Alternatief voor InDesign

30-10-2019 13:27 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toegezegd om op vrijwillige basis een jaarboek op te maken. Dit heb ik al eens eerder gedaan en vond het leuk om te doen, al kostte het veel tijd. Mensen waren erg tevreden en hebben mij gevraagd om het dit keer weer te doen.
De vorige keer heb ik de opmaak in InDesign gedaan en zou dat nu weer zo doen, ware het niet dat ik geen licentie voor het programma meer heb. Ik ben geen professioneel ontwerper en wil daarom voor dit ene project ook geen dure licentie aanschaffen. Zeker omdat ik mijn tijd al weggeef. Daarom ben ik op zoek naar een alternatief. Ik heb er verschillende gevonden, maar ben op zoek naar ervaringen hiermee.

De licentie laten betalen door degenen voor wie ik het maak, is niet echt een optie: er is weinig tot geen budget. Ik zou wel wat kosten kunnen maken, maar alles dat uitgegeven wordt aan software gaat ten koste van de omvang van het boek of de kwaliteit ervan, omdat er dan elders bezuinigd moet worden. De oplage is zeer klein, dus het totaalbudget is ook beperkt.

Als het even kan, zou ik software willen gebruiken waar ik mijn vorige, in InDesign opgemaakte, jaarboek in zou kunnen openen, zodat ik het nieuwe ontwerp op het oude kan baseren en dus wat minder tijd kwijt ben. Als dat geen optie is, dan start ik weer opnieuw.

Welke software gebruiken jullie? Kun je daarmee InDesign-bestanden openen en bewerken? Wat kun je er wel en niet mee dat in InDesign wel en niet mogelijk is? Welke software is gebruiksvriendelijk? Zijn er goede handleidingen voor te vinden?

Ik zag ook dat je bij bepaalde gratis opmaaksoftware je voor bepaalde functionaliteiten moet betalen. Waar moet ik dan in jullie ervaring op letten? Ik zit er bijvoorbeeld niet op te wachten om een kant en klaar bestand te hebben dat ik niet om kan zetten naar een PDF tenzij ik toch grote bedragen lap...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Een gratis account aan maken en de proefversie voor 1 maand hiervoor misbruiken een optie?
Alle reacties Link kopieren
Er is niet echt een goed alternatief voor InDesign (vind ik) maar ik snap dat een abonnement veel geld is.

Heb je al eens naar Scribus gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
30-10-2019 13:32
Een gratis account aan maken en de proefversie voor 1 maand hiervoor misbruiken een optie?
Dat is tegenwoordig helaas nog maar 7 dagen.

TO, ken je toevallig niemand met een oude versie van InDesign die je (tijdelijk) kunt installeren? Tot en met CS6 was InDesign gewoon te koop als programma (ipv de lease-constructie die ze nu hebben).
Alle reacties Link kopieren
Scribus!
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
30-10-2019 13:35
Er is niet echt een goed alternatief voor InDesign (vind ik) maar ik snap dat een abonnement veel geld is.

Heb je al eens naar Scribus gekeken?
Ja, daar was ik al bang voor. Ik heb gezien dat Scribus bestaat, maar het nog niet echt uitgeprobeerd. Ik wilde eerst naar ervaringen vragen voordat ik serieus aan de slag ga.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Aapie87 schreef:
30-10-2019 13:43
Dat is tegenwoordig helaas nog maar 7 dagen.

TO, ken je toevallig niemand met een oude versie van InDesign die je (tijdelijk) kunt installeren? Tot en met CS6 was InDesign gewoon te koop als programma (ipv de lease-constructie die ze nu hebben).
Ik heb wel verschillende Creative Cloudprogramma's op m'n computer staan, dus ik vraag me af of een oude versie van InDesign daarnaast wel kan, omdat Adobe het detecteert.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
karzou schreef:
30-10-2019 13:48
Scribus!
Heb je daar veel mee gewerkt?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
30-10-2019 13:50
Ja, daar was ik al bang voor. Ik heb gezien dat Scribus bestaat, maar het nog niet echt uitgeprobeerd. Ik wilde eerst naar ervaringen vragen voordat ik serieus aan de slag ga.
Het werkt prima. Toen ik gestopt was als ZZP-er (grafisch ontwerp) heb ik mijn Cloud abonnement opgezegd omdat het gewoon te duur was. Daarna heb ik nog een paar keer een simpel klusje gedaan en daar heb ik Scribus voor gebruikt. Was helemaal prima. Ik heb nu weer een Cloud abonnement via mijn werk en ja... InDesign is wel fijner dan Scribus maar met Scribus kun je alles doen wat je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Illegaal erop zetten een optie? Als je dat ethisch aandurft.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
30-10-2019 13:58
Illegaal erop zetten een optie? Als je dat ethisch aandurft.
Dat gaat niet meer zo makkelijk tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet in wat voor tijdsbestek je het jaarboek wil gaan opmaken en hoe minimaal het budget is, maar je kunt een abonnement per maand afsluiten. Dat kost de organisatie dan €36,29.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
30-10-2019 13:51
Ik heb wel verschillende Creative Cloudprogramma's op m'n computer staan, dus ik vraag me af of een oude versie van InDesign daarnaast wel kan, omdat Adobe het detecteert.
Als het een versie is van CS6 of ouder dan kan dat gewoon naast creative cloud.
Alle reacties Link kopieren
Zelf niet gebruikt maar wel goede verhalen gehoord over affinity, dacht een stuk goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel voor de input. Ik ga nog eens goed naar de verschillende opties kijken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Lady_Day schreef:
30-10-2019 13:56
Het werkt prima. Toen ik gestopt was als ZZP-er (grafisch ontwerp) heb ik mijn Cloud abonnement opgezegd omdat het gewoon te duur was. Daarna heb ik nog een paar keer een simpel klusje gedaan en daar heb ik Scribus voor gebruikt. Was helemaal prima. Ik heb nu weer een Cloud abonnement via mijn werk en ja... InDesign is wel fijner dan Scribus maar met Scribus kun je alles doen wat je nodig hebt.
Misschien heb ik eroverheen gelezen hoor, maar kun je InDesign bestanden openen in Scribus?
Alle reacties Link kopieren
Taralina, van wat ik me kan herinneren wel.
Ik zou inderdaad ook een los maandabonnement op Indesign nemen, als het je echt gaat om dit ene project. Niet vergeten op te zeggen, want de verlenging gaat automatisch.
Alle reacties Link kopieren
Canva zou ook nog een optie kunnen zijn. Erg simpel online programma, geen software, met templates die naar eigen wens volledig kunnen worden aangepast. Door veel templates, scheelt je dat ook weer tijd met wel mooi resultaat. Dit is wel écht een heel simpel programma, dus ik weet niet zeker of dat goed genoeg is. Moet je zelf maar even kijken natuurlijk. Ik gebruik het zelf vaak als ik echt weinig tijd heb voor iets. Voor vervangende software voor InDesign zou ik ook niet echt iets anders weten. Canva heeft trouwens wel een aantal betaalde templates en sjablonen e.d., maar dat is altijd meteen duidelijk. Staan genoeg gratis dingen op.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Canva echt vreselijk. Ik gebruik het op mijn werk om templates voor Social Media te maken maar het is echt heel simpel en gelimiteerd, ook als je de betaalde versie hebt. Kan me niet voorstellen dat je daar fijn een groter project in kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
Naar Canva heb ik in het verleden wel gekeken (voordat ik indertijd het project in InDesign heb gemaakt), maar dat is in mijn herinnering meer vergelijkbaar met een online fotoboekenmaker dan met iets als InDesign, maar waarbij je nog veel meer vastzit aan de templates dan bij je Hemafotoboeken. En ik wil juist een eigen ontwerp maken.

Een losse maandlicentie op InDesign zou het ook niet zijn voor mij, omdat ik er steeds in mijn vrije tijd beetjes aan wil werken gedurende een langere periode: ik heb er nu wat meer tijd voor en en een belangrijk deel van de kopij komt pas in het voorjaar binnen.

Maar goed, ik ben intussen zelf geholpen doordat ik de mazzel heb mee te mogen liften op de InDesignlicentie van een bevriend ontwerper die zich ook verbonden voelt met de instelling! Desalniettemin kunnen deze ervaringen ook voor anderen interessant zijn, vandaar dat ik nog wel even inga op een aantal van de suggesties.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven