Geen smartphone - nog mensen?

09-03-2020 20:12 262 berichten
Blijkbaar ben ik tegenwoordig een Neanderthaler.
Iemand die geen smartphone heeft en dat onding ook niet mist.


Ik heb geen gewone foon die belt, smst, het uur geeft en een wekker-functie heeft.


Nog gelijkgezinden?
Of mensen die zelfs helemaal zonder gsm of smartphone leven?



By the way: Man heeft ook alleen een gewone gsm en ik ben dus eveneens getrouwd met een Neanderthaler ... Soort zoekt soort :-).

To phone, smartphone or no phone?

Totaal aantal stemmen: 186

Ik ben een Neanderthaler met gewone gsm (8%)
Ik heb een smartphone (92%)
Ik heb geen telefoon (gsm / smartphone) (1%)
Alle reacties Link kopieren
Mijn man hangt ook de gehele dag aan apparaten en heeft geen whatsapp. Ikzelf app ook weinig.
Mevrouw75 schreef:
09-03-2020 21:11
Mijn batterij is vooral leeg omdat ik de godganse dag op het apparaat zit.

Sinds de digitale agenda’s, gecombineerd met mijn eigen geknustelde agenda ben ik trouwens een stuk georganiseerder in tijd.
Mijn agenda zit in mijn hoofd.
Ik onthou iets té goed :-).

En zeker idiote pietluttige details.

Zelfs de Outlook-agenda op mijn werk gebruik ik niet meer.
Ik was een paar jaar geleden een Neanderthaler met gewone gsm.

Toen eiste mijn werkgever dat we van alles op onze telefoon zouden doen, voor het werk.
Luid protest geweest.

De Neanderthalers zoals ik, kregen toen een smartphone van het werk.

We worden geacht het ding alleen voor werk te gebruiken. Dus dat doe ik braaf.
Alle reacties Link kopieren
De camera altijd bij de hand is wel handig hoor. Even gauw een foto door appen aan je vriend, van iets wat je nodig hebt uit de drogisterij bijv. De bank app. Altijd toegang tot internet. Alles is op te zoeken of zijn apps voor. Spelletjes doen als je je verveelt.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:13
Mijn agenda zit in mijn hoofd.
Ik onthou iets té goed :-).

En zeker idiote pietluttige details.

Zelfs de Outlook-agenda op mijn werk gebruik ik niet meer.
Dat deed ik ook op mijn vorige werk, mijn huidige werk, dat ik al 15 jaar heb, bestaat uit net iets te veel idiote pietluttige details die dan tóch belangrijk zijn ofzo.

En de gezamenlijke agenda en online aan documenten werken: praise the lord.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:09

En fotograferen ... daarvoor heb ik een prachtige digitale camera.
Ja, je kunt natuurlijk je camera meesjouwen, en je papieren kaarten, en je encyclopedie, en je woordenboek, en je laptop, en je agenda.....

Maar het kan ook allemaal met je telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me vooral irritant (en duur) dat je al die verschillende apparaten nog nodig hebt... een tv, radio, krant, tijdschrift, camera, printer, wellicht TomTom.
Kan allemaal op 1 smartphone. En appen... tja, daar ben je zelf toch bij? Je bepaalt zelf hoe je dat tot je neemt en wel of niet reageert...

Printen vind ik helemaal zonde. Milieu enzo.
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:13
Mijn agenda zit in mijn hoofd.
Ik onthou iets té goed :-).

En zeker idiote pietluttige details.

Zelfs de Outlook-agenda op mijn werk gebruik ik niet meer.
Hoe plannen anderen een overleg met je in dan?
Quincy2 schreef:
09-03-2020 21:17
Ja, je kunt natuurlijk je camera meesjouwen, en je papieren kaarten, en je encyclopedie, en je woordenboek, en je laptop, en je agenda.....

Maar het kan ook allemaal met je telefoon.
En dan is de batterij plat en sta je daar.

Zonder camera, gps, agenda, berichtenbox, ... :-D

Geraak je blijkbaar niet eens meer thuis.
Alle reacties Link kopieren
Vutje schreef:
09-03-2020 21:17
Het lijkt me vooral irritant (en duur) dat je al die verschillende apparaten nog nodig hebt... een tv, radio, krant, tijdschrift, camera, printer, wellicht TomTom.
Kan allemaal op 1 smartphone. En appen... tja, daar ben je zelf toch bij? Je bepaalt zelf hoe je dat tot je neemt en wel of niet reageert...

Printen vind ik helemaal zonde. Milieu enzo.
Nou ja, online is nou ook niet bepaald milieuvriendelijk. Al die servers die maar moeten draaien: kun je beter de papieren krant lezen.
rumforviva schreef:
09-03-2020 21:18
Hoe plannen anderen een overleg met je in dan?
Die 2 à 3 overleggen per jaar gaan standaard via mail naar al wie aanwezig moet zijn.

Waarbij locatie en uur al bepaald zijn.
(En waarbij vooraf op de Outlook-agenda's eventueel al gekeken is wie zeker aanwezig is.)



Het is niet dat ik elke week 3 overleggen en 7 vergaderingen heb.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:20
24.17% gewijzigd
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:18
En dan is de batterij plat en sta je daar.

Zonder camera, gps, agenda, berichtenbox, ... :-D

Geraak je blijkbaar niet eens meer thuis.
Wat zit je nou toch steeds over die batterij? Er is overal wel een stopcontact, zelfs in de bus en trein. Mijn batterij is echt zelden op.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:18
En dan is de batterij plat en sta je daar.

Zonder camera, gps, agenda, berichtenbox, ... :-D

Geraak je blijkbaar niet eens meer thuis.
Daar hebben ze powerbanks voor uitgevonden.

En hoe kunnen al die mensen nou ooit toch leven met die Fiona die blijkbaar áltijd leeg raken?
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:19
Die 2 à 3 overleggen per jaar gaan standaard via mail naar al wie aanwezig moet zijn.

Waarbij locatie en uur al bepaald zijn.
(En waarbij vooraf op de Outlook-agenda's eventueel al gekeken is wie zeker aanwezig is.)



Het is niet dat ik elke week 3 overleggen en 7 vergaderingen heb.
Dan heb je inderdaad een totaal andere baan dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:19
Die 2 à 3 overleggen per jaar gaan standaard via mail naar al wie aanwezig moet zijn.

Waarbij locatie en uur al bepaald zijn.
(En waarbij vooraf op de Outlook-agenda's eventueel al gekeken is wie zeker aanwezig is.)



Het is niet dat ik elke week 3 overleggen en 7 vergaderingen heb.
Dus zo ontzettend veel hoef je dus niet te onthouden..
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:18
En dan is de batterij plat en sta je daar.

Zonder camera, gps, agenda, berichtenbox, ... :-D

Geraak je blijkbaar niet eens meer thuis.
Nou daar heb je powerbanks en usb-kabeltjes voor in de auto voor.
Mevrouw75 schreef:
09-03-2020 21:21
Dus zo ontzettend veel hoef je dus niet te onthouden..
Een overlegje of 3 per jaar, een personeelsvergadering of 2 à 3 per jaar en héél af en toe nog eens een vorming.

En mijn privé-agenda.
Die ik dus een tijd mee heb bijgehouden in Outlook, maar ik onthou hem beter zo zonder dat er digitale agenda's of papier mee gemoeid is.
Er staan op dit moment alleen nog standaard wat verjaardagen in.
100 jaar geleden ingesteld "forever" :-).
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:24
11.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:19
Die 2 à 3 overleggen per jaar gaan standaard via mail naar al wie aanwezig moet zijn.

Waarbij locatie en uur al bepaald zijn.
(En waarbij vooraf op de Outlook-agenda's eventueel al gekeken is wie zeker aanwezig is.)



Het is niet dat ik elke week 3 overleggen en 7 vergaderingen heb.
Dat wilde ik net zeggen.
Lekker makkelijk zeggen dat je alles goed onthoudt als maar 2-3 overleggen per jaar hebt.
En als je verder geen kinderen hebt waar allerlei afspraken voor zijn, zelf nog veel afspraken, dan wordt het een stuk makkelijker.
soumis wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:26
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:23
Een overlegje of 3 per jaar, een personeelsvergadering of 2 à 3 per jaar en héél af en toe nog eens een vorming.

En mijn privé-agenda.
Die ik dus een tijd mee heb bijgehouden in Outlook, maar ik onthou hem beter zo zonder dat er digitale agenda's of papier mee gemoeid is.
Nee, dat is niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-03-2020 20:20
Ik stuur maximaal 20 sms'en per maand.

Om gewoon wat berichten via WA te sturen ga ik geen peperduur ding van minstens 200 euro + een maandabo van minstens 15 à 25 euro per maand voor kopen.

(Mijn Nokia-gsm kostte mij 4 jaar geleden 40 euro en ik heb een abo van 8 euro.)


Ze mailen maar, sturen maar sms, bellen of ze brieven mij maar als ik hen zie.

Hoezo 25 euro? Ik heb een abo bij symio van 9 euro per mnd. Bellen, internet.

Ik zou niet zonder kunnen. Zei het pas nog tegen mn moeder. Liepen in een vreemde stad. Ik had echt Google Maps nodig om te kijken hoe we moesten lopen. Zo makkelijk. Ik zei al: hoe deden ze dat vroeger toch. Zou het nu echt niet willen missen. Pas op vakantie in het buitenland ook. Loop je in een vreemde stad. Zo makkelijk even via Maps te zoeken waar je precies bent, heen moet. Dat ga je toch niet uitprinten??

En wat je zegt: ze mailen of sms'en maar. Maar hoezo zou men dat doen? Jij bent degene die info mist. Dat maakt voor de anderen toch niet uit, niet hun probleem. Waarom zouden zij moeite doen jou apart te gaan sms'en of mailen of bellen.
Zo kreeg ik vanavond een appje van mn sportgroep. Locatie van sporten morgen is gewijzigd. Wel handig dus om te weten. Waarom zouden zij moeite doen mij daar apart over te mailen of bellen wanneer ik geen whatsapp heb. Is dan toch mijn probleem dat ik morgen op de verkeerde locatie sta? En als je verwacht dat ze jou wel ff apart bellen of mailen.. dan zadel je hun toch met extra werk op? Vind ik best ego te denken dat men dat wel ff doet. Maar goed misschien heb jij geen clubjes, sport, etc.
Ik heb een boel groepsapps. Zwemles. Familie. Collega's. Etc.
Wat ik ook super handig vind is Whatsapp met moeders van vriendjes van mn kinderen. Afspreken om te spelen. Tussentijds ff laten weten waar ze uithangen etc.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:49
14.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goh, het is net of ik de Belgische uitvoering van Peejeekaa lees.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
tulpje21 schreef:
09-03-2020 21:24
Hoezo 25 euro? Ik heb een abo bij symio van 9 euro per mnd. Bellen, internet.

Ik zou niet zonder kunnen. Zei het pas nog tegen mn moeder. Liepen in een vreemde stad. Ik had echt Google Maps nodig om te kijken hoe we moesten lopen. Zo makkelijk. Ik zei al: hoe deden ze dat vroeger toch. Zou het nu echt niet willen passen. Pas op vakantie in het buitenland ook. Loop je in een vreemde stad. Zo makkelijk even via Maps te zoeken waar je precies bent, heen moet.

En wat je zegt: ze mailen of sms'en maar. Maar hoezo zou men dat doen? Jij bent degene die info mist. Dat maakt voor de anderen toch niet uit, niet hun probleem. Waarom zouden zij moeite doen jou apart te gaan sms'en of mailen of bellen.
Zo kreeg ik vanavond een appje van mn sportgroep. Locatie van sporten morgen is gewijzigd. Wel handig dus om te weten. Waarom zouden zij moeite doen mij daar apart over te mailen of bellen. Is toch mijn probleem dat ik geen whatsapp heb, lijkt me.
Ik heb een boel groepsapps. Zwemles. Familie. Collega's. Etc.
Mam heeft een abo van 25 euro.
Anders komt ze er niet met haar Giga's.

En als ze niet mailen of sms'en ook goed ... dan ziet de sportschool mij dus niet of maar de helft van de tijd.
Scheelt mij de helft van 't geld en bij hen de helft van de inkomsten, zeker als er per keer apart wordt afgerekend.
(Ik sport niet :-).)

En wie mij als vriend / familie niet inlicht ... je doet maar ...
Dan bloedt het contact maar dood.
(Na een tijd zal ik echt wel zelf een sms sturen om te horen of je nog leeft en om af te spreken, maar als je die niet beantwoordt ... so be it.)
Kennelijk was het / was ik dan toch niet belangrijk genoeg.



En als ik daadwerkelijk zou sporten en ik weet dat de locatie af en toe wijzigt check ik 's middags echt nog wel de website.
(Als ik thuis ben woon ik zowat naast mijn laptop.)
Maar als ze te tam zijn om die website aan te passen ... dan maar geen sport.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:31
8.75% gewijzigd
Marnamai schreef:
09-03-2020 21:28
Mam heeft een abo van 25 euro.
Anders komt ze er niet met haar Giga's.

En als ze niet mailen of sms'en ook goed ... dan ziet de sportschool mij dus niet of maar de helft van de tijd.
Scheelt mij de helft van 't geld en bij hen de helft van de inkomsten, zeker als er per keer apart wordt afgerekend.
(Ik sport niet :-).)

En wie mij als vriend / familie niet inlicht ... je doet maar ...
Dan bloedt het contact maar dood.
(Na een tijd zal ik echt wel zelf een sms sturen om te horen of je nog leeft en om af te spreken, maar als je die niet beantwoordt ... so be it.)
Kennelijk was het / was ik dan toch niet belangrijk genoeg.
Jij hebt inderdaad geen smartphone nodig. Wat een vrolijke Frans.. :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij -als je geen smartphone gewend bent- je echt niet goed kunt voorstellen hoe leuk en vooral handig het is. Je bent een beetje koppig ook, geloof ik :-D Volgens mij zou je het ook niet willen toegeven dat je het toch wel een aanwinst vind, als je het voor een paar maanden zou proberen.
sjulia wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:34
0.49% gewijzigd
Belle73 schreef:
09-03-2020 20:52
Al die whatsapp groepjes vind ik juist super handig. Ik heb whatsapp wel standaard op stil staan, dus ik zie de berichten alleen als ik zelf kijk. Zo ben ik bijvoorbeeld lid van de sport groepjes van de kinderen. Het is erg makkelijk om vervoer naar wedstrijden te regelen, te zien of er trainingen uitvallen etc. Ik vind het ook fijn dat ik zelf kan kiezen wanneer ik die berichten op whatsapp lees, dan wel wanneer ik er op reageer. In het buitenland navigeer ik regelmatig op mijn smartphone, kijk ik waar de dichtsbijzijnde winkel is etc. En de kosten vallen alleszins mee: ik heb een telefoon van nog geen € 200 en ik betaal meestal € 3 per maand voor mijn abonnement.

Dit!

Schoonouders hebben niks, geen pc, geen smartphone, bellen ons of we willen opzoeken hoe laat de bus gaat......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven