Toegang vriendenlijst Facebook

17-02-2020 23:07 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi Digi weters,

Ik heb mijn FB zodanig ingesteld staan, dan alleen ik mijn vriendenlijst kan zien. De vrienden die ik heb op FB kunnen wel 'gedeelde' vrienden zien.
Wie niet met mij bevriend is (dus openbaar) kan helemaal niets zien. De berichten waarin ik door FB vrienden getagd ben, zijn allemaal alleen zichtbaar voor ons zelf. Dus mijn FB zit goed dicht voor onbekenden.

Maar nu blijkt dus van niet.... :sarcastic:

Er is sinds gisteren een aantal FB vrienden van mij die van een persoon (waarmee ik niet bevriend ben op FB) een vriendschaps-uitnodiging heeft gekregen.

ik heb mijn FB vrienden gealarmeerd en verzocht deze persoon te rapporteren en te blokkeren. Maar HOE kan deze persoon nou weten wie mijn vrienden zijn?

Waar zit hier de crux, HOE komt deze persoon aan mijn gegevens wie mijn FB vrienden zijn?
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou er een link met jou/jouw FB zijn?
Jij bent geen (FB)vriend van hem
Alle reacties Link kopieren
ps Facebook heeft, naar aanleiding van de rapporteringen van mijn vrienden, nu een onderzoek ingesteld. Alleen zie ik nergens de mogelijkheid op FB om hen te vragen hoe deze persoon aan mijn vriend-gegevens gekomen is....
Vandaar dat ik het hier vraag :)
Alle reacties Link kopieren
@Lilalinda, deze persoon probeert mij in het ' echte' leven -voor narigheid alleen- te bereiken. Deze persoon kan alleen maar interesse in mijn FB vrienden hebben, omdat ze bevriend zijn met mij. Er zijn door deze persoon ook al vernielingen van mijn spullen gedaan.

De verzoeken tot vriendschappen zijn dus echt niet goede bedoelingen of toeval. Deze persoon kent mijn vrienden ook gegarandeerd niet.
Maar als jij geen vrienden bent met die persoon waarom denk je dan dat die persoon via jouw profiel vriendschapverzoeken stuurt? Heeft een gezamenlijke vrien/vriendin zijn/haar vriendenlijst openbaar staan?!
Alle reacties Link kopieren
Als zij hun vriendenlijst wel openbaar hebben, kan die persoon kijken of jij daarop staat.
Alle reacties Link kopieren
Tsum Tsum, er is 1 gezamenlijke vriend. Mocht zij haar vriendenlijst openbaar hebben staan, dan komt mijn vriendenlijst toch niet zichtbaar voor deze persoon?
Zit er een connectie tussen de mensen die door deze persoon zijn benaderd? Buiten dat het FB-vrienden van jou zijn? Zijn ze ook allemaal FB-vrienden van elkaar bijvoorbeeld?

Weet deze persoon waar jij woont, welke opleiding je wanneer ongeveer hebt gedaan, waar je werkt, bij welke sportclub je zit, en heeft hij/zij zo via wat logische connecties een aantal mensen op de gok aangeschreven?

Heb je deze mensen ook op Instagram, Twitter, LinkedIn of een ander sociaal network waar je vrienden/connecties minder goed afgeschermd zijn?

Reageer jij vaak op posts van deze FB-vrienden, en dan met name op openbare postins?
Facebook geeft altijd suggesties: 'people you may know'. Zou me niet verbazen als jouw vrienden bij hem in die lijst verschenen zijn als hij naar jouw naam en misschien enkele vrienden van jou die hij wel kent heeft gezocht. Heb me ook weleens afgevraagd waarom ik bepaalde mensen tussen die suggesties had zitten. Zo afgesloten en geheim is alles niet bij Facebook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een instagram account waar ik niets mee doen. Die staat op 'prive account'. Kan deze persoon daar toch achterhalen met wie ik bevriend ben?

Deze persoon kan helemaal niets van mij weten. Behalve het(zelfde) land waar ik woon, en het dorp waar ik geboren ben. Dat is het enige wat op FB zichtbaar is.

Er is geen enkele connectie die ik kan bedenken. Deze persoon kan niet in real life bevriend zijn met mijn vrienden (trust me on this one.)

En toch is deze persoon erin geslaagd om vrienden van mij te benaderen. 1 iemand had die uitnodiging geaccepteerd, Toch ook daaruit kan deze persoon dan mijn andere FB vrienden niet zien. Want gedeelde vrienden zijn alleen maar zichtbaar voor met wie IK bevriend ben... toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik vervolg, ik reageer nooit op openbare berichten. Wel in groepen. maar daar zit deze persoon niet in.

Kanttekening; deze persoon is niet Nederlands. Wat zou kunnen is dat deze persoon die suggesties van "people you may know" inderdaad dan uitnodigt. Ik zit werkelijk in een hele andere leef-wereld dan deze persoon.

Wellicht dat deze persoon via die suggesties dan iedereen maar zit uit te nodigen?
Alle reacties Link kopieren
Als die vrienden hebben gereageerd op je cover- of profielfoto dan zijn ze ook te zien want die foto's zijn altijd openbaar.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
17-02-2020 23:30
Want gedeelde vrienden zijn alleen maar zichtbaar voor met wie IK bevriend ben... toch?

Ja maar als die persoon er 1 weet kan hij wel iedereen op die lijst afgaan en zien of zij weer bevriend zijn met jou.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waar je bang voor bent?
Alle reacties Link kopieren
@allyMcBeal, oh fuck ja. deze persoon kan natuurlijk zien wie mijn profiel foto 'geliked' heeft.....
Dat is een goeie!
Die mensen heb ik nu extra even gewaarschuwd. Niemand van hen heeft nog dat verzoek geaccepteerd. Ik kan op de FB van deze persoon en kan zien wie we dan als 'gedeelde vrienden' hebben. Deze persoon heeft (godzijdank) het eigen FB niet dicht zitten daarop.

@chocolol, waar ik bang voor ben? Er waren spullen van mij in een huis ergens. Die zijn vernield. Ik vermoed dat deze persoon zoveel mogelijk over mij te weten wil komen, met wellicht uiteindelijk doel waar ik woon. Om meer vernielingen aan te richten.

Ik wordt constant gebeld (vanaf verschillende onbekende nummers), geappt, ge-messengerd. Kortom ik word gestalkt. (en ja, naar de politie gaan we morgen al)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook even voor de zekerheid controleren of alles echt goed is afgeschermd, heb je dat al gedaan? Onder je profielfoto heb je de optie 'weergeven als'. Daarmee kun je zien wat een niet bevriend persoon ziet. Misschien goed om even te controleren.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Als je niet gevonden wil worden moet je niet op facebook gaan zitten. Op facebook is niks geheim of prive. Via via komt iedereen met wat speurwerk bij je eerste ring uit. En als dit zo een paniek opwekt, moet je aangifte doen. Je moet echt wel weten , op zn minst vermoeden wie dit doet.
Alle reacties Link kopieren
mevrouw Jack, ja dat heb ik (ook eerder al) vaak gedaan om zeker te zijn dat alles netjes afgeschermd is.

Deepfreeze… even goed lezen. ik weet precies wie dit doet. en ook waarom. maar daar gaat het niet om. Ik wil weten hoe iemand, ondanks alle afscherming, toch bij mijn vrienden kan komen.

Die van Ally, daar had ik nog niet over nagedacht. Degene die deze persoon een verzoek gestuurd heeft, zijn ook weer niet degene die mijn enige zichtbare foto geliked hadden. Dus deze persoon zit inderdaad op die manier waarschijnlijk te graven. Ik heb deze mensen nu allemaal verzocht het verzoek te rapporteren en deze persoon te blokkeren. Hopelijk kan FB daarmee zien dat deze persoon specifiek uit is op 'mijn' vrienden. en dat is volgens de community richtlijnen 'stalking'.
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
17-02-2020 23:47
oh fuck ja. deze persoon kan natuurlijk zien wie mijn profiel foto 'geliked' heeft.....
Jouw profielfoto kun je ook 'op slot' zetten, door de zichtbaarheid in te stellen op 'alleen ik'. De foto blijft wel zichtbaar, maar de gegevens (zoals plaats, opmerkingen en likes) niet meer.

Dit kan (helaas) niet bij je omslagfoto. Maar dat is eenvoudig op te lossen door gewoon geen omslagfoto te plaatsen.
Altijd van je afsnijden
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het ook en optie om je profiel een tijdje te de-activeren?
Alle reacties Link kopieren
Even fake account maken en jezelf opzoeken. Dan zie je precies wat anderen zien.
Alle reacties Link kopieren
Het zullen inderdaad je openbare foto's zijn die ze liken . Iemand kan ook nog je naam intypen en dan kiezen wat die wil zien van mensen met die naam .( berichten ,video's ,foto's..) zo kan die persoon wel eens iets zien wat toch openbaar staat ( een reactie bij een vriend die het wel openbaar heeft staan bv. Of waar je getagd bent bij iemand die het openbaar heeft staan.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Misschien een idee om social media te verwijderen? Het klinkt alsof je er weinig lol aan hebt.
Ik heb een account op een niet bestaande naam, misschien een idee? Wel een normale naam, maar niet die van mij, iemand die ik ken of een die al oo fb gebruikt wordt. Verder geen vriendschappen van vroeger meer aan dit account dus niet herleidbaar.

Iedereen die ik op fb ken weet er overigens natuurlijk gewoon vanaf op mensen na met wie ik maar een paar worden wissel in een groep. (Denk aan tips op een consuminder/budget pagina waar een tip gedeelt wordt, dan leg ik het verhaal niet uit. Fb vrienden of in een klein groepje weten mensen het wel)
Als ik met zo’n persoon te maken had zou ik gewoon mijn Facebook opzeggen. Ben je van alles af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven