Ik wil van dit stomme programma af op de Mac!

23-03-2020 15:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had voor Windows een fijn programma om mijn computer op te schonen. Helaas werkt dat niet op een Mac, dus had ik gegoogled om te kijken wat een goed programma daarvoor is. Ik kwam uit op DaisyDisk. Geïnstalleerd voor een Free Trial, maar toen bleek dat wanneer je echt wil opschonen, je moet betalen. Dat wil ik niet, dus geprobeerd het er weer af te gooien. Dat lukt niet, want ondanks dat ik steeds het programma probeer te stoppen, lukt dat niet. Hij verwijdert alleen als het gestopt is. Tot dan toe niet echt een probleem, maar nu blijkt dat ik mijn laptop niet meer uit kan zetten omdat hij zegt dat dat programma nog open staat! (6)

Ik wil er vanaf! Weet iemand hoe? Alvast heel erg bedankt!
Option, Command en Esc tegelijk indrukken voor het forceren van het programma?
Dan krijg je de programma´s die open staan te zien en kun je kiezen welke je wilt stoppen.
CTRL+ALT+DEL werkt niet op een Mac.
Je hebt nodig:
option+command+escape

Je krijgt nu de openstaande programma's te zien.
Selecteer het k*tprogramma
Druk op: Forceer stop (Force Quit)
Alle reacties Link kopieren
Dat werkt ook niet :cry:
pamelacourson schreef:
23-03-2020 15:52
Dat werkt ook niet :cry:

Je drukt op option+command+escape.
En dan?
Dan geeft je Mac toch braaf de lijst met programma's?
Alle reacties Link kopieren
https://www.iculture.nl/tips/programmas ... deren-mac/

zit hier iets voor je bij?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
In de uiterste linkerbovenhoek van je scherm staat een appeltje. Dat klik je aan en dan klapt er een venstertje uit met bovenaan "Over deze Mac" en halverwege "Forceer stop". Dat klik je aan en dan krijg je een venstertje met alle openstaande programma's en de optie om die geforceerd te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
23-03-2020 15:54
Je drukt op option+command+escape.
En dan?
Dan geeft je Mac toch braaf de lijst met programma's?
Ja, dan zou ze hetzelfde schermpje moeten krijgen als waar ik op doelde.

Maar als dat allemaal niet werkt, kan je als laatste optie altijd nog de aan-uitknop net zolang ingedrukt houden tot de computer (na 10 of 20 seconden) alsnog alles geforceerd afsluit en uitschakelt, TO.
Maar wat zou je willen opschonen, osx doet een hoop zelf in de achtergrond. Nog nooit een extern programma hoeven te gebruiken.
Klik op het apple icoontje links bovenin en dan forceer stop.

En zit er niet zo'n opschoningsfunctie in het Schijfhulpprogramma op je mac? Gebruik dat zelden tot niet dus ik weet niet helemaal zeker. Maar ik vraag me af of zoiets wel echt nodig is op een mac.
Alle reacties Link kopieren
Ben321 schreef:
23-03-2020 16:09
Maar wat zou je willen opschonen, osx doet een hoop zelf in de achtergrond. Nog nooit een extern programma hoeven te gebruiken.
Klopt. Als je al denkt dat er meer nodig is dan vind je onder programma's/apps in de map hulpprogramma's het programma Schijfhulp en kun je dat een keer laten draaien.
Alle reacties Link kopieren
Ook als ik op “forceer stop” klik, stopt hij nog niet. Ik ben er zelf bekend mee hoe het werkt (heb al 5 jaar een Mac) en normaal werkt het wel inderdaad. Maar er blijft ook zo’n puntje onder staan dat het open staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik appcleaner. Dan sleep je het programma naar dat programma en hupsakee alle bestanden die bij dat programma horen zijn weg. Gratis voor je Mac.
Kun je het ook niet slepen naar de prullenbak ofzo?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-03-2020 16:54
Kun je het ook niet slepen naar de prullenbak ofzo?
dan laat het programma vaak nog stukjes achter.. met die cleaner is alles weg. Daarna kan opnieuw oppstarten ook nog helpen
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-03-2020 16:54
Kun je het ook niet slepen naar de prullenbak ofzo?
Nope...

Ik ben er nu maar mee gestopt, maar zal straks die appcleaner proberen, bedankt voor de tips in ieder geval!

En inderdaad kan het best zijn dat ik zo’n opschoonprogramma niet nodig had. Ik zag dat het bij mijn dochter heel fijn werkte, want er stonden heel veel dingen toch op die ze had verwijderd. Maar bij de Mac is dat misschien helemaal niet nodig, ik heb er nu handmatig gewoon een hoop afgegooid.
Onder hulpprogramma's heb je ook nog 'activity monitor' (maar dan in NL) die kan meestal wel meer programma's stoppen die niet vanzelf gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nou, het is opgelost. In het programma zelf had ik de te wissen muziek ergens naartoe gesleept om het te deleten, maar dat kon niet omdat je dan moest betalen. Blijkbaar kan het programma niet gesloten worden als je daar nog dingen in hebt zitten. Ik heb het teruggesleept en toen kon ik het wel afsluiten. Meteen gedeleted ook.
Bedankt voor de tips in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven