Afvallen: Je verstand wéét hoe het moet, maar volhouden?

01-11-2007 14:56 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goed, de titel zegt het al eigenlijk.

Iedereen met gezond verstand weet wel hoe je moet afvallen: Gezond eten, veel sporten (kort gezegd).



Maar hoe houd je het ook daadwerkelijk vol?

Moet je werkelijk een sterke wilskracht hebben om het te kunnen?



Er zijn zóveel afvalmethodes, en als je je er toe zet zullen ze ook heus wel werken. Maar toch zijn er nog zoveel mensen die jojo-en, die hun dieet niet volhouden enz. En als er dan ineens wel iemand heel veel afgevallen is, vinden we dat een ware prestatie en is het meteen een succesverhaal (waar dus uit blijkt dat het niet de normaalste zaak van de wereld is om 'even' af te vallen anders zou er niet zoveel lof voor zijn).



Ik spreek natuurlijk ook voor mezelf: Ik houd dat hele afval gebeuren ook nooit vol. Wat zijn jullie manieren om het vol te houden? (en hoe lang houd je het tot nu toe al op die manier vol?).



Er zal geen wonder-methode bestaan en niemand zal ook zeggen dat het makkelijk is, maar toch zijn alle tips welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het probleem ook, de oplossing helaas nog niet. Was begin dit jr met Sonja Bakker 11 kilo afgevallen maar die zitten er inmiddels alweer aan plus wat extra natuurlijk. Ik ben wel een echte emotie eter als ik verdrietig, boos, gestressed ben dan eet ik en dan ook nog is als ik me verveel of me alleen voel. Ik wil nu toch maar 2 keer in de week naar de sportschool gaan, verder 3 gezonde maaltijden per dag en als tussendoortjes fruit, en vooral de frisdrank laten staan, ik hoop dat ik er aan het eind van het jaar al het nodige af heb zodat ik volgend jr niet meer zoveel hoef wil met me verjaardag (begin mei) toch wel op een goed gewicht zitten. Nou vind ik het afvallen nog geen eens zo probleem, maar het er af houden dat lukt me maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het heel aardig volgehouden vorige winter (en ben toen met behulp van Sonja Bakker 1e boek zo'n 8 tot 10 kilo afgevallen). Na stoppen structureel hooguit een kilo aangekomen (ik schommel een beetje door de maand heen) maar zou er nog wel weer 10 extra af willen.

Juist omdat ik weet dat ik eindelijk eens echt succesvol was, en het ook best te doen was, zou weer beginnen zo makkelijk moeten zijn.... NOT, dus :-).



Resultaat is altijd de beste motivatie, en ik heb het geluk ook een hele stimulerende, meelevende en mee-dieetende partner te hebben die me ook nog eens op een hele originele en leuke manier beloond heeft voor mijn inspanningen.



groet,

TD
Alle reacties Link kopieren
Hm ja, maar dat bedoel ik dus. Ik kan ook wel 3 gezonde maaltijden per dag gaan eten, tussendoortjes laten staan, veel water drinken en extra gaan sporten. Dat neem ik mezelf dan vol goede moed voor, maar volhouden ho maar. Ik ben dus hopeloos op zoek naar volhoud-tips :-(
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb het sonja bakker boek ook in huis. Ben er ooit wel aan begonnen, maar omdat ik student ben en alleen op kamers woon, is dat niet echt een handig boek (en best duur qua eten). Dan mag je bijv 1 speculaasje in de week of maand ofzo (weet al niet meer precies) maar dan moet ik dus wel een heel pak kopen. En oh oh die wilskracht om dat pak dan verder niet meer aan te raken! Oh ik ben zo slecht daarin :-$
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een ander moeilijk volhoud tips kan geven, is voor iedereen toch persoonlijk waarom je af wilt vallen en daar zal je dan je motivatie uit moeten halen, maar als ik DE tip vind dan laat ik het wel weten.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik snap wel dat het voor iedereen verschillend is. Daarom vraag ik ook meedere meningen. Misschien zit er wel iets bij wat voor mij (en anderen) ook werkt.
Alle reacties Link kopieren
-
-
Alle reacties Link kopieren
Als je een echte emotie-eter bent, zou je het boek "ken je eigen hoofdmenu" van Patty Harpeneau kunnen lezen. Want iedere emotie-eter weet dat diëten niet helpen: ja die helpen wel als je goed in je zit, maar o wee als er weer iets gebeurt dan gaat het mis.

Daarnaast legt ze ook heel duidelijk uit dat eten ook vaak een vorm van straffen / belonen is (over het algemeen onbewust).



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
wat bij mij momenteel werkt is: een strak menu hanteren (nouja, strak, valt wel mee) en me 'gewoon' daaraan houden. Ik eet elke 1,5-2 uur.



een tip die ik meestal wel geef is niets beginnen wat je niet vol kunt houden. Klinkt simpel he? Maar ik zie wel mensen (hier op het forum) die 5x per week meer dan een uur trainen. Houd je dat de rest van je leven vol, vraag ik me dan af? En je lichaam raakt er wél aan gewend he. En zeker als je de voedselinname dan erg beperkt, dan ga je dus alsnog op de spaarstand, ga je minder bewegen (wat vaak hand-in-hand lijkt te gaan met meer eten) dan kom je met een noodgang weer aan.



Ik ben ooit begonnen met 2x per week zwemmen. Die ene keer per week doe ik nog, al 7 jaar lang nu. Andere vormen van beweging zijn gekomen en gegaan. Hardlopen beviel goed, maar ik raakte helaas geblesseerd, gevolg: 7 kg in 7 maanden erbij!



nog een tip is, hoe frustrerend ook, lángzaam afvallen. Niet jezelf alles ontzeggen. Ik ben ooit in het begin, 20 kg afgevallen in 2,5 jaar tijd (!!) tijdenlang (meestal rond deze tijd ivm vele feestdagen incl verjaardagen) weinig of niet afvallen en dan weer gaan als een speer. In die periode kon ik véél eten. Kon een gebakje nemen (per week) en nog afvallen, gewoon, omdat ik zo ongeveer wist tot hoever ik kon gaan met wel/niet snoepen tov wat ik bewoog. In die tijd telde ik geen kcal ook. Het ging gewoon.



Nu houd ik me dus aan een redelijk strak menu, maar eet wel elke avond een stukje chocolade. Toch val ik af. Ook eet ik 1x per week patat met de familie.



Bij de avondmaaltijd een grote salde eten helpt ook. Als je bord halfvol ligt met sla, wil er gewoon niet zoveel meer bij ;-]



En ipv snoep lekker (maar helaas vaak duurder) fruit kopen. Koop eens een mango ipv een zak chips of een reep chocolade. Tuurlijk, is duur, maar die chocolade kost ook niet niets.



Succes
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ohja, en als je niet van salade houdt: neem dan 2 soorten groentes bij je avondeten :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik houd wel van salades hoor jummie! :)

En van chocolade houd ik niet echt, maar wel weer van héle zoete dingen (snoepjes zoals tumtums enzo oehh slecht :-$)



Maar 20 kilo hoef ik nou ook weer niet af te vallen, denk dat ze me dan opnemen in het ziekenhuis haha want dan is er niet veel meer van mij over. Ik heb geen zwaar overgewicht ofzo, maar ben ook niet de slankste en er mag gewoon best wat af vind ik.



Vrees dat het toch op wilskracht aankomt :-(

Ik weet wel dat het in feite gewoon je levensstijl veranderen is, zodat het op een gegeven moment vanzelfsprekend wordt. Maja, dat veranderen en die knop omzetten... makkelijker gezegd dan gedaan :)
Alle reacties Link kopieren
Wilskracht... dat is ook een beetje een vorm van jezelf straffen.

Het was bij mij net als met stoppen met roken: je moet gewoon zo overtuigd zijn dat je het gewoon fijner vindt om niet te (vul in wat van toepassing is:) slecht of veel eten/roken/nagelbijten/belletje trekken/... dat het wel doen daarvan voor jou gewoon geen optie meer is danwel stiekeme vlucht danwel beloning.



En dan geef ik Sienna72 gelijk met haar opmerking dat volhoudtips alleen maar werken als je werkelijk kunt achterhalen wat de trigger in jouw hoofd is om je 'slechte' gedrag toch vol te houden. En dan kun je daar eens naar kijken of je dat bewust kunt veranderen, andere gedachtes kunt gaan kweken.



Pas als jij weet hoe het bewust én onbewust bij jou werkt (ik voel me ... en dan doe ik automatisch ....) dan kun je je eigen volhoudtips gaan maken. En dat helpt meer dan weten dat ik me helemaal suf at aan gezonde sinaasappels om maar wat in mijn handen te hebben in het begin! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ha, erg herkenbaar dit. Ik ben al jaren aan het schommelen met mijn gewicht, bijna alles al geprobeerd en net toen ik lekker op gewicht was werd ik zwanger...hoppa, 18 kilo erbij, waar er nu 7 maanden later nog steeds 10 van aan mijn lijf zwabberen.

Ik heb besloten niet meer zelf te gaan modderen met dieten, maar ben naar een dietiste gegaan. Dit wordt gedeeltelijk vergoed door het ziekenfonds en ik merk echt dat ik het nodig heb dat iemand me achter m'n vodden zit.
Alle reacties Link kopieren
-
-
Alle reacties Link kopieren
Haha ja lastig is het zeker!



Bij mij is het niet zo dat ik perse kílo's af moet vallen. Ik ben niet mega-slank, maar ook niet dik.. Maatje 38, vrij normaal toch?



Maar tóch heb ik soms echt buien dat ik super ontevreden over mezelf ben, walg van mn lijf en er wat af wil hebben, dan voel ik me zekerder, ben ik meer tevreden met mezelf.

En op andere tijden heb ik juist zoiets van ach wat maakt het ook uit? Ik hoef niet de allerslankste te zijn. Mijn vriend vindt me ook goed zoals ik ben. Mijn vrienden nemen me zoals ik ben. Waarom ik zelf dan niet? En op díé momenten ga ik snoepen, want dan maakt het me niets uit.

En op die andere momenten, dat ik weer walg van mezelf, dan heb ik weer spijt...



pff
Alle reacties Link kopieren
Prul, maatje 38 is níet vrij normaal. Dat is in Nederland maatje 42. Kijk maar wat er in de rekken bij de uitverkoop altijd nog hangt, dat is 36-38-40 en de rest is eerder al verkocht aan de Gemiddelde Nederlandse Vrouw....



Dus kijk vooral waar jouw buien vandaag komen. Symptomatisch? Ik ben een leek, maar wellicht komen ze voort uit andere geestelijke oorzaken (ik meen dat jij daarover op deze pijler ook een topic had geopend). En dan komen we niet zozeer uit bij het punt: ik moet op dieet want ik ben te zwaar maar hoe hou ik het het beste vol, maar op het punt: ik hoef niet want ik heb geen medisch overgewicht, maar ik ben zo ontevreden over mezelf en hoe ik dat uit met snoepen.
.
.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies darsjhan! :)



Voor anderen is het misschien moeilijk te begrijpen als je wil afvallen met maatje 38. Ik weet dat er zat mensen zijn die gráág maatje 38 willen hebben. Maar ik ben zelf maar 1.58m en met maat 38 maakt me dat heel mollig en plomp vind ik. Een kleinere maat past gewoon beter bij me.



En ehm tia dalma.. ik weet niet waar jij winkelt, maar bij de winkels waar ik kom zijn de maatjes 36-38 en de s-jes en m-etjes ook allang weg. Meestal hangen er alleen nog maar de héle kleine maten (34 of xs) en de (voor mij)veel te grote (40 en hoger).

Maar goed, dat terzijde.



Er zullen altijd mensen zijn die véél meer wegen dan ik, maar betekent dat dan dat ik het recht ineens niet meer heb om te willen afvallen? Als ik mijn been breek ga ik ook naar de dokter. Dan blijf ik toch ook niet zo rondlopen omdat er ergens mensen zijn die het nog veel erger hebben dan ik?
.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook meetelt is hoe die kilo's verdeeld zijn. ( billen benen buik borsten? ) .. Mag ik vragen hoeveel je weegt Darsjhan? ben ook 1.80 en kom niet zo vaak vrouwen tegen die zo lang zijn dus ben altijd wel benieuwd hoeveel ze wegen...



-x-
.
Alle reacties Link kopieren
Ja en ik zit rond de 60-62 kilo, dus dan zie je toch wel dat lengte best een verschil kan maken. Maar wel allebei maat 38... Dus dat zegt idd niks...
Alle reacties Link kopieren
prulletje schreef op 02 november 2007 @ 12:33:

En ehm tia dalma.. ik weet niet waar jij winkelt, maar bij de winkels waar ik kom zijn de maatjes 36-38 en de s-jes en m-etjes ook allang weg. Meestal hangen er alleen nog maar de héle kleine maten (34 of xs) en de (voor mij)veel te grote (40 en hoger).

Maar goed, dat terzijde.


Vertel mij alleen nog even in welke winkelstraat dat is! *start de auto* ;-)



Er zullen altijd mensen zijn die véél meer wegen dan ik, maar betekent dat dan dat ik het recht ineens niet meer heb om te willen afvallen? Als ik mijn been breek ga ik ook naar de dokter. Dan blijf ik toch ook niet zo rondlopen omdat er ergens mensen zijn die het nog veel erger hebben dan ik?
Prul, mee eens. Ik voel me aangesproken echter door jouw strijdlustige uitspraak, en als dat terecht is wil ik nog even ter mijner verdediging melden dat ik dát ook niet heb bedoeld met mijn pleidooi. Dat heeft niks te maken met wie het erg heeft en wie niet, en wel of geen recht hebben om iets te doen. Het ging me er alleen maar om: als je duidelijk boven tafel hebt wat iemands motivatie is om gedrag te willen vertonen, weet je ook de triggers voor die persoon om het vol te houden. Als het niet in de (medische) noodzaak ligt om af te moeten vallen om je leven(skwaliteit) te behouden, wordt het vaak een wat complexere gevoelszaak namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven