Geblurde huizen op Streetview

02-11-2019 19:35 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stomme vraag misschien, maar ik zie weleens geblurde huizen op Google Streetview; kun je dat ergens aanvragen als je dat wil?
Zo zag ik ooit dat het voormalige huis van Freddy Mercury geblurd is, dus ik dacht toen dat dat vaker bij bekende mensen was, maar ik zie nu ook huizen waarvan ik op het eerste oog niet kan bedenken dat daar een bekend of een rijk iemand woont. Dus wat zou de reden zijn voor iemand om dat te verzoeken (als dat dus kan)? Alleen privacy?
Ja, dat kun je aanvragen. Dan moet je bezwaar indienen bij Streetview.
Je kunt daar verschillende redenen voor hebben: geen zin dat je hebben en houden online staat, angst voor dieven (wanneer mensen al kunnen zien hoe je huis gelegen is/wat voor auto je hebt) of gewoon problemen met Google.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt eigenlijk erg logisch, Betty.
Ja, er zit een tekst over dit onderwerp in een oud havo-examen tekstverklaren voor mijn vak dus ik behandel dit nog wel eens :proud:
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
02-11-2019 19:43
Ja, er zit een tekst over dit onderwerp in een oud havo-examen tekstverklaren voor mijn vak dus ik behandel dit nog wel eens :proud:
:proud: geen wonder!
Ja hoor; dat kun je aanvragen. Zowel voor huizen als wanneer je (dus als persoon) op streetview staat als je dat niet wilt. Zo heb ik namens mijn onderbuurman (hij heeft geen internet) een keer een verzoek ingediend, omdat hij en zijn overleden vrouw zeer herkenbaar in beeld waren omdat ze in de tuin zaten. Ze hebben het toen ook direct geblurd.
Alle reacties Link kopieren
Blurren ze personen niet automatisch? Mijn inmiddels overleden vader staat ook streetview, op de oprit van mijn ouderlijk huis, maar zijn gezicht is geblurd.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
02-11-2019 19:38
Ja, dat kun je aanvragen. Dan moet je bezwaar indienen bij Streetview.
Je kunt daar verschillende redenen voor hebben: geen zin dat je hebben en houden online staat, angst voor dieven (wanneer mensen al kunnen zien hoe je huis gelegen is/wat voor auto je hebt) of gewoon problemen met Google.
Problemen met Google. Dan werkt het vast niet want ik durf te wedden dat je eerst een account moet aanmaken of je paspoort overleggen of zo.... ;-)
Of kan iedereen zo maar vragen om een willekeurig huis te laten blurren?
Eigenlijk zou het trouwens andersom moeten, en zou Google aan jou moeten vragen of ze je huis op streetview mogen zetten.
merano wijzigde dit bericht op 02-11-2019 21:49
0.14% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
02-11-2019 20:46
Problemen met Google. Dan werkt het vast niet want ik durf te wedden dat je eerst een account moet aanmaken of je paspoort overeggen of zo.... ;-)
Of kan iedereen zo maar vragen om een willekeurig huis te laten blurren?
Eigenlijk zou het trouwens andersom moeten, en zou Google aan jou moeten vragen of ze je huist op streetview mogen zetten.
Ja, dat vonden de mensen in die tekst ook. En ze hebben wel een punt, een auto rijdt door je straat, maakt ongevraagd foto's van jouw huis en jij moet moeite doen om te voorkomen dat die foto's online komen.

Voor zover ik weet kun je gewoon een brief sturen aan Google, maar ik heb geen idee of dat dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
02-11-2019 19:47
r een verzoek ingediend, omdat hij en zijn overleden vrouw zeer herkenbaar in beeld waren omdat ze in de tuin zaten.
Wat raar, dat is toch leuk, of heeft hij ook alle foto's van zijn overlden vrouw weggegooid?
Ja, ik heb het ook gedaan voor ons huis. We wonen op een hoek en heb geen zin om de potentiële inbrekers het nog makkelijker te maken door ons huis vanuit hun luie stoel rustig te bekijken.

Hier een willekeurige link met instructies: https://www.realworldsurvivor.com/2019/ ... ogle-maps/
Nova66 schreef:
02-11-2019 22:19
Wat raar, dat is toch leuk, of heeft hij ook alle foto's van zijn overlden vrouw weggegooid?

Sommige reacties zijn nogal onnadenkend en vreemd.
Lady_Day schreef:
02-11-2019 20:39
Blurren ze personen niet automatisch? Mijn inmiddels overleden vader staat ook streetview, op de oprit van mijn ouderlijk huis, maar zijn gezicht is geblurd.

Nee; dat wordt in elk geval niet altijd automatisch geblurd. Daar zijn wel meer voorbeelden van, zoals deze:

https://breda.nieuws.nl/opmerkelijke-be ... reld-over/

Fijn dat je ze bij je vader zijn gezicht geblurd hebben. Is ook wel zo netjes. Bij mijn onderburen kon je de rimpels zeg maar tellen, en zien welke koek er op de tuintafel stond.
merano schreef:
02-11-2019 20:46
Problemen met Google. Dan werkt het vast niet want ik durf te wedden dat je eerst een account moet aanmaken of je paspoort overleggen of zo.... ;-)
Of kan iedereen zo maar vragen om een willekeurig huis te laten blurren?
Eigenlijk zou het trouwens andersom moeten, en zou Google aan jou moeten vragen of ze je huis op streetview mogen zetten.

Nee hoor; was in mijn geval na 1 berichtje via internet supersnel opgelost.
Ik begrijp je, maar denk dat het praktisch gezien best lastig zal worden.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
02-11-2019 20:46
Eigenlijk zou het trouwens andersom moeten, en zou Google aan jou moeten vragen of ze je huis op streetview mogen zetten.
En waarom zou dat moeten? Google maakt foto's vanaf de openbare weg. Vraag jij voorbijgangers ook om 'even de ogen dicht' te houden, als zij langs jou huis lopen? Mag niemand een foto van de voorkant van je huis maken?

Nee, denk bij privacy-schending dan even aan de gemeente: die maakt hoge resolutie-foto's vanuit de lucht, met daarop je complete achtertuin (die jij zo goed aan het zicht van de openbare weg had onttrokken) waarop je kippenhok, je ligstoel en je robot-grasmaaier gewoon te zien zijn.... o_o
En vraag hen niet om te blurren, want je krijgt een grote mond terug....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven