Ipad of e- reader?

19-05-2020 10:00 40 berichten
Hallo,

Sinds kort ben ik over op het digitaal lezen van boek. Om het te proberen heb ik een boek gekocht op iBook op mijn Ipad het lezen op een tablet vond ik prettiger dan verwacht. Echter is het kopen van een boek op iBook ook nog steeds aan de prijzige kant (€10,- tot €15,- per boek). Daarom wilde ik een kobo abonnement dit kan ook met een app op de tablet. Echter ondersteunt mijn Ipad van 2012 deze app niet meer net zoals vele andere apps. Nu ben ik dus aan het overwegen of ik een nieuwe Ipad ga kopen of toch een e- reader om een juiste keuze te maak hoor ik graag jullie ervaring/aanbeveling ;-)
Alle reacties Link kopieren
E-reader. Ik vind het echt veel fijner want kleiner.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
ik heb een Kobo ereader met een Kobo plus abonnement, en ben daar heel tevreden over. Een ereader leest echt veel plezieriger dan een iPad. Meer keuzes in lettertype, je kan veel makkelijker in de zon of 's avonds in bed lezen met een Kobo ereader. Plus het is een heel handig formaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een ereader veel rustiger lezen, want minder licht en minder zwaar.
Een goede ereader (bv Kobo Clara) kost iets van 120-150 euro en je hebt er járen plezier van.

Maar als de ipad sowieso wilt vervangen en deze toch vaak gebruikt, kan ik mij voorstellen dat je liever voor een ipad gaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als je veel leest een e-reader.
Alle reacties Link kopieren
Om te lezen: een e-reader, zonder twijfel. Als je een keer een scherm van een e-reader hebt ervaren lees je nooit meer een boek op een tablet.
Alle reacties Link kopieren
Een E-reader, leest prettiger dan een iPad.
Alle reacties Link kopieren
Ben het met voorgaande reacties eens dat als je veel leest een e-reader veel fijner is. Heb er zelf ook al jaren een, en leest prettig vind ik en ligt ook fijn in de hand omdat het een kleiner formaat is dan iPad en scherm spiegelt niet dus bijvoorbeeld ook als je buiten in de zon leest kun je met e-reader prima vooruit.
Alle reacties Link kopieren
Voor boeken vind ik een e-reader ook vele malen fijner. Ik heb ook een tijdschriftenabonnement en dat leest weer prettiger op de iPad.
Alle reacties Link kopieren
zeer zeker een e-reader, een Ipad werkt gewoon niet buiten in de zon en is daarnaast altijd zwaarder en dus minder prettig in de hand.
E-reader! Als je eenmaal een boek hebt gelezen op een e-reader dan wil je nooit meer een boek lezen op een ipad.
Een e-reader leest zo fijn en makkelijk!
Ik vind zelf een e-reader fijner, onder andere vanwege de lange batterijduur. Qua lezen an sich maakt het me niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
Nou, we zijn het eens. Tjop, tjop: bestellen maar!
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Als het alleen voor het lezen van boeken is, zeker een e-reader. Lichter, langere batterijduur en het scherm leest veel rustiger dan een I-pad (en als de zon schijnt geen last van schitteringen in het scherm).
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
19-05-2020 10:30
Nou, we zijn het eens. Tjop, tjop: bestellen maar!
Moeten we dan niet eerst adviseren over welke e-reader?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
TheeMetChocolade schreef:
19-05-2020 10:30
Nou, we zijn het eens. Tjop, tjop: bestellen maar!
De reacties zijn inderdaad unaniem. Wel lekker duidelijk! :-D
dianaf schreef:
19-05-2020 10:07
Ik vind een ereader veel rustiger lezen, want minder licht en minder zwaar.
Een goede ereader (bv Kobo Clara) kost iets van 120-150 euro en je hebt er járen plezier van.

Maar als de ipad sowieso wilt vervangen en deze toch vaak gebruikt, kan ik mij voorstellen dat je liever voor een ipad gaat.
De Ipad is weer uit de kast gekomen om het digitaal lezen te proberen. Verder deed ik er eigenlijk niks meer mee omdat bijna enkele app nog ondersteund wordt. Dacht als er niet zoveel verschil in zit is een nieuwe Ipad twee vliegen in één klap. Maar lees dat voor het lezen echt de e- reader wordt aangeraden en aangezien ik deze zomer wel lekker buiten wil lezen denk ik dat ik daarvoor moet gaan.
Ik lees altijd op mijn iPhone en iPad. Ik heb een Kobo Plus abonnement gehad maar ik vond het aanbod te beperkt naar mijn smaak, dus ik koop gewoon e-books via iBooks.
dianaf schreef:
19-05-2020 10:32
Moeten we dan niet eerst adviseren over welke e-reader?
Tips zijn welkom! Zelf vond ik de grote van de Ipad wel prettig.
Maar zie al dat e- readers wel een stuk kleiner zijn, behalve de kobo forma maar die is ook gelijk een stukje duurder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een kobo glo, dat model wordt niet meer nieuw verkocht. Deze heeft achtergrondverlichting en dat is verhoogt regelmatig het leescomfort. Maar de nieuwere Kobo Clara HD is ook heel goed. Mijn vriend had eerst de Glo en nu de Clara en vindt hem prima. Er zijn weinig slechte ereaders zolang je niet voor de hele goedkope ereaders gaat. En een grotere kan prettig zijn, ze worden dan wel weer zwaarder en ik vind ze minder prettig in de hand liggen.

De Consumentenbond heeft een goede pagina: https://www.consumentenbond.nl/e-reader

Eventueel kun je ook kiezen voor de online Bibliotheek (42 euro per jaar) ipv Kobo plus abonnement (10 euro per maand). Maar of dat handig is, ligt ook een beetje aan hoeveel je leest en wat je leest. https://www.consumentenbond.nl/e-reader/kobo-plus
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Glo inclusief Kobo-abonnement, ideaal! Als ik een nieuwe nodig heb, wordt het sowieso weer een Kobo. Maar kwam er laatst achter dat de huidige al 6 jaar dienst doet, dus dat moment komt niet vaak voor ;-).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Forma, maar kunnen kopen met flinke korting (MM had actieweken, en BCC ging daar in mee, plus ik had een VVV bon). Ik vind het wel echt een fijn ding hoor! Als ik in bed m'n bril afzet, kan ik het lettertype lekker wat groter zetten, en na een kwartiertje (of wat je zelf instelt) geen aanraking, gaat ie vanzelf uit :) Geen gedoe met nog een lampje aan, of dat je Ipad in bed in de weg ligt of zo. Heb jaren op de Ipad gelezen hoor, was prima, maar deze e-reader vind ik echt zo'n zegen!
En je kunt 'm op z'n kant zetten, dat is ook soms wel prettig. Wat ik ook fijn vind; als ik van hand wissel (en 'm dus "op de kop" draai) werken de drukknoppen mee, dus die hebben dat ook door, zeg maar.
Ik heb er wel zo'n magnetisch boekje omheen. Daar wordt 'ie iets zwaarder van, maar geeft wel iets meer grip, hij kan dan ook blijven "staan" en hij is niet gelijk stuk als 'ie valt :) (pluspunt in mijn geval.....)
Alle reacties Link kopieren
Oh, en een Kobo-abo kun je op meerdere apparaten (3 of 5, weet ik even niet zo uit m'n hoofd) instellen (op één account). Officieel mag je het abo niet delen, maar dat doen we hier thuis dus wel. Man en ik hebben ieder onze eigen reader, maar delen dus wel het abo :)
Alle reacties Link kopieren
De Kobo Forma is inderdaad wat groter. Als je een abonnement hebt in ieder geval een Kobo nemen. Een Kobo Libra is ook fijn. De Forma is groter. Voordeel van de Forma en de Libra dat je ook dwars kan lezen, net als op een telefoon draait je text mee.

Nooit op een Ipad gaan lezen. Groot zwaar en in de zon zie je weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het er aan liggen wát je wil lezen. Ik lees voor mijn werk veel informatieve boeken en die lees ik het liefst op ipad of laptop, omdat ik dan meteen aantekeningen kan maken in een ander scherm en omdat er vaak figuren en afbeeldingen in staan en dat is echt crappy op een e-reader. Die zijn te klein, onleesbaar en in zwart-wit, en komen niet op de juiste plek in het boek tevoorschijn. Ook kun je dan makkelijker door het boek heen navigeren en hoofdstukken overslaan.

Voor onderweg, in de zon en in bed voor romans die je gewoon kan doorlezen vind ik een ereader fijner. Maar hier erger ik me wel aan het kleine schermpje. Ik lees vrij snel en dan moet je veel bladeren en een nieuwe pagina tonen op het scherm gaat gepaard met flikkeringen van het scherm. Ook het achtergrondlichtje heeft flikkeringen en ik word daar helemaal kriegel en moe van. Nu is mijn kobo-ereader alweer een paar jaartjes oud (al heeft deze het minder dan mijn vorige kobo), dus als iemand tips heeft voor een e-reader die dit niet heeft? Graag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven