Smartwatch, welke?

13-01-2021 16:55 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opzoek naar een smartwatch maar ik weet niet welk ik moet kiezen. Het liefst hoor ik van jullie welke jullie hebben en hoe tevreden je erover bent.
Ik heb een paar eisen:

- Geschikt voor Android
- hij moet er mooi uitzien zodat ik ' m ook echt dagelijks wil dragen
- Makkelijk te bedienen

En wat ik er absoluut op wil hebben:
- Afstand
- Calorieënteller
- Hartslagsensor
- Muziekbediening op smartphone
- Slaapmonitor
- Smartphone notificaties
- Stappenteller
- GPS

Wie heeft er een smartwatch die aan mijn eisen voldoet en is daar ook echt heel tevreden over?
Ik hoor het heel graag!
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Apple Watch SE en ben er erg tevreden over. Misschien moet je ook een nieuwe telefoon kopen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een iPhone voor mijn werk maar ik ben zo gewend aan Android dat dat voor mij veel fijner werkt.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de smartwatch samsung active 2.
Deze bevalt mij erg goed, draag hem dagelijks. Voldoet aan je wensenlijst, alleen de GPS (of die erop zit) weet ik niet zeker. Je kan zelf nog apps downloaden of de standaard dingen eraf gooien etc.
Ik ben heel erg tevreden over de Garmin Vivosport. Mooi klein horloge, waar wel alles in zit, wat je in je OP hebt staan. Garmin Connect vind ik een fijne, overzichtelijk en gebruiksvriendelijke app.
Alle reacties Link kopieren
Fitbit4 hier. Helemaal blij mee.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
13-01-2021 17:14
Ik heb de smartwatch samsung active 2.
Deze bevalt mij erg goed, draag hem dagelijks. Voldoet aan je wensenlijst, alleen de GPS (of die erop zit) weet ik niet zeker. Je kan zelf nog apps downloaden of de standaard dingen eraf gooien etc.
Ik heb al naar deze zitten kijken! Wat me nog een beetje tegenhoudt is het besturingssysteem, Tizen. Dat ken ik niet. Heb jij ook een Samsung telefoon?

Idris en Schriftje, die jullie hebben ken ik niet, ga ik eens op Googlen.

Bedankt voor jullie reacties!
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, die Garmin Vivosport en Fitbit 4 vind ik er minder mooi uitzien :-$
Ziet er sportief uit maar niet echt mooi (vind ik)?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Alvast geen Apple watch, die werken niet met Android telefoons.

Je hebt in de Android wereld een aantal opties qua besturingssysteem:

Wear OS (van Google)
- Huawei
- Suunto
- Fossil

Tizen OS (van Samsung)
- Samsung

Garmin OS (van Garmin)
- Garmin

Fitbit OS (van Fitbit, overgenomen door Google trouwens)
- Fitbit

Garmin en Fitbit focussen echt op activity tracking. Fitbit heeft gratis functionaliteiten maar als enige ook een abbonnement voor extra functies, alle andere OSsen hebben dit niet (al heeft Apple sinds kort één of ander Fitness abonnementsprogramma). Met deze merken kun je bijvoorbeeld vaak geen telefoongesprekken voeren of je agenda bekijken, maar vooral Garmin heeft echt goede sensoren voor tracking en is zeer geliefd in de sport community, dus die zou ik sowieso aanraden, al was het maar omdat Fitbit je een abonnement door je strot probeert te duwen.

Samsung en Wear OS focussen meer op de "smart" functionaliteiten. De tracking sensoren zijn minder dan die van Garmin (en ik denk ook Fitbit), maar je krijgt er een heleboel opties voor terug zoals mail checken, telefoneren, agenda bekijken, reminders zetten, wekkers zetten, Google maps of Samsung vergelijkbare wederhelft HereWeGo, het gebruik van Bixbi of Google Assistant (Samsung's Google assistant), etcetera. Beiden OSSen doen gewoon hartslag, stress, slaap, stappen en sport metingen, dus ze zijn ook prima voor sportdoeleinden te gebruiken tenzij je wat niche functies wilt uit de Fitbit/Garmin wereld (iets met een minimum hartslagregio bij het sporten instellen en dat soort gekkigheid).

Ik zou dus zelf even kijken wat je belangrijker vindt, de sportdoeleinden of de smartdoeleinden. Overigens zijn de sensoren in alle gevallen echt prima als je geen hele serieuze sporter bent hoor. Ik had eerst een Garmin en nu een Samsung en beiden geven ongeveer dezelfde resultaten qua tracking. Maar ik ben zelf geen grote sporter dus ben niet zo moeilijk hiermee.

Als je een Samsung telefoon hebt en je vindt de "smart" functionaliteiten het belangrijkste, is Samsung Galaxy 3 of Sasung Active 2 de beste optie voor je. De 3 is het nieuwste, maar qua hardware zijn ze vrijwel identiek en de 3 heeft alleen een metertje waarvan ik de naam kwijt ben extra die niet eens geactiveerd kan worden in Nederland, dus ik zou dan het uiterlijk kiezen wat je het meeste aanspreekt. Tizen OS is snel, goed geoptimaliseerd en een mooi volwassen systeem. Een nadeel is dat het niet samenwerkt met Google, je kan dus niet tegen Google Assistant praten op je watch, maar je praat in plaats daarvan tegen Bixbi. En Google Maps werkt er niet op, in plaats daarvan is er HereWeGo (maar bijvoorbeeld Google Assistant is erop te zetten als je je watch "sideloaded"). Spotify werkt wel en zelfs zowel online via je telfoon gestreamed als offline zonder telefoon, dus je kan afspeellijsten downloaden en zonder je telefoon buiten muziek luisteren via de speakertjes op de watch of via bluetooth oortjes. En verder komen meldingen van Whatsapp, SMS, agenda's en (Google) mail gewoon binnen en kun je replyen, dat maakt allemaal niet uit want die worden via je telefoon "gestreamed". Ook de standaard sport app Strava werkt op Tizen. Omdat dit een Samsung OS is, zijn er weinig third party apps beschikbaar. Een uber app zal je er bijvoorbeeld niet op kunnen zetten. Maar ik persoonlijk vind dat wat je echt gebruikt (Spotify, Strava, Herewego, reminders, mail, telefonie, agenda, SMS, Whatsapp) sowieso al ingebouwd zit en je dat dus ook niet nodig hebt. Voor fancy dingen zoals een Ubber app heb je je telefoon gewoon. Als je geen Samsung smartphone hebt, zijn wat zeer specifieke functies niet beschikbaar, die heten SPO2, ECG en ik geloof ook Samsung pay, allen zijn niet toegelaten in Nederland dus zijn sowieso al niet beschikbaar, dus daar merk je niks van.

WearOS is de meest generieke variant voor Android watches. Google heeft het ontwikkeld, maar meerdere merken gebruiken dit OS omdat het open source is. Google OS werkt naadloos samen met het Google ecosysteem dus je kunt Google Maps en Google Assistant gebruiken. Het grote nadeel van dit OS is dat het niet geoptimaliseerd is en traag werkt op watches met minder dan 1 GB. Verder lijkt Google nul interesse te hebben om dit OS verder te ontwikkelen, helemaal nu het Fitbit overgekocht heeft. Omdat dit een opensource generiek OS is, zijn er meer 3rd party apps beschikbaar maar deze zijn wederom niet altijd goed geoptimaliseerd. Ik persoonlijk heb no use voor een zee aan apps, op mijn telefoon gebruik ik er ook niet veel. Dus voor mij zitten er vooral veel nadelen aan. Als je Google pay gebruikt kan het grappig zijn om mee te betalen (mits je bij 1 van de drie hipster bankjes zit die het toestaat).

Wall of text later, ikzelf heb een Samsung Galaxy Active 2. Ik ben overgestapt van een Garmin toen deze stuk ging en ben er heel blij mee. Hij oogt stylish als een horloge (er zijn ook traditionele horloge faces voor en je kunt bandjes wisselen want er passen gewone 20mm bandjes in) en ik had vooral interesse in de smart functionaliteiten, dus de niche opties van Garmin hoefde ik niet zo en ik mistte op mijn Garmin wat functies die ik nu veel lijk te gebruiken (even snel een reminder schrijven met je vinger op je watch, boodschappenlijstjes afvinken op je watch en even een kort berichtje replyen als iemand je appt zijn echt life savers blijkt, dit kon allemaal niet op mijn oude Garmin). Ik vind de Health app van Samsung ook wel fijn, je krijgt elke dag een leeg hartje bestaande uit 3 delen (aantal uur minimaal 1x actief, minuten bewogen en calorieëen verbrand) en die kun je elke dag vullen en dan krijg je een blij geluidje als je het hartje vol hebt. Garmin gaf je alleen vuurwerk als je x trappen op had gelopen of x stappen had gezet die dag, en hield je sportactiviteitprogress per week bij (150 minuten per week was de default) en niet per dag (maar misschien was dat wel allemaal in te stellen, nogmaals dat boeide me nooit zoveel haha.
ugli wijzigde dit bericht op 13-01-2021 17:51
8.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort de Samsung watch 3, en ben er erg blij mee. Als ik wandel start hij automatisch een training en houd met de gps de route, snelheid, hartslag ed bij.

Als ik ga fietsen moet ik hem wel aanzetten. Ik kan er zelfs mee bellen, het geluid is ook prima.

Ik vind deze ook gewoon heel mooi
Alle reacties Link kopieren
iris1986p schreef:
13-01-2021 17:49
Ik heb sinds kort de Samsung watch 3, en ben er erg blij mee. Als ik wandel start hij automatisch een training en houd met de gps de route, snelheid, hartslag ed bij.

Als ik ga fietsen moet ik hem wel aanzetten. Ik kan er zelfs mee bellen, het geluid is ook prima.

Ik vind deze ook gewoon heel mooi
Oh mijn Samsung Active 2 pikt fietsen ook gewoon automatisch op. Hij pikt paardrijden en VR gamen (beweeg computerspel) ook op als Cross Fitten haha.
Alle reacties Link kopieren
Ugli, ontzettend bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!! Je hebt me een hoop wijzer gemaakt en hier kan ik absoluut wat mee!!
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Alsje! Ik heb eind november een nieuwe smartwatch gekocht waar ik uitzoekwerk voor heb gedaan dus ik dacht ik spuw het even voor ik alles weer vergeten ben over een paar maanden. :D

Er zijn trouwens wel budget opties die op een eigen OSje draaien, maar die zijn vaak niet helemaal echt smart en heb ik buiten beeld gelaten (Xaomi bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een Xiaomi telefoon waar ik echt heel erg tevreden over ben. Die Samsung Active 2 spreekt me heel erg aan. Dat zou toch gewoon moeten matchen met elkaar? Ik heb er niet zoveel verstand van...
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Garmin Venu?
Niet te groot, in verschillende uitvoeringen qua kleur beschikbaar en een heel mooi amoledscherm. Ook met verschillende bandjes beschikbaar.
Garmin vivoactiv 4 is qua interne specs exact hetzelfde, alleen de grootte en het scherm verschillen. Amoledscherm gaat qua batterijduur wel langer mee dan een gewoon scherm.
Alle reacties Link kopieren
€ 22,91 42% Off | Yibosen 2020 Mannen Vrouwen Smart Horloge 1.3 "Hd Bluetooth 5.0 Ecg + Ppg Hartslagmeter Smarth Tracker Voor ios Android Smartwatch
https://a.aliexpress.com/_B0bpND

Ik heb nu deze. Ik vind het een fijn ding. Enige jammere is dat je dus niet de telefoon kan beantwoorden, maar verder kan hij alles.

Heb hem overigens net een week. Dus of hij ook lang meegaat kan ik je niet zeggen. Is compatible met Android.
Alle reacties Link kopieren
takkentrol schreef:
13-01-2021 17:38
Ik heb al naar deze zitten kijken! Wat me nog een beetje tegenhoudt is het besturingssysteem, Tizen. Dat ken ik niet. Heb jij ook een Samsung telefoon?
Ja, ik heb een Samsung telefoon.
Ik heb heel lang getwijfeld en gezocht en vergeleken wat ik wilde hebben en wat voor funties erop moesten zitten. Ik heb nog geen seconde spijt gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist de Samsung galaxy watch 3 gekocht, 41mm brons. Echt een top horloge! Had altijd een Garmin, maar vond dat niet zo gebruiksvriendelijk, scherm was ook minder mooi, qua notificaties en apps moeilijk in te stellen. Qua sport was die dan wel weer erg fijn, maar ben veeeeeeeel meer tevreden met deze Samsung.
Alle reacties Link kopieren
Samsung Galaxy Watch hier, erg tevreden mee! Kan alles wat jij noemt en ziet er chique uit (zeker eventueel met een ander bandje)
Alle reacties Link kopieren
takkentrol schreef:
13-01-2021 17:59
Ik heb zelf een Xiaomi telefoon waar ik echt heel erg tevreden over ben. Die Samsung Active 2 spreekt me heel erg aan. Dat zou toch gewoon moeten matchen met elkaar? Ik heb er niet zoveel verstand van...
Jawel, Android-compitabele watches zijn gelukkig een stuk vriendelijker in matchen dan Apple met niet-Apple. Het enige wat een Samsung telefoon al heeft is de Samsung Health app (activity tracking), de Samsung Smart Things app (niet persé nodig, hiermee kun je je verloren watch met je telefoon vinden) en de Samsung Wearables app (hier kun je settings voor je watch aanpassen en zorgen dat telefoon en watch gekoppeld is) al voorgeïnstalleerd. Met een niet-Samsung telefoon moet je die even uit de App store vissen om je watch te kunnen gebruiken (maar dat moet je bij een Garmin of Fitbit ook, die hebben ook ieder een eigen app). Het enige wat niet werkt is Samsung Pay, ECG en SPO2 voor zover ik weet maar dat werkt voor niemand in Nederland, alleen in Amerika.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Samsung Active besteld! Als het goed is komt ie morgen binnen!!
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Samsung inmiddels binnen en ik ben onder de indruk van de mogelijkheden.
Waar ik wel van baal is dat de Samsung health app wel geïnstalleerd kan worden op mijn telefoon maar ik kan er niet op inloggen. Hij blijft bezig met me aanmelden en verder gebeurt er niets.
Als iemand een goed alternatief heeft voor deze app dan hoor ik het heel graag!
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Precies datzelfde had ik ook, dus ik heb de app er maar af gegooid. Ik had er toch niet veel aan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle, heb jij een goed alternatief gevonden voor die app?

Kun je op je smartwatch dan evengoed je routes terugkijken bijv?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Erafhalen en weer opjnieuw erop? Of even de telefoon opnieuw opstarten?

Dat is altijd de tip die ICT mij geeft bij wat-voor-probleem-dan-ook. O

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven