Wat serveren de viva dames met kerst?

08-12-2015 13:04 283 berichten
Hallo dames hebben jullie al een idee wat jullie met kerst klaar maken? Is het simpel of ga je voor luxe? Leuk als jullie je verhalen delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:meaki schreef op 08 december 2015 @ 13:35:

Ik serveer mijn lieftallige gezelschap op locatie bij de schoonfamilie.Is dat lieftallige gezelschap rare of well done?
quote:siska74 schreef op 08 december 2015 @ 13:22:

Vooraf vitello tonato of iets met zalm. (Koud)

Dan een dubbelgetrokken bouillon met verse kruiden

Bij het hoofdgerecht twijfel ik tussen parelhoen of rendierrollade, daarnaast kerstworstjes volgens recept van Nigella Lawson, erbij haricots verts, gegrilde groenten, puree met knoflook en kaas.

Voor het nagerecht heb ik nog geen idee.



Eerste kerstdag zit bij ons de tafel vol, totaal 11 volwassenen en twee kindjes

Tweede kerstdag wordt het gourmetten bij familie.Doe eens een link?
Alle reacties Link kopieren
Heb niet veel tijd om de keuken in te gaan maar heb wel een paar ideeën die wat sneller klaar zijn (en deels voorbereid kunnen worden) en erg lekker zijn. Ik gebruik eigenlijk wel vrij veel de oven/grill en hou wel van wat kleine hapjes..



- Mega champignons gevuld met gekruid gehakt, uitje door en kaas erover. Even onder de grill en smullen maar.



- Gegratineerde oesters met wilde spinazie, halfgeslagen room en reggiano parmigiano (kaas). Ook onder de grill. (Laatste poging die ik deed om die dingen open te maken smeet ik ze zowat door het raam.. van de 12 kreeg ik er maar 7 open ... (laten doen is hier dus een betere optie)



- Misschien een beenham of rosbief met rode wijnsaus (ook weer de oven in) gebakken aardappeltjes en een lekkere witlofsalade (<--- hou niet van witlof maar deze is echt lekker)



Zit eigenlijk vol ideeën gezellig!
quote:BlackOpium schreef op 08 december 2015 @ 13:44:

Heb niet veel tijd om de keuken in te gaan maar heb wel een paar ideeën die wat sneller klaar zijn (en deels voorbereid kunnen worden) en erg lekker zijn. Ik gebruik eigenlijk wel vrij veel de oven/grill en hou wel van wat kleine hapjes..



- Portobello's gevuld met gekruid gehakt, uitje door en kaas erover. Even onder de grill en smullen maar.



- Gegratineerde oesters met wilde spinazie, halfgeslagen room en reggiano parmigiano (kaas). Ook onder de grill. (Laatste poging die ik deed om die dingen open te maken smeet ik ze zowat door het raam.. van de 12 kreeg ik er maar 7 open ... (laten doen is hier dus een betere optie)



- Misschien een beenham of rosbief met rode wijnsaus (ook weer de oven in) gebakken aardappeltjes en een lekkere witlofsalade (<--- hou niet van witlof maar deze is echt lekker)



Zit eigenlijk vol ideeën gezellig!Gooi ze hier neer zou ik zeggen ik heb geen idee wat ik voor 2 dagen moet koken. Share the idea's share.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 08 december 2015 @ 13:19:

[...]



Dus je doet heel snobistisch over mensen die soep uit blik serveren met kerst, maar jij kookt helemaal niet zelf?

Jij hebt geen mensen in je omgeving die zo aardig zijn om iets voor je te koken dat niet uit blik komt, en je bent je er niet van bewust dat er restaurants zijn waar men niks kant en klaars serveert?





Ik ga zelf ook niet koken waarschijnlijk, mijn moeder kookt voor de famillie (wil ze ook zelf graag zo)

Nog geen idee wat, meestal iets semi-traditioneels.

Ik eet zelf geen vlees, maar ze maakt altijd wel iets lekkers voor me, en soms help ik en maak ik zelf wat.

Vorig jaar waren mijn ouders solidair en hadden we een nut roast, dit jaar heb ik het woord "kalkoen" al een paar keer horen vallen dus dat zal 'm wel worden, en dan krijg ik iets anders.

Zou heel goed kunnen dat ik ook nog word uitgenodigt om te gourmetten, vind ik ook altijd wel wat hebben.

Een paar jaar geleden ben ik ermee begonnen om, als er zoiets aankomt, zelf van te voren een kleine portie van een zelfgemaakt vleesvervanger-achtig iets in kleine balletjes te draaien en in te vriezen en mee te nemen als er ergens gegourmet word.

Heel handig, en net wat meer variatie dan die kant en klare "nepvleesjes" die trouwens toch al niet zo lekker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kom even niet meer op de naam van die platte 'pizzabodem' (dat is het dus niet) waar je wraps van maakt...



- Een wrap bodem dus (groot of klein) insmeren met kruidenkaas, gooi er een blaadje sla op, plakje zalm erop, klein beetje peper en oprollen. Satéprikker erin en klaar.



- Lekkere garnalen cocktail vooraf (als je denkt van ik heb geen zin in saus maken gebruik je stiekem kant en klaar whiskey cocktail saus, maar zelf maken is het lekkerst natuurlijk. En simpel)



Straks nog een paar ideeën
Alle reacties Link kopieren
quote:BlackOpium schreef op 08 december 2015 @ 14:00:

Kom even niet meer op de naam van die platte 'pizzabodem' (dat is het dus niet) waar je wraps van maakt...



- Een wrap bodem dus (groot of klein) insmeren met kruidenkaas, gooi er een blaadje sla op, plakje zalm erop, klein beetje peper en oprollen. Satéprikker erin en klaar.



- Lekkere garnalen cocktail vooraf (als je denkt van ik heb geen zin in saus maken gebruik je stiekem kant en klaar whiskey cocktail saus, maar zelf maken is het lekkerst natuurlijk. En simpel)



Straks nog een paar ideeënTortilla?
Alle reacties Link kopieren
Kerst vind ik altijd een stressgedoe, wat ik eigenlijk ook liever oversla.

Het ligt hier allemaal ingewikkeld.

Maar nu heeft mijn vriendin aangeboden dat ik gebruik kan maken van haar tweede huis, en is mijn tegenzin omgeslagen naar heel veel zin! Omdat ik nu de ruimte heb met mijn kids en familie samen te zijn.



Alleen nu moet ik dus idd wat te eten gaan verzinnen, volgende stressfactor



Ik heb alleen nog maar het toetje bedacht.

Eton mess. Lekker simpel , maar goddelijk!

Gewoon meringues kapot kruimelen, en samen met fijngesneden aardbeien door lobbig geklopte slagroom scheppen.

Simpel even vlak voor het opdienen in elkaar flansen, en lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:paleviolet schreef op 08 december 2015 @ 13:54:

[...]



Jij hebt geen mensen in je omgeving die zo aardig zijn om iets voor je te koken dat niet uit blik komt, en je bent je er niet van bewust dat er restaurants zijn waar men niks kant en klaars serveert?





Ik ga zelf ook niet koken waarschijnlijk, mijn moeder kookt voor de famillie (wil ze ook zelf graag zo)

Nog geen idee wat, meestal iets semi-traditioneels.

Ik eet zelf geen vlees, maar ze maakt altijd wel iets lekkers voor me, en soms help ik en maak ik zelf wat.

Vorig jaar waren mijn ouders solidair en hadden we een nut roast, dit jaar heb ik het woord "kalkoen" al een paar keer horen vallen dus dat zal 'm wel worden, en dan krijg ik iets anders.

Zou heel goed kunnen dat ik ook nog word uitgenodigt om te gourmetten, vind ik ook altijd wel wat hebben.

Een paar jaar geleden ben ik ermee begonnen om, als er zoiets aankomt, zelf van te voren een kleine portie van een zelfgemaakt vleesvervanger-achtig iets in kleine balletjes te draaien en in te vriezen en mee te nemen als er ergens gegourmet word.

Heel handig, en net wat meer variatie dan die kant en klare "nepvleesjes" die trouwens toch al niet zo lekker zijn.In veel restaurants worden halffabrikaten gebruikt, vooral in zaken waar geen complete brigade in de keuken staat. De grootste afnemers van de Sligro en Macro zijn de restaurants. Vroeger maakte ik altijd een uitgebreid kerstdiner voor twaalf personen, de andere dag deed mijn schoonzus dat, maar er zijn inmiddels zoveel mensen niet meer in ons midden dat we voor een hotel kiezen, geen drukte. De koters zijn rond de kerst naar de sneeuw, mijn moeder maalt niet om kerst en al helemaal niet om hertenbiefstuk of wild zwijn karbonades maar ik maak wel een paar lekkere maaltijden voor haar, ze houdt van pittig dus het zal wel een Thais gerecht worden maar ook iets met draadjesvlees en stoofpeertjes denk ik. Zelf koken doet ze nauwelijks meer maar als je 92 bent gaat het allemaal niet zo makkelijk meer.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:juul29 schreef op 08 december 2015 @ 14:06:

[...]





Tortilla?Ja, thanks! Tortilla dus
Op kerstavond hebben wij 15 vrienden over de vloer. We eten gemakkelijk, want we gaan stappen. Ik dacht aan een aantal soorten stoofvlees, ballen en stamppotten.



Eerste kerstdag is met de schoonfamilie (ouders, broers,zussen, kinderen, buren en wat losse aanhang) bij elkaar een man of 25, schat ik. Ik ga s'ochtends naar mijn schoonmoeder om daar samen met mijn schoonzus en eigen moeder te helpen de rijsttafel voor te bereiden.

Tweede kerstdag de andere kant van de familie, ook een man of 20 denk ik. Dat is eigenlijk ook meestal traditioneel indo, maar vorig jaar verraste moeder ineens met een Amerikaans achtig kerstdiner inclusief mega kalkoen Lekker!
Op Kerstavond gaan wij gourmetten. Eerste Kerstdag kook ik uitgebreid en tweede Kerstdag gaan we uit eten.
.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook heel veel hapjes maken met bladerdeeg (of filodeeg)

Daar kan je eigenlijk alles in doen wat je wilt, als je het maar voor kookt/bakt.

Soms voor de kids wat worstenbroodjes.



Wat ook lekker is als dessert (en je bent een zoetekauw) een plakje bladerdeeg besmeren met chocola (pasta), met een mes insnijden en dan om elkaar draaien (Wordt het een soort ster ) ...

Even in de oven tot de bladerdeeg goudbruin ziet en klaar.

Serveren, als ie nog een beetje warm is, met een toefje (of hele bult) slagroom en/of vanilleijs
1e kerstdag ben ik aan het werk. Dus dan is het maar net wat de kok klaar maakt.



2e kerstdag ga ik óf bij mijn schoonmoeder gourmetten óf ik ga naar mijn vriend aan boord gourmetten.

In beide gevallen gourmetten. Vinden we altijd leuk en gezellig. En zo mag opa ook eens vlees bakken.
Alle reacties Link kopieren
Voorafje: Serranoham pakketjes met peer (klaargemaakt in sherry en honing) machego kaas en bieslook.

ERG lekker... volgens mij staat die ook op allerhande van AH en zo klaar.



Ik weet alleen wel nog dat op het plaatje gewoon een witte peer stond maar die van mij was rood geworden door de sherry ook lekker
Alle reacties Link kopieren
Ach dat duurt nog zooo lang, dat zien we dan wel weer!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:BlackOpium schreef op 08 december 2015 @ 14:41:

Voorafje: Serranoham pakketjes met peer (klaargemaakt in sherry en honing) machego kaas en bieslook.

ERG lekker... volgens mij staat die ook op allerhande van AH en zo klaar.



Ik weet alleen wel nog dat op het plaatje gewoon een witte peer stond maar die van mij was rood geworden door de sherry ook lekker Klinkt lekker!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hoef ik nooit te koken, alleen soep want dat kan ik goed en vind ik leuk, from scratch dan he? Geen pakken/blikken/zakken gedoe.



1e dag zijn we bij familie, geen idee wat er gekookt wordt.

2de dag gaan we met onze vriendenclub uit eten.



Kerstavond borrelen en wat tapas erbij.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Wat jij zegt, Poltergeist Ideaal!



Ik vind het bijzonder dat het gourmetten nog zo vaak voorbij komt.

Hier is dat al jaren helemaal uit
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond risotto lasagne tiramisu

1e kerstdag brunch buitenshuis

2e kerstdag gourmetten
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 08 december 2015 @ 14:48:

Wat jij zegt, Poltergeist Ideaal!



Ik vind het bijzonder dat het gourmetten nog zo vaak voorbij komt.

Hier is dat al jaren helemaal uit Ideaal als je schoon/familie niet kan of wil koken maar zich toch verplicht voelt om iets op tafel te zetten.
Met Kerstavond heel mijn schoonfamilie op bezoek.

Met Kerstdag is 't bij mijn ouders te doen.

Aan Tweede Kerst wordt hier in België niet gedaan (gelukkig! na 2 dagen eten ...).



Kerstavond:

Vooraf: Voorgemaakte hapjes en aperitief. Met nog wat kerstomaten en dergelijke erbij.

Voorgerecht: Slaatje met scampi of rivierkreeftjes.

Hoofdgerecht: Nog onbekend. Ik ben al 20 keer veranderd. Waarschijnlijk iets met vlees en kroketten.

Dessert: IJstaart en profitorols

Achteraf: Koffie en pralines



Mijn schoonmoeder houdt van standvastigheid en elk jaar ongeveer 't zelfde.

Die hapjes vooraf moeten dus (liefst nog van dezelfde winkel als waar zij ze koopt) en ook de ijstaart is een blijver.

En de koffie mag niet geserveerd worden bij 't dessert en er horen pralines of koekjes bij die niemand dan aanraakt omdat iedereen genoeg heeft.

Maakt het mij alleen maar simpeler .

(Eén jaar hebben we geprobeerd om zelf ander dessert te voorzien. Maar daar is zowat geen hap van gegeten en achteraf stond zij daar nog met 2 ijstaarten waar zij en schoonbroer wel op vlogen.)
Kerstavond duiken wij met zn 4tjes op de bank met allerlei lekkere hapjes op tafel, en een leuke film.



1e kerstdag gaan we bij mijn moeder gourmetten

2e kerstdag gaan we thuis gourmetten



Het mag dan 'uit' zijn, maar man, kinderen en ik vinden dit de ultieme kerstsfeer!
Ik laat me serveren, heeeerlijk!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven