Telefoonnummerspoofing

22-01-2020 12:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren zag ik bij 'Opgelicht' een item over telefoonnummerspoofing. Je wordt gebeld door een voor jouw bekend telefoonnummer van je bank en men zegt dat er iets met je bankrekening is en of je je spaargeld wilt overboeken naar een ander rekeningnummer. Maar het zijn dus criminelen die uit zijn op je geld, of je gegevens.

https://opgelicht.avrotros.nl/uitzendin ... -te-maken/

Ik ben zo eigenwijs om te denken dat ik daar niet zou intrappen, ondanks dat het telefoonnummer klopt. Ik denk dat ik meteen argwaan zou krijgen als iemand me vraagt mijn spaargeld over te boeken. Ik klik ook nooit op een linkje als ik weer eens een mail van mijn bank of creditcardmaatschappij krijg.

Is het hier iemand wel eens overkomen? Of had jij ook meteen argwaan?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Een bank belt je NOOIT om te vragen of je geld wilt overboeken. Gewoon niet.

Zelden zoiets doms gehoord.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-01-2020 12:48
Een bank belt je NOOIT om te vragen of je geld wilt overboeken. Gewoon niet.

Zelden zoiets doms gehoord.
Tsja, toch zijn er mensen die daar in trappen. Heel gewone mensen...
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Wat RikM dus zegt.
Ik zou het nummer niet eens herkennen want ik ken echt het nummer van de bank niet uit mijn hoofd.
Maar ik zou het gewoon nooit doen, want een bank belt daar niet voor op.
Alle reacties Link kopieren
ik ken het telefoonnummer van mijn bank niet.
Maar ken wel iemand die zo'n telefoontje kreeg, heel verhaal en toen werd om de pincode gevraagd. En toen kwam ineens het besef dat er iets niet klopte. En toen ze reageerde met "jullie vragen toch nooit om de code per telefoon?"hadden ze aan de andere kant ineens een probleem met e computer en zouden ze later wel terugbellen. Gelukkig was ze er dus nog net op tijd bij, maar je wordt dus overdonderd voor je het weet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
mevrouwiglesias schreef:
22-01-2020 12:49
Tsja, toch zijn er mensen die daar in trappen. Heel gewone mensen...

Tja, er zijn ook mensen die zo het kanaal in lopen; wat moet je ermee? Gebruik je hersens.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
22-01-2020 12:49
Tsja, toch zijn er mensen die daar in trappen. Heel gewone mensen...
Maar iedereen weet toch ondertussen wel dat banken niet bellen voor dit soort dingen? Een bank vraagt niet telefonisch om je pincode en vraagt ook niet telefonisch om in te loggen op internetbankieren en iets over te boeken.

Als je twijfelt kun je nog beter zeggen dat je nu niets doet en even naar het bankfiliaal fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar weet nog steeds niet iedereen dat. Veel mensen zijn wel op hun hoede als er vanuit een buitenlands nummer wordt gebeld maar niet als er vanuit hun woonplaats wordt gebeld. Tot zover kan ik me wel voorstellen dat je in eerste instantie geen argwaan hebt. En natuurlijk heb de oplichters een of ander goed verhaal waarom je je geld moet overboeken naar een andere rekening. Maar goed, ik zou er ook niet intrappen maar het verbaast me dus dat er nog steeds mensen zijn die er wel intrappen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
ik heb het ook gezien. ik zou er denk ik een heel eind in trappen tot het slachtoffer vertelde dat ze vroegen om het saldo van de rekening. uhm lieve bank, dat kun jij sneller zien dan ik...
En doooooor!
Ik ken iemand die in de Microsoft oplichting is getrapt maar die is er gelukkig op tijd mee gekapt voordat de criminelen echt in de computer konden maar desondanks meteen allemaal nieuwe wachtwoorden en computer opnieuw geïnstalleerd.

Ik snap nog steeds niet hoe die persoon erin getrapt is want dat ze slecht Engels praten moest in dat geval toch al belletjes laten rinkelen.

Ik weet niet of ik er in zou trappen, tot nu toe negeer ik alles en reageer ik nergens op wat ik niet vertrouw. Heb zelfs een keer iemand die echt wel van een bedrijf was afgepoeierd omdat ik het niet vertrouwde. Later kreeg ik er een mail over en was het oops dat was wel echt. Later is dat alsnog goed gekomen na uitleg.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
22-01-2020 12:57
Maar iedereen weet toch ondertussen wel dat banken niet bellen voor dit soort dingen? Een bank vraagt niet telefonisch om je pincode en vraagt ook niet telefonisch om in te loggen op internetbankieren en iets over te boeken.

Als je twijfelt kun je nog beter zeggen dat je nu niets doet en even naar het bankfiliaal fietsen.
ja dat weet iedereen, maar de mensen die bellen zijn een soort woordgoochelaars. ze leiden je aandacht net genoeg af, dat je geen tijd hebt om echt na te denken. De vrouw waar ik over vertelde, is een verstandige vrouw, maar toch liet ze zich heel ver in het verhaal meevoeren voor ze zelf op de rem trapte
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
En ja er trappen nog steeds veel mensen in want het is nog steeds big business. Ik denk dat met name ouderen of mensen die niet zo goed zijn met de computer of mobiel er sneller in trappen. Mijn oma zou er zo ingetrapt zijn als ze nog geleefd had.
Een goede vriendin van me is dokter en heeft meer dan 10.000 euro overgemaakt. Het gebeurt echt iedereen, hoe "duidelijk" het ook is.

De manier was namelijk een bekende via haar éigen telefoonnummer die vroeg om geld. Later hoorden we dat criminelen via je voicemail een toegangscode tot WhatsApp-web kunnen krijgen en zo dus in je eigen WhatsApp terecht komen - en oprecht in je eigen naam /in het gesprek wat er al tussen jullie is /kan appen. (tip: de pincode van je voicemail niet op 0000 of 1234 houden, want zo komen ze er te makkelijk in, hoe onbelangrijk voicemail ook lijkt)

Als je er niet bij stilstaat en even een moment niet goed oppast, is alles weg...
Alle reacties Link kopieren
Je wordt gebeld door een voor jouw bekend telefoonnummer van je bank

Nog nooit meegemaakt dat een bank met een lokaal en daarnaast zichtbaar nummer belt.
Honey, you should see me in a crown
Julylion schreef:
22-01-2020 13:17
Een goede vriendin van me is dokter en heeft meer dan 10.000 euro overgemaakt. Het gebeurt echt iedereen, hoe "duidelijk" het ook is.

De manier was namelijk een bekende via haar éigen telefoonnummer die vroeg om geld. Later hoorden we dat criminelen via je voicemail een toegangscode tot WhatsApp-web kunnen krijgen en zo dus in je eigen WhatsApp terecht komen - en oprecht in je eigen naam /in het gesprek wat er al tussen jullie is /kan appen. (tip: de pincode van je voicemail niet op 0000 of 1234 houden, want zo komen ze er te makkelijk in, hoe onbelangrijk voicemail ook lijkt)

Als je er niet bij stilstaat en even een moment niet goed oppast, is alles weg...

Wie vraagt er nou om 10.000 euro via Whatsapp. Diegene zou ik persoonlijk willen spreken, of op z'n minst via de telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Julylion schreef:
22-01-2020 13:17
Een goede vriendin van me is dokter en heeft meer dan 10.000 euro overgemaakt. Het gebeurt echt iedereen, hoe "duidelijk" het ook is.

De manier was namelijk een bekende via haar éigen telefoonnummer die vroeg om geld. Later hoorden we dat criminelen via je voicemail een toegangscode tot WhatsApp-web kunnen krijgen en zo dus in je eigen WhatsApp terecht komen - en oprecht in je eigen naam /in het gesprek wat er al tussen jullie is /kan appen. (tip: de pincode van je voicemail niet op 0000 of 1234 houden, want zo komen ze er te makkelijk in, hoe onbelangrijk voicemail ook lijkt)

Als je er niet bij stilstaat en even een moment niet goed oppast, is alles weg...
En een "verificatie in twee stappen" bij whatsapp instellen als beveiliging, dan kunnen ze de toegangscode die ze dan krijgen niet gebruiken zonder dat jij een mailtje op joúw mailadres hebt gehad.
Ik zou het nummer van mijn bank niet herkennen. Daarnaast weet je dat je nooit op telefoontjes of emails in moet gaan. Da's al jaren bekend.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-01-2020 12:48
Een bank belt je NOOIT om te vragen of je geld wilt overboeken. Gewoon niet.

Zelden zoiets doms gehoord.
Precies, daarbij heeft een bank niks nodig om bij je bankgegevens te komen. Dus een pincode doorgeven etc is ook grote nonsens.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Julylion schreef:
22-01-2020 13:17
Een goede vriendin van me is dokter en heeft meer dan 10.000 euro overgemaakt. Het gebeurt echt iedereen, hoe "duidelijk" het ook is.

De manier was namelijk een bekende via haar éigen telefoonnummer die vroeg om geld. Later hoorden we dat criminelen via je voicemail een toegangscode tot WhatsApp-web kunnen krijgen en zo dus in je eigen WhatsApp terecht komen - en oprecht in je eigen naam /in het gesprek wat er al tussen jullie is /kan appen. (tip: de pincode van je voicemail niet op 0000 of 1234 houden, want zo komen ze er te makkelijk in, hoe onbelangrijk voicemail ook lijkt)

Als je er niet bij stilstaat en even een moment niet goed oppast, is alles weg...
'Een moment niet goed opletten'?
Sorry, maar wie maakt er nu 10.000 euro zomaar over?
Die truc die jij noemt is trouwens ook al oud en erg bekend. Dan ga je toch bellen met die persoon? Als het nou om 10 euro ging, maar 10.000? Dan moet je dus alert zijn.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
22-01-2020 13:02
ik heb het ook gezien. ik zou er denk ik een heel eind in trappen tot het slachtoffer vertelde dat ze vroegen om het saldo van de rekening. uhm lieve bank, dat kun jij sneller zien dan ik...
Juist :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Die Microsoft-scam is toch ook te dom voor woorden. Waarom in godsnaam zou een groot bedrijf zoals Microsoft mensen persoonlijk gaan bellen "omdat er iets mis is met hun pc"? En hoe zouden ze dat dan moeten weten?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-01-2020 14:05
Die Microsoft-scam is toch ook te dom voor woorden. Waarom in godsnaam zou een groot bedrijf zoals Microsoft mensen persoonlijk gaan bellen "omdat er iets mis is met hun pc"? En hoe zouden ze dat dan moeten weten?
En wat kan Microsoft dat überhaupt schelen, als er wel iets mis zou zijn :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Julylion schreef:
22-01-2020 13:17
Een goede vriendin van me is dokter en heeft meer dan 10.000 euro overgemaakt. Het gebeurt echt iedereen, hoe "duidelijk" het ook is.

De manier was namelijk een bekende via haar éigen telefoonnummer die vroeg om geld. Later hoorden we dat criminelen via je voicemail een toegangscode tot WhatsApp-web kunnen krijgen en zo dus in je eigen WhatsApp terecht komen - en oprecht in je eigen naam /in het gesprek wat er al tussen jullie is /kan appen. (tip: de pincode van je voicemail niet op 0000 of 1234 houden, want zo komen ze er te makkelijk in, hoe onbelangrijk voicemail ook lijkt)

Als je er niet bij stilstaat en even een moment niet goed oppast, is alles weg...
Ik kan me voorstellen dat je een vriendin in nood wilt helpen en van schrik wellicht even niet alert bent ofzo. Heb me al voorgenomen dat mocht iemand mij dat ooit via whatsapp vragen dan vraag ik die persoon eerst om even naar de vaste lijn te bellen. Ik neem aan dat de criminelen niet in heel je telefoonlijst kunnen. Wat je ook kan doen is videobellen, als ze dat niet toestaan dan weet je ook al genoeg natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
En die meneer die zei "Ja, de bank gaf ons niet eens een bloemetje" ... waarom? Jij maakt geld over naar een ander... en je bank is niet verantwoordelijk voor het telefoonsysteem wat wij met zijn allen internationaal gebruiken.

Het is flink kut ja - that's it.
GroenTuintje schreef:
22-01-2020 14:07
En wat kan Microsoft dat überhaupt schelen, als er wel iets mis zou zijn :biggrin:
In het geval van die persoon had hij net een paar dagen eerder de echte Microsoft benaderd met een probleem. Neem aan dat het gewoon toeval was maar wellicht heeft dat er aan bij gedragen dat het betrouwbaarder leek. Maar dat Engels, ik neem aan dat je gewoon in het Nederlands geholpen wordt door Microsoft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven