Tips voor typecursus voor volwassenen

07-04-2021 15:43 21 berichten
:hello:

Wie heeft een typecursus gedaan op volwassen leeftijd? Hoeveel tijd was je ermee kwijt voordat je het goed onder de knie had? Viel het mee of tegen?

Ik moet veel typen voor mijn werk. En begin onderhand last te krijgen van mijn wijsvingers. Ik typ blind, maar met 2 vingers. Zelf geleerd :) Ik wil een typecursus gaan doen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten qua aanbieders en kwaliteit.

Ik had ergens Ticken gezien. Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik heb geen cursustips, maar een 'voorwaarschuwing' ;-) Bereid je erop voor dat het in het begin gruwelijk gaat tegenvallen. Er komt een moment dat je je eigen oude systeem los moet laten en het nieuwe systeem moet gaan gebruiken. Aangezien je de nieuwe methode dan waarschijnlijk nog niet goed onder de knie hebt, gaat dat vreselijk frustreren, omdat je dan het gevoel hebt dat je veel langzamer bent dan eerst. Als je goed oefent, hoeft dit maar kort te duren maar je moet er helaas wel doorheen.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Dit is trouwens een leuke, beetje oude, website om gratis te oefenen: http://typera.net
Ik heb het gedaan in drie/vier maanden. Eén uur les per week en twee uur huiswerk, in een zaaltje, met een juf. Ieder zijn eigen tempo.
Een gratis typecursus is typeolympics. Wel meer gericht op kinderen (lay-out., systeem met medailles als beloning), maar als volwassene ook prima te doen.
Mijn kind volgt dit nu en tot nu toe een prima cursus. Het gaat wel snel, dus hij doet sommige oefeningen meerdere keren.

Typingclub.com is een goede website voor volwassenen. Ook gratis. Mijn man heeft zo leren typen. Het is wel in het Engels.

Misschien zijn er nog meer gratis cursussen, maar met deze twee heb ik ervaring. Ik vind het persoonlijk zonde om geld uit te geven eraan, terwijl er prima gratis cursussen zijn.
Het kost uiteraard tijd en er is doorzettingsvermogen voor nodig. Liefst elke dag even 10-15 minuten oefenen. Maar dan duurt het wel zeker 3 maanden is hier de ervaring, om redelijk te kunnen typen.
Maduixa schreef:
07-04-2021 16:01
Sorry, ik heb geen cursustips, maar een 'voorwaarschuwing' ;-) Bereid je erop voor dat het in het begin gruwelijk gaat tegenvallen. Er komt een moment dat je je eigen oude systeem los moet laten en het nieuwe systeem moet gaan gebruiken. Aangezien je de nieuwe methode dan waarschijnlijk nog niet goed onder de knie hebt, gaat dat vreselijk frustreren, omdat je dan het gevoel hebt dat je veel langzamer bent dan eerst. Als je goed oefent, hoeft dit maar kort te duren maar je moet er helaas wel doorheen.

Succes!!
Ik vreesde dit al @( Had even geleden een proef-iets geprobeerd. En toen vond ik het al een crime om mijn vingers terug te leggen en woorden te oefenen. Maar ik vind typen met 2 vingers ook niet echt een optie meer. Ook omdat ik dus last kreeg/krijg van mijn wijsvinger.

*zucht* Even bikkelen dus.

Bedankt voor de voorwaarschuwing. Je spreekt uit eigen ervaring denk ik :)
harissa schreef:
07-04-2021 16:38
Een gratis typecursus is typeolympics. Wel meer gericht op kinderen (lay-out., systeem met medailles als beloning), maar als volwassene ook prima te doen.
Mijn kind volgt dit nu en tot nu toe een prima cursus. Het gaat wel snel, dus hij doet sommige oefeningen meerdere keren.

Typingclub.com is een goede website voor volwassenen. Ook gratis. Mijn man heeft zo leren typen. Het is wel in het Engels.

Misschien zijn er nog meer gratis cursussen, maar met deze twee heb ik ervaring. Ik vind het persoonlijk zonde om geld uit te geven eraan, terwijl er prima gratis cursussen zijn.
Ah top! :cheer:

Ik ga het uitproberen. Vind geld betalen ook zonde als het zo ook prima kan. Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf afgelopen jaar picatypen gedaan. Dat is eigenlijk voor kinderen, maar had bij mijn dochter gekeken hoe het ging..
En eigenlijk is het toch gewoon heel basaal lettertjes, woordjes en zinnetjes tikken binnen bepaalde tijd en met max foutenmarge. Dus ook niet heel kinderachtig ofzo. Cursus is opgebouwd dat als je een niveau niet haalt dat je automatisch herhaling aangeboden krijgt.
Voordeel van picatypen is dat zowel letters als cijfers geoefend worden. En alles blind (afgeplakt). Zeker op werk-toetsenbord zorgde ervoor dat ik binnen 2 maanden klaar was voor het examen, en het zelfs met 250 aanslagen per minuut gehaald heb.
Absoluut een aanrader, voor 39 euro meen ik.
Alle reacties Link kopieren
Lovestar schreef:
07-04-2021 19:58
Ik vreesde dit al @( Had even geleden een proef-iets geprobeerd. En toen vond ik het al een crime om mijn vingers terug te leggen en woorden te oefenen. Maar ik vind typen met 2 vingers ook niet echt een optie meer. Ook omdat ik dus last kreeg/krijg van mijn wijsvinger.

*zucht* Even bikkelen dus.

Bedankt voor de voorwaarschuwing. Je spreekt uit eigen ervaring denk ik :)
Ja, helaas :proud:

Maar je kunt er maar beter op voorbereid zijn! En het komt goed, echt. En dan ben je hartstikke blij dat je het gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met ticken in twee maanden blind leren typen, nog steeds heel blij mee :). Was wel fanatiek, bijna dagelijks mee aan de slag.

Ik vond de prijs wel meevallen, via schoolspot oid kunnen aanschaffen
Ik ben er nu mee bezig, met deze online cursus:
https://www.typingmaster.com/nl/

Kun je het niet via je werk doen?

Ik vind het wel leuk om te doen, maar het gaat wel erg langzaam. Ik heb het grootste deel van de cursus doorlopen, dus probeer nu veel te oefenen, maar met twee vingers gaat typen echt behoorlijk snel, en met tien vingers gaat het nog tergend langzaam :-? , zoals iemand al opmerkte.
Dus het is wel een kwestie van doorzetten en veel oefenen denk ik.
:hello:

Ik ben een paar dagen bezig met de blindtypencursus van Harissa Typingclub. Ben er heel blij mee. Prettige opbouw en zit leuk in elkaar :)

Ik beheers alle letters blind, maar maak nog veel fouten. Ik zit in de fase van Maduixa: oefenen, oefenen en oefenen :nerd: Vraag maar niet hoe lang ik gedaan gedaan over het typen van dit bericht :P

Kwestie van oefenen en volhouden. Ik vraag mij af hoe lang jullie erover deden voordat jullie net zo snel blind typten als jullie typten daarvoor. Ik hoop dat het mij motiveert ;-D
Oh en hebben jullie tips om sneller leren typen? En dan bedoel ik niet alleen blijven oefenen :P

Bepaalde websites oid. Bepaalde oefeningen. Alle tips zijn welkom :D
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je begonnen bent! Ik heb helaas geen tips meer voor je, anders dan die ik al gegeven heb (al kwam ik er door dit topic wel achter dat er ontzettend veel sites zijn waar je kunt oefenen en testjes kunt doen).

Het is bij mij ook jaren en jaren geleden hoor, dat ik mijn typediploma haalde. Maar het is nog steeds leuk om als er iemand mijn kantoor in komt en gelijk tegen mij begint te praten, hem aan te kijken en terug te praten terwijl ik door blijf typen, dus doorzetten maar!! ;-)
Oh wanneer gingen jullie over op volledig blind typen? Ik moet voor mijn werk veel typen (niets voor niets wilde ik dit graag kunnen :) ) Maar typ nu wel heel langzaam en met veel fouten @(

Ik ben bang dat het anders wel heel lang kan duren.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig, overigens probeer niet te krampachtig al je 10 vingers te gebruiken. Ik heb namelijk nooit met mijn pinken leren typen (die buigen zelfstandig niet altijd even goed), dus mijn ringvinger heeft die taak overgenomen. Als dat voor jou ook werkt, gewoon doen. Alsnog typ ik sneller dan de meeste mensen die ik ken. (Overigens ben ik gezakt voor mijn typcursus, vanwege die pinken en het feit dat ik op een ouderwetse hamerslag typmachine oefende).

Maar het blind typen echter onder de knie krijgen, doe je alleen door te blijven oefenen en dat kan weken tot maanden duren, afhankelijk van de persoon. Overigens, ik weet niet waar je op typt maar ik adviseer een normaal keyboard aan en niet zo'n compacte die je wel eens op kleine laptops aantreft.
roamingzombie wijzigde dit bericht op 12-04-2021 12:36
9.55% gewijzigd
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Wat gek, ik had gisteren nog een reactie getypt die ik nu niet meer terug zie.

Zou je op je werk jezelf niet kunnen 'dwingen' om 5-15 minuten per keer en dan 1-3 keer per dag volgens het nieuwe systeem te typen en de rest van de dag volgens je eigen systeem?
Frequentie en lengte kun je opvoeren als het beter gaat, maar op die manier oefen je op je werk lekker door en des te eerder heb je het onder de knie.

Je zou ook kunnen zeggen 'mails doe ik met tien vingers, de rest volgens mijn eigen systeem', wat maar voor jou werkt.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
12-04-2021 16:24
Wat gek, ik had gisteren nog een reactie getypt die ik nu niet meer terug zie.

Zou je op je werk jezelf niet kunnen 'dwingen' om 5-15 minuten per keer en dan 1-3 keer per dag volgens het nieuwe systeem te typen en de rest van de dag volgens je eigen systeem?
Frequentie en lengte kun je opvoeren als het beter gaat, maar op die manier oefen je op je werk lekker door en des te eerder heb je het onder de knie.

Je zou ook kunnen zeggen 'mails doe ik met tien vingers, de rest volgens mijn eigen systeem', wat maar voor jou werkt.
Dit advies zou ik dus niet opvolgen. Daarmee ga je het je gegarandeerd alleen maar moeilijker maken. Als TO het echt will leren dan moet je niet je oude methode blijven gebruiken. Dat is net zoals mensen die niet aan een bril kunnen wennen, dat komt omdat ze hem om de haverklap afzetten.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
12-04-2021 16:34
Dit advies zou ik dus niet opvolgen. Daarmee ga je het je gegarandeerd alleen maar moeilijker maken. Als TO het echt will leren dan moet je niet je oude methode blijven gebruiken. Dat is net zoals mensen die niet aan een bril kunnen wennen, dat komt omdat ze hem om de haverklap afzetten.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, maar als TO op haar werk veel moet typen en met de nieuwe methode haar werk niet af kan krijgen, moet ze toch iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven