Domeinnaam registreren, registrar, handelsregister etc.

12-09-2020 14:17 39 berichten
Ik heb een plan voor een bedrijf dat ik in de nabije toekomst wil gaan starten. De domeinnaam is beschikbaar. Ik weet dat ik het domein moet registreren via een registrar, maar dat zijn er erg veel en ik zie dat ze niet allemaal betrouwbaar zijn.
Waar vind ik een goedkope en betrouwbare registrar die evt. straks ook als host kan fungeren? Mijn eigen internetprovider is geen registrar.
Wat zijn jullie aanbevelingen/ervaringen? En hoe gaan jullie om met je persoonlijke gegevens in de whois?

Ik zie op de site van de kvk dat ik de naam van mijn bedrijf ook moet deponeren. Ik ben echter nog niet zo ver dat ik al weet hoe ik dat wil gaan regelen, qua rechtsvorm etc. Ik verwacht gewoon zzp te worden.
Moet ik dit direct doen nadat ik het domein heb geregistreerd, of kan het even wachten? En ook hierbij is mijn vraag: hoe gaan jullie om met je persoonlijke gegevens die gepubliceerd gaan worden?
Ik gebruik transip.nl, xxlwebhosting.nl en domeinwinkel.nl, allemaal prima, nooit problemen mee gehad. Hosting kan bij die partijen vast ook wel.

KvK en je domein registratie staat in principe gewoon los van elkaar.

Privacy ligt bij de KvK al op straat; je adresgegevens zijn daar zichtbaar (als je je als eenmanszaak inschrijft tenminte). Dus dat je gegevens bij een whois query zichtbaar zijn, sja.
Alle reacties Link kopieren
ALT255

Niet de goedkoopste maar wel een zeer goede persoonlijke hulp en ondersteuning wanneer je die nodig hebt.

Een host die ook de registratie van je domeinnaam verzorgt.
Niet geschoten is altijd mis
namecheap.com als registrar, schappelijke prijzen. En een whoisguard. Die volgens mij het eerste jaar gratis is, ik maak gebruik van de whoisguard.

Let er wel even op dat het bedrijf echt een registrar is, veel bedrijven doen zich voor als registrar en kopen het domein in bij een echte registrar. Waardoor het domein nooit echt van jou is. Zonde als je bedrijf goed gaat lopen.

Verder heb ik ervoor gekozen om bij 1 partij domein te kopen en bij ander partij te hosten.
Alle reacties Link kopieren
Ah, mijn business dit :)

Wil je een eenvoudige registrar met een eenvoudig paneel waarin je instellingen kunt doen? Kies dan voor Mijndomein. Ik maak denk ik al een jaar of 15 gebruik van hun diensten en hun paneel is met afstand het eenvoudigste.

Je zou ook voor Versio kunnen kiezen. Dat vind ik persoonlijk iets bewerkelijker qua instellingen, maar ik weet dat de 'hou mijn adresgegevens prive' functie bij Versio echt fantastisch werkt.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
12-09-2020 20:29
Verder heb ik ervoor gekozen om bij 1 partij domein te kopen en bij ander partij te hosten.
Dit is overigens wel een goede tip, met name voor de wat meer ervaren mensen onder ons. Zeker als je een webshop of website laat bouwen, geef NOOIT je domeinnaam uit handen aan een webbouwer. Stel dat je in een dispuut raakt met je webbouwer, dan heb je de kans dat ze je domeinnaam gijzelen. En daar valt geen ruk aan te doen, want je hebt immers zelf je domeinnaam uit handen gegeven.
FitsSprits schreef:
12-09-2020 20:44
Dit is overigens wel een goede tip, met name voor de wat meer ervaren mensen onder ons. Zeker als je een webshop of website laat bouwen, geef NOOIT je domeinnaam uit handen aan een webbouwer. Stel dat je in een dispuut raakt met je webbouwer, dan heb je de kans dat ze je domeinnaam gijzelen. En daar valt geen ruk aan te doen, want je hebt immers zelf je domeinnaam uit handen gegeven.
Die tip van mij klinkt heel stoer, maar die heb ik ooit de in 2002 gekregen :$ Om nooit je domein te kopen bij je hosting bedrijf. Dus domein namen kopen bij een echte registrar en ik host via wordpress.com (iets wat ik zelf in elkaar geflanst heb, wat natuurlijk niet moeilijk is). Maar bij wordpress.com kan je, sinds een paar jaar, ook je domein naam kopen en dat zou ik dus nooit doen.

Wat is er trouwens (nog) waar van dat nederlandse bedrijven geen echte registrars zijn? Ik kan me namelijk herinneren dat rond 2002 er op webhostingtalk.nl werd gesproken daarover, dat nederlandse bedrijven het zelf inkochten bij registrars en daardoor het domeinnaam nooit echt van jou was.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
12-09-2020 20:57
Wat is er trouwens (nog) waar van dat nederlandse bedrijven geen echte registrars zijn? Ik kan me namelijk herinneren dat rond 2002 er op webhostingtalk.nl werd gesproken daarover, dat nederlandse bedrijven het zelf inkochten bij registrars en daardoor het domeinnaam nooit echt van jou was.
Er zijn een paar Nederlandse registrars die zo'n beetje het hele palet aan domeinnaam extensies aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan Oxxa, Openprovider, Metaregistrar. Maar er zijn er nog wel meer. Dit zijn partijen die zich helemaal toegelegd hebben op het aanbieden van domeinnamen en een paar relevante services eromheen. Hosting hoort daar vaak niet bij.

De hostingproviders in Nederland halen hun domeinnamen dus weg bij deze partijen. Wel hebben de hostingproviders zelf ook vaak een account bij SIDN (die in Nederland de domeinnamen met .nl uitgeeft), maar dat is vanwege naamsbekendheid en om wat kosten te drukken.

Je kunt er vanuit gaan dat als je in Nederland bij een Nederlandse hostingprovider of bij een registrar een domein aanschaft, dit domein gewoon jouw eigendom wordt. Let er wel op dat je dan de juiste n.a.w. gegevens gebruikt,.
FitsSprits schreef:
12-09-2020 21:08


Je kunt er vanuit gaan dat als je in Nederland bij een Nederlandse hostingprovider of bij een registrar een domein aanschaft, dit domein gewoon jouw eigendom wordt. Let er wel op dat je dan de juiste n.a.w. gegevens gebruikt,.
Mag ik vragen waarom dit belangrijk is?
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
12-09-2020 21:10
Mag ik vragen waarom dit belangrijk is?
Uiteindelijk is het domein jouw eigendom. Gebruik je het domein zakelijk, dan is het domein zo'n beetje het belangrijkste marketinginstrument wat je in handen hebt. De historie die je opbouwt met een domein is goud waard en kapers weten dat ook.

Helaas komt het nog steeds voor dat domeinen gekaapt worden. Stel dat je een onveilig wachtwoord hebt gebruikt bij je hosting- of domeinnaamprovider en je account wordt gehacked, dan kan de dief je domein verhuizen. Eenmaal verhuisd, heb je bijna geen poot om op te staan als je het domein hebt aangevraagd onder Jane Doe.

(PS: je hebt een PM)
FitsSprits schreef:
12-09-2020 21:19
Uiteindelijk is het domein jouw eigendom. Gebruik je het domein zakelijk, dan is het domein zo'n beetje het belangrijkste marketinginstrument wat je in handen hebt. De historie die je opbouwt met een domein is goud waard en kapers weten dat ook.

Helaas komt het nog steeds voor dat domeinen gekaapt worden. Stel dat je een onveilig wachtwoord hebt gebruikt bij je hosting- of domeinnaamprovider en je account wordt gehacked, dan kan de dief je domein verhuizen. Eenmaal verhuisd, heb je bijna geen poot om op te staan als je het domein hebt aangevraagd onder Jane Doe.

(PS: je hebt een PM)
OP die fiets, ik heb bij namecheap tig keer naam verandert, adres, primair email adres. Vandaar ;-D
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
12-09-2020 21:19

Helaas komt het nog steeds voor dat domeinen gekaapt worden. Stel dat je een onveilig wachtwoord hebt gebruikt bij je hosting- of domeinnaamprovider en je account wordt gehacked, dan kan de dief je domein verhuizen. Eenmaal verhuisd, heb je bijna geen poot om op te staan als je het domein hebt aangevraagd onder Jane Doe.

Heb ik het nu altijd zo verkeerd begrepen?
Een domein(naam) kan je toch helemaal niet verhuizen? Domeinnaam is je eigendom. Of bedoel je dat de hacker het in eigendom kan nemen?
Wat wel verhuisd kan worden is je website, van de ene naar de andere host.

Of mis ik iets?
C⨀urage schreef:
12-09-2020 23:24
Heb ik het nu altijd zo verkeerd begrepen?
Een domein(naam) kan je toch helemaal niet verhuizen? Domeinnaam is je eigendom. Of bedoel je dat de hacker het in eigendom kan nemen?
Wat wel verhuisd kan worden is je website, van de ene naar de andere host.

Of mis ik iets?
Wat hij bedoelt is dat een hacker een zich hackt in je account bij de registrar en dan het domein naam verhuis naar zijn account bij zijn (kan ook dezelfde, hoef niet) registrar. En zodra jou domeinnaam onder het account van de hacker valt, dan is de domeinnaam van eigenaar gewisseld. (Een domeinnaam kan je wel degelijk verhuizen, stel ik zou namecheap.com om wat voor reden zat zijn, dan zou ik het kunnen verhuizen naar een ander registrar.)

Om het concretiseren, stel je een domein naam voor als een boek. Dat boek is in jouw huis, ik breek in en verhuis dat boek naar mijn huis. Als jou naw gegevens niet duidelijk vermeld staan in het boek, heb je dus geen kans om via allerlei wegen het boek terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
12-09-2020 23:36
Wat hij bedoelt is dat een hacker een zich hackt in je account bij de registrar en dan het domein naam verhuis naar zijn account bij zijn (kan ook dezelfde, hoef niet) registrar. En zodra jou domeinnaam onder het account van de hacker valt, dan is de domeinnaam van eigenaar gewisseld. (Een domeinnaam kan je wel degelijk verhuizen, stel ik zou namecheap.com om wat voor reden zat zijn, dan zou ik het kunnen verhuizen naar een ander registrar.)

Om het concretiseren, stel je een domein naam voor als een boek. Dat boek is in jouw huis, ik breek in en verhuis dat boek naar mijn huis. Als jou naw gegevens niet duidelijk vermeld staan in het boek, heb je dus geen kans om via allerlei wegen het boek terug te krijgen.

Ja, maar je hoeft die domeinnaam daarvoor dus feitelijk niet te verhuizen naar een andere registrar. Je kan ook gewoon de NAW-gegevens aanpassen, jouw gegevens daar neer zetten en het wachtwoord aanpassen.
Het boek in jouw metafoor ligt namelijk niet eens in jouw huis.
C⨀urage schreef:
12-09-2020 23:59
Ja, maar je hoeft die domeinnaam daarvoor dus feitelijk niet te verhuizen naar een andere registrar. Je kan ook gewoon de NAW-gegevens aanpassen, jouw gegevens daar neer zetten en het wachtwoord aanpassen.
Het boek in jouw metafoor ligt namelijk niet eens in jouw huis.
Scherp! Maar dat is niet helemaal waar, er zitten in het account zelf bepaalde failsaves zeg maar. Je kunt niet alles (en dan spreek in namens mijn registrar) zomaar wijzigen. Daar voor moet je contact opnemen met de klantenservice.
En die stuurt in geval van mijn registrar een pin naar het email adres (wat je dus niet zomaar kan wijzigen) die als contact email adres staat. En zodra ik die pin geef helpt de helpdesk mij met wijzigen van bepaalde gegevens. Nogmaals ik spreek namens mijn eigen registrar, een domein naar een ander account verhuizen is makkelijker.

Om het voorbeeld van het boek aan te houden is, het boek stelen is makkelijker. Dan jouw huis op mijn naam te krijgen, ik kan niet zomaar de huur en/of koopovereenkomst wijzigen naar mijn gegevens.
Dank allemaal, ik heb een aantal goede opties die ik verder kan onderzoeken.
Ik zal opletten dat ik de correcte gegevens gebruik en deze goed beveiligen, voor zover ik dat zelf in de hand heb.
Dank ook voor de tip om registrar en host niet dezelfde te laten zijn. Ligt voor de hand als je er over nadenkt, maar ik zou daar zelf niet op gekomen zijn.
Ik sta open voor meer suggesties ;-)
Alle reacties Link kopieren
One.com
En je hoeft niet eerst KvK te regelen en dat domeinnaam te registreren. Het is natuurlijk wel handig om beide op elkaar af te stemmen.
One.com is een domein-registratie en host... geen webbouwer.
Registrar en host kun je mijns inziens WEL hetzelfde houden, maar webbouwer en domein-hosting beter bij twee partijen laten.
Desalniette_ schreef:
14-09-2020 16:31
Dank allemaal, ik heb een aantal goede opties die ik verder kan onderzoeken.
Ik zal opletten dat ik de correcte gegevens gebruik en deze goed beveiligen, voor zover ik dat zelf in de hand heb.
Dank ook voor de tip om registrar en host niet dezelfde te laten zijn. Ligt voor de hand als je er over nadenkt, maar ik zou daar zelf niet op gekomen zijn.
Ik sta open voor meer suggesties ;-)
Stel je wilt zelf op dit moment iets in elkaar flansen via wordpress.com. Zou ik dat even niet doen, ze hebben sinds kort een editor die zo kut is. Dat als via een omweg de oude editor niet bereiken was (wat een gedoe is) ik zo overgestapt was naar een ander, na 15 jaar wordpress.com na volle tevredenheid gebruikt te hebben.
Ik zou een domeinnaam kopen bij mijndomein.nl. Die hebben goede service. Of je kunt vaak als je ergens een hosting pakket afsluit dat incl. domeinnaam doen. Mocht je dan van host veranderen of je eigen hosting gaan doen dan kun je dat adres meestal gewoon meenemen en koppelen aan je nieuwe hosting.
Oja en waar je ook rekening mee moet houden is dat iedereen de gegevens in kan zien in whois. En dat je daardoor dus ook wat meer spam en phishing mail kan krijgen. Ik heb al jaren geen domeinnaam meer maar ik krijg nog steeds om de zoveel tijd mail van vage bedrijfjes dat mijn domein bijna verloopt en bij hen kan verlengen.
TsumTsum schreef:
14-09-2020 20:03
Oja en waar je ook rekening mee moet houden is dat iedereen de gegevens in kan zien in whois. En dat je daardoor dus ook wat meer spam en phishing mail kan krijgen. Ik heb al jaren geen domeinnaam meer maar ik krijg nog steeds om de zoveel tijd mail van vage bedrijfjes dat mijn domein bijna verloopt en bij hen kan verlengen.
Dat is niet altijd waar, mijn registar namecheap.com. Heeft een whoisguard, volgens mij was dat ook destijds (in 2002) een de redenen dat ik voor een buitenlandse registrar koos. Nederlandse registers boden toen geen whois afscherming aan.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
14-09-2020 19:46
Stel je wilt zelf op dit moment iets in elkaar flansen via wordpress.com. Zou ik dat even niet doen, ze hebben sinds kort een editor die zo kut is. Dat als via een omweg de oude editor niet bereiken was (wat een gedoe is) ik zo overgestapt was naar een ander, na 15 jaar wordpress.com na volle tevredenheid gebruikt te hebben.

Ik vind dat je hier wel blijk geeft van gedateerde of onvolledige informatie. Sorry.
Je kan bij de meeste hosts met een paar kliks WordPress installeren, gewoon voor je eigen website. Dat loopt dan dus niet via WordPress.com, maar je downloadt in één keer de software WordPress (loopt via WordPress.org).
Ben je nieuw met WordPress dan doe je er slim aan om direct met de 'nieuwe' (ook alweer 2 jaar oud) editor te gaan werken, dan krijg je daar direct routine mee. Ben je nog gewend aan de oude en heeft dat je voorkeur, dan installeer je de plugin Classic editor. https://nl.wordpress.org/plugins/classic-editor/

Als je een eigen WordPress-installatie hebt, ben je vrij om plugins e.d. te installeren.
Als je professioneel aan de gang gaat, dan bouw je je website niet via WordPress.com.


Verder eens met Daddy-Gijs dat je je het beheer van je website en daarmee de registratie van je domein nooit moet uitbesteden aan je website-bouwer, tenzij je zelf kan inzien dat alles op jouw naam geregistreerd staat.
C⨀urage schreef:
14-09-2020 20:19
Ik vind dat je hier wel blijk geeft van gedateerde of onvolledige informatie. Sorry.
Je kan bij de meeste hosts met een paar kliks WordPress installeren, gewoon voor je eigen website. Dat loopt dan dus niet via WordPress.com, maar je downloadt in één keer de software WordPress (loopt via WordPress.org).
Ben je nieuw met WordPress dan doe je er slim aan om direct met de 'nieuwe' (ook alweer 2 jaar oud) editor te gaan werken, dan krijg je daar direct routine mee. Ben je nog gewend aan de oude en heeft dat je voorkeur, dan installeer je de plugin Classic editor. https://nl.wordpress.org/plugins/classic-editor/

Als je een eigen WordPress-installatie hebt, ben je vrij om plugins e.d. te installeren.
Als je professioneel aan de gang gaat, dan bouw je je website niet via WordPress.com.


Verder eens met Daddy-Gijs dat je je het beheer van je website en daarmee de registratie van je domein nooit moet uitbesteden aan je website-bouwer, tenzij je zelf kan inzien dat alles op jouw naam geregistreerd staat.
Dat heb ik toch meerdere keren ruimschoots toegegeven? Er zijn zat professionals die wel via wordpress.com aan de slag gaan zal ik je een paar grote namen noemen ( TechCrunch, The New Yorker, BBC America, Bloomberg Professional., The Official Star Wars Blog. Variety. Sony Music, MTV News). Dus wat jij beweert is ook niet helemaal waar.
En wordpress.org is niet altijd even makkelijk voor beginners dat niet alleen door al die plug ins (want iedereen mag een plugin maken voor wordpress.org), die je zomaar kunt downloaden, zijn dat soort sites makkelijker te hacken. Een heel bekend probleem, is het niet dat plugins zijn geschreven door mensen met slechte bedoelingen dan zijn plugins kwetsbaar omdat ze niet geupdate zijn door de maker.

Dat is een van de redenen waarom ook grote bekende namen voor wordpress.com gaan, het is beperkter, maar het neemt een hoop hoofdpijn van je weg.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
14-09-2020 20:28
Dat heb ik toch meerdere keren ruimschoots toegegeven? Er zijn zat professionals die wel via wordpress.com aan de slag gaan zal ik je een paar grote namen noemen ( TechCrunch, The New Yorker, BBC America, Bloomberg Professional., The Official Star Wars Blog. Variety. Sony Music, MTV News). Dus wat jij beweert is ook niet helemaal waar.
En wordpress.org is niet altijd even makkelijk voor beginners dat niet alleen door al die plug ins (want iedereen mag een plugin maken voor wordpress.org), die je zomaar kunt downloaden, zijn dat soort sites makkelijker te hacken. Een heel bekend probleem, is het niet dat plugins zijn geschreven door mensen met slechte bedoelingen dan zijn plugins kwetsbaar omdat ze niet geupdate zijn door de maker.

Dat is een van de redenen waarom ook grote bekende namen voor wordpress.com gaan, het is beperkter, maar het neemt een hoop hoofdpijn van je weg.

Ik weet niet wat je al ruimschoots had aangegeven. ;-D
Je hebt gelijk, ook grote bedrijven doen het via WordPress.com. Ik zat teveel in mijn hoofd met de gratis versie waar je dus ook altijd aan een subdomein van WordPress.com vast zit.

Dat WordPress niet makkelijk zou zijn voor beginners, weet ik niet. De ene beginner is de andere niet, en om dan maar die optie achterwege te laten, mwah. Net als foeteren op een editor waar iemand die nieuw is met WordPress helemaal geen last van heeft omdat die niet anders weet. En qua hoofdpijn: ik krijg daar last van als ik in een keurslijf moet. Doe mij maar vrijheid en alle opties, kan ik daarna altijd kijken hoe ik met hoofdpijn omga. :)
C⨀urage schreef:
14-09-2020 20:41
Ik weet niet wat je al ruimschoots had aangegeven. ;-D
Je hebt gelijk, ook grote bedrijven doen het via WordPress.com. Ik zat teveel in mijn hoofd met de gratis versie waar je dus ook altijd aan een subdomein van WordPress.com vast zit.

Dat WordPress niet makkelijk zou zijn voor beginners, weet ik niet. De ene beginner is de andere niet, en om dan maar die optie achterwege te laten, mwah. Net als foeteren op een editor waar iemand die nieuw is met WordPress helemaal geen last van heeft omdat die niet anders weet. En qua hoofdpijn: ik krijg daar last van als ik in een keurslijf moet. Doe mij maar vrijheid en alle opties, kan ik daarna altijd kijken hoe ik met hoofdpijn omga. :)
Het geen wat ik in bold heb gemaakt in je eerdere posts. De nieuwe editor van wordpress.com heeft gewoon veel kinderziektes waar veel over wordt geklaagd (twitter, wordpress.com fora etc. etc) op dit moment. Er is in de 15 jaar dat ik gebruik maak van wordpress.com nooit zoveel geklaagd over editor update.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven