rijst / curry-recepten

03-11-2007 07:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen week heb ik een curry gegeten met als kruiden een kwart van een potje patak milde curry. Heeeeerlijk was het. Mijn man is helemaal niet van de rijst met prutje, maar dit vond hij ook erg lekker. Hebben jullie nog meer lekkere rijst / curry recepten die mild / curry achtig zijn? Het moet niet te scherp zijn, want we zijn niets gewend.
Alle reacties Link kopieren
Geen recept, maar wel een tip.

Wat ook goed werkt met curry is couscous in plaats van rijst.

Ik weet niet of je man misschien meer daarvan houdt dan van rijst, maar het is de moeite waard om dat ook een keer te proberen.



Verder wacht ik ook met smart op lekkere curry-gerechten.

(Een vriend van me maakt de lekkerste lamscurry ter wereld maar wil zijn recept niet geven :-( )
Lekker potje is dat ja!! Wat had je erbij gedaan? Ik doe altijd spinazie en meestal gehakt, soms garnalen of kip.



Wat ik ook heel lekker vind is groene curry, met courgette en prei, kokosmelk en een scheut vissaus. En ook weer gehakt, kip of garnalen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb gewoon het recept gedaan zoals het op het potje staat. Hoe maak jij het?
Alle reacties Link kopieren
~Al-les van patak, met naan brood of poppadoms en met mango chutney~[img]~http://www.expatshopping.coop/images/currybox.jpg
Alle reacties Link kopieren
Mijn recept voor 2 personen:



1/3 pompoen (in stukjes snijden + 3 minuten koken)

100 gram verse sperziebonen (ook paar minuten koken)

kipblokjes wokken tot ze gaar zijn

groenten bij de kip in de wok doen, 1 1/2 el milde curry pasta, 125 ml kokosmelk

serveren met rijst
krokusje schreef op 03 november 2007 @ 14:00:

ik heb gewoon het recept gedaan zoals het op het potje staat. Hoe maak jij het?
Gewoon een heel pak bladspinazie uit de vriezer, rode ui fijngehakt, 250 gr gehakt (of tartaar), beetje peper en zout en een paar flinke scheppen saus.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak curry meestal met grote garnalen of stukjes kip. Voor de groente kijk ik gewoon waar ik zin in heb / wat in de aanbieding is. Favorieten: courgette, aubergine, broccoli.

En verder inderdaad kokosmelk met currypasta, maar dat is zo'n beetje de basis he?!



Leuk idee om ipv rijst couscous erbij te serveren!
Alle reacties Link kopieren
Mijn standaardrecep"t voor als ik weinig tijd heb:



Voor twee / drie personen:



- een zakje chinese groente van de AH

- Kipfilet, of voor de vegetarische variant kant en klare pittig gekruide tofu

- Geschilde aardappelen

- Milde curry van Patak

- Blik kokosmelk (of, als je niet van kokosmelk houdt, een potje creme fraiche)



Braadt de kip / tofu aan. Gooi de Pataks erbij. Vervolgens de aardappelen en de groente. Blus af met kokosmelk (of, als je hier niet van houdt, met water). Een minuut of 20 laten koken. (als je niet van kokosmelk houdt, op het eind creme fraiche toevoegen).



Ik heb ook varianten voor als je meer tijd hebt en zelf de kruiden wilt mengen. Waar houdt je van? Lam? Vis? Garnalen? Varkensvlees? Of juist vegetarisch?
Alle reacties Link kopieren
heb je ook tips voor wat scherpere curry's roque? Daar ben ik erg benieuwd voor... ik kan nu maar een soort nl...
Met Curry paste kun je ook biriani maken.

Neem curry paste naar keuze en bak daar uien, groente (niet te veel) en in stukjes gesneden vlees in. Lamsvlees of kip is lekker.

Gooi de basmati rijst er bij en bak even mee. Giet er boulion op in de hoeveelheid waar je normaliter je rijst mee zou droogkoken en doe de deksel op de pan.

Als de rijst gaar is, is het klaar. Errug lekker.



(Excuses voor het gebrek aan hoeveelheden. Ik doe altijd maar wat.)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst ook een superlekker prutje gemaakt, valt ook wel een beetje onder de noemer curry achtig (vind ik zelf dan haha)

Ik heb runderlappen in stukjes gesneden een aangebakken in een braadpan met ui, knoflook, ingemaakte gember (lekker zoet), beetje sambal (sambal badjak is een milde variant),schil van 1 limoen, kruidnagel, laurier en komijn. Daarna afblussen met blikje kokosmelk en naar smaak nog een beetje zout of een blokje groentebouillon erbij. Soms doe ik er nog een beetje gembersiroop doorheen, blust het scherpe ook al een beetje. Het prutje moet wel lang pruttelen, zo'n 3 uur, maar het is echt heerlijk en je kunt het perfect invriezen
Alle reacties Link kopieren
Die potjes curry mix vind ik echt niet lekker en een curry is zo snel zelf gemaakt i.p.v. zo'n pot saus erdoor te gooien. Ik zou zeggen, koop een kookboek met Indiase recepten en maak alles zelf i.p.v. zo'n pot. Het is wel even inslaan v.w.b. kruiden maar een verse zelfgemaakte curry smaakt zoveel beter!



Mijn lievelingscurry is een linzen (dhal) curry (vegetarisch). Harstikke makkelijk en zo klaar. Ik maak er meestal roti's bij (chapati) maar je kunt er ook gewoon rijst bij eten.



Linzencurry voor 2-3 personen



225 gram rode linzen

2 theelepels gemberpoeder

1 theelepel komijnpoeder

1 theelepel kurkuma

1 theelepel Madras curry poeder

2 aardappelen, geschild en in blokjes

2 eetlepels boter

1 grote ui gesnipperd

1 groene paprika in stukjes

1 flinke wortel

2 tenen knoflook geperst

4 tomaten, ontveld en in blokjes (je kunt ook een blikje gebruiken)

zout

Griekse yoghurt

Koriander



850 ml water aan de kook brengen met 1 theelepel gemberpoeder, 1 theelepel komijn, 1 theelepel kurkuma. Als water kookt, linzen toevoegen en 5 minuutjes zachtjes laten koken. Dan aardappelblokjes en wortelschijfjes toevoegen en zachtjes laten doorkoken totdat de linzen een beetje tot prut gekookt zijn. Af en toe roeren zodat het niet gaat vastplakken aan de bodem, het water gaat namelijk langzaamaan verdampen/opgenomen worden door linzen.



Terwijl dat kookt in een andere pan ui en paprika bakken in boter totdat ui bruin begint te worden. Vuur laag zetten en Madras curry poeder toevoegen (als je het liever wat pittiger wilt, kan je nog een beetje extra curry poeder toevoegen).

Knoflook, 1 theelepel gemberpoeder en tomatenblokjes toevoegen.

Paar minuutjes doorbakken en dan het linzen/aardappel/wortel mengsel toevoegen en alles goed door elkaar roeren. Zout toevoegen naar smaak.

Alles in een schaal doen en een flinke dot Griekse yoghurt erbovenop en garneren met gehakte koriander.



Erg makkelijk en lekker. Je kunt er bijv. ook nog bloemkoolroosjes in doen. Die kook je dan gewoon mee met de aardappelen en wortel.



Kip Jalfrezi is ook erg lekker (pittig) en gemakkelijk te maken.

Wel wat meer voorbereidingswerk maar het resultaat maakt dit meer dan goed.
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 05 november 2007 @ 08:52:

Met Curry paste kun je ook biriani maken.

Neem curry paste naar keuze en bak daar uien, groente (niet te veel) en in stukjes gesneden vlees in. Lamsvlees of kip is lekker.

Gooi de basmati rijst er bij en bak even mee. Giet er boulion op in de hoeveelheid waar je normaliter je rijst mee zou droogkoken en doe de deksel op de pan.

Als de rijst gaar is, is het klaar. Errug lekker.



(Excuses voor het gebrek aan hoeveelheden. Ik doe altijd maar wat.)
Maar een biriani is toch bloedheet? Ik heb het eens besteld bij de afhaal en het was erg lekker maar oh oh wat heet! 8-P
Maar een biriani is toch bloedheet? Ik heb het eens besteld bij de afhaal en het was erg lekker maar oh oh wat heet!




ligt er aan welke curry paste je gebruikt en hoeveel. Houd je niet van heet, dan neem je een mildere curry.

En altijd te blussen met lekkere chutneys of een raïta.
Alle reacties Link kopieren
ik heb nog nooit kokosmelk gehad. Heb je dan een hele nadrukkelijke kokossmaak aan je eten? Of valt dat mee.



Ik heb geen idee wat voor kruiden ik in huis zou moeten halen. Een indiaas kookboek kopen is een idee inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Kokosmelk is vrij subtiel van smaak (ligt ook aan welk merk je gebruikt). Het verrijkt je curry, net zoals room maar dan met een apartere smaak. Het is echt ontzettend lekker.



In de Indiase keuken worden heel veel verschillende kruiden gebruikt, korianderzaad, komijn, kurkuma, mosterdzaad, kruidnagel, kaneel, currypoeder, chili, steranijs, kardamon etc. etc. Volgens mij kun je ook kant en klare kruidenmixen kopen, bijv. garam masala of madras curry poeder.

Ik heb een hele riedel in kruiden en huis en de garam masala maak ik bijv. gewoon zelf door alle kruiden daarvoor in een koffiemolentje te malen.



Voor Thaise curry kun je ook potjes met curry pasta (rood, groen, geel) kopen. Dat is heel gemakkelijk, paar eetlepels pasta in olie bakken, blikje kokosmelk toevoegen, even doorkoken en dan vlees/vis en evt. groente toevoegen.

Die curry pasta is gemaakt van gemalen chilipepertjes, citroengras, koriander, vissaus, kruiden en specerijen.

Die pasta kun je ook zelf maken maar in tegenstelling tot de Indiase currysauzen in pot, vind ik de Thaise curry pasta uit pot niet zo vreselijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven