Wat doen met digitaal dagboek kinderdagverblijf?

06-09-2019 14:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen gaan sinds kort niet meer naar het kinderdagverblijf. Na de laatste dag opvang heb ik de digitale dagboekjes gedownload om te bewaren als herinnering. Ik vraag me nu wel af wat ik er mee ga/kan doen.

Onze oudste dochter is 3,5 jaar naar het kdv geweest. Haar digitale dagboek is nu een pdf-bestand van ruim 300 pagina's in A4 formaat. Voor elk verslag is 1 pagina gebruikt. Soms iets meer, vooral als er veel foto's bij zitten. Maar voor de hele korte verslagen met bijvoorbeeld maar 1 foto is ook 1 pagina gebruikt die dan maar voor een (klein) deel gevuld is. Het geheel is leuk opgemaakt met een kleurige achtergrond en ik zou het direct kunnen printen.
Jongste dochter is 1 jaar naar het kdv geweest en heeft een dagboek van zo'n 80 pagina's. Verder is de opmaak hetzelfde.

Ik heb een aantal opties bedacht:
- bestanden goed bewaren inclusief back-up en verder niets, hopelijk is dit voldoende om ze in de loop der jaren te kunnen behouden
- afdrukken zoals het nu is opgemaakt. Vraag is dan wel hoe. Op gewoon papier of als foto (vanwege de vele foto's die er in zitten)? Wat blijft na verloop van jaren het mooist? En wat doe ik met de geprinte versie? Mijn zoektocht op internet levert op dat het dagboek van de oudste al snel te groot is om in te binden. Dus een multomap?
- afdrukken en zelf met knippen en plakken een boek van maken. Dit geeft de mogelijkheid om de half lege pagina's anders in te delen en om bijvoorbeeld nog wat tekeningen enzo toe te voegen. Nadeel is dat dit wel veel werk is. Ook hier geldt de vraag op welk papier ik het beste kan afdrukken.

Iemand goede ideeën en/of tips?
Zet het op een usb stick? Of een extra harde schijf ?
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 06-09-2019 14:19
35.90% gewijzigd
Ik zou het uitprinten op gewoon papier en het laten inbinden of een ringbandje erdoor oid.
Volgens mij moeten 300 pagina´s geen probleem zijn. Zo wel, dan verdeel je het per jaar ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook meerdere A4-tjes op een pagina afdrukken. Dan wordt het natuurlijk wel kleiner en ik weet niet of dit mooi wordt.

Hoe vaak denk je nog naar dat boek te gaan kijken als je het in je handen hebt? Ik zou het digitaal bewaren en klaar.
huisduif schreef:
06-09-2019 14:18
Je kunt ook meerdere A4-tjes op een pagina afdrukken. Dan wordt het natuurlijk wel kleiner en ik weet niet of dit mooi wordt.

Hoe vaak denk je nog naar dat boek te gaan kijken als je het in je handen hebt? Ik zou het digitaal bewaren en klaar.
Dit. Ik zou er daarom vooral niet teveel geld en tijd insteken.
Hier zou het in de "bewaardoos" gaan en er misschien over een jaar over 15 weer eens uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
06-09-2019 14:18
Hoe vaak denk je nog naar dat boek te gaan kijken als je het in je handen hebt? Ik zou het digitaal bewaren en klaar.
Ik niet zo vaak, maar ik wil het graag bewaren voor mijn kinderen. Zelf vind ik het ook leuk om af en toe nog eens oude fotoalbums enzo in te kijken. Het lijkt me leuk voor mijn kinderen als ze later het dagboek kunnen teruglezen.
Doe je kinderen een lol en filter het. Niet iedere dag van die 300 is memorabel. Een handvol leuke indrukken en foto's is veel beter behapbaar en besef hoe weinig ze zich nog herinneren van deze periode als ze een jaar of 9 zijn. Dan hoeft die peutertijd echt niet zo grondig gedocumenteerd te blijven. Het is voor jou wat werk, maar veel meer kans dat het nog eens bekeken wordt als het compact en hanteerbaar is.
Eens met blijmetmij. Tien pagina`s met hoogtepunten kijk je later nog eens terug, 300 is veel te veel. Er komen nog zó veel jaren.
Alle reacties Link kopieren
En, waarom nu al printen? Wil je niet liever wachten tot ze wat ouder zijn? :)
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Filteren en emailen naar e-mailadressen die je voor ze aanmaakt. Het wachtwoord geef je als ze uit huis gaan ofzo. Je kunt nog meer mailen uiteraard gedurende de jaren.
tomtomi schreef:
06-09-2019 16:12
Filteren en emailen naar e-mailadressen die je voor ze aanmaakt. Het wachtwoord geef je als ze uit huis gaan ofzo. Je kunt nog meer mailen uiteraard gedurende de jaren.
En dan blijken de bestanden een extreem verouderde versie van word die ze dan niet meer openkrijgen oid...
Alle reacties Link kopieren
Als er een paar echt leuke foto's bijzitten, zou ik die laten afdrukken en in je fotoalbum doen. De rest van het bestand zou ik gewoon digitaal bewaren. Wie gaat er in hemelsnaam een 300 pagina boekwerk over de kdv doorbladeren? Dat doe je 1 keer en dan heb je het wel gehad. Als je het digitaal bewaard, kun je er altijd nog naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
06-09-2019 17:54
En dan blijken de bestanden een extreem verouderde versie van word die ze dan niet meer openkrijgen oid...

Dat kun je tegengaan door het om zetten naar pdf.
Alle reacties Link kopieren
tomtomi schreef:
06-09-2019 16:12
Filteren en emailen naar e-mailadressen die je voor ze aanmaakt. Het wachtwoord geef je als ze uit huis gaan ofzo. Je kunt nog meer mailen uiteraard gedurende de jaren.
Dit vind ik een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Hoogtepunten eruit filteren en er dan een boek van laten maken? Genoeg online services die zo'n dienst aanbieden: PDF naar fysiek fotoboek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven