Onze nieuwe keuken

25-10-2007 11:42 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw op dit forum en wil me daarom eerst even voorstellen:



Ik ben hannie, 39 jaar en moeder van twee kinderen en gelukkig getrouwd.



We zijn sinds kort verhuisd en op zoek naar een nieuwe keuken. Nu zijn we op internet en in bladen aan het rondkijken wat een beetje 'in' is op dit gebied. Nu is mijn man nogal dol op de nieuwste apparatuur en keukendesign, waar ik zo mijn bedenkingen over heb.



Ik heb hier en daar gelezen dat de woonkeuken steeds populaider wordt en het zelfs zover gaat dat de scheiding tussen woonkamer en keuken verdwijnt.



Mijn man ziet nogal zitten, maar ik weet het zo net nog niet. Ik denk meteen aan de overlast van de geur en de vuile vaat waar je tegenaan kijkt.



Ik was benieuwd hoe jullie hierover denken, aangezien een keuken nogal een uitgave is.



Groetjes, Hannie
anoniem_57798 wijzigde dit bericht op 25-10-2007 14:00
Reden: achternaam weg
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een open keuken bedoel je??



neem een vaatwasser

een afzuigkap dan ruik je bijna niks meer.



Jullie moet er ook samen uit komen en de meningen zijn bij jullie heel verschillend.

Ken je misschien mensen met een open keuken vraag dan aan hun hoe zei het ervaren



Succes



P.s welkom op de forum
Alle reacties Link kopieren
@hannie



hier een trotse (aanstaande) bezitter van een nieuwe keuken.

wat erg in is op dit moment zijn donkere keukens>>>noten tabak kleur



maar een keuken is erg personelijk vaak kiezen mensen voor een lichte keuken voor als ze het huis willen verkopen(lichte keukens kunnen altijd)



http://www.janvansundert.nl/afbeeldingen/produkten/heelgroot/437.jpg



wij hebben een vergelijkbare keuken maar dan zonder achterplaat
Alle reacties Link kopieren
Hoi :)



Wij hebben dus een open keuken en JA je ziet de rommel behoorlijk liggen. Vind ik een groot nadeel. En dan niet eens vuile vaat of zo (afwasmachine haha) maar alle dingetjes bij elkaar oogt toch best rommelig. Dus zorg voor veel opbergruimte (wat bij veel design keukens nou net niet zoveel aanwezig is).



Het is wel erg gezellig als je in de keuken bezig bent en je kan gewoon doorkletsen, dat vind ik weer een groot voordeel (of TV blijven kijken). En met een klein kind is het een voordeel dat ik hem in de gaten kan blijven houden, een nadeel dat ie wel zo de keuken in kan komen. Dus beveiliging is wel nodig, hangt van de leeftijd van je kinderen af.

En het oogt wel mooi ruim zo. Aangezien we een niet zo groot huis hebben is dit wel fijn.



En ja goede afzuigkap maar sommige dingen ruik je toch wel ja maar dat vind ik niet zo erg.



Ik zou een middenweg proberen te vinden, bv halfopen: een (hoge) bar zodat het wel 'open' is maar dat het muurtje hoog genoeg is om de troep niet te zien als je in de woonkamer zit haha. Mooie barkrukken erbij hoppa hartstikke leuk ;-)

En een mix van praktisch en desing want je moet wel plek en ruimte hebben om te werken en niet alleen maar voor de mooi alles neerzetten.



Wie kookt er het meeste bij jullie? Vind ik ook dat die wat meer in mag brengen.
Neem twee afwasmachines en je kijkt nooit tegen vuile vaat aan.



Ik zou overigens je echte naam ff weghalen, je weet nooit wie hier allemaal meeleest. Nu is een keuken niet zo heel spannend mss, maar toch.



Ik heb zelf heel bewust niet gekozen voor een open keuken, inderdaad in verband met geurtjes en omdat ik het niet fijn vind dat iedereen lektterlijk in mijn keuken kan kijken. Ik zou zeker altijd een scheiding houden tussen zitkamer en keuken. Wat ik wel leuk vind en handig is ok ook in de keuken een eetplek te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 1 die in de verbouwingsstof leeft.

Wij hebben gekozen voor een witte design glans keuken zonder bovenkastjes.

Opgesteld in U vorm maar wel geheel bij de kamer laten komen.

Ik zal nooit meer met de rug naar de mensen toe hoeven koken.

Wij hebben ervoor gezorgd dat ik de kamer in kan kijken als ik kook.



En wat de rommel betreft......tja, dan moet je jezelf en de rest van het gezin echt iedere keer weer op de vingers tikken als er weer eens wat blijft liggen.

Gewoon meteen opruimen en hoppetee klaar is hannie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds 6 jaar een woonkeuken en het bevalt heel erg goed. In de woonkeuken staat een lekker grote "leeftafel" (2 lang en 1 meter breed) met 6 stoelen. Het is oergezellig altijd. Ook als we eters krijgen of gewoon bezoek 's avonds, we zitten altijd aan deze tafel en terwijl ik kook, klets ik ook mee met het bezoek. Het is een soort stamtafel geworden. Rommelig vinden wij het helemaal niet, maar juist erg gezellig. Koken is mij hobby dus onze keuken staat vol kookboeken, allerlei olieën etc. Wij hebben geen last van luchtjes, een goede afzuigkap en eventueel even de achterdeur open, weg zijn de luchtjes. Gekozen hebben wij voor een tradionele country keuken met een groot 6-pits fornuis, grote oven, open kast etc. Je moet er goed over nadenken alvorens je beslist. Ben je het type dat alles strak en netjes wilt, kies dan niet voor een open keuken.
Alle reacties Link kopieren
Kattija, ja de keuken die jij beschrijft is echt het geen waar mijn van voor wil gaan. Hij zit zelfs te denken aan één groot kook eiland in het midden van onze kamer. Verder wil hij dan geen kastjes meer langs de muur.



Mijn man wil dus eigenlijk meer als alleen een open keuken, hij wil het echt midden in de woonkamer.



Ik vind dit erg modern en gewaagd, zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben twijfel ik hier nogal over.
Alle reacties Link kopieren
In ons vorige huis hadden we een aparte keuken.

Was ook praktisch moet ik zeggen hoor.

Maar das persoonlijk.

Dit huis laat het wel toe een muur op te trekken van de huiskamer naar de keuken maar daar heb ik geen zin in.

Ik vind het heel gezellig als het open is.

En daar komt bij dat ik in het weekend vaak meer eters heb dan ons gezinnetje. En dan is het extra gezellig als je erbij kunt zijn.
Wij hebben 2 jaar geleden ons eigen huis laten bouwen met als voordeel dat je dan zelf de hele indeling kan maken. Ik heb nu dus ook een keuken die gewoon doorloopt in de kamer. Met een kookeiland met een groot granieten blad. Aan de kant van de kamer staan er barkrukken aan. Als ik kook zit iedereen gezellig op die krukken mee te kijken.

Het is inderdaad niet gemakkelijk om iets te vinden wat helemaal naar je zin is en in je budget past, maar bij de meeste keukenleveranciers is niets standaard. Je kan je wensen opnoemen en dan maken ze een tekening voor je. Dit is heel erg handig.

Ons kookeiland is 10 cm hoger dan de rest van de keuken en dat werkt heel erg prettig. Er hangt een mooie grote roestvrijstalen afzuigkap boven, hierdoor ruik je bijna niets. In het kookeiland heb ik grote laden laten zetten en een kastje wat je helemaal naar voren kan trekken (handig voor de kruiden en olie enzo).

Mijn keuken loopt in een hoek. Het hoekkastje is een caroussel, daar kan je makkelijk je pannen in kwijt en je benut alle ruimte.

Zorg er ook voor dat de koelkast een beetje handig staat ten opzichte van je kookplaat.



Ik vond de keuken uitzoeken het moeilijkste maar ook het leukste van alles.

Veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
De grootste punten die mij tegen staan in een helemaal open keuken zijn de geuren, het geluid en de rotzooi die je ziet. Maar dit is dus allemaal wel op te lossen, als ik het zo lees.



De geuren, met een goede afzuigkap

Het geluid met een zeer stille afzuigkap

En de rotzooi met een vaatwasser en veel kastjes.



Weten jullie nog andere oplossingen toevallig?



Als dezedingen dus echt goed op te lossen zijn, zie ik niet echt in waarom we geen open keuken zouden kopen! Nu alleen nog bepalen hoe deze eruit komt te zien...



Vind het wel heel leuk om mee bezig te zijn hoor!



Bedankt voor de reacties trouwens.

Groetjes hannie
Alle reacties Link kopieren
Het allerbelangrijkste is dat je je prettig voelt in de keuken.

Of dat nu een gesloten of open keuken is, is weer zo persoonlijk.

Ik ben een gezelligheidsdier dus vind een open keuken echt heerlijk.

En als je spruiten kookt of ander eten waarvan de geur nu eenmaal penetrant is dan zal je dat met een gesloten keuken misschien ook wel ruiken in de huiskamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat we wel voor een open keuken gaan. Eerst gewoon rustig bij een paar keuken winkels rondkijken wat we graag willen.



Een tijdje terug zijn mijn man en ik trouwens naar het huis van de toekomst geweest in Amsterdam en daar was het idee van een open keuken nog veel verder doorgevoerd. De keuken was echt een onderdeel van de leefruimte en je kon bijna alles centraal bedienen met een scherm. Zo kon je kijken wat je in je koelkast had zitten en kon je boodschappen bestellen en kon je verschillende menus op het scherm zien. Waarschijnlijk is dit wel echt de toekomst, maar ik weet zo net nog niet of ik al dat automatische wel zie zitten. Denk dat ik ook gewoon graag zelf wil bepalen hoe ik kook.



mijn man vond het allemaal prachtig natuurlijk ;-]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven