Ervaringen gezocht met midi-keyboards & DAW software

23-01-2021 16:08 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Superspecifieke vraag en waarschijnlijk meer iets voor op een muziekforum, maar:

Zijn er mensen die ervaringen hebben met midi-keyboards (of andere controllers) en bijbehorende audio softwareprogramma's?
Ik twijfel momenteel tussen de aanschaf van een Novation Launchkey mini MK3 en Arturia Minilab MK2. Beide zijn dus mini midi-keyboards met 25 toetsen, drumpads, faders, draaiknoppen en display. Ik ben geen pianospeler en ook niet bekend met producen, dus ik ben op zoek naar een gebruiksvriendelijke variant for baby's like me. :d

De Launchkey is volledig ingespeeld op Ableton Live. Maar ik vraag me af of dit programma wel handig is voor beginners? Ook vind ik de plaatsing van de drumpads handiger dan bij de Minilab.
De Minilab heeft dan weer veel betere pianotoetsen en is in z'n geheel veel robuuster.
Launchkey mini is superplastic en de toetsen schijnen wiebelig te zijn, maar ik twijfel of de software integratie van de Minilab even sterk is?

Is er iemand die hier verstand van heeft? En zie ik misschien een andere midi-keyboard (of makkelijke DAW) over het hoofd? Alvast bedankt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Leuk!

Ik heb de Novation Launchkey 49 in combinatie met FLStudio, erg tevreden over!
Keyboard wordt direct herkend door FLStudio dus je kan meteen spelen :)
Ableton heb ik ooit wel eens geprobeerd, maar omdat ik zo vertrouwt ben met FLStudio (Gebruik het al twintig jaar of zo) heb ik het gauw opgegeven, het was nogal een opgave om nieuwe software te leren om uiteindelijk hetzelfde te kunnen.

FLStudio (Voorheen FruityLoops) is zeer gebruiksvriendelijk, zeker als je een beetje muzikaal aangelegd bent snap je al heel gauw waar je naar kijkt.

Ik denk dat er een paar dingen belangrijk zijn,

- Je kan tot vier tellen, meeste moderne muziek is in vierkwartsmaat, dus als je tot vier kunt tellen kom je al een heel eind.

- Je hebt een beetje software technisch inzicht, maw, je bent een (Beetje een) nerd

- Je beschikt over een beetje fatsoenlijke PC/laptop en nog belangrijker, een goede geluidskaart! De standaard geluidskaart zal in eerste instantie wel voldoen, maar je zal al snel merken dat, zeker naarmate je wat meer instrumenten gaat gebruiken, er latency (vertraging) op gaat treden.
Je computer moet alles wat je speelt/programmeert realtime berekenen en hoe meer instrumenten je gebruikt, hoe meer berekeningen er gemaakt moet worden en dus wordt je computer steeds trager.
Simpel gezegd; je slaat een toets aan en het geluid komt pas een halve seconde later, hoogst irritant!

- Ga eerst met de software aan de slag voordat je een keyboard koopt.
Of het nou FLStudio, Ableton of andere software is, het is allemaal behoorlijk complex en technisch en zeker in het begin is je gewone toestenbord je beste vriend.
Mijn beste nummers heb ik gemaakt gewoon met toetsenbord, een keyboard is een leuke toevoeging maar niet strikt noodzakelijk.

Als antwoord op je vraag; ik zou voor Novation en FLStudio gaan!

Met vragen, stuur maar een PB.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb Magix music maker ( deze is er ook in een gratis variant).
Een Yamaha keyboard met usb aansluiting.

De gratis variant heeft een paar instrumenten, maar er zijn er veel gratis te downloaden bij o.a.
https://www.dskmusic.com/ of https://vst4free.com/

:-)
Niet zeuren, gewoon poetsen.
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
25-01-2021 00:58
Leuk!

Ik heb de Novation Launchkey 49 in combinatie met FLStudio, erg tevreden over!
Keyboard wordt direct herkend door FLStudio dus je kan meteen spelen :)
Ableton heb ik ooit wel eens geprobeerd, maar omdat ik zo vertrouwt ben met FLStudio (Gebruik het al twintig jaar of zo) heb ik het gauw opgegeven, het was nogal een opgave om nieuwe software te leren om uiteindelijk hetzelfde te kunnen.

FLStudio (Voorheen FruityLoops) is zeer gebruiksvriendelijk, zeker als je een beetje muzikaal aangelegd bent snap je al heel gauw waar je naar kijkt.

Ik denk dat er een paar dingen belangrijk zijn,

- Je kan tot vier tellen, meeste moderne muziek is in vierkwartsmaat, dus als je tot vier kunt tellen kom je al een heel eind.

- Je hebt een beetje software technisch inzicht, maw, je bent een (Beetje een) nerd

- Je beschikt over een beetje fatsoenlijke PC/laptop en nog belangrijker, een goede geluidskaart! De standaard geluidskaart zal in eerste instantie wel voldoen, maar je zal al snel merken dat, zeker naarmate je wat meer instrumenten gaat gebruiken, er latency (vertraging) op gaat treden.
Je computer moet alles wat je speelt/programmeert realtime berekenen en hoe meer instrumenten je gebruikt, hoe meer berekeningen er gemaakt moet worden en dus wordt je computer steeds trager.
Simpel gezegd; je slaat een toets aan en het geluid komt pas een halve seconde later, hoogst irritant!

- Ga eerst met de software aan de slag voordat je een keyboard koopt.
Of het nou FLStudio, Ableton of andere software is, het is allemaal behoorlijk complex en technisch en zeker in het begin is je gewone toestenbord je beste vriend.
Mijn beste nummers heb ik gemaakt gewoon met toetsenbord, een keyboard is een leuke toevoeging maar niet strikt noodzakelijk.

Als antwoord op je vraag; ik zou voor Novation en FLStudio gaan!

Met vragen, stuur maar een PB.
Thanks voor je antwoord! Ik ben helemaal nieuw met producen maar heb wel ervaring met monteren (Adobe Première Pro).
Ik heb inmiddels ook even advies ingewonnen bij twee muziek/geluidsinstallatie winkels en één winkel heeft ze allebei voor me besteld en die mag ik komen uittesten als ze binnen zijn (de winkel is blijkbaar stiekem open, of zo). Maar het blijft een lastige keuze. Qua grootte (25 toetsen) zijn de Launchkey en Minilab wel de twee beste die je kunt aanschaffen. Ik vrees alleen dat de VST Analog Lab die bij Arturia Minilab wordt geleverd, vrij moeilijk te integreren valt met een DAW. Tegelijkertijd, DAW Ableton Live die bij de Launchkey wordt geleverd is vrij professioneel en niet zo geschikt voor beginnelingen. Maar, then again, ik wil niet alleen de leuke deuntjes van een (externe) VST, maar uiteindelijk ook meerdere lagen opnemen en goed laten afspelen op een DAW. Maar die toetsen van de Launchkey zijn misschien echt niet zo fijn, en de pads ervan schijnen ontzettend op te lichten in het donker. Ik schat mezelf wel in als een type dat zich daaraan gaat storen.
Nou ja, ik ga ze volgende week allebei eens uittesten en mocht ik met FL studio gaan werken dan zal ik je nog wel een PB sturen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
KeesGL schreef:
25-01-2021 10:31
Hoi,

Ik heb Magix music maker ( deze is er ook in een gratis variant).
Een Yamaha keyboard met usb aansluiting.

De gratis variant heeft een paar instrumenten, maar er zijn er veel gratis te downloaden bij o.a.
https://www.dskmusic.com/ of https://vst4free.com/

:-)
Thanks!
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven