Zoetstof in frisdrank, waar houd het op? Geergerd.

21-07-2015 19:19 43 berichten
Ik begin me danig te ergeren tijdens het boodschappen doen. Ik lust graag een glaasje fris zo nu en dan. Gewoon die met suiker. Zoetstoffen proef ik, ik vind het ontzettend vies, krijg er keelpijn van en het blijft borrelen. Ik kan er niet goed tegen. Voor mij geen light dus. Wat prima is, ieder kan en mag zelf kiezen.



Nu zie ik echter dat steeds meer reguliere frisdranken, dus niet de light varianten, ook steeds vaker zoetstoffen bevatten. De fanta lemon, sprite, alles van sisi, alles van spa met een smaakje. Ik erger me daar echt steen en been aan. Je kan gewoon niet normaal een lekker drankje nemen omdat overal die gore zoetstoffen in zitten. Waarom niet gewoon een suiker variant en een zoetstof variant zodat men zelf kan kiezen? Ik drink nu hoofdzakelijk fanta maar ik vraag me af wanneer ze ook daar zoetstoffen aan toe gaan voegen. Immers met het nieuws dat de frisdranken minder zoet moeten worden. Echt, waarom? Laat mensen lekker zelf bepalen en dwing ze niet die gore zoetstoffen te drinken. Los daarvan, is dat zo gezond? Vraag het me weleens af.



Ik vind dat men veel te ver doordraaft met het zoetstof gebeuren. Wat wil men nou?
Ga eens naar de Aldi, daar doen ze niet aan dat soort rare fratsen. Ik vind de limonade daar ook lekkerder dan die van de A merken.
Alle reacties Link kopieren
Het smaakt allemaal goor zoet maar als ik dan toch zoiets moet drinken dan maar de variant met de minste calorieën.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ook een hekel aan zoetstof... ik tackel dit 'probleem' (alles is relatief ) met aanmaaklimo + spa rood. Kan ik ook nog zelf bepalen hoe zoet ik t wil. Of is dat besides the point?
Alle reacties Link kopieren
TO



Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Ik mijd aspartaam als de ziekte, pun intended want mijn epilepsie speelt er vreselijk van op. Dus mijd ik ook de producten waar "een bron van fenylalanine" (hang me niet op aan de spelling) in zit want dat is hetzelfde goedje.

En wat ik gemerkt heb is dat juist de dure merken er het meest van gebruiken. De eigen merken van bijvoorbeeld Aldi of Lidl bevatten dat soort toevoegingen het minst, simpelweg omdat die te duur zijn.



Maar ga daar op een terrasje maar eens om vragen... Dus vaak een gewoon watertje voor mij. Of cola regular (en dan hopen dat ze niet per ongeluk toch light inschenken...).



Tja, de strijd tegen aspartaam is al even gaande en ik vrees dat die voorlopig nog niet beslist is. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Nikki en Marit maken frisdrank: https://www.youtube.com/watch?v=d9oYdtWa9Wk
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tomatensap en karnemelk frissen heel goed op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Frisdranken heb ik zelden in huis, gewoon omdat we er niet van houden, niet omdat ze ongezond zouden zijn of zo maar ik vind een mix van spa rood en vruchtensap een smakelijker alternatief, niet te zoet, of gewoon spa rood met aanmaaklimonade, keus genoeg in smaakjes. Wil je zoet dan gooi je meer siroop in je glas, wil je alleen een smaakje dan gebruik je minder.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
't Is eigenlijk suikerwater. Lekker zuur voor je tanden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd een karaf water met een piepklein scheutje aanmaaklimonade erin in de koelkast staan. Lekker fris, een beetje smaak en toch niet zoet.
Cola en andere frisdrank halen we bij Lidl. Daar zit vooralsnog geen zoetstof in. Dr Foots ook niet, de duurdere ranja van Aldi\Lidl ook niet, dus die mengen we wel met bronwater. Ik drink zelf zonder problemen light, maar mijn man lijkt er klachten van te krijgen (ik stel het heel voorzichtig), dus ik snap je frustratie. Ik heb wel het idee dat het beter wordt, al moet ik nog wel eens de tuthola uithangen op een feestje, wanneer "cola" hetzelfde is als cola light. Of die gruwelijke slimpietroep.
Ik heb het andersom. Ik drink light, wil geen calorieën drinken. En dan krijg je tegenwoordig frisdrank met de gezonde zoetstof Stevia, maar dan moet daar alsnog een schep suiker bij. Hoezo dan de Stevia? Frisdrank met suiker hadden we al. Frisdrank met alleen het gezonde Stevia niet. Schijnt erg moeilijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
We worden allen misleid.Overal maar dan ook overal zit suiker en/of zout en allemaal rotzooi in,er worden hele dure reclame filmpjes gemaakt voor allerler zogenaamde gezonde drankjes of etenswaren,en we tuinen er allemaal met open ogen in.

Maar ja,wat moet men dan eten en drinken? Gewoon normaal blijven doen en genieten van alles wat lekker is,en zolang men er niet TEveel van inneemt kan het geen kwaad.Waar men wel op moet letten is om niet teveel ongezonde koolhydraten naar binnen te schuiven want daar kan je ongewenste vetrollen mee kweken.
No Mercy
Alle reacties Link kopieren
Punt is wel dat ze steeds meer suikers zijn gaan proppen in de frisdrank. Wanneer je ziet hoeveel klonten suiker erin zit, is het niet zo raar dat de gebitten van kinderen steeds eerder wegrotten. Ik ben absoluut tegen die vieze zoetstoffen (krijg je ook niet naar binnen). Hier ook aanleng met een grote karaf water of spa rood. Zelfs in de "gewone" thee zit tegenwoordig meer suiker. Ook dat is natuurlijk misleiding. Vroeger vond ik de gewone earl grey altijd heel erg bitter. Ik vroeg me jaren geleden al af hoe het toch kwam dat ik hem niet meer zo bitter vond. Weet het aan verandering van smaak en ouder worden. Bleek toen dat ze gewoon stiekem suiker in de theezakjes proppen.
Ik heb nog wel eens last van migraine, en merk daarbij hetzelfde als Bij_Zonder met haar epilepsie: het wordt door aspartaam getriggerd. Als ik een glas fris met dat spul drink, weet ik zeker dat ik een paar uur later misselijk en met hoofdpijn in een donkere kamer lig. Nou wil ik ook uitkijken met suiker, ik ben *ahum* niet de slankste, dus ik ga ook lekker voor water. En als ik zin heb in wat zoeters kan er heel makkelijk een klein beetje aanmaak doorheen.



Nu ik frisdrank helemaal mijd, merk ik dat ik het ook nog eens niet meer lekker vind. Veel te zoet ...
Ik drink niet zo veel frisdrank maar als ik het drink dan is het light of zero. Een paar glaasjes per dag kan ook geen kwaad. Ook als ik er iets van rum door doe dan neem ik cola light van de Lidl. Het scheelt toch weer. Steeds meer mensen zijn light producten gaan gebruiken vandaar dat het in alle varianten te koop is.
Ja, er zijn een hoop light-varianten. Maar het zit dus ook in niet-light-varianten, en dat is zo ontzettend irritant. Ik zal vast niet de enige zijn die bij niet-light-cola niet na wil hoeven kijken of er niet toevallig zoetstof inzit, en of ik het kan drinken zonder er ziek van te worden en dat staat helemaal los van hoeveel ligt-varianten er naast die niet-light-variant te koop zijn.
quote:Blondie456 schreef op 21 juli 2015 @ 21:27:

Ik drink niet zo veel frisdrank maar als ik het drink dan is het light of zero. Een paar glaasjes per dag kan ook geen kwaad. Ook als ik er iets van rum door doe dan neem ik cola light van de Lidl. Het scheelt toch weer. Steeds meer mensen zijn light producten gaan gebruiken vandaar dat het in alle varianten te koop is.Een paar glaasjes per dag is echt wel veel, vraag me af of hoe dat geen kwaad kan..
Alle reacties Link kopieren
Jij vindt zoetstof goor, andere mensen vinden van niet en willen graag frisdrank met zo weinig mogelijk calorieën. Dus zo raar is het niet dat steeds meer merken zoetstof gaan gebruiken i.p.v. suiker. Voor de meeste mensen is zoetstof gezonder dan suiker (aspartaam had zo'n slecht imago dat het uitgebreid is getest op veiligheid en het is gewoon veilig bevonden).



Dat het gemengd wordt vind ik wel raar, dan voldoet het aan geen enkele voorkeur.
What a nuanced anxiety
Ik koop nooit meer Sisi of Spa-fruit sinds er zoetstof in zit. Zo smerig is dat, ik ben het helemaal met je eens TO. Ik las pas wel dat er binnenkort minder suiker in de frisdrank gaat. Het is alleen niet te hopen dat ze er dan overal zoetstof bij gaan doen. Iets minder zoet vind ik een goed idee, maar dan zonder zoetstoffen.
quote:schattigmeisje schreef op 21 juli 2015 @ 21:38:

Ja, er zijn een hoop light-varianten. Maar het zit dus ook in niet-light-varianten, en dat is zo ontzettend irritant. Ik zal vast niet de enige zijn die bij niet-light-cola niet na wil hoeven kijken of er niet toevallig zoetstof inzit, en of ik het kan drinken zonder er ziek van te worden en dat staat helemaal los van hoeveel ligt-varianten er naast die niet-light-variant te koop zijn.Hou op, schei uit... Boodschappen doen is iets geworden om goed bij op te letten. Belangrijkste trigger in de supermarkt:"Nieuw! Verbeterd! Nu nog lekkerder/beter/gezonder!" Dat is PR-speak voor "we hebben er zoetstoffen in gemikt zodat we kunnen zeggen dat er minder calorieën en suikers in zitten en ter ere van die vernieuwing kon ook de prijs gelijk omhoog zodat we die chemicaliën ook boekhoudkundig kunnen verantwoorden"
Alle reacties Link kopieren
Wat n spastisch gedoe om suiker, zoetstoffen en chemicaliën. En zijn de E nummers al langs geweest? Ook al zoiets vreselijks......

In prei zit trouwens ook suiker.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Helemaal eens met TO, afgezien van het feit dat ik de frisdrank een vieze nasmaak vind hebben met zoetstoffen gaat mijn tong er onaangenaam van tintelen en heb ik zeker wel een uur na het drinken dat dove gevoel in mijn mond en die gore bijsmaak. Dan maar weer aan de roosvicee of Icetea ( eigen merk )
Van mij mogen ze in alle frisdranken wel zoetstof doen... ik vind zoetstof namelijk niet te zuipen... ik drink dus geen sprite en sisi meer, goed voor m'n lijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven