Filmpjes bewerken (geluid)

14-10-2007 15:16 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klein probleempje hier!



Ik heb tijdje geleden een nieuwe cam gekocht (Panasonic FZ8) waar ik superblij mee ben, de fotos zijn echt super.

Nu heb ik echter een probleempje gehad met de filmpjes in het begin. Het geluid stond veel te hard ingesteld, waardoor de muziek nogal overschaduwd wordt door de ruis/bas die je erdoorheen hoort.

Is dit met een programma te onderdrukken zodat de muziek en vooral de zang weer naar voren komt?

Ik baal nu namelijk als een stekker, omdat de filmpjes zelf superstrak zijn en ook (natuurlijk) de goede nummers en acties van de artiest.



Ook vraag ik me af welk (gratis) programma te gebruiken is om de MOVfilmpjes die ie maakt om te zetten naar MPEG (mijn pc gaat zichzelf spontaan herstarten als ik MOV wil afspelen).



Alvast bedankt!
Begrijpen doe ik het niet helemaal; Waar staat het geluid te hard ingesteld? Op je cam? Is het zo dat het geluid overmoduleerd? Zitten zang en muziek op één spoor? Of zijn deze gescheiden door meerdere aparte audio-sporen?



Graag meer info, kan ik je vast een bevredigend antwoord geven.
En o, ik kan niet gelijk antwoorden...ben zo weg...
Alle reacties Link kopieren
Hey Xander dat is snel!

En ik begrijp eigenlijk ook maar de helft van wat je vraagt, maar ik denk wel dat het geluid op de cam zelf te hard ingesteld stond.

Het is nu net of de bas ofzo sterk overheerst, echt een rot brrrrrrr geluid er doorheen. Sorry, kan het niet anders uitleggen haha!



Zang en muziek op 1 spoor of gescheiden? Wat houdt dat in?



In ieder geval vast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt hiervoor een (digitale) equalizer nodig, zo kan je bepaalde frequenties eruit filteren. Maar echt helemaal mooi zal het vrees ik niet meer worden.



De rest van je vraag kan ik niet beantwoorden, ik was filmmaker in het analoge tijdperk :)
Alle reacties Link kopieren
Als je gewoon de microfoon van de camera hebt gebruikt, staat al je geluid op 1 spoor. Bij muziekclips is het handiger om het geluid van de PA te gebruiken (maar dan moet je wel vriendjes worden met de geluidstechnicus ;-) ) bij hem/haar komt namelijk elke mic los van elkaar binnen. Dat noem je sporen en deze kan je los van elkaar bewerken. Aangezien je waarschijnlijk maar een spoor gebruikt, gaat dat dus niet, als je dan de zware tonen uit je geluid haalt, haal je ze ook uit de zang.
Hoi Fearless,



Kijk, Yette begrijpt het enigzins! Ook ik ga er dus van uit dat je alles op 1 spoor hebt staan. En wat Yette zegt....de audio kan je beter apart opnemen via de PA (Public Adress) van de band, dit kan veelal bewerkt worden omdat ze meestal meerdere audio-sporen gebruiken. Echter, wordt het geluid netjes afgemixt door de technicus, dan hoef je er weinig meer aan te doen als je het gaat gebruiken voor huis, tuin en keuken... ;-)



Ik ben bang dat er aan het geluid wat je op je video hebt staan weinig te doen is helaas....



En ik ben ooit opgeleid tot studiotechnicus/producer, maar dan al in het digitale tijdperk :-)
En o, interne microfoontjes op camera's zijn niet echt geschikt voor muziekopnames...enkel leuk voor spraak.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, bedankt voor jullie antwoorden en hulp!

Het is gewoon een digicam, dus idd met ingebouwde speaker.

Mijn filmpjes zijn altijd eigenlijk wel goed, alleen had ik die avond de instellingen nog niet allemaal doorgenomen en dus ook niet aangepast, omdat hij net nieuw was.

Later is dit wel goedgekomen.

Nu komt er wel een dvd van die avond, maar toch... dit is natuurlijk "eigen".



Ik zal in ieder geval wel die dig. equalizer proberen, niet geschoten altijd mis.



En nu staat ie goed ingesteld, dus het zal niet meer gebeuren, maar dit was wel jammer!



Nogmaals bedankt in ieder geval!
Ok, succes met alles, en maak mooie filmpjes :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven