QR code marktplaats betaling.

28-05-2020 18:56 12 berichten
Ik heb interesse in een product op marktplaats.
De koper zei : en voor de betaling stuur ik een tikkie.
Mijn reactie was dat ik mijn telefoonnummer nooit geef via marktplaats.
Krijg ik net een bericht terug dat dat niet hoeft als het goed is en vervolgens krijg ik een QR code.
Mijn gevoel is dubbel.. Iemand hier ervaring mee? Lees dat er met QR codes ook gefraudeerd wordt.
Het via Marktplaats doen, gelijk oversteken. Als de verkoper dat niet wilt, dan niet aan beginnen.
Koper of verkoper?

Ik doe dit nooit, maak altijd zelf over of via een betaalverzoek van Marktplaats (dus in de app zelf).
Die QR code NIET scannen want dan geef je mogelijke oplichters toegang tot je rekening en dan plunderen ze die. De enige keer dat ik een tikkie kreeg was dat gewoon een link maar ook dan eerst uitzoeken of het wel echt een tikkielink is en geen neppe want dat schijnt veel voor te komen.

Vertrouw je het nog niet dan vraag je gewoon een normaal rekeningnummer van die persoon, wil hij dat niet geven dan weet je ook genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen!
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Er wordt momenteel veel gewaarschuwd voor het scannen van QR codes. Schijnt nu met parkeren veel te gebeuren dat je inderdaad daarna leeggeplukt wordt. Ik zou het niet doen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
No way.
Alle reacties Link kopieren
echt.. dat je het nu nog niet weet. Betalen alleen via marktplaats platform.. Nooit buiten marktplaats om.
Kan best hoor. Gewoon je hersens gebruiken.

Hoe werkt oplichting via QR codes?
Een vreemde of kennis spreekt je aan, vaak op straat of via social media
Deze zal je verleiden om een digitale betaling te doen, bijvoorbeeld in ruil voor contant geld of te beweren dat jij een betaling zult ontvangen
De oplichter zal je vertellen dat dit heel makkelijk kan via een QR Code, je hoeft alleen even je Mobiel Bankieren App te openen
Als je de scanner heb geopend zal de fraudeur een QR code klaar hebben en je vragen deze te scannen
De oplichter heeft echter niet het afgesproken bedrag geselecteerd maar heeft deze verhoogd
De oplichter zal je op dit moment blijven afleiden zodat je geen aandacht geeft aan wat er in het scherm getoond wordt
Zodra je bevestigd hebt met je 5-cijferige pincode zal de oplichter er snel vandoor gaan
Wat kan je doen: Lees goed!
QR codes komen steeds meer voor in ons straat beeld, niet gek dus dat je deze weleens zult scannen. Wees echter altijd bedacht op de volgende punten:
Ken ik de persoon/organisatie die mij deze QR code laat scannen?
Is het logisch dat ik nu deze QR code ga scannen?
Word ik onder druk gezet om de QR code te scannen?
Maar het belangrijkste is:
Lees goed! In de Mobiel Bankieren App wordt altijd getoond waar je akkoord op geeft. Kijk dus goed of het om het juiste bedrag gaat.

Bron: https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... scant.html
Alle reacties Link kopieren
Tikkie heeft sinds kort ook de functionaliteit om een QR code te maken en te laten scannen. Maar bij twijfel, nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Geef aan dat de consumentenbond tikkie afraadt voor mp. Kijken wat ze dan zeggen.
Alle reacties Link kopieren
NIET DOEN!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven