Vodafone jaagt 's nachts data erdoorheen?

13-01-2021 08:12 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen.

Vanmorgen werd ik wakker met 5 SMSjes in mijn inbox:

1.26:
Je zit op 80% van je 1GB bundel, gelukkig heb je daarna nog 1 GB bundel dubbele data, geen zorgen dus.

2.31:
Je 1 GB bundel is op. Geen probleem, nu begin je aan je 1 GB dubbele data.

6.17:
Je zit op 80% van je dubbele data. Alvast extra MB's nodig? Enz....

7.23:
Je data voor deze maand is op.

Hoe kan dit gebeuren terwijl ik gewoon lig te slapen? Ik heb dit werkelijk nog nooit gehad, kom elke maand heel ruim uit met mijn data, ik ben geen grootverbruiker.

Meer mensen die leeggeplukt zijn vannacht?
...
Wat is dat raar.
Hier ook Vodafone, maar geen (gekke) meldingen.
Kijk eens waar het verbruik aan op is gegaan
Heb je je data al gecheckt in 'mijn Vodafone' ?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Mijn computernerd (kind) wordt straks wakker, ik zal eens aan hem vragen of hij zich erover wil buigen.
...
Alle reacties Link kopieren
Schakelt jouw telefoon automatisch naar de wifi? Of staat de bluetooth aan? Als de telefoon de hele nacht moet zoeken naar dit soort verbindingen kan jouw data ook snel op gaan ( Of het echt zooo snel gaat weet ik niet)
Automatische update gedownload vannacht wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds september Vodafone en had dat in het begin ook. Volgens mij ging hij s'nachts updaten of werden er pas dingen verwerkt of zo.
Draakje2018 schreef:
13-01-2021 08:24
Schakelt jouw telefoon automatisch naar de wifi? Of staat de bluetooth aan? Als de telefoon de hele nacht moet zoeken naar dit soort verbindingen kan jouw data ook snel op gaan ( Of het echt zooo snel gaat weet ik niet)
Huh? Dat kan batterij kosten ja, geen data.
Alle reacties Link kopieren
De wifi staat gewoon aan, dat heb ik net gecheckt en updates doet hij niet automatisch, daar geef je eens per maand (ofzo) toestemming voor.
...
Raar. Ik zou ‘s nachts data uitschakelen dan.
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij had dit een paar jaar terug ook. Hij kon niet achterhalen waar dat vandaan kwam. Hij zet zijn data nu uit als hij gaat slapen. Ook via Vodafone.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:15
0.00% gewijzigd
Dit kan ook wel eens gebeuren als je gehackt bent volgens mij via een link of spelletje...
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook altijd dit soort geintjes bij Vodafone. Ook allerlei telefoontjes naar het buitenland die ik niet had gepleegd verschenen steeds op mijn rekening. Via rechtsbijstand toen opgelost.
In jouw geval zou ik eerst eens goed kijken wat de data heeft gebruikt. Heb je een nieuwe app geïnstalleerd recent.
Alle reacties Link kopieren
Hier bleek het zo te zijn dat de telefoon van kind toch af en toe verbinding maakte met het mobiele netwerk, ondanks het feit dat ze eigenlijk altijd op de WiFi zit, dus mobiele netwerk voor de zekerheid uitgezet, en verder is het zo dat ze per SMS-je ook iets van twee cent in rekening te brengen, dus als je telefoon één keer contact maakt met het mobiele netwerk, ben je zo een paar cent verder, aldus de medewerker van Vodafone... :roll:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Je kan in je telefoon zien welke apps data verbruiken en hoeveel

check ook je wifi, kan zijn dat deze een storing had
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ook al zit je niet op wifi, 200MB per uur verbruiken kan echt alleen als je hele hoge kwaliteit audio of hele lage kwaliteit video aan het streamen bent.

Als je niet op de wifi zit en ondertussen een urenlange slaapgeluiden podcast aanzet, dan zou het misschien kunnen.

Maar 200MB per uur aan 'datalek' is bijna 5GB per dag. Bizar...
Alle reacties Link kopieren
zet in de instellingen je apps op "uit". Dat ze dus alleen online gaan bij gebruik van de app en niet ook op de achtergrond. Denk aan je mail, buienradar, Facebook, belastingdienst, etc. Deze apps gaan regelmatig "online" om te kijken of dat er nog nieuwe informatie is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle adviezen en berichten!

Ondertussen heb ik gebeld met vodafone en zij raadde -net als mijn zoon- aan om "mobiele gegevens" uit te zetten. Dan gaat je foon niet automatisch meer naar de bundel als de wifi wegvalt.
Waarschijnlijk heeft mijn foon zaken ge-update vannacht terwijl de wifi storing had en daar schijnt het door te komen. Ik heb 1 gieg gratis gekregen en de mevrouw in kwestie heeft iets aangezet waardoor ik niet meer 123 buiten mijn bundel kom als dit weer gebeurt. Het is echt de eerste keer dat ik dit aan de hand had, zij kon dit ook zien.

Het is opgelost, nogmaals bedankt allemaal!
...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat voor telefoon je hebt, maar je kan instellen dat je alleen software updates via wifi wilt doen. Zie bijv. hier voor de instructies voor samsung: https://www.samsung.com/my/support/mobi ... -via-wifi/
Dan heb je geen probleem als je wifi een storing heeft en je de mobiele gegevens per ongeluk aan hebt staan.
Alle reacties Link kopieren
In het verleden heb ik wel gehad dat mijn telefoon ondanks een goede WIFI verbinding toch regelmatig de verbinding kwijt was en op 4G zat. Volgens mij was dat een probleem van Android. Ik weet niet of dat al onder alle omstandigheden is opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel vervelend maar ik moet wel eerlijk zeggen dat dit de eerste keer was dat ik het meemaakte.
Het moet opgelost zijn met het uitschakelen van de knop "mobiele gegevens", eigenlijk moet je die alleen maar aanzetten als je -buiten je wifi- internet gebruikt. Het is even een gedoe, ik heb een hekel aan knoeien aan knoppen maar ik heb een nog grotere hekel aan gepeperde rekeningen.

Ik vind overigens dat vodafone het netjes opgelost heeft. Het is niet hun schuld en ik kreeg tóch een gieg cadeau.
Even bellen is in dit soort situaties écht de moeite wel even waard.
...
Zo'n geval heb ik ook eens gehad, maar het meest vreemde was dat het gebeurde met een telefoon die ik al wéken niet meer gebruikte (en dus ook niet aan heeft gestaan in de periode dat die data zogenaamd gebruikt werd). Is nooit opgelost.
Ik gebruik nu een telefoon van het werk maar dat was echt heel gek!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik maar een aluhoedje voor mijn foon ga breien!

(grapje hoor, grapje! )
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven