Recepten 5 euro, 2-3 personen!

09-06-2013 16:35 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vermeld hier je allerlekkerste recepten, voor maximaal ¤5,-.

Recept voor 2-3 personen (eigenlijk 2, maar grote eters!)



Je kunt bijv. gebruik maken van aanbiedingen die er op dit moment zijn, seizoensproducten die op dit moment voordeliger zijn, enz. Ik ben benieuwd naar jullie inspiratie!



Ben gisteren namelijk eens gaan kijken wat onze maaltijden gemiddeld kosten, 2 personen (grote eters, dus een ander zou zeggen 3 personen), en kom vaak op de ¤8,- uit per dag. Wil het minderen dus alle tips en uitgebreide recepten zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik er eentje die hier favoriet is:

- 250 gram pasta (fussili, penne of iets dergelijks, 50 cent)

- 2 blikjes tomatenblokjes (AH Basic, 80 cent voor 2 blikjes)

- klein blikje tomatenpuree (Euroshopper, 7 cent)

- Schepje creme fraiche (zal niet meer zijn dan 10 cent)

- Ui (reken ik even 20 cent voor)

- Halve chorizo (1 euro)

- Courgette (80 cent)

- Knoflook 3 teentjes (10 cent)

- Wat kruiden (peper/zout/chilli)



Dit is totaal: ¤3,50 euro voor 2 personen. Zonder courgette nog goedkoper!



hoe maak je het;

kook de pasta volgens de verpakking.



In een wokpan/hapjespan/ruime koekenpan de saus maken:

Bak de fijngesneden ui en fijngesneden knoflook even aan in wat olijfolie. Als je er courgette bij doet: ook de stukjes courgette meebakken. Dan de gesneden chorizo stukjes erbij even aanbakken. Vervolgens 2 blikken tomatenblokjes erbij, en de helft van een klein blikje tomatenpuree. Voeg peper/zout/chillikruiden naar smaak toe. Laat 10-15 minuten sudderen zodat de saus indikt. Roer op het laatst een schepje creme fraiche er doorheen. Klaar!

Als je geen grote saus-eter bent, hou je waarschijnlijk wel wat saus over...
Alle reacties Link kopieren
Hier wat budget gerechten;

http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... &budget=on
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet zo moeilijk, zolang je gewoon niet teveel verschillende ingrediënten gebruikt.

Duurste ingrediënt is over het algemeen vlees, dus ik zou eerst kijken of je daar op kunt bezuinigen: dagje(s) geen vlees, minder vlees per persoon, het vlees vervangen of voor goedkopere alternatieven gaan (aanbiedingen, diepvries, grootverpakkingen).
Alle reacties Link kopieren
Ik kook vaak voor meerdere dagen en koel/vries dan extra porties in voor later (man neemt ook vaak eten mee naar zijn werk). Dat scheelt ook, omdat je dan niet snel iets weg hoeft te gooien of veel meer eet dan nodig is.



Gebruik je veel pakjes/potjes/zakjes? Zelf maken is goedkoper en lekkerder en wanneer je voor meerdere porties kookt, is het ook niet veel werk. Deze gerechten maak ik in grote hoeveelheden:



- bolognaise saus

- burrito vulling (meestal vega, met seitan)

- soepen

- nasi

- indo pruttelgerechten en indiase of thai curries (die zijn zelfs lekkerder wanneer je ze nog eens opwarmt).
Alle reacties Link kopieren
Verder zou je ook kunnen afwisselen: de ene dag een eenvoudige maaltijd voor totaal 3 euro, volgende dag wat uitgebreider eten voor 7 euro.



Goedkope maaltijden zijn:

- (stok)brood met omelet met groente, ham en kaas

- pasta met spinazie ala creme en spekjes

- gehaktbal (als gehakt in de aanbieding is), gekookte aardappels (als je grote zak koopt ben je per maaltijd nog geen 30 cent pp kwijt daaraan) en broccoli/sperzieboontjes/bloemkool (seizoensgroente)
Alle reacties Link kopieren
...en creatief omgaan met restjes! Ik maak weleens spaanse tortilla (gevulde omelet). Restjes gekookte aardappels aanbakken, groenten, knoflook en kruiden erbij en dan geklutste (?) eieren erbij. Op het laatst beetje kaas erover en even onder de gril.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips, wat snel! Heeft iemand ook echt recepten? Zodat dit echt n leuk receptentopic wordt, eventueel dus met aanbiedingsproducten van dit moment zoals goedkoop vlees enz.!



We koken liefst zo min mogelijk met pakjes/zakjes, maar bijv bij pasta neem ik geen verse tomaten maar wel tomatenblokjes uit blik, schijnt niet zo slecht te zijn. Maar neem dus geen kant en klare saus.
Alle reacties Link kopieren
Spinazieschotel



Aardappelpuree (aardappels 1,89 per drie kg)

Spinazie (50 cent per 450 gram)

grillworst (vanaf 1 euro per worst)

geraspte kaas (1 euro per zakje)



Laagje aardappelpuree, laagje worst, laag spinazie, laagje kaas. En dan even in de oven of magnetron.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wat het kost, maar in de zomer genieten wij erg van het volgende recept:



Pasta-tonijnschotel uit de oven:

- 300 gr fusili/pastapennen

- 570 ml tomatensoep (zo'n zak)

- 1 pak diepvries-tuinerwten

- 1 bakje cherrytomaten gehalveerd (250 gr)

- 2x 160 gram tonijn op olie (uitgelekt)

- 100 gram geraspte kaas



Verwarm de oven voor op 180 °C. Kook de pasta 5 min. Giet af en spoel koud onder stromend water. Doe in de ovenschaal. Voeg de tomatensoep, erwten en tomaten toe en schep om. 2. Doe de tonijn erbij en schep voorzichtig om. Verdeel de kaas erover en bak in ca. 20 min. in het midden van de oven goudbruin.



Bron: ah.nl



Het is qua ingredienten niet extreem goedkoop op het eerste gezicht, maar uit 1 zo'n schotel gaan 4-5 porties, en het is erg goed opnieuw op te warmen. Dus wat we over houden gaat in de vriezer en daar eten we een 2e avond van.
Alle reacties Link kopieren
En budgetpasta is ook lekker,



gedroogde worst (1,50)

spinazie (50 cent per 450 gram)

champignons (1,00)

pastasaus (1,00)

pasta (euroshopper, heel goedkoop)
Alle reacties Link kopieren
quote:laylalala schreef op 09 juni 2013 @ 17:11:

- 300 gr fusili/pastapennen goedkoop

- 570 ml tomatensoep (zo'n zak) 1,84

- 1 pak diepvries-tuinerwten 40 cent

- 1 bakje cherrytomaten gehalveerd (250 gr) 1,20 (wisselt)

- 2x 160 gram tonijn op olie (uitgelekt) 3,18

- 100 gram geraspte kaas 1,00Niet heel erg budget, maar wel super lekker. Dit recept is denk ik voor grote eters voor een avond.
Alle reacties Link kopieren
Met zen 2en kom ik als ik per week haal in totaal per avond eigenlijk zelden boven de 5 euro per avond...



Alleen bij iets specialere dingen zo als hete kip vlees schotel

Spinazie lasagne babiketjap

Dan rond de 10 euro voor 1 avond



Maar zelden meer dan 5 euro voor 2 a 3 personen
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 09 juni 2013 @ 17:16:

[...]



Niet heel erg budget, maar wel super lekker. Dit recept is denk ik voor grote eters voor een avond.



Ik hoop het niet.. volgens het recept is het voor 4-5 eters. Mijn vriend en ik zijn net student-af en zeker geen bescheiden eters, maar kunnen er ook echt 2x van eten.



En onder de 8 euro voor 2x 2personen is toch al wel een verbetering ten opzichte van de huidige situatie van Florine
Ach, eigenlijk hoef ik het hier niet meer neer te zetten, het is al algemeen bekend, zoveel mogelijk met35% korting kopen, laatst deed ik boodschappen bij de AH, en de complete maaltijd bestond uit 35% korting. Het werd een heerlijke pan verse groenten soep.Met stokbrood. soeppakket, zak boeren soepgroente, stokbrood in de reclame.

En het was genoeg voor 2 dagen. Dus 1 deel de vriezer in gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Diepvries/pot rode kool met appeltjes.

aardappelpuree.

gehakt.

jachtsaus.



laagjes maken hiervan.

Saus bovenop.

en in de oven voor een kwartier ongeveer
Alle reacties Link kopieren
Ik zie leuke dingen voorbij komen



En, 5 euro voor 2 personen is niet 'heel erg' budget nee, maar dat is ook niet mijn doel. Het moet wel lekker blijven! En dan is het inderdaad al een hele verbetering ten opzichte van de 8 euro die we nu uitgeven voor 2 personen per dag. ik vind 5 euro een mooi bedrag! ¤2,50 pp
Alle reacties Link kopieren
Eh, geen recepten want gewoon eten komt echt niet boven jouw budget bedrag. Ik vind die 5 euro voor twee eigenlijk heel gewoon. Budget vind ik 3 euro voor 2 en dat is dan de max. Zelfs voor een euro kun je nog best aardig eten.
Kijk eens bij de website van ah.nl , daar kan je kijken wat er die week in de bonus is en klik dan op het groene icoontje wat bij het product staat. Dan krijg je allemaal recepten met dat product.
Alle reacties Link kopieren
quote:byrd schreef op 09 juni 2013 @ 16:56:

...en creatief omgaan met restjes! Ik maak weleens spaanse tortilla (gevulde omelet). Restjes gekookte aardappels aanbakken, groenten, knoflook en kruiden erbij en dan geklutste (?) eieren erbij. Op het laatst beetje kaas erover en even onder de gril.Of een minestronesoep. Alles wat je over hebt aan groente kun je erin gooien. Beetje pasta erbij en klaar.
quote:plurque schreef op zondag 09 juni 2013 20:08 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="saaaaar81 in "Vakanties zoon (13) en dochter (10)"" class="messagelink">saaaaar81 schreef op 09 juni 2013 @ 19:59</a>:</b>

@plurque waarom?</div></blockquote>

Omdat de verdeling in ieders ogen prima was (los van wat wij forummers hiervan vinden)TOTDAT broer het nu schijnbaar luxer en duurder heeft. En dan vind dochter het ineens toch wel een soort van jammer. Komt met nogal materialistisch over. En ik zou zoiets van mijn dochter niet kunnen waarderen.

Broer en vader doen niet anders als dat ze hebben aangegeven te willen gaan doen en wat is afgestemd en doorgesproken met moeder (die akkoord gaf) en ook dochter was ervan al lang en breed op de hoogte.(die ook akkoord gaf)
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 09 juni 2013 @ 18:08:

Eh, geen recepten want gewoon eten komt echt niet boven jouw budget bedrag. Ik vind die 5 euro voor twee eigenlijk heel gewoon. Budget vind ik 3 euro voor 2 en dat is dan de max. Zelfs voor een euro kun je nog best aardig eten.



Als je 5 euro voor 2 personen heel gewoon vindt, ben ik wel benieuwd naar je lekkerste recepten!



En tips van de AH site; zijn heel lief maar... vind juist die persoonlijke recepten zo leuk! Al vind ik de tip wel leuk van het icoontje naast het bonus artikel om er recepten mee te vinden, die kende ik nog niet!
Vegan kikkererwtencurry:



- 2 el olie

- 1 tl mosterdzaad

- 1 tl komijnzaad

- 1 tl gemalen kurkuma

- 1 hand curryblaadjes

- 1 el garam masala

- 2cm gember, geraspt

- half doosje diepvriesbloemkool, 225gr (75 cent)

- blikje kikkererwten 400gr (70 cent) of 125gr gedroogde kikkererwten (goedkoper en lekkerder, wel meer werk)

- klein blikje kokosmelk (50 cent) of half normaal blik

- 2 grote uien (20 cent)

- 2 tenen knoflook

- 2 rijpe tomaten ( 40 cent)

- 1 rode peper

- 1 bosje koriander ( 50 cent)



Dit is alleen voordelig als je een goede basisvoorraad kruiden in huis hebt ;)

Serveren met lekkere basmatirijst en eventueel (niet vegan) raita.
anoniem_63d7c07f3ce11 wijzigde dit bericht op 09-06-2013 20:38
Reden: garam masala vergeten!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Klinkt lekker, de kikkererwtencurry! die kruiden heb ik wel vaak in huis!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je zo niet echt een recept aanraden, maar wat mij betreft een goede tip; diepvriesgroente! Niet alleen spinazie, maar ook erwten en bonen bijvoorbeeld. Smaken net zo lekker als vers, altijd voordelig. En een voordeel voor de sperziebonen vind ik; ze zijn kant en klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven