whatsApp of smartphone gehackt? Wat te doen.

29-10-2019 14:34 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oude moedertje (90 jaar!) heeft met veel moeite whatsApp leren gebruiken. Ze zet nu zelfs smileys in. ;)
Maar nu stuurde ze laatst een lang bericht, waarvan ik gelijk wist: dit heeft zij niet getikt (zie onder*). Klopt ook: dat gaf ze mij ook aan, ze wist van niks. Rare is dat het wel op haar telefoon stond, het is dus echt vanuit haar account gestuurd. Er zijn geen vreemde mensen in haar huis geweest.
Wat nog had gekund is dat iemand via "WhatsApp Web" een connectie had gemaakt, maar ik zag bij de instellingen dat dit niet zo was.
Ik heb de telefoon afgesloten en opnieuw gestart, maar ook daarna is er nog een klein berichtje vanuit haar gestuurd.
Wat raden jullie me aan?

Vervelende is dat ze echt onder vuur ligt. Laatst kreeg een familielid van haar een app (niet van haar nummer, maar wel met haar foto) met het verzoek om geld over te maken.


*Oké dat is drie twee goedenavond en hoe doet hij dat Amerikaanse vanavond en dan ga je weer wat moet je ***naam van Nederlands museum*** is helemaal vernieuwd 4000 verschillende objecten er is plek voor nog veel meer stel je tickets op ***reguliere site van Nederlands museum*** Anna en Elsa nu
kimberlyclarke wijzigde dit bericht op 29-10-2019 14:38
0.21% gewijzigd
Screw it, let's do it!
Alle reacties Link kopieren
...
kimberlyclarke wijzigde dit bericht op 29-10-2019 14:37
Reden: verdraaid er ging wat mis.....................
99.52% gewijzigd
Screw it, let's do it!
Laat de telefoon eens nakijken bij de winkel of zo iets.
mijn moeder gebruikt whatsapp door in te spreken, Er komt dan geen spraakberichtje maar getypte tekst. (instelling in het toetsenbord). Kan er zo iets gebeurd zijn dat ze geluid van de tv heeft opgenomen en verzonden per ongeluk?

Dat andere met haar foto en een ander nummer is een bekende oplichters truc, helemaal niet haar schuld !
Alle reacties Link kopieren
Lijkt er op dat ze perongeluk spraak naar tekst heeft aan gehad.

Als je telefoon gehackt is dan sturen ze begrijpelijkere berichten.
Laatst kreeg een familielid van haar een app (niet van haar nummer, maar wel met haar foto) met het verzoek om geld over te maken.

Spear phishing heet dat. Betekent niet dat ze gehackt is, maar alleen dat iemand haar profielfoto gebruikt in de hoop dat mensen daar intrappen. Hier lees je er meer over:

https://www.consumentenbond.nl/digitaal ... a-whatsapp
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
29-10-2019 14:39
mijn moeder gebruikt whatsapp door in te spreken, Er komt dan geen spraakberichtje maar getypte tekst. (instelling in het toetsenbord). Kan er zo iets gebeurd zijn dat ze geluid van de tv heeft opgenomen en verzonden per ongeluk?
Oh, ik hoop dat dat het is, ga ik proberen!
Screw it, let's do it!
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat een van de kleinkinderen / buurtkinderen / andere kinderen op haar telefoon kan/ kunnen als ze op bezoek zijn? Mijn zoon en zijn vriendje stuurden mij ook eens zulke berichten in een online spel wat we gezamenlijk spelen. Bleken ze een letter in te tikken, kijken welk woord het toetsenbord aangaf als voorspellende tekst en ze klikten dan op dat woord. En dan na een paar zinnen het berichtje versturen. Krijg je dus hele gekke berichtjes van.
olifant78 wijzigde dit bericht op 29-10-2019 15:47
Reden: Grammatica
0.22% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven