Kapotte laptop en computer, wat met gegevens?

20-02-2020 13:53 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen: ik heb hier geen verstand van, dat is vast duidelijk ;)
Ik heb al een poosje een kapotte laptop en computer (zo’n grote kast) liggen.
Het liefst zou ik de gegevens op een externe harde schijf zetten, maar dat lijkt me onmogelijk omdat ik ze niet meer aan kan zetten. Weet de wachtwoorden ook niet meer.
Wat kan ik nu het beste doen?
Er staan geen geheimen op maar ik wil ook niet dat iemand anders bij mijn gegevens kan als ik ze “gewoon” weggooi.
Misschien is het een optie om te proberen de harde schijf te verwijderen. Of staan de gegevens ook op de computer zelf? En dan de harde schijf vernietigen (hoe?) of kunnen de gegevens later nog gekopieerd worden?
Waar kan ik de laptop etc daarna weggooien, bij de stortplaats van de gemeente denk ik?
Dit is een klusje wat al lang op mijn to do lijstje staat, maar de spullen liggen nu in de weg.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Alle reacties Link kopieren
Info staat voornamelijk op de harde schijf (hard disk)
Soms ook iets op werkgeheugen. Dat zijn smalle platte elementen, ongeveer 10 cm x 4 cm.

Harde schijven er uit halen. Zijn even groot, maar iets platter dan een pakje sigaretten.
Of bij een laptop nog iets kleiner.
Je zou een satasnoertje kunnen kopen en de schijven via snoertje met nieuwe pc verbinden.
Bekijken of er belangrijks op staat.
Je kunt ook de schijven verder uit elkaar halen, gewoon schroefjes en uiteindelijk de spiegelachtige ronde schijf met een hamer stuk slaan.

Op youtube staan video’s hoe je een harde schijf er uit haalt.
Succes.
anoniem_395038 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 14:10
Reden: Aanvulling
13.49% gewijzigd
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
Als je de gegevens echt kwijt wilt? Op veel basisscholen halen leerlingen apparaten uit elkaar om eens te zien hoe zo'n ding in elkaar zit. Van de onderdelen kunnen ze dan zelf iets in elkaar flansen ("kunst").
Misschien is er bij jullie ook zo'n school in de buurt?
Ik zou hem stuk slaan in 'n vuilniszak doen en afvoeren in je eigen kliko.
Juffiejuf schreef:
20-02-2020 14:25
Als je de gegevens echt kwijt wilt? Op veel basisscholen halen leerlingen apparaten uit elkaar om eens te zien hoe zo'n ding in elkaar zit. Van de onderdelen kunnen ze dan zelf iets in elkaar flansen ("kunst").
Misschien is er bij jullie ook zo'n school in de buurt?
Ja, maar dan staan de gegevens er nog op. Lijkt me geen fijn idee.
TO, de harde schijf stukslaan met een hamer zoals hierboven stond. Eventueel voor het stukslaan een uurtje in een emmer water laten staan om te verzuipen.

Het is even een hele onderneming, maar dan heb je ook wat niks meer. :proud:
Juffiejuf schreef:
20-02-2020 14:25
Als je de gegevens echt kwijt wilt? Op veel basisscholen halen leerlingen apparaten uit elkaar om eens te zien hoe zo'n ding in elkaar zit. Van de onderdelen kunnen ze dan zelf iets in elkaar flansen ("kunst").
Misschien is er bij jullie ook zo'n school in de buurt?
Maar dan heb je kans dat iemand de gegevens bemachtigd als je hem heel laat en ook nog uit handen geeft.
Alle reacties Link kopieren
Als je de harde schrijf eruit haalt kun je deze ook formatteren met een heel sterke magneet. Dan zijn alle gegevens ook weg. Gewoon een paar uur/dagen die magneet erop leggen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even langs de lokale computerwinkel gaan, vragen of zij de hard schijven uit beide systemen willen verwijderen. Vervolgens kun je behuizing (die grote kast, de laptop) gewoon weggooien. De harde schijven kun je bewaren (als ze niet defect zijn, zijn ze later nog uit te lezen) of zelf vernietigen (paar keer door heen boren, met een grote hamer in stukken slaan, 2 minuutjes in de magnetorn, google even op "how to destroy a hard drive").

Het uitbouwen van de hardeschijven zou niet langer dan 45 minuten moeten duren.
Alle reacties Link kopieren
abc schreef:
20-02-2020 14:51
Als je de harde schrijf eruit haalt kun je deze ook formatteren met een heel sterke magneet. Dan zijn alle gegevens ook weg. Gewoon een paar uur/dagen die magneet erop leggen.
Behalve als het een SSD is, die is niet magnetisch maar elektronisch geladen.
Alle reacties Link kopieren
floddertjezoveel schreef:
20-02-2020 14:29
Ja, maar dan staan de gegevens er nog op. Lijkt me geen fijn idee.
TO, de harde schijf stukslaan met een hamer zoals hierboven stond. Eventueel voor het stukslaan een uurtje in een emmer water laten staan om te verzuipen.

Het is even een hele onderneming, maar dan heb je ook wat niks meer. :proud:
Dit helpt niet zoveel, herinner je nog de VVD'er die in Maarssen zijn harde schijf in de Vecht gooide, omdat hij iets ernstigs te verbergen had?
Die schijf is na enkele dagen opgevist en gewoon uitgelezen.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Als je niet weet wat er stuk is zou ik de schijven verwijderen en de computers gratis op marktplaats zetten. Er zijn alijd sleutelaars die oude computers willen hebben om te repareren of voor onderdelen, vooral laptops. Mocht er niemand interesse hebben dan wegbrengen naar de gemeentelijke recycling. Niet in de kliko weggooien, er zitten zowel giftige als herbruikbare onderdelen in, die je niet zomaar moet weggooien.

De schijven kun je (als ze nog werken) gewoon met een kabeltje aan je huidige computer koppelen als externe schijf. Je kunt dan alles wat je wilt kopiëren naar je huidige computer. Daarna de schrijven ofwel vernietigen en naar de recycling brengen, ofwel wipen met wipe-software (niet alleen deleten of formatteren, want dan kan iemand anders de informatie gewoon recoveren) en dan verkopen op Marktplaats of naar de recycling brengen.

Alle informatie staat op schijven, niet elders in de computer, ook niet in het geheugen zoals iemand hierboven beweert. Wachtwoorden zijn gekoppeld aan het besturingssysteem zoals Windows of Apple, niet aan de harde schijf zelf. Een losse harde schijf kun je normaal gesproken gewoon koppelen aan een andere computer en als externe schijf gebruiken zonder het wachtwoord van die andere computer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga dit weekend proberen om de harde schijf veilig te verwijderen.
Het mooiste zou inderdaad zijn als ik daarna alles kan kopiëren, wie weet wat er nog aan jeugdsentiment te vinden is :rolling:
Oblio schreef:
20-02-2020 14:07
Info staat voornamelijk op de harde schijf (hard disk)
Soms ook iets op werkgeheugen.
Eh, nee :)
Alle reacties Link kopieren
Harde schijf kan je met een hamer in elkaar slaan, of liever: uit elkaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
ManManMan12 schreef:
20-02-2020 15:10
Gewoon even langs de lokale computerwinkel gaan, vragen of zij de hard schijven uit beide systemen willen verwijderen. Vervolgens kun je behuizing (die grote kast, de laptop) gewoon weggooien. De harde schijven kun je bewaren (als ze niet defect zijn, zijn ze later nog uit te lezen) of zelf vernietigen (paar keer door heen boren, met een grote hamer in stukken slaan, 2 minuutjes in de magnetorn, google even op "how to destroy a hard drive").

Het uitbouwen van de hardeschijven zou niet langer dan 45 minuten moeten duren.
Mocht je het advies van de magnetron volgen dan wil ik er graag een filmpje van zien :popcorn:
Of je vraagt je af welk risico je met al die flauwekul probeert weg te nemen en gooit het spul gewoon bij het grof vuil
nienkejj schreef:
20-02-2020 17:22
Ik ga dit weekend proberen om de harde schijf veilig te verwijderen.
Het mooiste zou inderdaad zijn als ik daarna alles kan kopiëren, wie weet wat er nog aan jeugdsentiment te vinden is :rolling:
Je hebt zoiets als dit nodig om de losse schijf aan je computer te koppelen: https://www.conrad.nl/p/logilink-au0008 ... tie-992413
Alle reacties Link kopieren
Een collega heeft de harde schijven probleemloos verwijderd.
Hij zou kijken of hij nog zo’n speciaal kabeltje had.
De restanten zijn naar de milieustraat gebracht.
Opgeruimd staat netjes :)
Alle reacties Link kopieren
Je kan een behuizing kopen voor die harde schijven en dan kan je ze gewoon als externe harde schijf gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven