Hyves, sms en msn, jullie mening....

20-10-2007 10:39 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik lees regelmatig op het forum een topic en soms zet ik een berichtje bij de meer luchtige topics. Maar ik kijk ook wel eens bij de wat serieuzere onderwerpen. Het volgende valt mij daarbij op: relaties, vriendschappen e.d. stranden steeds vaker op fenomenen als hyves, sms en msn, maar vooral op het gedrag dat deze fenomenen bij mensen naar boven brengt. Vriendjes/vriendinnetjes die bijv. exen opzoeken via hyves en vervolgens berichtjes achterlaten die door vriend/vriendin gelezen worden met als gevolg ruzie in de tent. Sms-berichtjes die (stiekem) worden verstuurd en vervolgens (stiekem) door de partner worden gelezen. Dat soort zaken.



Natuurlijk is het leuk om oude klasgenoten e.d. via hyves terug te vinden of even snel een sms-je te sturen. Maar ontstaat er ook niet een soort van big-brother-effect waarbij iedereen je kan controleren en worden we daar dan niet achterdochtige controlfreaks van? Met als gevolg dat je niemand meer vertrouwt? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening over deze dingen.
Op Hyves kun je voor iedere openbaring (je naam, je krabbels, je foto's, je blogjes...) apart instellen voor wie het zichtbaar is. Dus dat iedereen je kan controleren is niet waar. En daarbij kun je dingen verwijderen en zelf bepalen wat je wel en niet op je Hyves zet.
Alle reacties Link kopieren
@ wishful thinking: ik heb geen hyves-account, dus weet niet alle ins-en-outs hiervan. Het gaat mij ook niet zozeer om de werking van dit soort dingen, maar meer om de uitwerking die het op mensen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Spanning, dat is het vaak. Soms kan dat leiden tot daadwerkelijk overgaan tot illegale akties.

Mijn vriendin belt net met een verhaal over schoolbank.nl. Voor haar was het leuk maar voor andere, mannen, een visvijver dus. Ik heb, onder lichte dwang, ook zo'n hyvesding gemaakt en inmiddels dicht gegooid. Niet te geloven al die stomme berichtjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hyves eigenlijk wel leuk, en heb nog niets raars meegemaakt eigenlijk. Alleen maar oude klasgenootjes terug gevonden e.d. Ik wordt er in ieder geval geen achterdochtige controlfreak van, en ik heb ook nog niemand kunnen betrappen op dat gedrag. Volgens mij is het meer dat iemand die toch al achterdochtig is hier weer een medium heeft om zijn/haar achterdocht op bot te vieren. Het is misschien zelfs beter dan mail e.d. want hoeveel topics we al wel niet gehad hebben over meiden die 'per ongeluk' hun vriends e-mail gelezen hebben, en hyves is tenminste gewoon voor iedereen zichtbaar en niets geheimzinnigs aan...
Alle reacties Link kopieren
Tja... als je niets te verbergen hebt, vind je het ook niet erg dat anderen (je partner bvb) een mail of smsje lezen. Ik dacht er vroeger nooit over na, liet rustig m'n gsm een hele dag thuis liggen en wat ik in mails of op een forum schreef, mocht wat wij betrof iedereen lezen.



Sinds ik een affaire heb gehad, is dat veranderd... Het begon met stiekem smsjes sturen, later een stiekem hotmailaccount. Als je dat combineert met een behoorlijk snuggere man, dan krijg je inderdaad het big-brother-effect... Ik probeerde steeds beter te worden in het 'stiekum doen' (uitgaande en inkomende smsen en oproepen selectief wissen, beltoon van gsm afzetten, pc-history wissen, enz) maar man ontdekte juist daardoor alles, werd er flink achterdochtig door (huh? waarom is de geschiedenis gewist? waarom zijn de verzonden items weg? enz). Ook de gezamenlijke gsm-facturen werden 'bewijsmateriaal'.



Door al die moderne technologie is het volgens mij een stuk makkelijker geworden om bedrog of stiekeme contacten te ontdekken én te bewijzen... En ik blijf erbij: als je helemaal niks te verbergen hebt, dan stel je je hier niet eens vragen over...
Wat mij vooral opvalt is dat msn/sms/mail/hyve/mobiele telefoon bij steeds meer mensen een, wat mij betreft, te gewone manier van communiceren wordt.

Ik ben 22, maar totaal niet vastgegroeid aan bijvoorbeeld mijn telefoon. Hij staat sowieso altijd op stil en als ik bij andere mensen ben, dan neem ik 9 van de 10 keer ook niet op. Maar ik krijg dus geregeld commentaar waarom ik m'n telefoon toen en toen niet opnam of waarom ik niet gelijk terugsms. Sterker nog, m'n schoonouders raken lichtelijk in paniek als ik niet opneem. ("hoe kunnen we je dan bereiken als er echt iets is?" Tja, hoe deden ze dat vroeger??) Ik weiger ook om met m'n partner te bellen over onbenulligheden. (In de supermarkt over of er nou nog 5 of 6 eieren in de koelkast lagen... of dat ik over 5 minuten thuis ben, terwijl ik iedere dag om die tijd thuis ben...)

En hoe vaak zie je op de relatiepijler wel niet dat veel belangrijke boodschappen even per sms worden verteld? Of dat er hele ruzies worden uitgevochten via msn of sms? Daar snap ik dus echt helemaal niks van.



En ja, je kan bij sommige mensen op hyves wel errug makkelijk zien waar ze de hele dag mee bezig zijn. Ik lees geregeld dingen warabij ik me afvraag of die persoon dan niet doorheeft dat de hele wereld mee kan lezen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven