Plaats hier jouw weekmenu!

17-09-2008 15:55 3405 berichten
Aangezien wij allebei werken en het te druk hebben om elke dag boodschappen te doen en te bedenken wat we moeten/willen eten maar wel gezond willen eten, maak ik altijd een weekmenu.



Maar soms heb ik totaal geen inspiratie. En kan iemand die bijvoorbeeld zegt vandaag boerenkool te gaan eten je toch een goed idee geven!



Hier mijn weekmenu voor deze week:



zo: zelfgemaakte groentesoep met ballen en stokbrood

ma: spaghetti met zelfgemaakte saus

di: aardappels uit de oven met tomatensalade en mozzarella en een valesssnitzel

wo: preischotel uit de oven

do: broodje felaffel met groene salade

vrij: uit eten

za: ovenfrites met kipcorn en komkommersalade
Alle reacties Link kopieren
Ik bekijk altijd op korte termijn waar ik trek in heb en wat ik evt. in huis heb of in de vriezer of op mijn pad komt qua eten bij andere.

Dus ik hou het maar even bij het topic Wat eten we vandaag?

Ik kan een weeklijstje maken maar weet toch dat het zomaar kan veranderen wat het gaat worden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Lijkt me als je weinig tijd hebt om te koken en boodschappen doen enorm handig!

Ik heb echter alle tijd, en kan me dus op een dag wel tig keer bedenken wat we gaan eten.

Elke dinsdag en donderdag eten dochter en ik bij mn ouders, omdat ik dan werk. Dus op maandag woensdag en vrijdag moet ik zelf wat bedenken. Meestal is het dan iets van pasta, of gebakken aardappeltjes. In het weekend bedenken we op het laatste moment waar we zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ben altijd erg onder de indruk van dit soort planningen. Ik heb nu echt nog geen idee wat ik overmorgen ga eten.....
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt ook adhoc bepaald wat het gaat worden. Wel doe ik vaak op www.smulweb.nl ideeen op over wat ik kan maken met wat ik in huis heb (of vantevoren bij het wekelijkse boodschappen doen). Soms mis ik dan nog een ingredient wat ik dan toch nog even snel bij de super ga halen...
Een keer per week boodschappen doen en dan zorgen voor basis ingredienten, zodat je alle kanten op kunt. Dingen als zuurkool blijven lang goed, net als pasta en rijst en aardappelen. Als je altijd tomaten, wortels, uien, komkommer, courgette etc in huis hebt en wat potten met groenten, dan grijp je nooit mis. Zo doen wij het en ik kan elke dag kiezen wat ik wil eten, omdat er genoeg aan ingredienten in huis is.

En natuurlijk doe je dit ook met vlees; gehakt, kip, sucadelapjes, wat je maar wilt.
Duploo, doe ik ook. Ik blader zo'n kooktijdschrift door en adhv wat ik in huis heb, komt er altijd iets lekkers op tafel. Of op internet kijken inderdaad.
Ook een tip; draai het eens om. Koop een groente die je niet vaak maakt, en zoek op internet een recept erbij. Zo eet je dingen die je niet kende en je hoeft niet na te denken.
Toet schreef op 17 september 2008 @ 16:05:

Ben altijd erg onder de indruk van dit soort planningen. Ik heb nu echt nog geen idee wat ik overmorgen ga eten.....
Haha ik ben ook elke week weer onder de indruk van mezelf. Haha. Maar toen we dit nog niet deden aten we altijd pizza, brood en friet. Gewoon omdat we beide te moe waren om nog iets te bedenken. Ik ga meestal wel op zondag inderdaad even op de site van de appie kijken om een leuk recept(en) uit te zoeken. Maar soms zie ik daar door de bomen het bos ook niet mee!
Alle reacties Link kopieren
wij maken ook altijd een weekmenu. Deze week (we doen op vrijdag boodschappen)



vr. eten bij een vriend

za. pastasalade

zo. spruitjes, rijst, pindasaus en vegetarische valess schijf

ma. kip broccoli schotel met macaroni

di. boontjes, rijst, kerriesaus en kipcordonbleu

wo. pizza

do. wereldgerecht burrito's
Alle reacties Link kopieren
Zondag: Friet met kroket



Maandag: Sla met vis en gekookte aardappelen



Dinsdag: Zuurkool



Woensdag: Witlof



Donderdag: Macaroni



Vrijdag: ?



Zaterdag:?
Alle reacties Link kopieren
Toet schreef op 17 september 2008 @ 16:05:

Ben altijd erg onder de indruk van dit soort planningen. Ik heb nu echt nog geen idee wat ik overmorgen ga eten.....
Ik weet niet eens wat ik vanavond zal eten ............Da's over twee uurtjes........
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen zaterdag boodschappen gedaan:

za: zelfgemaakte prei-broccoli soep met bruin stokbrood

zo: wraps uit de oven

ma: rodekool met appeltjes, pommes duchesse en draadjesvlees

di: eigen recept boontjes in pittige tomatensaus met wat roerbakgroente, taugé en wilde rijst

woe: vis uit de oven met een beetje pasta

do: preischotel met aardappelpuree

vrij: nasi
Alle reacties Link kopieren
Gister: Bourgondische ardappeltjes met wortelen en een hamburgertje



Vanavond: Lasagne Bolognese



Morgen: ?
Alle reacties Link kopieren
maandag: brocoli ovenschotel



Dinsdag:kippenvleugeltjes, gebakken aardappeltjes, sla



Woensdag: lasagna



Donderdag: nasi



Vrijdag: pizza (eigen gemaakt)



Zaterdag: chili con carnae



Zondag: Hachee
Alle reacties Link kopieren
Maandag: Bietjes, aardappels en een gehaktbal

Dinsdag: Patat met een hamburger en salade

Vandaag: Gevulde pasta met ham, kaas, champignons, rode uien, prei, gehakt en rode saus

Morgen restje van de pasta van gister

Vrijdag: Brocooli, aardappels en vis
Alle reacties Link kopieren
Maandag:gekoote aardappelen met roerbakgroente en hamburger

Gisteren:gebakken aardappelen met rauwkost en biefstuk

Vandaag:patat

morgen:?

vrijdag:?
Alle reacties Link kopieren
ma spaghetti aglio olio

di penne met spinazie en roomkaas

wo zelfgemaakte lasagne

do risotto met zalm en venkel

vr eten met collega's

za bij vriendin eten

zo Chinees halen





Tot voor kort bepaalde ik per dag het avondeten en nam ik vaak na m'n werk wat boodschappen mee. Sinds kort haal ik in het weekend voor de hele week eten: eerst zoek ik wat recepten uit, zorg voor wat overlappende ingredienten (zodat je niet die aangebroken peterselie of dat net citroenen overhoudt) en ik maak een boodschappenbriefje.

Voordeel is vooral dat je je eten wat bewuster uitzoekt, dus meer variatie, het is voordeliger en ik gooi minder weg
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak elke vrijdag een lijstje wat ik die week ga eten. Soms veranderd er wel wat, en in het weekend doen we of iets heel lekkers en nieuws maken of we doen heel erg makkelijk.



Oke, komt ie!



za: Makkelijk, Broodje bij Bakker Bart gehaald.

zo: Varkenshaas met Biersaus

ma: Brocolli pasta met pijnboompitjes en parmezaanse kaas

di: Coq au vin

wo: courgette ratatouille

do: Nacho Grande

vr: ?
...
Alle reacties Link kopieren
Wij doen op maandag onze weekboodschappen en dan bedenk ik dus ook van te voren een weekmenu. Voor deze week ziet dat er als volgt uit:



Ma: uiteten

Di: Roerbakidee provencaalse groenten

Wo: pannenkoekentaart met spinazie

Do: lasagna

vrij: rode kool, gek. aard. en saucijsjes

zat: viscuisine, broccoli en gek. aard.

zo: chinees of frites
Alle reacties Link kopieren
Ik maak hooguit een planning voor 1 a 2 dagen vooruit,kan nu wel opschrijven voor volgende week woensdag lasagna maar dikke kans dat ik daar dan net geen zin in heb natuurlijk...

Ik snap dat het voordeliger kan zijn om vooruit boodschappen te doen maar ik doe het toch haast nooit.

Nou gaan we morgenavond boodschappen doen en nu wil ik het een beetje plannen tot en met maandag maar dat komt omdat we zaterdag weg gaan maar ik heb nu nu nog steeds geen inspiratie...
ma:spruiten, aardappelpuree, shoarma extra heet

di:chili con carne extra heet

wo: kip siam met rijst, sambalboontjes en sambalspitskool (kliekjes)

do:groente nog bedenken, aardap, schnitzels

vrij:iets makkelijks, pizza oid

za:geen idee, iets makkelijks want feest te organiseren

zo:tomatensoep met broodjes uit de oven



ik doe altijd voor de hele week, ben pas om 6uur vrij, dus dan is het al snel 7uur voor je een keer eet.
sambalboontjes en sambalspitskool is trouwens heel gemakkelijk en weer eens wat anders dan anders.



wok op hoog vuur, olie erin, schoongemaakte, gesneden groente erin.

gesnipperd uitje erbij.

flinke eetlepel sambal of zoveel je lekker vindt.

afblussen met kippenbouillon.

even laten stoven, zo lang als je lekker vindt.



bij de spitskool doe ik meestal ook nog wat andere kruiden er bij in, omdat ik kool altijd zo flauw van smaak vind.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je nu iets in de planning hebt waar je op het moment supreme geen zin in hebt?? Ik ben meer van de dagplanning X-D Ik denk hooguit 2 dagen vooruit... heb wel altijd van alles in de vriezer en koelkast, dus doe meestal 2x per week boodschappen.
dan wissel je dat om, als het goed is heb je voor een week eten in huis.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven