Contacten werk- en privé-simkaart gescheiden houden

16-01-2021 23:42 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds vrijdag heb ik een nieuw baan. Ik heb hier een nieuwe telefoon bij gekregen: een Nokia 7.2. Hij mag voor zowel werk- als privé gebruikt worden, zo lang ik wel mijn eigen simkaart voor mijn privé-aangelegen gebruik.

Ik heb dus nu mijn werk- en privé-simkaart in mijn nieuwe telefoon zitten. Ik heb een aparte map met alle werkgerelateerde apps die ik buiten werktijd op non-actief kan zetten. Hierin zit ook Whatsapp business.

Voor het Whatsapp-probleem is dus een mooie oplossing gevonden, alleen loop ik er tegenaan dat in 'mijn contacten' mijn werk- en privé-contacten door elkaar heen staan. Hier zou ik liever een scheiding in aanbrengen, namelijk de contacten van simkaart 1 en 2 apart. Weet iemand een oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Het simpeler maken en gewoon 2 telefoons gebruiken?

Kan je je werk-gsm ook écht afzetten eens je werk afgelopen is of als je vakantie hebt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb zakelijke contacten anders genoemd, namelijk: ZAK J. de Groot, ZAK P. de Vries, ZAK T. de Bruin etc. Zo staan ze allemaal (onderaan) bij elkaar, zie ik direct of een telefoontje zakelijk of privé is en hoef ik er niet in het begin doorheen te scrollen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf gewoon een werk en een privé telefoon.
Ik mag mijn werk telefoon ook privé gebruiken, maar ik schakel hem soms uit als ik niet werk. En heb ook niet altijd zin om op mijn vrije dagen werkgerelateerde dingen binnen te krijgen. Dus dan leg ik hem gewoon weg en pak hem pas als ik weer ga werken.

Ik denk dat alles scheiden op 1 telefoon erg lastig gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
16-01-2021 23:44
Het simpeler maken en gewoon 2 telefoons gebruiken?

Kan je je werk-gsm ook écht afzetten eens je werk afgelopen is of als je vakantie hebt.
Ik begrijp je punt en ik heb hier ook over nagedacht, maar de voordelen van één telefoon gebruiken wegen (op dit ene punt na) niet op tegen de nadelen van twee telefoons gebruiken. Ik heb een speciale werkmap die buiten werktijden afgesloten is en dit werkt voor mij prima.
eefje96 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 00:01
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-01-2021 23:54
Ik heb zakelijke contacten anders genoemd, namelijk: ZAK J. de Groot, ZAK P. de Vries, ZAK T. de Bruin etc. Zo staan ze allemaal (onderaan) bij elkaar, zie ik direct of een telefoontje zakelijk of privé is en hoef ik er niet in het begin doorheen te scrollen.
Dat is een goede tip! Dankjewel!
Je kan het ook makkelijk maken door gewoon WhatsApp eruit te gooien. Voor je werk moet je het dan wel gebruiken omdat je werkgever daarvoor gekozen heeft, maar voor jezelf kun je ervoor kiezen om op een andere messenger over te stappen. Ik lees hier en daar berichten dat best wel veel mensen de laatste tijd besluiten om te stoppen met WhatsApp.
Tiana_76 schreef:
16-01-2021 23:54
Ik heb zakelijke contacten anders genoemd, namelijk: ZAK J. de Groot, ZAK P. de Vries, ZAK T. de Bruin etc. Zo staan ze allemaal (onderaan) bij elkaar, zie ik direct of een telefoontje zakelijk of privé is en hoef ik er niet in het begin doorheen te scrollen.
Als je je collega's allemaal zakken vindt, dan is dat inderdaad een goede oplossing.
Ik heb gewoon twee telefoons. Ik wissel nogal eens van baan en heb gewoon niet steeds meer zin in dat gedoe.
Alle reacties Link kopieren
WitteHaai schreef:
17-01-2021 00:32
Je kan het ook makkelijk maken door gewoon WhatsApp eruit te gooien. Voor je werk moet je het dan wel gebruiken omdat je werkgever daarvoor gekozen heeft, maar voor jezelf kun je ervoor kiezen om op een andere messenger over te stappen. Ik lees hier en daar berichten dat best wel veel mensen de laatste tijd besluiten om te stoppen met WhatsApp.
Met Whatsapp heb ik geen problemen: ik heb een apart businessaccount voor de werksimkaart. Het gaat alleen over de contactenlijst waar ik graag onderscheid in aan zou maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al m'n werk gerelateerde apps bij elkaar en die kunnen met 1 druk op de knop worden uitgezet. Bij mij zit er ook een contactenlijst app bij mijn zakelijke apps. Dat helpt om ze idd niet in mijn eigen contactenlijst te hoeven toevoegen. Ik heb ook de kleur van mijn inkomende gesprekken aangepast. De achtergrond is groen als iemand mij op m'n privé sim belt en rood als iemand op m'n werk sim belt.

Mijn werkgever is blijkbaar geen fan van WhatsApp want dat kan ik niet downloaden in de 'zakelijke omgeving'
Tiana_76 schreef:
16-01-2021 23:54
Ik heb zakelijke contacten anders genoemd, namelijk: ZAK J. de Groot, ZAK P. de Vries, ZAK T. de Bruin etc. Zo staan ze allemaal (onderaan) bij elkaar, zie ik direct of een telefoontje zakelijk of privé is en hoef ik er niet in het begin doorheen te scrollen.
:HA: prachtige afkorting (en een prima oplossing)
-Livia- schreef:
17-01-2021 09:20
:HA: prachtige afkorting (en een prima oplossing)
:-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren twee telefoons. Mijn werktelefoon mag ik in principe privé gebruiken, maar alles wordt gelogd en daar heb ik niet zo’n trek in. Mijn werktelefoon heb ik meestal wel bij me, en gebruik ik dan bijv wel privé als ik navigatie nodig heb of om mijn mail in de gaten te houden. Tijdens langere vakanties ligt hij thuis en kijk ik er maar heel incidenteel in.
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen van twee telefoons is dat je er twee bij je hebt, maar dat leed is te overzien.
Ik gebruik mijn werktelefoon ook privé, en heb in mijn 15+ jaar telefoons van werk nog nooit meegemaakt dat dat niet zou mogen. Maar evengoed heb ik altijd mijn eigen telefoon aangehouden.

Voordeel is ook dat je werk thuis kunt laten.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of dit op jouw Nokia ook kan, maar ik heb mijn contacten op mijn iPhone verdeeld in groepen.
Als ik aan het werk ben zet ik alleen mijn zakelijke groep zichtbaar, zodat ik DIE makkelijk kan selecteren om te bellen.
En ALLE zakelijke contacten hebben als profielfoto het logo van onze organisatie, wat in beeld komt als zij mij bellen.

Mijn lijnen markeert de telefoon met een door mij gekozen initiaal, bekende contacten hebben ook een afwijkende ringtone.
Op iPhone kun je helaas bij DualSIM geen ringtone toewijzen aan een lijn, dat is wel een gemis.
Maar dat kan die Nokia ws wel?
Alle reacties Link kopieren
Wat lulletjerozewater hierboven ook zegt. Op elke moderne telefoon kan je gewoon groepen maken. Die functie juist hiervoor bedoeld. Als mijn cheap ass android dat kan, kan de jouwe dat ook.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-01-2021 23:54
Ik heb zakelijke contacten anders genoemd, namelijk: ZAK J. de Groot, ZAK P. de Vries, ZAK T. de Bruin etc. Zo staan ze allemaal (onderaan) bij elkaar, zie ik direct of een telefoontje zakelijk of privé is en hoef ik er niet in het begin doorheen te scrollen.
En voor slaapverwekkende collega's kan je ook nog ZZZ gebruiken :-)
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
17-01-2021 15:32
Ik heb al jaren twee telefoons. Mijn werktelefoon mag ik in principe privé gebruiken, maar alles wordt gelogd en daar heb ik niet zo’n trek in.
Sorry, hier moet ik even op reageren.

Een werktelefoon die je privé mag gebruiken (heb ik ook) alles wordt gelogd, gaat dat niet tegen de AVG in?
Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn; zo'n zakelijke mobiel kan een werkgever inzicht geven in je prive data (gespreksgeschiedenis, foto's, etc). Een beetje afhankellijk van hoe ze het hebben ingeregeld, kunnen ze met een druk op de knop bijvoorbeeld een kopie/backup van het toestel maken en volledige inzicht krijgen (in technische termen: MDM, mobile device management).

Android (wat op een Nokia 7.2 staat) kent een aparte "werkmodus" waarmee contacten en data gescheiden kunnen worden. Nog een ander voordeel, je kunt de zakelijke modus 's avonds uitschakelen, waardoor je niet lastig gevallen wordt met werkgerelateerde berichten.

Een vrij eenvoudige manier om dat in te stellen kan met de app Shelter, die het ook wat eenvoudiger maakt om (indien nodig) bestanden tussen de werkmodus en privemodus over te zettten.
Alle reacties Link kopieren
ik begrijp niet precies wat je whatsapp oplossing is, misschien wel wat ik nu wil zeggen, maar voor de zekerheid. Ik heb op mijn dual sim telefoon twee whatsapp versies geïnstalleerd, een voor zakelijk en een voor prive.

Mijn contacten kan ik ook opslaan op SIM 1 of SIM 2 (ik weet niet of je dat al doet) alleen staan ze in mijn lijst inderdaad door elkaar heen.
Geen tips, maar blij met dit topic want ik overwoog over te gaan van 1 zakelijk en 1 privé telefoon naar 1 telefoon met dual sim, maar naar aanleiding van de reacties hier hou ik het zoals het is. Het is ook wel fijn en goed dat ik mijn werktelefoon weg kan leggen als.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven