Spruitjes in de variatie!

18-12-2007 11:00 29 berichten
Ik at van huis uit altijd gekookte spruiten met spekjes. Samen met gekookte aardappels en een hamlapje heb je dan een pracht van een hollandse maaltijd 8-P

Nu ben ik daar een beetje op uitgegeten en zoek dus (beproefde) recepten met spruitjes, om eens te kunnen varieren!



2 weken geleden heb ik onderstaande (van internet) geprobeerd en het was verukkelijk! Nooit gedacht dat ik dat ooit van spruiten zou zeggen X-D



Kom maar op met jullie succes-recepten! (Tomaten: liever niet)



Ingrediënten

400 g gehalveerde spruitjes

30 g blokjes ham (ik heb ontbijtspek gebruikt)

0,5 el citroensap

0,5 el olijfolie

1 teen knoflook

30 g Parmezaanse kaas (gewone kaas gebruikt, Parmezaanse ben ik niet zo dol op)

zout

vers gemalen zwarte peper



Benodigdheden

Oven, ovenschaal

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180˚C. Doe de spruitjes in een ovenschotel samen met de in blokjes gesneden ham, citroensap, olijfolie, knoflook (dunne plakjes), zout en peper.

Schep alles om. Zet de schaal 30 minuten in de oven, of tot de spruitjes beetgaar zijn. Strooi de Parmezaanse kaas over de spruitjes.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Sarah!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vorige week voor het eerst in mijn leven spruitjes heb gegeten... en ik vond het lekker! Als je ze inderdaad gewoon kookt zal het tegenvallen, dus je moet ze lekker maken, net als witlof.

We aten er zelf een stoofpotje bij, dus ik heb de spruitjes lekker door de saus gehaald.



En nu ben ik dus zelf ook op zoek naar lekkere recepten met spruitjes, want ik wil het zeker vaker gaan eten :)

Dit recept klinkt heel lekker, dus hij gaat op m'n lijstje.

Vorige week kwam ik dit recept tegen, lijkt me ook heel lekker:



Provençaalse filet met roergebakken spruitjes



http://195.86.22.226/webproxy?siteId=CAMPINA_COM&action=CmsGetContent&bscid=C35616E2-2E67-1119D4C6FBE

500 gram kleine spruitjes

3 knoflooktenen

40 gram rozijnen

2 eetlepels zonnebloemolie

1½ dl groentebouillon

zout en peper

1 pakje Valess gevulde filets Provençaalse kruiden

450 gram aardappelpuree



Maak de spruitjes schoon en snijd ze doormidden. Snijd de knoflook in dunne plakjes. Spoel de rozijnen in een zeef met heet water aan laat ze goed uitlekken.

Verhit een eetlepel olie in een wok en roerbak de knoflook met de spruitjes 1 minuut. Voeg de bouillon en de rozijnen toe en laat de spruitjes in 6 minuten beetgaar worden. Voeg naar smaak zout en peper toe.

Verhit ondertussen in een koekenpan de rest van de olie en bak de filets in 4 minuten aan beide kanten goudbruin.

Serveer de filets met de roergebakken spruitjes en aardappelpuree.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak wel eens quiche met spruitjes en ham.



Als ik ze zo eet dan vind ik het lekker met ham en tomaat uit blik.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Age, als je spruitjes eet/koopt moet je die mini spruitjes nemen, die zijn veel lekkerder dan die hele grote. Het is een rotklus vind ik om ze schoon te maken maar als ik ze neem dan die kleintjes.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
ik heb pas gewokte spruitjes gehad. Heb het receopt niet bij de hand, dus evenuit mijn hoofd.



Sjalotjes bakken in hazelnoot olie. Ondertussen spruitjes koken zodat ze net niet meer rauw zijn. ( niet helemaal gaar, krijg je snot) en tortelinni met kaasvulling gaar koken.



Vervolgens de tortelinni met de spruitjes mee wokken met de sjalotjes, ten slotte hazelnootjes eroverstrooien. Eventueel nog met kaas bestrooien.



Ik had er zelf nog spekreepjes doorgedaan.



Is erg lekker vond ik.
Agent en Golfje: lekker! Rozijnen ben ik geen fan van, maar goed, kan het wel eens gaan proberen. Die kaas-tortelinni lijkt me echt lekker, kun je dat gewoon bij de super kopen (voel me nu een nitwit hahaha :) Ik koop nooit tortelinni)



Dank dank! En meer meer! X-D
Kleine spruitjes halveren en er kokend water overheen kieperen, en laten staan.

Uitje, knof en verse gember snipperen.

Appel schillen en in stukjes snijden.



Uitje, knof en gember even snel roerbakken in zonnebloemolie, vervolgens de (afgegoten!) spruiten erbij, even goed roerbakken dat ze ook echt gaar zijn, appel erbij, nog even bakken, klaar.



Of: spruitenstamp:

spekjes bakken, veel gesnipperde ui erbij, beetje cayennepeper.

Aardappels opzetten. Na 10 min koken wortels in stukjes, prei en spruitjes (door de helft, scheelt een hoop schoonmaakwerk) erbij, nog 10 min koken.

Afgieten, alles stampen, uien en spek erdoor, eten met een slavink of iets anders degelijks X-D
Alle reacties Link kopieren
spruitjes met cashew noten, spruitjes met kastanjes ... spruitjes met een sausje ... legio mogelijkheden
Alle reacties Link kopieren
Benodigheden:

- Spruiten

- Kerriesaus

- Sjalotjes of ui

- boter

- 1 zoetzure appel



- spruitjes 5 minuten koken

- sjalotjes/ of ui snipperen en 3 minuten fruiten in boter laatste minuut appel erbij gooien

- Spruitjes afgieten en ook mee roerbakken met de appel en ui minuut of 2

- Kerriesaus maken en toevoegen.

- Geheel nog eens 1 minuut verwarmen.



Een echte smaaksensatie!
Alle reacties Link kopieren
Ovenschotel;



Onderin de schaal rauw gehakt, daarop een klein laagje aardappelpuree, daarop gehalveerde spruitjes (wel al eerst even een beetje koken, niet te lang alleen), gebakken uiringen en gebakken champignons, weer laagje aardappelpuree en wat geraspte kaas er overheen. Dan de oven in.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ingrediënten

600 gr spruitjes

60 gr knoflook-kruidenboter

rozemarijn, fijngehakt



Bereiden

Kook de spruitjes ca. 10 minuten. Smelt de boter in de pan (laat niet bruin worden) en voeg er de uitgelekte spruitjes aan toe. Laat het geheel ca. 3 minuten op het vuur staan. Strooi er rozemarijn naar smaak over en laat nog ca. 2 minuten staan.





Heerlijk spruitjes!!!
Alle reacties Link kopieren
Ingrediënten



5 plakken deeg voor hartige taart (diepvries)

500 gram kleine spruiten

2 eieren

1 dl room

zout,peper,nootmuskaat(versgemalen)

75 gram geraspte kaas

50 gram ardenner ham

25 gram amandelschaafsel



springvorm of quichevorm doorsnede 24 cm.



Bereiden




Laat het deeg ontdooien.

Maak de spruiten schoon. Blancheer ze ca. 4 minuten in kokend water en spoel ze met koud water.

Roer de eieren los met de room. Breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat en meng de kaas erdoor.

Snijd de ham in reepjes.

Verwarm de oven voor op 200°C(hetelucht 180°C).

Leg de deegplakken op elkaar en rol het uit. Snijd het deeg in een ronde cirkel van ca. 27 cm doorsnede en bekleed de ingevette vorm ermee.

Verdeel de hamreepjes over het deeg en leg de spruiten erop. Schenk het roommengsel erover en bestrooi het gerecht met amandelschaafsel.

Bak ca. 30 minuten in de voorverwarmde oven.
Alle reacties Link kopieren
Spruitjesstampot - heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Sambal Goreng spruitjes/boontjes



150 gr spruitjes

150 gr. spercibonen

3 sjalotten

3 tenen knoflook

1 eetlepel sambal oelek

1 tl trassie

1 tl asem

zout

1 tl laos

1tl sereh

1 tl ketoembar

1 schijfje laos

mespunt suiker

1/2-1 blik santen



De kruiden met de uien en de knoflook fruiten in zonnebloemolie. Daarna de spruitjes en de bonen (alleen spruiten of bonen kan ook, ik vind dit lekker) 5 minuten meebakken. De sambal en de Santen toevoegen en laten smoren tot de santen gaat 'zweten'. Serveren met rijst en een lekker vleesgerecht (Ritja-Ritja is er lekker bij, of Smoor Daging)
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Nog een andere variant:



spruitjes kort koken, daarna in wok samen met de al gefruite ui, knoflook, sambal en ketjap...(voor de liefhebbers met uitgebakken spekjes erbij)



Recept van Poezewoes lijkt mij ook erg lekker! en meerdere trouwens...
Alle reacties Link kopieren
Wat een lekkere recepten ik ga er zeker een paar een keer uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
.
Hmmm.....ik moet de komende tijd vaak spruitjes eten merk ik al X-D

Hartstikke bedankt voor de tot-nu-toe-recepten! Ik ga ze opslaan en uitproberen!
Alle reacties Link kopieren
Sarah Scott schreef op 18 december 2007 @ 11:45:

Agent en Golfje: lekker! Rozijnen ben ik geen fan van, maar goed, kan het wel eens gaan proberen. Die kaas-tortelinni lijkt me echt lekker, kun je dat gewoon bij de super kopen (voel me nu een nitwit hahaha :) Ik koop nooit tortelinni)



Dank dank! En meer meer! X-D
ja hoor dat kan, in de koeling heb je de koelverse, die vind ik lekkerder dan die je ook wel in blik of zak hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Spruitjes met satesaus. Erg lekker met gehaktballetjes, kan de satesaus daar ook overheen.



ook lekker: Spruitjes roerbakken met shoarma.
Alle reacties Link kopieren
Het recept wat ik hier eerder postte is goedgekeurd!!

Vandaag voor het eerst gemaakt, en ik had twee vriendinnen te eten. Zij vonden het ook erg lekker! Alles is opgekomen :)
Alle reacties Link kopieren
Bij Paul de Leeuw gister zag ik onderstaand gerecht langskomen. Het zag er lekker uit. Uiteraard nog niet zelf geprobeerd.







Spruitjes met kipbouillon




Ingrediënten:



- Spruitjes,

- 2 kip bouillonblokjes,

- 1 liter water,

- 1 blikje tomatenpuree.

- Kleine Spaanse peper,

- 1 teentje knoflook en All Spice



Bereidingswijze:



- Maak een kip bouillon van twee bouillon blokjes en een liter water.

- Doe erbij een 50 gram blikje tomatenpuree, en laat het tien minuten sudderen,

- Voeg aan de basisbouillon, een kleine Spaanse peper, een teentje knoflook, All Spice of welke specerij je zelf lekker vindt.

- Laat de bouillon een uur zachtjes sudderen.

- Dan gooi je spruitjes erin, en je volwassen gasten zullen vechten om de spruitjes.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak graag spruitjesstamppot en heb daar diverse variaties op. De basis is gekookte aardappelen stamppen met wat nootmuskaat. En gekookte gehalveerde spruiten daardoorheen.



Als variatie kunnen er spekjes door. Of shoarmareepjes. Of kipstukjes. Of shoarmareepjes/kipstukjes met kerriepoeder of andere kruiden. Of kaas. Of kaas eroverheen en dan de oven in. Of... nuja, wat dan ook!
Poezewoes: je noemt in je recept "1 tl asem". In de toko bij ons kan ik dit kopen in een pot als een soort dikke stroop (tamarinde) is dat wat je bedoelt? thnx (je spruitjes/boontjes staan voor volgende week op het menu hier in huize tan ;-) )
"turkse"spruitjes



- knoflook (naar smaak, ik doe meestal 2 dikke tenen)

- 1 ui

- (facultatief: 250 g lamsgehakt)

- blikje tomatenblokjes op eigen sap

- (verse)tijm, cayennepeper, zout

- spruitjes natuurlijk!



in pan wat olijfolie verwarmen. Ui in stukjes erin doen en even aanfruiten tot uien zacht en beetje bruin zijn. Dan knof erin persen, even doorroeren en dan meteen blik tomaten erbij gooien. Aan de kook brengen, spruitjes erbij. Let op het duurt in de tomatensaus langer om de spruitjes gaar te krijgen dan in water! (ik snap niet echt waarom) Bij haast kun je het best de spruitjes even door het kokend water halen. Afkruiden met een beetje verse thijm, cayennepeper en een beetje zout naar smaak.

Erbij: bulghur en een lekkere frisse salade.



NB: dit is de vegetarische versie je kunt als niet-vegetarier na de ui aanbakken wat lamsgehakt rullen en dan pas de tomaten erbij.

Afiyet Olsun (eet smakelijk)



Oh bijna vergeten: dit recept is ook lekker met sperciebonen ipv spruitjes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven