(Excel) bestel lijst

21-03-2020 11:25 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een lijst maken wat denk ik het makkelijkst is in Excel.

Wat wil ik graag :
De lijst wordt gebruikt om spullen te bestellen bij de groot handel.
Ik wil graag als je de naam van het product invoert het bestel nummer automatisch achter het product komt te staan.

Iemand enig idee hoe dit werkt in excel? (Ander programma mag ook)

Bedankt!
Volgens mij met verticaal zoeken (google er maar op)
-jolijn- schreef:
21-03-2020 11:30
Volgens mij met verticaal zoeken (google er maar op)
Dit zou ik ook doen geloof ik. En dan op een ander tabje alle productnamen met de bestelnummers om het in op te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Productnamen moeten dan wel exact juist ingevuld worden. Dan werkt verticaal zoeken.

Of je moet alle productnamen in een 'uitvouwtabel' zetten en dan met verticaal zoeken de juiste productnummers er naast :-)
Alle reacties Link kopieren
Maar dan moet het alsnog handmatig ingevoerd worden? Ik wil juist dat het nummer automatisch ingevoerd wordt.
lolllaaa schreef:
21-03-2020 11:51
Maar dan moet het alsnog handmatig ingevoerd worden? Ik wil juist dat het nummer automatisch ingevoerd wordt.

Hoe weet Excel dan welk nummer bij welk artikel hoort?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad op 1 tabblad lijst zetten met alle productnamen en nummers daarachter.
Vervolgens maak je op ander tabblad je bestellijst waar je de productnaam kunt vullen waar je dan met verticaal zoeken het nummer bij zoekt.
Productnamen is dan het handigst om daar een dropdown lijst van te maken, zodat je daar geen typfouten maakt.
Om hoeveel verschillende producten gaat het?
Inderdaad, bij verticaal zoeken moeten de woorden precies hetzelfde zijn.
Als jij in de lijst 'Eikenhouten krukje' hebt staan en iemand typt in 'eiken kruk', dan wordt het krukje niet gevonden.

Je kan een dropdown lijst maken in Excel.
Dat voorkomt invoerfouten.

Een andere optie is:
Zet alle productnummers en producten op het eerste tabblad, met bevroren cellen (onwijzigbaar).
De klant hoeft dan alleen het aantal (1,2,3) ervoor te typen.
Alle reacties Link kopieren
Alternatief is om omgekeerd te werk te gaan: jij voert (in Excel) het productnummer in (wat altijd hetzelfde blijft en uniek is) en Excel zoekt er (met VLOOKUP) de beschrijving bij.

Of je maakt iets met een drop-down.
https://support.office.com/en-us/articl ... 402dce407b
Alle reacties Link kopieren
Lumineon schreef:
21-03-2020 11:57
Ik zou inderdaad op 1 tabblad lijst zetten met alle productnamen en nummers daarachter.
Vervolgens maak je op ander tabblad je bestellijst waar je de productnaam kunt vullen waar je dan met verticaal zoeken het nummer bij zoekt.
Productnamen is dan het handigst om daar een dropdown lijst van te maken, zodat je daar geen typfouten maakt.
Om hoeveel verschillende producten gaat het?
1000 ongeveer
Alle reacties Link kopieren
lolllaaa schreef:
21-03-2020 11:51
Maar dan moet het alsnog handmatig ingevoerd worden? Ik wil juist dat het nummer automatisch ingevoerd wordt.

Je zult toch eenmaal aan excel moeten vertellen wat het nummer is van elk product.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
21-03-2020 11:40
Productnamen moeten dan wel exact juist ingevuld worden. Dan werkt verticaal zoeken.

Of je moet alle productnamen in een 'uitvouwtabel' zetten en dan met verticaal zoeken de juiste productnummers er naast :-)
Dit is hoe we nu werken. Waar we tegenaan lopen is dat de producten bij ons besteld worden, wij het nu in een boekje schrijven met voor wie het is omdat de leverancier deze mogelijkheid niet biedt, wij moeten de product code op de website zoeken, vervolgens moeten wij het invoeren op de bestel pagina van de leverancier.

Hun zelf de product code laten zoeken op de bestellijst kan niet omdat deze alleen wordt weer gegeven als je ingelogd bent. Dat betekent dat iedereen zou kunnen bestellen en dat wil de baas niet. Over gaan naar een andere leverancier is ook geen optie omdat het een aanbesteding is die nog 3 jaar loopt.
Als je de lijst van de leverancier op 1 pagina zet (met naam en nummer), dan voor de naam een dropdown list maakt en in de kolom ernaast een vert.zoeken-formule invoert, dan gaat het volgens mij goed.
Het mooiste is als de leverancier de lijst al in excel kan aanleveren.
In de namenkolom kun je dan alleen waarden toestaan uit de lijst van de leverancier.
lolllaaa schreef:
21-03-2020 12:39
1000 ongeveer
Met 1000 producten kan je een tweestapsmodel hanteren.

Eerst het soort product, bijvoorbeeld 'Gereedschap'.
Daarna de dropdown-list behorend bij Gereedschap.

Als je 20 productsoorten hebt, staan er slechts 50 items in elke dropdown list.
Een keer alles invoeren, naam en product, en dan drop-down lists maken bij Data Validation.

Of je moet echt macro’s maken waarbij er een kolom wordt ingevoerd op basis van de naam in een andere kolom. Maar dat is wel wat meer werk.

Hebben alle producten wel unieke namen?
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
21-03-2020 13:12
Een keer alles invoeren, naam en product, en dan drop-down lists maken bij Data Validation.

Of je moet echt macro’s maken waarbij er een kolom wordt ingevoerd op basis van de naam in een andere kolom. Maar dat is wel wat meer werk.

Hebben alle producten wel unieke namen?
Ja en volgens mij kunnen we dat Zelf ook hanteren. Ik bedoel een White board marker groen is een White board marker groen als je in het andere bestand het ook maar zo noemt.
Dan is het het makkelijkst om de namen met code er achter in te voeren in je dropdown data.

Dus:

“White board marker groen; 9300XFZ”, en dan kun je uit die lijsten kiezen bij het invoeren van bestellingen. Want ik neem aan dat je niet steeds de juiste code bij de naam wil moeten zoeken.

Mocht je later dan alsnog naam en code gescheiden willen, dan kun je de kolommen altijd nog splitsen op de puntkomma.

Of inderdaad verticaal zoeken. Maar 1x alles invoeren ontkom je niet aan.
Ik betwijfel of je gelukkig wordt van 1000 artikelen in een drop down lijst
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij de leverancier vragen of ze zoiets kunnen leveren. Al was het maar een Excel bestand met alle artikelen en nummers, dat scheelt alweer een hoop werk.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Nijn5 schreef:
22-03-2020 23:52
Ik betwijfel of je gelukkig wordt van 1000 artikelen in een drop down lijst
Dat zat ik later ook te bedenken inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven