen software installeren dus heb je hem nog eens ergens anders voor nodig dan kan dit lastig worden.
Ik heb trouwens geen idee hoe dit zit met printerdrivers.
Misschien dat het met een eprint app lukt wanneer je de printer eerst met een laptop of pc hebt geïnstalleerd.

Windows 10 hoeft niet duur te zijn, die kan je voor minder dan € 20 aanschaffen op ebay. Hetzelfde geldt voor Office, zelf heb ik vorige week Office 2019 aangeschaft voor € 4, inclusief de benodigde sleutel.
Maar is dat wel veilig? Je hoort zoveel gekke verhalen over internetscammers en oplichters. Vandaar dat ik voorzichtig ben met het instaleren van een goedkope Windows 10 op de huidige laptop.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Mijn wat oudere printer werkt niet draadloos of met apps. Ik moet hem echt met een usb kabel kunnen aansluiten op de Chromebook of laptop. Hetzelfde geld ook voor mijn fotocamera en de oudere versie vd Ipod.

Ik ga me sowieso de komende tijd orienteren in de winkels en op internet. Mijn huidige laptop doet het nog wel maar niet meer zo goed als in 2014 toen ik hem kocht. Was ook een refurbishd model.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook tijd voor een nieuwe printer? Bij Kruidvat heb je vaak al een goede nieuwe printer voor 35,- en dan kan je draadloos printen. Ze kosten geen drol meer, voor de cartridges betaal je al snel meer.

Maar wat voor printer heb je? (Merk en model) Dan kan ik wel even kijken of die ondersteund kan worden door de chromebook.

Ik heb voor de kinderen een chromebook en wat een walhalla! Geen irritante updates van Windows, zoveel sneller. Bestanden opslaan in de cloud etc. Ze kunnen het thuis opslaan en op school openen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
19-08-2019 16:33
Hier zelfs dilemma oud beestjr wat vanaf januari niet meer ondersteund wordt. Onze voorwaarden zijn voornamelijk foto's van camera opslaan, word, beetje internet en fotoboeken kunnen maken.

Dit laatste schijnt echter bij een chromebook niet te kunnen omdat je er geen software op kunt downloaden dus tot zover komen wij nu uit bij een laptop. Welke is nog even de vraag maar kijk hier dus ook even naar, softwarematige programma's zijn dus een probleem. Huis tuin en keukengebruik schijnt wel heel handig te werken.
Met Albelli kan je gewoon een app downloaden of in de online omgeving werken. Dus afhankelijk waarmee je je foto-albums maakt zijn er wel mogelijkheden.

Overigens nog een enorm voordeel van een chromebook: de accuduur! Hij gaat bijna een dag mee. Dat heb je met een laptop echt niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Chromebooks worden steeds minder gemaakt en verkocht en dat heeft natuurlijk als reden dat het toch behelpen is. Ze zijn iets goedkoper dan laptops, maar je hebt niet meer dan een browser in laptopvorm. Alle software zit in de cloud, met ale privacy-aspecten van dien. En bovendien: zonder internet heb je er niks aan, want alles draait binnen internet.

Ik zou dus zeker een gewone laptop kiezen en voor 500 euro zijn er genoeg apparaten te vinden die helemaal voldoen aan je wensen.

Je kunt met een beetje moeite trouwens nog steeds gratis W7 upgraden naar W10: https://www.gratissoftwaresite.nl/upgra ... nuari-2017
Wat is het voordeel van een Chromebook ten opzichte van een Windows laptop of MacBook?
lise1985 schreef:
20-08-2019 09:58
Wat is het voordeel van een Chromebook ten opzichte van een Windows laptop of MacBook?
Ze zijn goedkoop en licht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag nu in een landelijke krant een aanbieding voor Windows 10 home voor €17,50. Dat lijkt me wel wat aangezien mijn laptop het nog prima doet en dit nog wel te doen is qua prijs.

Hoe zit het eigenlijk na het downloaden met de huidige programma's zoals Word, Apple Ipod en internet die ik er nu op heb staan. Gaan die mee met Windows 10 of moet ik dit opnieuw instaleren na het downloaden?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Jij hebt bij de installatie 2 opties: een upgrade uitvoeren, of een nieuwe installatie uitvoeren.

Als je upgrade van W7 (of 8.1) naar W10 blijven je huidige programma's en documenten bewaard. Maar als je een nieuwe installatie uitvoert (dus je huidige Windows overschrijft) dan is alles weg en heb je een schone laptop. Dan moet je vervolgens je huidige software opnieuw installeren en je documenten terugzetten. Dan moet je dus eerst een backup maken voordat je W10 installeert. Een backup is sowieso goed om te hebben, ook bij een upgrade (voor het geval die mislukt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven