Wat serveren de viva dames met kerst?

08-12-2015 13:04 283 berichten
Hallo dames hebben jullie al een idee wat jullie met kerst klaar maken? Is het simpel of ga je voor luxe? Leuk als jullie je verhalen delen.
pfff, nog niet over na gedacht. Ik geloof dat we eerste kerstdag bij schoonfamilie zijn dus dan hoef ik niet te koken. Tweede kerstdag komen er vrienden over de vloer en dan moet ik dus wel koken. Meestal verzin ik dat ter plekke in de winkel als ik er boodschappen voor ga doen. Maar het zal iets van gourmetten worden denk ik. Altijd gezellig en voor iedereen wat wils, zelf voor mij als vegetariër.
We vieren dit jaar kerst bij mij.



Kerstavond vier ik altijd met mijn tweelingzus en haar kinderen: dit jaar maak ik romige tagliatelle met groene pesto, gamba's, heel veel verse spinazie, tomaatjes en zalm uit de oven.



Op eerste kerstdag komt de hele familie van

mijn moeders kant lunchen, dan serveer ik heel veel sushi. En maak ik een heleboel vegetarische hapjes. Oh en ik hoor net van mijn moeder dat ze biologische courgette soep en pompoen soep wil gaan maken.. Past niet echt bij wat ik serveer maar is wel lekker, dus dat heb ik goedgekeurd.



'S avonds kip uit de oven met salades. Als toetje doe ik altijd Vianetta ijs! Dat is een "traditie" die ik heb overgenomen van mijn oma.



Tweede kerstdag gourmetten bij mijn vader thuis.
Kerstavond en Tweede Kerstdag; geen idee, dan zijn we ergens anders.

Maar op eerste kerstdag mag ik even helemaal los. Vanwege een aantal health freaks aan tafel, is het menu bewust redelijk vet- en vleesvrij gehouden.



Koud voor: gegrilde aubergine met een yoghurtsaus en granaatappel

Warm voor: iets met gamba's, limoen en rode peper - over de vorm moet nog nagedacht worden (tips zijn welkom! )

Soep: wortelsoep met gember

Spoom: champagne, citroenijs en kardemon

Hoofd: Rosbief uit de oven, geroosterde aardappeltjes, sinaasappelsalade, gegrilde broccoli met amandelen, geroosterde tomaten met peterselie-olie, cranberrysaus, citroen&knoflooksaus

Na: moet ook nog verzonnen worden, maar ik neig naar iets met chocola, rozenblaadjes en pistache.
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond bij mijn moeder, dat is altijd lekker, vaak iets van een hele lamsbout of zo. Eerste kerstdag met zijn vieren thuis, twijfel nog tussen een diner of gourmetten. Als het een diner wordt, dan vooraf iets met gebakken coquilles, hoofd wordt in ieder gevalde de gevulde pompoen van Yvette v Boven (vega in het gezelschap) en een vleesgebraad o.i.d., met de klassiekers erbij zoals spruitjes, aardappelkroketten, cranberries, nagerecht ook van Yvette v Boven, uit de Libelle, wentelteefjes van suikebrood met kaneelijs.

Vanavond maar eens in de groep gooien, of ze dit willen of liever gourmet.



Tweede kerstdag gaan man en ik naar de film, als de pubers mee willen zijn ze welkom. We eten dan ook wat daar ter plekke. Voor de eventuele thuisblijvers is er de pizzabrommer of zo.
Ik zie veel gourmetten voorbij komen dat is toch niet meer van deze tijd Gourmetten?
quote:Ttass28 schreef op 08 december 2015 @ 17:42:

Ik zie veel gourmetten voorbij komen dat is toch niet meer van deze tijd Gourmetten?



Blijkbaar wel dus .



Wij gaan ook gourmetten. En op tweede kerstdag halen we Chinees.
quote:Ttass28 schreef op 08 december 2015 @ 17:42:

Ik zie veel gourmetten voorbij komen dat is toch niet meer van deze tijd Gourmetten?Tuurlijk wel, gewoon een traditie geworden. Pasen is eieren eten en kerst is gourmetten (of goormetten zoals het bij ons in de familie heet)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niks mis met 1x per jaar gourmetten/steengrillen/fondue.
quote:Dragisa schreef op 08 december 2015 @ 14:13:

Op kerstavond hebben wij 15 vrienden over de vloer. We eten gemakkelijk, want we gaan stappen. Ik dacht aan een aantal soorten stoofvlees, ballen en stamppotten.



Eerste kerstdag is met de schoonfamilie (ouders, broers,zussen, kinderen, buren en wat losse aanhang) bij elkaar een man of 25, schat ik. Ik ga s'ochtends naar mijn schoonmoeder om daar samen met mijn schoonzus en eigen moeder te helpen de rijsttafel voor te bereiden.

Tweede kerstdag de andere kant van de familie, ook een man of 20 denk ik. Dat is eigenlijk ook meestal traditioneel indo, maar vorig jaar verraste moeder ineens met een Amerikaans achtig kerstdiner inclusief mega kalkoen Lekker!

Ik begrijp spontaan hoe het komt dat jij in ander topic ventileert dat een feest geven incl hapjes een koude kunst is. Indo's zijn in mijn beleving zeer gastvrij en maken graag veel en lekker eten voor veel personen. Dagen in de keuken staan is daar geen issue.



Als je NL bent, geen keukenprinses, geen grote gezelschappen gewend bent en ook graag je zaakjes op orde hebt en wil houden dan matcht dit niet. Voor mij niet in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 08 december 2015 @ 17:42:

Ik zie veel gourmetten voorbij komen dat is toch niet meer van deze tijd Gourmetten?oh nee! Hipsteralert!!
Alle reacties Link kopieren
1e kerstdag thuis met eigen gezin, pyamadag met tapas en films en 2e kerstdag gourmetten ( ) met mijn zus en haar gezin
Vraag voor de mensen die gourmetten. Hoe houden jullie het huis enigszins stankvrij.

Ik vind gourmetten wel gezellig, maar niet thuis. Alles is dan vettig en het huis ruikt nog een halve week naar de bewuste avond. Dat verstiert voor mij echt te pret hoor.
quote:Troelalaaaa schreef op 08 december 2015 @ 18:54:

Vraag voor de mensen die gourmetten. Hoe houden jullie het huis enigszins stankvrij.

Ik vind gourmetten wel gezellig, maar niet thuis. Alles is dan vettig en het huis ruikt nog een halve week naar de bewuste avond. Dat verstiert voor mij echt te pret hoor.



Tja je moet het er voor over hebben. Ik vind het wel meevallen hoor met de stank en vettigheid heb ik helemaal nooit gezien.

Naar mijn idee is de geur na een dag al wel weg. Zelfde met oliebollen bakken. Doen we ook altijd, heb je ook 2 dagen geur in je huis, maar na goed luchten trekt het snel weg hoor. Ik moet er niet aan denken om het met een frituurtje in de schuur te doen zoals je vaak hoort. En wat is er nou lekkerder dan vers gebakken oliebollen en de geur daarvan in je huis. Hoort bij het einde van het jaar wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel meevallen maar wij zijn wel maar met 2 dus dat zal wel schelen.



En we hebben centrale afzuiging en ik gooi naderhand even raam/deur open.
quote:Troelalaaaa schreef op 08 december 2015 @ 18:54:

Vraag voor de mensen die gourmetten. Hoe houden jullie het huis enigszins stankvrij.

Ik vind gourmetten wel gezellig, maar niet thuis. Alles is dan vettig en het huis ruikt nog een halve week naar de bewuste avond. Dat verstiert voor mij echt te pret hoor.dat valt tegenwoordig wel mee, en alles open zetten
quote:Ttass28 schreef op 08 december 2015 @ 17:42:

Ik zie veel gourmetten voorbij komen dat is toch niet meer van deze tijd Gourmetten?Wel eens in de reclame folders gekeken onlangs? Je bent volgens de AH en de Jumbo bijna verplicht om te gourmetten met de kerstdagen, hoezo uit de tijd??
Wij gaan gourmetten, dat is hier inmiddels ook traditie. Lekker. Met de stank valt het reuze mee, eventjes de tuindeuren open en het is zo weg.



Bij de familie weet ik het niet, daar wordt voor mij gekookt.
quote:Ttass28 schreef op 08 december 2015 @ 17:42:

Ik zie veel gourmetten voorbij komen dat is toch niet meer van deze tijd Gourmetten?



Waarom liggen de supermarkten dan vol met die schotels?



En trouwens, ik eet met kerst waar het gezin zin in heeft. Het boeit me echt niks of t 'in' of 'uit' is...
Alle reacties Link kopieren
Gourmetten is kennelijk retro.





Gelukkig hier niet 😱
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond naar vriendin die jarig is. Altijd heel veel hapjes en verschillende taarten.

1e kerst brunch buiten de deur, 's avonds vast geen trek meer

2e kerst weet ik niet, zijn we niet thuis



Dus 3 keer buiten de deur. Super relaxed!
Ik vind idd ook dat je moet eten waar je zin in hebt. En of iets uit, retro of hip is is van ondergeschikt belang.
quote:yasmijn schreef op 08 december 2015 @ 19:54:

Gourmetten is kennelijk retro.





Geen idee, ik doe het nog maar een paar jaar en ik vind het hartstikke gezellig. Vroegah deden we aan fonduen, en dat vond ik ook hartstikke gezellig. Culinaire hoogstandjes krijg je inderdaad niet van de gourmet, maar die boeien me eerlijk gezegd ook voor geen meter, die rare liflafjes. Dan maar een barbaar.
Alle reacties Link kopieren
Op de voorkant van het Jumboblad staat een soort zalm-tompouce.

Ik wil die proberen te maken.



Voor de rest gewoon "normaal" eten, hert en konijn eten we nu ook, daarop wacht ik niet tot het verplicht met Kerst is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Vind het juist leuk dat het culinair bezien niet zo'n liflafjesgedoe is met gourmet of fondue.

Sterker nog, je kunt het zo "gek" maken als je zelf wil he.

Als je culinaire hoogstandjes wil produceren doe je je die moeite. Wil je recht toe recht aan een lap vlees met saus doe je dat.



Mijn euvel is dat ik met dergelijk eten altijd veel te veel brood en saus verstouw. Niet eens zo veel vlees, maar zeer zeker te weinig groentes.

Daar waar ik netjes 1 pan per keer gebruik, omdat ik het eten graag wil zien bereiden....gooit man er twee drie pannetjes tegenaan en begint in record tempo te bakken. Dat vind ik persoonlijk dan vrij irritant. Maar goed, als hij dat zo leuk vind vooral doen.
Laten wij vandaag nu net aan de gourmet zijn geweest, en het is geen eens een kerstdag, we hadden er gewoon trek in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven