Spruitjes in de variatie!

18-12-2007 11:00 29 berichten
Ik at van huis uit altijd gekookte spruiten met spekjes. Samen met gekookte aardappels en een hamlapje heb je dan een pracht van een hollandse maaltijd 8-P

Nu ben ik daar een beetje op uitgegeten en zoek dus (beproefde) recepten met spruitjes, om eens te kunnen varieren!



2 weken geleden heb ik onderstaande (van internet) geprobeerd en het was verukkelijk! Nooit gedacht dat ik dat ooit van spruiten zou zeggen X-D



Kom maar op met jullie succes-recepten! (Tomaten: liever niet)



Ingrediënten

400 g gehalveerde spruitjes

30 g blokjes ham (ik heb ontbijtspek gebruikt)

0,5 el citroensap

0,5 el olijfolie

1 teen knoflook

30 g Parmezaanse kaas (gewone kaas gebruikt, Parmezaanse ben ik niet zo dol op)

zout

vers gemalen zwarte peper



Benodigdheden

Oven, ovenschaal

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180˚C. Doe de spruitjes in een ovenschotel samen met de in blokjes gesneden ham, citroensap, olijfolie, knoflook (dunne plakjes), zout en peper.

Schep alles om. Zet de schaal 30 minuten in de oven, of tot de spruitjes beetgaar zijn. Strooi de Parmezaanse kaas over de spruitjes.
Hmmmmm, ik lees hier een heleboel recepten waar het water van in mijn mond loopt. Ik ben gek op spruitjes maar mijn man helaas niet. Hij vindt ze zelfs vies.



Ik roerbak ze altijd. Eerst halveer ik ze en dan roerbak ik ze in een beetje olie. Wat stukjes ontbijtspek erbij, champignonnetjes en dan gaar laten worden met het deksel op de pan. 5 min voordat ze klaar zijn geraspte oude kaas erover laten smelten. Lekker met aardappelpuree.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten 1x per jaar spruitjes. Omdat het moet van mij! Ik vind ze zo lekker en echtgenoot ook, maar de kinderen......

Dus met deze recepten moet het toch een keertje lukken! Ik zou ze allemaal wel willen proeven, ze zien er allemaal lekker uit.
@ Poezewoes, je spruitjesrecept is hier uitgetest en heeeeeerlijk bevonden door de jury! ;-)



Ik was alleen zo stom om de assem te vergeten (die had ik nog gisteren eventjes gehaald) Ik miste al een "zuurtje" in het recept om het machtige er een beetje af te halen en kwam er pas na de afwas achter wat dat was hihi. Maar ja, dan is het de volgende keer nog lekkerder!! X-D
Alle reacties Link kopieren
Spruitenschotel:



Ingrediënten:

500g rundergehakt

1 zakje hamburgerkruiden van Silvo

500g spruitjes

bouillonblokje

aardappelpuree

geraspte kaas



Werkwijze:

Kook de spruitjes in de bouillon beetgaar. Meng intussen de hamburgerkruiden met het gehakt en bak dit rul. Doe het gehaktmengsel onderin een ovenschaal. Giet de spruitjes af en leg deze in een laag op het gehaktmengsel. Bedek met aardappelpuree en bestrooi met een flinke laag geraspte kaas. Even in de oven of onder de grill om van de kaas een mooi korstje te maken en voila, spruitenschotel.



Ik moet zeggen dat de andere recepten me ook erg lekker lijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven