Heb Jij Social-media?

16-09-2020 22:40 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het zien van de heftige documentaire op Netflix ( The Social dilemma) ben ik toch gaan nadenken.. ik ga al mijn Social-media accounts verwijderen. Ik ben er zo van geschrokken. Het is een verslaving en je wordt overal gevolgd. Ken jij het Blije gevoel als je een like krijgt of depressie als je ziet dat anderen een leuke vakantie of een nieuw huis hebben gekocht? Bizar. Ik moet er echt van bijkomen.

Sowieso wil ik Minder op mijn telefoon scrollen. Ik merk dat ik voor elk wisje wasje even Google. Zelf nadenken zit er niet meer in.
Viva
FB, volg ik wat groepen en familie. Post niet actief en lees af en toe.
Insta, volg een paar dingen, like niet, schrijf niet, plaats zelf niets.
Whats app, wel actief, alleen met mensen die ik ken en wat groepjes een familie app, werk app en ex/vrouw app.

Het beheerst niet mijn leven, ben niet op jacht naar likes. Ik heb alle meldingen uit staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb FB, maar post daar zelden zelf wat op. Volg wel het eea en ben lid van een aantal groepen. Account staat op ‘alleen vrienden’.

Instagram vind ik waardeloos kijken/scrollen. Ooit een keer een account gemaakt om wat te volgen, maar heb het al maanden niet geopend.

LinkedIn en Twitter: bij beide een account, maar kijk het zelden.

En van Pinterest word ik agressief met iedere keer die pagina’s waar ik dan op kom en ik geen idee meer heb / het me niet snel lukt om weer naar de pagina te komen waar ik was begonnen. Ik vind het een doolhof :P

Likes boeien me totaal niet, en mijn vrienden pochen niet met blingbling ofzo. En dat soort dingen interesseren me niet.
Als iemand gezellig met haar moeder ergens gaat eten of het zwembad in de tuin toont ( ;) ) , dan vind ik dat alleen maar leuk voor diegene.
himalaya wijzigde dit bericht op 16-09-2020 23:34
19.05% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik vooral Facebook en Instagram, af en toe post ik wat maar ik lees vooral wat anderen posten, maar ook nieuws pagina's ect. Snapchat gebruik ik ook maar alleen voor vrienden. Twitter en Pinterest heb ik ook maar gebruik ik niet meer.

Ga nu de docu kijken.
Mystery schreef:
16-09-2020 23:24
Ben ik dan een uitzondering? Ik post vrijwel elke dag wel over ons leven in het buitenland. En ik heb een geheim FB account met onderwerpen die niet iedereen aangaan. Ik krijg altijd veel leuke reacties van vrienden en familie, dat ik leuk schrijf en ze mijn verhalen interessant vinden. Het aantal likes maakt me niet uit, meestal zijn het toch wel dezelfde mensen die reageren.

Vervelende pagina's blokkeer ik meteen, dus ik krijg die erna niet meer te zien. Hetzelfde geldt voor advertenties die me niet aanspreken.
Je kunt ook aangeven in welke onderwerpen je wel of niet geinteresseerd bent, dan krijg je onderwerpen die je niet aanspreken niet meer te zien.

En groepen zijn voor mij echt een toegevoegde waarde. Ik vind straatfotografie bv erg leuk, dus van zo'n groep ben ik lid. Of een aantal kook- en reispagina's. Postings die ik interessant vind, sla ik op. Zo heb ik leuke collecties gesorteerd op onderwerp of reisdoel.

Ik merk dat mensen zich ergeren aan dingen in FB die gewoon geblokkeerd of uifgezet kunnen worden. Er zijn zo veel privacy instellingen, en mensen kijken hier niet goed naar. Net zoals dat berichten klakkoos gedeeld worden, zonder ff te checken of iets verjaard of een hoax is.

Sinds kort ben ik ook bezig met Instagram, maar ik zie wel veel dubbeling met FB.

Twitter lees ik alleen. Pinterest kijk ik weinig naar. LinkedIn check ik af en toe.

Op YouTube volg ik een aantal vloggers over onderwerpen die me interesseren.
Ik volg ook enorm veel reisfotografiesites en zo'n beetje alle national parks in Noord Amerika, Australie en Nieuw Zeeland.
Inclusief spin-offs als 'the invasion of the idiots' waarbij toeristen op de hoorns van 'n bison genomen worden doordat ze te dichtbij komen.
En allerlei sites met humoristische sarcastische ongefilterde memes.
himalaya schreef:
16-09-2020 23:32
Ik heb FB, maar post daar zelden zelf wat op. Volg wel het eea en ben lid van een aantal groepen. Account staat op ‘alleen vrienden’.

Instagram vind ik waardeloos kijken/scrollen. Ooit een keer een account gemaakt om wat te volgen, maar heb het al maanden niet geopend.

LinkedIn en Twitter: bij beide een account, maar kijk het zelden.

En van Pinterest word ik agressief met iedere keer die pagina’s waar ik dan op kom en ik geen idee meer heb / het me niet snel lukt om weer naar de pagina te komen waar ik was begonnen. Ik vind het een doolhof :P

Likes boeien me totaal niet, en mijn vrienden pochen niet met blingbling ofzo. En dat soort dingen interesseren me niet.
Als iemand gezellig met haar moeder ergens gaat eten of het zwembad in de tuin toont ( ;) ) , dan vind ik dat alleen maar leuk voor diegene.
:high5:
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik heb Polarsteps voor mijn reisverslagen tijdens de vakantie. Dan kan ik met 1 druk op de knop een foto-album maken als ik terug ben, met afstanden, temperatuur en een kaartje er bij. En er zijn wat mensen die het leuk vinden om op die manier ‘mee te reizen’.

En ja, dan heb ik mijn locatievoorzieningen aan en dan kunnen ‘hullie’ dus zien waar ik ben. FB ongetwijfeld ook. Het boeit me niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
CaroMamaVanMaik schreef:
16-09-2020 22:44
Ik heb een Viva-account. Valt dat ook onder social media?
Ik vind van wel. Ik verbaas mij er dan ook over, dat TO uberhaupt hier op het forum rondwaart .... Met dergelijke horror scenarios, als je dat allemaal moet geloven natuurlijk. En als je dat allemaal niet hoeft te geloven, kan je je afvragen wat the hack een dergelijk topic goed voor is ....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een FB account, maar daar post of lees ik niet actief. LinkedIn hetzelfde, ik doe er zelf weinig mee, maar het heeft me al wel twee keer een baan opgeleverd. Om likes geef ik niets en ik word ook niet depri of jaloers van verhalen van anderen.

Op het Viva forum ben ik het meest actief, maar dat is met vlagen. Soms dagen achtereen niet en dan weer wat vaker.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ja, heb ik. Heb niet het idee dat het heel veel met me doet, qua negatieve emoties. Hoewel ik soms inderdaad denk: wat doen anderen veel leuke dingen.

Instagram vind ik het leukst. Ik maak graag (natuur)foto's, af en toe post ik er een. Andere profielen bekijk ik ook graag, zowel van BN-ers als mensen die ik ken.

Facebook gebruik ik vooral om in groepen te posten en ik heb zelf een medische pagina opgericht die ik regelmatig update.

Twitter vind ik leuk om bepaalde hashtags te bekijken van bijvoorbeeld een bepaald programma. Even kijken wat anderen er van vonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Instagram en Facebook. Zelf post ik vrijwel nooit meer iets, maar ik heb een hobby waarvan ik op Instagram mensen volg voor mooie foto’s en inspiratie, plus wat bekende mensen die ik leuk vind. Een paar keer per dag scroll ik daar even doorheen. Facebook wilde ik verwijderen, maar daar bleken andere apps aan gekoppeld te zijn en dus vond ik dat niet handig. Ik heb het nu dus nog wel, maar doe er vrijwel niets mee.
Twitter heb ik gehad, maar ik ben mijn inloggegevens kwijt en vind het wel prima zo.

Qua negatieve emoties: alleen op momenten dat het hier al wekenlang slecht weer is en ik foto’s zie van mensen die lekker op zonvakantie zijn of zomer hebben in het land waar ze wonen, vind ik dat soms wel moeilijk. Maar ook juist weer fijn om te zien en ik zou anders ook wel depri zijn door het weer. Verder droom ik eerder weg op een fijne manier bij foto’s dan dat ik jaloers word.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal jullie iets vertellen. Ik heb een volledig leeg facebookaccount waarbij ik niet mijn echte naam heb gebruikt. Ook geen vrienden erop. Met dit account kon ik inloggen op Instagram. Nogmaals 0 vrienden en bijna geen gegevens. Maar bij Insta staat er onderin bij tips om te volgen: alleen maar bekenden. Van mijn collegas tot de juffen en meesters van cursussen die mijn kids hebben gedaan enz. Vond dat bizar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb social media maar vooral om groepen te volgen voor recepten en hobbies. Ik heb weinig vrienden die nog veel posten.
Heb de film nog niet gezien!
DuchessMeganMarkle schreef:
16-09-2020 22:40
Het is een verslaving en je wordt overal gevolgd. Ken jij het Blije gevoel als je een like krijgt of depressie als je ziet dat anderen een leuke vakantie of een nieuw huis hebben gekocht?

Dan zul je je hele telefoon weg moeten doen.

En wat die like en depressie betreft, nee geen last van. Ik meet mezelf daarin niet aan anderen. En sowieso te vaak gezien dat wat op - met name instagram - social media wordt geplaatst net even een wat mooiere afspiegeling is van de werkelijkheid dan werkelijk het geval is.

Ik heb social media zelf vooral voor mijn bedrijf.
redbulletje schreef:
16-09-2020 23:35
Ik volg ook enorm veel reisfotografiesites en zo'n beetje alle national parks in Noord Amerika, Australie en Nieuw Zeeland.
Inclusief spin-offs als 'the invasion of the idiots' waarbij toeristen op de hoorns van 'n bison genomen worden doordat ze te dichtbij komen.
En allerlei sites met humoristische sarcastische ongefilterde memes.

Ik volg dus vrij weinig mensen. Maar alles wat jij volgt zou ik wel willen volgen. Klinkt als heerlijk tijdverdrijf om even te scrollen tijdens mijn middagthee.
Ik had Twitter en Facebook maar daar ben ik mee gekapt een paar maanden geleden. (Bij fb gebruik ik wel messenger)
Mis ik het? Totaal niet.
Die docunentaire zoek ik ook even op.
Butterflywhy schreef:
17-09-2020 05:36
Ik zal jullie iets vertellen. Ik heb een volledig leeg facebookaccount waarbij ik niet mijn echte naam heb gebruikt. Ook geen vrienden erop. Met dit account kon ik inloggen op Instagram. Nogmaals 0 vrienden en bijna geen gegevens. Maar bij Insta staat er onderin bij tips om te volgen: alleen maar bekenden. Van mijn collegas tot de juffen en meesters van cursussen die mijn kids hebben gedaan enz. Vond dat bizar.
Wordt volgens mij ingelezen vanuit je contactpersonen. Heb je zelf ergens toestemming voor gegeven.
Ik heb geen FB twitter insta Pinterest etc. Ik kan me voorstellen wanneer je dat alles hebt en daarbij het gevoel hebt dat je alles moet bijhouden en volgen, dat dat als verslaving voelt of is.
Wel bijzonder dat je een docu nodig hebt om je dat te realiseren voor iets wat mi al heel lang bekend is
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel fb, ik volg er groepen en houd zo contact met bepaalde mensen. Het is toch laagdrempeliger dan whatsapp en zo. Ik post zelden iets in de groepen, maar het heeft wel een lekker gevoel als mensen het dan leuk vinden. Maar dat is ook omdat dát mensen zijn met dezelfde hobby, dat voelt die waardering wel anders dan van gewoon vrienden.
Instagram gebruik ik soms om posts te kunnen pinnen op mijn Pinterest. Ik heb mij verder niet echt verdiept in Instagram, maar tot nu toe vind ik het onoverzichtelijk. Linkedin voor mijn werk. Twitter voor klachten. En hier.

Anyways, ik begrijp wel dat je een kick krijgt van likes of positieve commentaren. Ik begrijp het ook wel dat je gedeprimeerd kunt worden van SM. Omdat je geen likes/commentaren krijgt (interesseren mensen zich niet in mij/besta ik niet), door negatieve reacties op jouw posts of door negatieve posts van anderen.

Ik ben niet actief genoeg om likes te kunnen missen, en mensen met vervelende/negatieve posts ontvriend of ontvolg ik.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Geen social media al jaren. Vind het een bevrijding.
Alleen een viva account. Oh en LinkedIn maar daar post ik niks. Het is alleen handig voor m'n werk/netwerk.
Alle reacties Link kopieren
Geen social media hier. Komt er ook niet. Geeft rust.
Van 't werk hoorde ik "dat ik toch wel veel zou missen".. Nou, absoluut niet dus.
Er wordt enkel bullshit gepost.
Netflix werkt ook verslavend.
https://www.gezondheidenco.nl/netflix-v ... gle.com%2F
Hunebed schreef:
17-09-2020 07:26
Ik heb geen FB twitter insta Pinterest etc. Ik kan me voorstellen wanneer je dat alles hebt en daarbij het gevoel hebt dat je alles moet bijhouden en volgen, dat dat als verslaving voelt of is.
Wel bijzonder dat je een docu nodig hebt om je dat te realiseren voor iets wat mi al heel lang bekend is
De documentaire gaat vooral over hoe de algoritmes achter die apps werken, jouw gedag en dat van mensen die op jou lijken volgen en dat weer gebruiken om je meer tijd te laten doorbrengen op die platforms.

Dat gaat niet alleen maar over mensen die verslaafd er aan worden, maar ook over een stijgend aantal psychische klachten en zelfs suïcide.

Maar het gaat er ook vooral over dat hierdoor iedereen andere informatie te zien krijgt en hoe dat bijvoorbeeld verkiezingen kan beïnvloeden en burgeroorlogen kan veroorzaken,

Ik wist wat jij noemt ook zonder de documentaire, maar hij heeft echt nog een veel diepere boodschap. Die wordt gebracht door meerdere oud (en niet de minste) medewerkers van deze platforms.

Echt een aanrader om te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Facebook en Instagram. Op Facebook zit ik met mijn eigen naam, maar heb al jaren niets meer gepost. Volg wel een paar leuke groepen. Merk ook dat FB vrienden weinig tot niets meer posten.

Op Instagram zit ik met een fakenaam. Ik post daar helemaal niets. Ik heb het alleen zodat ik een paar BN'ers kan volgen die ik leuk vind. Er zijn wel allerlei mensen (die ik niet ken) die mij zijn gaan volgen. Ik vraag me af waarom.

LinkedIn heb ik ook uit de tijd dat ik een baan zocht. Soms zou ik het wel willen verwijderen, maar het kan wel handig zijn dus ik twijfel nog.
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
17-09-2020 07:26
Ik heb geen FB twitter insta Pinterest etc. Ik kan me voorstellen wanneer je dat alles hebt en daarbij het gevoel hebt dat je alles moet bijhouden en volgen, dat dat als verslaving voelt of is.
Wel bijzonder dat je een docu nodig hebt om je dat te realiseren voor iets wat mi al heel lang bekend is
Een vriend van mij heeft dit allemaal niet omdat hij zich verplicht voelt om alles dan ook bij te gaan houden. Dus niet echt bang om iets te missen.
minnimouse schreef:
17-09-2020 08:18
Ik heb Facebook en Instagram. Op Facebook zit ik met mijn eigen naam, maar heb al jaren niets meer gepost. Volg wel een paar leuke groepen. Merk ook dat FB vrienden weinig tot niets meer posten.

Op Instagram zit ik met een fakenaam. Ik post daar helemaal niets. Ik heb het alleen zodat ik een paar BN'ers kan volgen die ik leuk vind. Er zijn wel allerlei mensen (die ik niet ken) die mij zijn gaan volgen. Ik vraag me af waarom.

LinkedIn heb ik ook uit de tijd dat ik een baan zocht. Soms zou ik het wel willen verwijderen, maar het kan wel handig zijn dus ik twijfel nog.
Zodat je terug gaat volgen en zij meer volgers krijgen. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
FB, VF en Pinterest maar dat gaat nooit gepaard met emoties, ik ben eigenlijk ook nooit jaloers want ik vind het heerlijk om te lezen als vrienden of familie leuke dingen doen. Ook geen last van verslavingsverschijnselen, ik heb overdag zelden tijd tenzij ik, zoals de laatste maanden met een gebroken been op de bank hang, of er moeten weer pennen uit, o_o . Ik denk wel dat het goed is om er mee te kappen als het je plezier vergalt in je eigen leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven