Uren bijhouden in excel, vraag

30-03-2020 08:29 15 berichten
Ik wil een lijst maken van activiteiten met daarbij het aantal uren dat ik eraan besteed heb. Maar hoe doe ik dat als ik bijv. 20 minuten ergens aan heb besteed? Of anderhalf uur?

Als ik 0,20 of 1,30 invoer en ik laat hem zelf het totaal uitrekenen, dan klopt het niet omdat excel natuurlijk weet dat 0,20 1/3 van een uur is. Moet ik dan 0,33 en 1,5 invoeren?
Of hoe maak je dat kloppend?
Zou het niet eenvoudiger zijn hier een tijdschrijf-app voor te gebruiken? Daar bestaan tientallen varianten van, vaak gratis, die mogelijk veel beter opleveren wat je zoekt zonder moeite?
Begintijd en eindtijd noteren en dan excel automatisch de besteedde tijd laten uitrekenen. Zo deed ik het altijd, werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
Werk met minuten en deel deze later door 60 om op uren uit te komen.

Ik werk zelf alleen met 1 uur opgedeeld in 4. Dus 0,25 is dan een kwartier. Ik doe niet aan 20 minuten. :)
Alle reacties Link kopieren
Als je tijd schrijft, dan schrijf je voor een kwartier (kwart uur) 0,25 uur en voor anderhalf uur 1,5 uur. 0,1 uur staat gelijk aan 6 minuten.

Succes.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik werk ook op kwartieren. De ene keer 5 minuten meer, de andere keer 5 minuten minder...
Alle reacties Link kopieren
klik eens met rechts op een cel, en kies dan format.
(of in het menu : format --> cell)

En kies dan datum/tijd, of alleen tijd.

Volgens mij kunt u dan gewoon uur:minuut: seconde invullen.

En optellen van 0:30 + 0:35 = 1:05
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik rond ook af op een kwartier.
Dank jullie voor de tips. Ik ga even googelen op tijdschrijfapps!
En inderdaad, per kwartier is veel handiger, dat ga ik doen.
en je kunt ook formulematig werken: 6 uur en 20 minuten is dan =6+(20/60)
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
30-03-2020 08:59
klik eens met rechts op een cel, en kies dan format.
(of in het menu : format --> cell)

En kies dan datum/tijd, of alleen tijd.

Volgens mij kunt u dan gewoon uur:minuut: seconde invullen.

En optellen van 0:30 + 0:35 = 1:05
Dit inderdaad, zo hou ik ook mijn uren bij in excel
Als je gewoon ff googlet op “uren berekenen in excel” of iets dergelijks dan vind je meer dan genoeg sites met uitleg
Alle reacties Link kopieren
Toggl vind ik een interessante app.
Dank jullie, met jullie tips kan ik goed vooruit.

Toggl ga ik even opzoeken.
Kolom met minuten en als je dat wil omrekenen een kolom ernaast met de formule =A1/60 en die doortrekken naar beneden. Dan is 20 minuten dus 0,33 uur en 45 minuten is 0,75 uur.

Maar inderdaad, er zijn heel veel tijdschrijfprogramma’s beschikbaar.
Hours Keeper is gratis, en erg goed te gebruiken als het om zakelijke urenschrijverij gaat. Je kan namelijk meteen tarieven per klant gebruiken en facturen maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven