Welke e-reader

23-02-2020 20:24 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Welke e-reader moet ik hebben? Zijn er grote verschillen in kwaliteit? Waar moet ik op letten? Wat is het verschil tussen Kobo en Kindle?
Ik had een Sony, nu een Kobo. Ik vind de kobo heel erg prettig in gebruik. Kindle heb ik geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
23-02-2020 20:48
Ik had een Sony, nu een Kobo. Ik vind de kobo heel erg prettig in gebruik. Kindle heb ik geen ervaring mee.
Ik ook. Ik heb een Kobo aura H2O, fijn dat hij waterdicht is en een verlicht scherm heeft, dat had mijn Sony niet. Maar hij is wel snel leeg. Veel sneller dan mijn oude Sony, maar die ging kapot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kobo touch en een kindle. De kobo is veel meer gebruiks vriendelijker en lichter in gewicht. Ik gebruik de kindle dus amper.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu mijn tweede ereader, voor de tweede keer een kobo glo. Het ingebouwde licht vind ik erg prettig en de batterij gaat lang mee
Had een Sony, maar ben zeer tevreden met de Kobo Clara HD die ik nu alweer een tijd heb. Reageer snel, prettig in de bediening en erg fijn scherm (fijne verlichting ook).
Alle reacties Link kopieren
Ik had een Sony en heb nu een Pocketbook Touch Lux 3. Helaas vannacht nogal hard laten vallen dus morgen wordt de Lux 4 bezorgd.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik had eerst een oudere Kobo maar deze was zo traag. Nu een week of vier geleden de kobo libra H2o gekregen, hier zo blij mee! Stuk sneller, verlichting goed aan te passen en heeft zowel warm als witter licht. Knoppen aan de zijkant voor het bladeren en om daar vast te houden zijn ideaal (terwijl ik daar eerst mijn twijfels bij had). En kan lekker lezen in bad zonder zorgen want hij is waterdicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Sony maar gebruik mijn ereader nooit meer. Zet boeken nu op mijn iPad, anders moet ik op vakantie alsnog 2 apparaten en laders meenemen.

Ik vond mijn Sony wel fijn lezen, maar verder kon je er niks mee en boeken downloaden vond ik omslachtig. Maar misschien is dat nu verbeterd. Die van mij is al oud.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een waterdichte Kobo, nieuwe grotere model. Die kan je ook dwars lezen. fijne verlichting.

Let alleen wel op, boeken bij Bol.com kan je alleen op jouw ereader lezen. Je kan hem bv niet ook op die van je partner zetten. Bij andere verkopers geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een waterdichte Tolino, inmiddels alweer ouder model met verlichting erin. Ik ben er zeer tevreden over. Ik had hiervoor een sony zonder verlichting.

Ik zou er zeker 1 kiezen met verlichting.

Ik kan boeken van bol.com trouwens wel op de e-reader van mijn man zetten. Is dat iets wat niet kan bij de Kobo ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een boek voor mijn Kobo wilde bestellen kreeg ik een waarschuwing. Misschien alleen voor Kobo, geen idee.
Ik heb in de zomermaanden een kobo-abonnement. DIe gaat op 5 verschillende apparaten. Daar lezen we als gezin van.

De rest van het jaar lees ik de boeken die ik al had, die ik krijg of ik zet de boeken van de bieb erop. Ik heb ook een bibliotheekabonnement waarmee ik digitaal lees.
Alle reacties Link kopieren
Carry_lm schreef:
23-02-2020 22:57

Ik kan boeken van bol.com trouwens wel op de e-reader van mijn man zetten. Is dat iets wat niet kan bij de Kobo ofzo?
ik denk dat dat recent veranderd is, ik kreeg vorige week ofzo een email van bol.com met info daarover
Alle reacties Link kopieren
Tussen een kobo en een kindle is verschil in bestandsoort. Kindle is vana Amazon, daar kan je niet zomaar boeken op zetten die je bij bol.com koopt. De kobo leest epub bestanden, die zijn wat algemener.
Het is niet zo moeilijk om epub naar mobi (wat kindle kan lezen), of andersom, maar het moet wel gedaan worden voordat je wil lezen.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
Ik raad echt aan om een ereader met verlichting te kiezen. Mijn 1e ereader had dat niet en daar had ik een los lampje bij. Uiteindelijk heb ik daarom een nieuwe gekocht want dat beviel totaal niet en je zag het heel slecht.

Nu heb ik een kobo touch en die werkt heel goed samen met de boeken van bol.com. Dus dat vind ik persoonlijk heel prettig.
Alle reacties Link kopieren
Kluitje schreef:
24-02-2020 16:34
Tussen een kobo en een kindle is verschil in bestandsoort. Kindle is vana Amazon, daar kan je niet zomaar boeken op zetten die je bij bol.com koopt. De kobo leest epub bestanden, die zijn wat algemener.
Het is niet zo moeilijk om epub naar mobi (wat kindle kan lezen), of andersom, maar het moet wel gedaan worden voordat je wil lezen.

Het gratis programma Calibre kan bestanden omzetten, bijvoorbeeld pdf naar ePub of ePub naar .Prc (=Mobipocket).

Ebooks die je koopt, hebben vaak een watermerk, dat wordt gekoppeld aan jouw gegevens die je invoert als je een eBoek op je ereader zet.
Een vorm van beveiliging. Ga je dit eBoek verspreiden, dan zijn jouw gegevens aanwezig in het eBoek en krijg jij de rekening.

Zelf ben ik in 2007 begonnen met een iLiad en heb nu al jaren een Kobo. Hoef je bijna nooit op te laden.
Wel heb ik altijd de wifi uit staan en er niet meer dan 5 eBoeken in, dat scheelt stroomgebruik.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
23-02-2020 21:21
Ik had eerst een oudere Kobo maar deze was zo traag. Nu een week of vier geleden de kobo libra H2o gekregen, hier zo blij mee! Stuk sneller, verlichting goed aan te passen en heeft zowel warm als witter licht. Knoppen aan de zijkant voor het bladeren en om daar vast te houden zijn ideaal (terwijl ik daar eerst mijn twijfels bij had). En kan lekker lezen in bad zonder zorgen want hij is waterdicht.
Fysieke bladerknoppen mis ik op mijn ereader! Nadat mijn bejaarde Bebook de geest gaf heb ik een Kobo h2o aangeschaft. Verlichting is erg fijn, accuduur meer dan prima en dat hij waterdicht is is ook heel handig maar de fysieke knoppen mis ik echt. Helaas was de Kobo Libra destijds nog niet op de markt anders zou ik hier zeker voor hebben gekozen.
Shiverrr schreef:
24-02-2020 17:30
Ik raad echt aan om een ereader met verlichting te kiezen. Mijn 1e ereader had dat niet en daar had ik een los lampje bij. Uiteindelijk heb ik daarom een nieuwe gekocht want dat beviel totaal niet en je zag het heel slecht.

Nu heb ik een kobo touch en die werkt heel goed samen met de boeken van bol.com. Dus dat vind ik persoonlijk heel prettig.
Helemaal mee eens. Ook mijn allereerste ereader was er één zonder verlichting in het scherm. Vond ik toen niet erg, want ik was juist blij dat door het speciale scherm m'n ogen niet zo moe zouden worden (wat je door verlichting bij een tablet bijvoorbeeld wel hebt). Maar dan zat je dus altijd met zo'n los lampje te pielen of moest je alsnog in bed een lamp aandoen. De verlichting in de Kobo is lief voor je ogen en maakt 's avonds lezen een eitje. Het scherm is ook erg prettig in de zon: geen weerkaatsing.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel dank allemaal, heb de Kobo H2O gekozen!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik even dit bericht voor mijn vraag. :)

Mijn Sony ereader is nu bijna aan z’n einde. Dus ik zat te kijken naar een Kobo Libra h2o.
Ik lees eigenlijk alleen in bed, liggend op mijn zij. Dan klap ik het hoesje zover open, dat de reader op zijn kant blijft staan. Zodat ik de reader niet hoef vast te houden.
Bij de Libra zie ik een hoesje, dat je alle kanten op kunt vouwen. Maar de staande stand lijkt me te laag om liggend te kunnen lezen.
Iemand ervaring met deze hoes?
Kun je deze ook gewoon omklappen en dan halverwege laten, zodat het boek op de hoes en de zijkant van de reader staat?
Alle reacties Link kopieren
Kobo en Kindle gebruiken een verschillend besturingssysteem. Een beetje te vergelijken met een iPhone en een Samsun.

Digitale boeken in Amerika hebben een ander bestandsformaat dan de digitale boeken die je in Nederland koopt.

Lees je veel Amerikaanse boeken dan zou ik voor een Kindle kiezen. Lees je vooral boeken die in Nederland aangeboden worden (bibliotheek, bol.com, Kobo, etc), dan zou ik voor een Kobo ereader kiezen of een andere op de Nederlandse markt gerichte ereader

Ik ben erg tevreden over mijn waterdichte Kobo met een Kobo Plus abonnement. Helaas kan ik mijn Kindle boeken er niet oplezen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Citterio schreef:
03-03-2020 17:48
Heel veel dank allemaal, heb de Kobo H2O gekozen!
En bevalt deze?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven