Digi
alle pijlers
Vodafone jaagt 's nachts data erdoorheen?
woensdag 13 januari 2021 08:12
Goedemorgen.
Vanmorgen werd ik wakker met 5 SMSjes in mijn inbox:
1.26:
Je zit op 80% van je 1GB bundel, gelukkig heb je daarna nog 1 GB bundel dubbele data, geen zorgen dus.
2.31:
Je 1 GB bundel is op. Geen probleem, nu begin je aan je 1 GB dubbele data.
6.17:
Je zit op 80% van je dubbele data. Alvast extra MB's nodig? Enz....
7.23:
Je data voor deze maand is op.
Hoe kan dit gebeuren terwijl ik gewoon lig te slapen? Ik heb dit werkelijk nog nooit gehad, kom elke maand heel ruim uit met mijn data, ik ben geen grootverbruiker.
Meer mensen die leeggeplukt zijn vannacht?
Vanmorgen werd ik wakker met 5 SMSjes in mijn inbox:
1.26:
Je zit op 80% van je 1GB bundel, gelukkig heb je daarna nog 1 GB bundel dubbele data, geen zorgen dus.
2.31:
Je 1 GB bundel is op. Geen probleem, nu begin je aan je 1 GB dubbele data.
6.17:
Je zit op 80% van je dubbele data. Alvast extra MB's nodig? Enz....
7.23:
Je data voor deze maand is op.
Hoe kan dit gebeuren terwijl ik gewoon lig te slapen? Ik heb dit werkelijk nog nooit gehad, kom elke maand heel ruim uit met mijn data, ik ben geen grootverbruiker.
Meer mensen die leeggeplukt zijn vannacht?
...
woensdag 13 januari 2021 08:26
Huh? Dat kan batterij kosten ja, geen data.Draakje2018 schreef: ↑13-01-2021 08:24Schakelt jouw telefoon automatisch naar de wifi? Of staat de bluetooth aan? Als de telefoon de hele nacht moet zoeken naar dit soort verbindingen kan jouw data ook snel op gaan ( Of het echt zooo snel gaat weet ik niet)
woensdag 13 januari 2021 08:56
Ik had ook altijd dit soort geintjes bij Vodafone. Ook allerlei telefoontjes naar het buitenland die ik niet had gepleegd verschenen steeds op mijn rekening. Via rechtsbijstand toen opgelost.
In jouw geval zou ik eerst eens goed kijken wat de data heeft gebruikt. Heb je een nieuwe app geïnstalleerd recent.
In jouw geval zou ik eerst eens goed kijken wat de data heeft gebruikt. Heb je een nieuwe app geïnstalleerd recent.
woensdag 13 januari 2021 10:01
Hier bleek het zo te zijn dat de telefoon van kind toch af en toe verbinding maakte met het mobiele netwerk, ondanks het feit dat ze eigenlijk altijd op de WiFi zit, dus mobiele netwerk voor de zekerheid uitgezet, en verder is het zo dat ze per SMS-je ook iets van twee cent in rekening te brengen, dus als je telefoon één keer contact maakt met het mobiele netwerk, ben je zo een paar cent verder, aldus de medewerker van Vodafone...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 13 januari 2021 10:09
Ook al zit je niet op wifi, 200MB per uur verbruiken kan echt alleen als je hele hoge kwaliteit audio of hele lage kwaliteit video aan het streamen bent.
Als je niet op de wifi zit en ondertussen een urenlange slaapgeluiden podcast aanzet, dan zou het misschien kunnen.
Maar 200MB per uur aan 'datalek' is bijna 5GB per dag. Bizar...
Als je niet op de wifi zit en ondertussen een urenlange slaapgeluiden podcast aanzet, dan zou het misschien kunnen.
Maar 200MB per uur aan 'datalek' is bijna 5GB per dag. Bizar...
woensdag 13 januari 2021 10:14
zet in de instellingen je apps op "uit". Dat ze dus alleen online gaan bij gebruik van de app en niet ook op de achtergrond. Denk aan je mail, buienradar, Facebook, belastingdienst, etc. Deze apps gaan regelmatig "online" om te kijken of dat er nog nieuwe informatie is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 13 januari 2021 12:20
Bedankt voor alle adviezen en berichten!
Ondertussen heb ik gebeld met vodafone en zij raadde -net als mijn zoon- aan om "mobiele gegevens" uit te zetten. Dan gaat je foon niet automatisch meer naar de bundel als de wifi wegvalt.
Waarschijnlijk heeft mijn foon zaken ge-update vannacht terwijl de wifi storing had en daar schijnt het door te komen. Ik heb 1 gieg gratis gekregen en de mevrouw in kwestie heeft iets aangezet waardoor ik niet meer 123 buiten mijn bundel kom als dit weer gebeurt. Het is echt de eerste keer dat ik dit aan de hand had, zij kon dit ook zien.
Het is opgelost, nogmaals bedankt allemaal!
Ondertussen heb ik gebeld met vodafone en zij raadde -net als mijn zoon- aan om "mobiele gegevens" uit te zetten. Dan gaat je foon niet automatisch meer naar de bundel als de wifi wegvalt.
Waarschijnlijk heeft mijn foon zaken ge-update vannacht terwijl de wifi storing had en daar schijnt het door te komen. Ik heb 1 gieg gratis gekregen en de mevrouw in kwestie heeft iets aangezet waardoor ik niet meer 123 buiten mijn bundel kom als dit weer gebeurt. Het is echt de eerste keer dat ik dit aan de hand had, zij kon dit ook zien.
Het is opgelost, nogmaals bedankt allemaal!
...
woensdag 13 januari 2021 16:34
Ik weet niet wat voor telefoon je hebt, maar je kan instellen dat je alleen software updates via wifi wilt doen. Zie bijv. hier voor de instructies voor samsung: https://www.samsung.com/my/support/mobi ... -via-wifi/
Dan heb je geen probleem als je wifi een storing heeft en je de mobiele gegevens per ongeluk aan hebt staan.
Dan heb je geen probleem als je wifi een storing heeft en je de mobiele gegevens per ongeluk aan hebt staan.
woensdag 13 januari 2021 22:32
woensdag 13 januari 2021 23:36
Het is heel vervelend maar ik moet wel eerlijk zeggen dat dit de eerste keer was dat ik het meemaakte.
Het moet opgelost zijn met het uitschakelen van de knop "mobiele gegevens", eigenlijk moet je die alleen maar aanzetten als je -buiten je wifi- internet gebruikt. Het is even een gedoe, ik heb een hekel aan knoeien aan knoppen maar ik heb een nog grotere hekel aan gepeperde rekeningen.
Ik vind overigens dat vodafone het netjes opgelost heeft. Het is niet hun schuld en ik kreeg tóch een gieg cadeau.
Even bellen is in dit soort situaties écht de moeite wel even waard.
Het moet opgelost zijn met het uitschakelen van de knop "mobiele gegevens", eigenlijk moet je die alleen maar aanzetten als je -buiten je wifi- internet gebruikt. Het is even een gedoe, ik heb een hekel aan knoeien aan knoppen maar ik heb een nog grotere hekel aan gepeperde rekeningen.
Ik vind overigens dat vodafone het netjes opgelost heeft. Het is niet hun schuld en ik kreeg tóch een gieg cadeau.
Even bellen is in dit soort situaties écht de moeite wel even waard.
...
donderdag 14 januari 2021 09:11
Zo'n geval heb ik ook eens gehad, maar het meest vreemde was dat het gebeurde met een telefoon die ik al wéken niet meer gebruikte (en dus ook niet aan heeft gestaan in de periode dat die data zogenaamd gebruikt werd). Is nooit opgelost.
Ik gebruik nu een telefoon van het werk maar dat was echt heel gek!
Ik gebruik nu een telefoon van het werk maar dat was echt heel gek!