Welke frituur olie??

17-04-2014 11:13 20 berichten
Ik ga een friteuse kopen, maar ben niet bekend met welke olie/vet daar het beste in gebruikt kan worden.

Ik ga sowieso vloeibare olie/vet gebruiken.



Welke olie/vet gebruiken jullie en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Van de jumbo, zonnebloem frituurvet. Waarom? Goedkoop en geen proefbare kwaliteitsverlies. En zonnebloem omdat ik dat gezonder vind
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb frituurvet van de Jumbo vloeibaar. Diamant is verschrikkelijk duur en ik proef echt geen verschil. Dus eigenlijk omdat het goedkoper is en ik verwissel vaak het vet.

Friet/frikandellen zoals van de friettent krijg je nooit dat blijft. Al vraag je een frikandel van de friettent en bak je hem thuis proeft hij toch anders.



Bewaar trouwens de lege vet kan dan giet je daar het oude vet in. Frietpan schoonmaken en nieuwe fles vet er in.
Alle reacties Link kopieren
Arachide-olie. Omdat het tussen de olieen relatief gezond is door de hoge verbrandingstemperatuur.
Uit de test van de consumentenbond (feb'14) kwamen diamant met olijfolie

Lidl vita d'or olie

Aldi fritella olie

als beste uit de test. De laatste twee zijn bovendien beste koop, die van Lidl is net iets beter dan Aldi. Let op, van de discounters is ook vloeibaar frituurvet beschikbaar, maar dat komt veel minder goed uit de test.



Arachide-olie is de beste 'gewone' olie om in te frituren.
Alle reacties Link kopieren
wij gebruiken juist van dat harde vet... vriend is namelijk chef frituur en hij heeft bij de vorige pan een beetje te nonchalant weggezet/scheefgehouden en toen liep het vloeibare spul langs de zijkant de kast in.... dikke pret met schoonmaken!



volgens mij zie ik mensen ook wel een gewoon zonnebloem-olie gebruiken....

geen idee of dat speciale is voor de frituur maar het lijkt me wel een stuk lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de goedkope olie van de jumbo.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 17:43
98.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die blokken moeten ze echt verbieden, wat is dat slecht zeg..

Wij gebruiken ook frituurolie van ah:) heeft zo'n ik kies bewust dingske, maar meer door goedkoop:)
Alle reacties Link kopieren
Ik koop de goedkoopste zonnebloemolie. Gaat prima.



De 'echte' frituurolie koop ik niet, vind ik veel te duur en ik vraag me af wat nou werkelijk het verschil is.

Aangezien je max tien keer 'mag' frituren voor de olie slechter wordt (en dus ongezond), hou ik het bij de goedkope olie. Hoewel goedkoop... Je betaalt toch gauw 1,25 per fles, en dat maal drie tikt toch wel aan.
Ik krijg er een punthoofd van!
Alle reacties Link kopieren
Alleen nog maar in Diamant toch echt de lekkerste proef wel degelijk verschil.
Alle reacties Link kopieren
Archide olie vanwege wat Kerol zegt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Zonnebloemolie of frituurolie vind ik niet lekker. Ik proef duidelijk verschil. Ik gebruik vloeibaar frituurvet, dat vind ik het lekkerst.
Bedankt voor de tips, ik heb Diamant gekocht, ben benieuwd hoe het smaakt.
Voor patat: Ossenwit, puur rundervet!
Alle reacties Link kopieren
Ossewit ja, dat is het lekkerst.
Soja olie, gebruiken we al jaren.
Alle reacties Link kopieren
Arachide olie



Ook heel prettig van smaak, niet die 'frituur'-smaak
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:boontje89 schreef op 17 april 2014 @ 12:18:

wij gebruiken juist van dat harde vet....quote:Voor patat: Ossenwit, puur rundervet!



Dit mag lang niet in alle friteuses gebruikt worden.

Afhankelijk van hoe de pan verwarmd wordt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Arachide-olie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven